***HELMINAUHA KE-PE***
Laitan nyt kuitenkin tähän uuden pinon, kun tuo on jo ihan mieletön tuo viikon 10 homma. Tosi kiva lukea kun on paljon juttua ja samanikäisiä vauvoja suunnilleen kaikilla.
Meillä flunssa jatkuu tytöillä ja mulla ja herätin vauvan vähän väliä yskimiselläni yöllä. Vauvankin nenä tuhisee eikä suolatipat auta kuin hetken. Isosiskot riitelee kovasti tänään keskenään, nuorempi on äkäinen nuhastaan ja koko ajan alkaa joku kahakka heillä. Vauva on näistä kolmesta selvästi helppohoitoisin, paitsi yöllä. VIime yönä oli jälleen kakkabisnes, murinaa ja sitten herraa ei nukuttanut kun pesin kakat 1 aikaan yöllä. Mua ois kyllä nukuttanut, varsinkin kun oon ite flunssanen. Mutta kyllä tää flunssa kai kohta menee ohi jo.
Vauva on aivan älyttömän IHANA. Muistin että vauvat on rasittavia, kun mielessä oli vain koliikkivauvan hoito. Tämä ei vaikuta lainkaan koliikilta, kohta jo uskallan huoahtaa asian suhteen koska Hän on " jo" 3 viikkoa ja 3 päivää vanha jätkä eikä itke kuin 1-5 minuuttia kerrallaan ja senkin vain jos on kova nälkä tms hyvä syy.
Heinä ja poitsu 3 vkoa 3 päivää
Kommentit (37)
pienet pinoutumiset tässä välissä. " kiirettä" tuntuu olevan, vaikka ei kuitenkaan ole. nytkin vain odotellaan josko neiti pian heräisi syömään ja menisi sitten rauhassa yöunille..
NUKKUMINEN: meillä tyttö nukahtaa hienosti rinnalle joko syliin tai viereen, omaan sänkyynsäkin jää (mieluiten kyl äidin kainaloon), vaunuihin nukahtaa heti. yöunille meno hankalinta kun tuntuu että silloin tytöllä on ilmat piukassa ja alkaa se vääntö. toisaalta kyllä nukkuu pitkänkin pätkän jos masu kunnossa. tiedä sitten mikä tuohonkin auttaisi; muutakuin kärsivällisyys..
LIIKKUMINEN: meillä käynyt muutamia vieraita kotiutumisen jälkeen. lähikaupassa kävin pikaisesti neidin kanssa kun oli 6vrk, ihan vaan kokeillakseni miten käyttäytyy vaunuissa ja saatiin terkkarilta jo silloin lupa ulkoilla. tiistaina vietettiin aamupäivä kaupungissa mun siskon ja sen tytön (1v) sekä meijän mummun kanssa. keskiviikkona taas käytiin miehen äidin luona kyläilemässä ja tänään taas iltapäivä kaupungilla. samalla tehtiin kauppareissu. mä en ole noudattanu paljon noita aika-rajoja, mennään kun siltä tuntuu. kyl sitä hiukan seuraa ettei ihan " sairaimmat" ihmiset vauvan lähelle tule..
huomenna olisi taas menoa neidin kanssa.. aamulla olisi miehen mummun hautajaiset ja päivällä mun kummipojan 1v synttärit. eli paljon ihmisiä ja muita lapsia, mutta kun ei oikein voi jättää menemättäkään.. saa nähdä mitä tästäkin seuraa :/
PÄIVÄN GALLUP (8.3): en ole vielä edes raaskinut kokeilla omia housuja.. yhdet housut otin mukaan sairaalaan kotiinlähtöpäivää varten, kun ajattelin etä ovat tarpeeks löysät: mut eipä. pahalta tuntu kun väkisin pakko laittaa ja joka paikasta kiristi. samoja housuja siis käytän (vielä) kun raskausaikana. mieluiten vain pyjaman housuja.. :) toisaalta niitä omia housuja vois alkaa jo kokeilla, synnytyksest tasan kaks viikkoa eikä kilojakaan tullu ylimääräsiä.. vaa' alla en kyl ole käyny ollenkaan etten tiedä mitä synnytyksessä lähti +12kg:sta..
SEKSI-GALLUP: meillä seksi loppui lähes kokonaan kun maha alkoi 7.kuulla näkyä. miehestä se olis ollu kovin epämiellyttävää. lopun aikaa raskaudesta mukavaa ässää oli ehkä 2 tai 3 kertaa. justiinsa tässä joku päivä laskin että ainakaan 8 viikkoon ei mitään. itsellä olisi hieman jo haluja, miehellä taas ei lainkaan.. toisaalta en kyllä vielä uskaltaisi noiden tikkien tähden.. kai pian..
frog2:lle pahoittelut Netan menehtymisestä.
erittäin hauskat viikonloput kaikille helmiksille, itse tuskin ehdin enää loppuviikolla tulla..
t: ruujsal & nei-ti (2vkoa)
Mulla ei mahdu mitkään entiset vaatteet päälle ja nyt on jo kulunut 2 vk ja 3 päivää synnytyksestä, joten nyt tartteis tehdä jotain!! Masentaa kun kattoo peiliin ja mitään itsetuntokriisiä en ole nyt vailla niin olis mukava alkaa hoikistumaan pikku hiljaa! Joten olis tosi hyvä jos aloitettas joku seuranta porukalla! Kaikki halukkaat mukaan! Supermam pistätkö pinon pystyyn sinne terveyspuolellle?
Liikkuminen: Me ollaan normaalisti liikuttu kaupungilla ja kylässä ihan vajaan viikon ikäisestä asti. Toki ollaan suojattu vauva hyvin, juuri siksi ettei ihmisten rykimiset sun muut pärskimiset pääsisi vauvaan käsiksi. Jollakin muulla tais kans olla samanlainen turvakaukalo-matkarattaat yhdistelmä kun meillä. (eli turvakaukalo nostetaan autoon ja naksautetaan jalustaan kiinni ja kun esim. tarttee kaupassa käydä niin kaukalo naksautetaan vastaavasti matkarattaisiin kiinni. Kaukalon voi myös kantaa, mutta se on painavahko. Tän setin olen kokenut tosi käteväksi ja rattaat vie vaan pienen tilan takakontissa, joten liikkuminen on tosi helppoa niin on sitä tullut käytyäkin) Ja myös vaunulenkillä ollaan käyty vähän alle 2 viikon iästä asti.
Nukkuminen: 3-6h. Nukkumaan meno aina vähän houkuttelun takana ja pieni herra käy yleensä nukkumaan vasta 23 kieppeillä. Sitten herää tissittelemään 3-4 aikoihin. Omaan sänkyyn asettuminen sen jälkeen ei oikein onnistu ja haluaa jäädä rinnalle.. Siinä nukkuu tyytyväisenä sitten yleensä 8-9 asti, mutta jos yrittää omaan sänkyyn siirtää niin yleensä herää aina. Viime yö oli tosi mainio kun pikku herra kävi unille 23 ja heräs 5.15 syömään (ennätysunet!) ja asettui vielä omaan sänkyynsä loppuyöksi. Minä itse heräsin sitten vasta 12.00 ja säikähdin kamalasti missä vauva ja miksi ei ole pitänyt ääntä, mutta sitten menin olohuoneeseen niin siellähän ne minun miehet puuhailivat omiaan. Hyvät unet sain ainakin nukuttua :)
Seksihommat: Silloinhan me viimeksi sitä mukavaa ässää ennen synnytystä touhuttiin ja mietittiin josko se käynnisti koko touhun. Kun puoli tuntia sen jälkeen alkoi supparit ja se oli menoa sit.. Ihme kyllä mulla ja miehellä on molemmilla pysynyt halut ennallaan. Mulla raskausaikana taisi vielä halut voimistuakin.. Vielä ei olla itse asiaan menty, kun pelkäsin että tikit on vielä esteenä.. Hyvänä on kyllä toisiamme pidetty siitäkin edestä muilla tavoin. Ja juuri se läheisyys onkin ollut ihanaa.. Nyt kyllä alan olla jo valmis, kun paikat on kunnossa, joten eikun asiaan, heh ;) Ainut mutta on vaan se että mua vähän hävettää tämä oma " uusi" vartalo, kun on tätä ylimääräistä tullut , mut eipä tuo miestä ole häirinnyt (tai hyvin peittää sen?) No, en murehdi sitä nyt :/
Nyt pitää mennä nukkumaan kun asettui pikku herrakin yöpuulle. Palaillaan sitten viikonloppuna :)
Niin ja osanotot hauvelin menetyksestä frog2:lle : (
~Henniina ja pikku herra 2 vk ja 3 päivää
Nyt täytyy vaan todeta kylmästi, et onneksi koira kuitenkin löytyi, ei jää sitten sellaista tunnetta ikiajoiksi et mitähän sille sitten lopulta kävikään! Koiran menettäminen on silti ihan hirveetä ja itteenki kauhistuttaa kun tuo koiravanhus alkaa oikeasti kohta olemaan jo siinä iässä. No toivotaan et kun nyt syksyn ja talven aikana on ylimääräiset kasvaimet ja muut leikelty, josko se vähän pidentäis neidin elinpäiviä.
Minä se sitten olin viimeinen tuolla helminauhassa ja täällä nyt sitten lueskelen teidän ihanasta vauva-arjesta ja seksielämästä (mitä se on???) jne... vielä pitäisi 3 yötä malttaa odottaa, sitten tämä piina loppuu. Täällä taisi olla jotakin vauvakuumeisiakin jo. Mä kyllä olen visusti sitä mieltä (ainakin nyt) että meidän perheeseen tulee ainoastaan tämän jälkeen noita nelijalkaisia vauvoja taikka sitten adoptoin lapsen, mutta näitä raskausajan vaivoja mä en halua enää koskaan itselleni!! Vauvakuumeesta en kyllä varmastikaan parane koskaan, mutta ehkä nuo karvaiset kaverit sitä pystyisi vähän edes lievittämään.
Minä liityn muuten sitten heti siihen " laihdutus" -porukkaan kun tuolta laitokselta pääsen kotiin. Tuolla odotuspuolella meitä oli aika monta jotka olivat halukkaita kilojen karistukseen kun aikaisemmin huhuiltiin!
t.kolomonen rv 41+5
Täällä etelässä ainakin.
Kiitos Henna kokemuksista ruuan vaikutusviiveestä. Epäilin tossa pari viikkoa sitten, että josko maito aiheuttaisi ilmavaivoja, jos ei ihan allergiaa ole, jätin viikko sitten pois kaikki maitotuotteet ja selvästi parempia päiviä seurasi itkujen suhteen. Eilen illalla sitten sorruin SpiceIcen isoon pyörremyrskyjäätelöön, hurjan iso soft-ice-annos... ja myöhemmin illalla alkoi Millillä kauhea itku, jatkui yöllä ja nyt aamulla... muuta syytä en keksi, joten nyt nautitaan Tofu-icea.
Harkitsen laihdutusjoukkoon liittymistä myös, jos saisi 3 kg vex tai ainakin lopetettua lihomisen. Siellä olikin näköjään kaksi helmipinoa, toinen lienee viime vuoden??
Vielä yksi hyvä vatsalihasvinkki alavatsalle: kun makaa kyljellään lattialla, toinen käsi esim. kropan edessä tukemassa, toinen pään takana, että pysyy kyljellään, nostaa molemmat jalat ilmaan ja pitää jonkin aikaa. Tätä toistetaan muutama kerta molemmilla kyljillä. Erinomainen alavatsaliike (Method Putkistosta).
Pumppuasiaa vielä: olen ottanut vastikään käyttöön Avent Isiksen, ihan hyvältä vaikuttaa, mutta saalis on surkea! Alle 30 ml enimmillään olen saanut irti, kun tyttö on syönyt toisen tissin ja toisen lypsin. Alkaa epäilyttää maidon riittävyys, vaikka paino on noussut tosi paljon ekassa neuvolapunnituksessa. Kun imettää, toisesta tissistä valuu koko ajan, mutta kun sen pumpun virittää paikalleen, tuntuu että heruminen loppuu siihen. Pulloa yritän saada käyttöön lähinnä suihkutissien takia.
Oletteko toivoneet perinteisiä kummilusikoita, vai jotain modernimpaa kummilahjaa? Meiltä kummi tiedusteli toivetta, eikä tullut mieleen mitä olisi tarjolla. Kakkulapio? Hammasrasia?
Viikonloppua! T: Sporttari ja Milli huomenna 5 vkoa
pumppu asiaa eli mä en ole saanut ikinä pumpattua pulloon millään laitteella yhtään maitoa ja silti olen kaksi lasta imettänyt melkein vuoden päivät molempia ja hyvin ovat kasvaneet siis pelkällä rintamaidolla ei korvikkeilla. Mulla heru maitoa toisesta rinnasta myös silloin imetyksen aikana, mutta muuten sieltä ei kyllä maitoa saanut ulos millään. Jos rinnat olivat ihan tupaten täys niin muutaman millin käsin sai lypsettyä jotta olo helpottui. Kannattaa siis luottaa siihen että maitoa tulee riittävästi, jos paino neuvolassa nousee hyvin ja vauva on tyytyväinen!!
Mukavaa viikonloppua kaikille!
t.kolomonen " viimeinen helmi-odottaja"
Taas vierähtänyt monta päivää hiljaisuudessa kun on ollut vieraita pitkin viikkoa. Muiden kuulumiset olen kyllä pikaisesti lukaissut. Frog2:lle jaksamista koirasurun kanssa. Niinkuin joku muukin kirjoitti, hyvä sentään että löytyi niin ei jää ikuisesti vaivaamaan mieltä.
KILOISTA taas oli kirjoiteltu: mulla kertyi 15 kg, joissa ei turvotusta ollut mukana. Pituutta on 162 cm ja paino ennen raskautta 52 kg ja lopussa siis 67 kg. Laitokselta kotiutuessa -6kg eli 61 kg ja pari päivää kotona oltuani (eli kun vatsa taas toimi) 59 kg. Siitä on vielä pari kiloa lähtenyt ihan itsestään herkuttelusta huolimatta eli jäljellä 4-5 ylimääräistä kiloa, pari enemmänkin saa lähteä. Vaatteet ei silti mahdu päälle, ei edes syyskuussa n. rv 17 ostamani housut. Vyötärönympärys on yhä n. 15 cm isompi kuin ennen raskautta mutta siltikään mitään kunnon makkaroita siinä ei roiku, vauvamahakin oli tosi pinkeä pallo. Lantiomallisissa äitiysfarkuissa ja tuulihousuissa siis kuljen edelleen mut ei paljon jaksa stressata. Luulen että koko lantion malli on odotuksen ja synnytyksen myötä muuttunut niin ettei entisiin housuihin välttämättä ole koskaan paluuta. Saapahan sitten hyvällä syyllä ostaa uusia.
Mitään kuntoilua en vaunulenkkejä kummemmin ole aloitellut enkä ehkä kauheasti aiokaan. Uintia jatkan taas jälkitarkastuksen jälkeen ja nyt lumien sulattua varmaan pyöräilyä. Vatsalihaksia teen kun jaksan, toistaiseksi ei ole inspis iskenyt. Lantionpohjan lihaksiin pitäisi satsata, mutta sitäkään en ole vielä aloittanut. Tuntuikin alkuun ikävältä tikkien kanssa, nyt voisi pikkuhiljaa käynnistellä. Aika kovat sarjat taitaa olla neuvolan jakamissa ohjeissa ainakin, mutta tässähän niitä vois koneella istuessa samalla tehdä.
SEKSIrintamalla hiljaista myös ja saa ollakin ainakin jälkitarkastukseen asti (7 vkoa synnytyksestä). Alapää on edelleen repeämän jäljiltä kipeä ja mies on varmaan saanut kuulla siitä sen verran ettei ihan pikaista petitilanteen paranemista odotakaan.
MAIDON PUMPPAUS on mulla viimein alkanut sujua - tämä siis lohduksi muille asian kanssa tuskaileville. Eli käsin sain alusta asti suht hyvin pumpattua. Sen tein aina kyljellään maaten. Avent Isiksellä irtosi etumaidot (selvästi laihaa rasvatonta maitoa) ja siihen tyssäsi. Sitten kerran pari sain satunnaisesti sinnikkäästi etumaidon loputtua pumppausta jatkettuani yhtäkkiä takamaidotkin tulemaan ihan vauhdilla ja pian tulikin pieni 125 ml pullo täyteen! Mut tämä siis vain pari kertaa ja sitten muuten ei lypsy tuottanut tulosta vaikka kuinka yritin. Ajattelin jo, että lypsy sinänsä stressaa ja estää herumisen. Mutta käsin siis sain edelleen ne takamaidotkin. Ja pari päivää sitten lypsinkin kyljellään (kuten siis käsinkin) ja maitoahan tuli tosi vauhdilla se pullollinen! Asennolla oli siis herumiseen aivan valtava vaikutus! Jos saa pumpulla irti vain etumaidot (etumaidon ja takamaidon ero ulkonäössä on kuin vertaisi rasvatonta ja täysmaitoa) kannattaa miettiä onko sitä mielekästä pakastaa, sillä sen ravintoarvo on paljon heikompi ja lapsi pysyy kylläisenä vähemmän aikaa. Sen kanssa kun jättää lapsen hoitoon, kannattaa ainakin varautua siihen että ruokailuväli on normaalia lyhempi tai kerta-annos suurempi.
Ja ihan kunnon SUIHKUTISSIT on siis minullakin. Sepä vaan ei aina merkitse suurta maitomäärää vaan ennemmin suurta painetta rinnoissa ja pieniä maitotiehyitä nänneissä. Vauvan alettua imeä maitoa tulee niin vauhdilla, että sitä valuu suupielistäänkin kun ei ehdi kaikkea niellä. Ja välillä menee pahasti väärään kurkkuun. Välillä imaisee pari kertaa ja sitten vaan nieleskelee kun maitoa tulee ja tulee imemättäkin. Paljon tehokkaampi kuin mikään pumppu siis ja niinpä välillä lypsän ennen imetystä - vauva saa silti vielä tarvitsemansa kun kerran tyytyväisenä syö ja lopettaa itse eikä toista rintaa enää huoli. Suihkutissiongelmaan ja vauvan siihen hermostumiseen yksi apu on imettää mahdollisimman selällään maaten niin että vauva on päälläsi mahallaan ja joutuu siis imemään maitoa painovoiman vastaisesti ylöspäin. Suihkuaminen vähenee, mutta toisaalta maidontuotanto saattaa tehokkaamman imun stimuloimana kasvaa ja sehän tietty pahentaa suihkutissiongelmaa. Lisäksi näin pienen kanssa ei voi tietenkään ihan selällään olla kun vauva ei itse kannattele päätään. mutta siihen suuntaan.
NEUVOLAKUULUMISET (3 vkoa 5 pv)
paino 3900 g (+500g syntymäpainoon)
pituus 53 cm (+4 cm syntymäpainoon)
heijasteet ok, ottaa hyvin katsekontaktia ja ääntelee vilkkaasti. Ihan hyvin kasvaa rintamaidolla, seuraava käynti 7 vkon iässä.
RISTIÄISIÄ vietetään meillä vaalisunnuntaina 18.3. isoäitini luona, jossa myös minut on kastettu. Vieraita tulossa n. 30, kummin kaveripiiristä.
äippä + pusumussukka 1kk 1 pv
...mitään en ole vältellyt paitsi nyt aloitan kun söin suklaata ja nyt vauvan naama on finneissä kuin murrosikäisellä! Ensi tuli vain otsaan hormoninäpyn näköistä mutta nyt on poskissakin. Suklaa siis pannassa! Söin sitä kyllä levyllisen sairaalassakin eikä silloin tullut mitään, mutta nytpä tulee. Ei mahavaivoja onneksi mutta kiva olis jos näpyt ensi viikonlopun ristiäisiin mennessä vähän laantuisivat. Ei sitten näyttäis aivan paukamaiselta kaikissa ristiäiskuvissa! Äidin naamaan ei suklaalla sensijaan ollut mitään vaikutusta!
Minäkin vihdoin pääsen tälle osastolle teidän kanssa! Pitkäksi se meni, lopussa vauhtia ja vaarallisia tilanteita (synnytyskertomuksesta selviää)
,mutta nyt kaikki hyvin!
Frogin koiralle oli käynyt tosi kurjasti! Osanottoni!
Meillä on vauva-elo lähtenyt hyvin käyntiin, lukuun ottamatta sitä, että minun täytyy ottaa hetken aikaa tosi iisisti, kun takana on vaikea leikkaus.
Vauva on rauhallinen ja aivan ihana paketti! Välillä tulee itku ihan siitä onnesta, että saa olla tuollaisen paketin äiti ja nuuskutella ja sillitellä sitä kun se on tissillä!
Vilppu nukkuu 3-4 tuntia kerrallaan, eikä turhia kitise.
Viime yönä nukuttiin 7ja½h putkeen, syötiin ja herättiin aamulla seitsemältä.
nyt taitaa taas heräillä, joten palaan myöh!
mammutti ja vilppu 9pv
Hurja tuo MAMMUTIn synnytystarina!!! Nyt en muista, oliko sulla ennestään lapsia? Ja vaikka olisi tuo vauva ainokainen, joka tapauksessa sulla oli onnea matkassa vaikka kohtu jouduttiinkin poistamaan. Kauhistus jos olisit kuollut synnytykseen. Mistä se sitten johtui että kohtu noin repesi, selvisikö syy?
Meillä on vauvallakin nuha ja reppana tuhisi koko yön. Oon ite ihan poikki, mutta vauva on silti tosi hyväntuulinen. Eilen Hän hymyilin ensimmäisen kerran oikeasti, ensin kerran mulle ihanan leveesti suoraan silmiin kun lirkuttelin hälle ja sitten heti perään isille joka tuli siihen hymyä kerjäämään...
Nyt lähetään tyttöjen luistelukouluun.
Huomenna tasan kuukauden ikäinen tää ihana poika.
Kirjoittelen vielä tänne vaikka onkin jo sunnuntai..
Suurin suru alkaa jo pikkuhiljaa helpottaa ja on aika palata normi askareiden pariin.. Onhan minulla kuitenkin vielä nämä ihanat lapset ja tuo toinen koiramme, joka vielä pentu ja kaipaa seuraa. :)
Ensimmäisenä minäkin liityn mielelläni siihen PAINONALLENNUS ryhmään. Raskauskiloja tuli siis munlle se 20 ja nyt niitä on jäljellä vielä joku 8. Tosin ennen raskauttakin jo kertyi hieman ylimääräistä joten tavoite olisi saada vielä joku 16kg pois syksyyn mennessä (silloin pitää viimeistään tilata hääpuku).
OMIIN VAATTEISIINI en vielä siis oikein mahdu, ainakaan housuihin. Paitsi yhdet collegehousut menee ja niitä käytänkin kotioloissa päivittäin. Lisäksi jotkut paidat on sopivia. Ostin yhdet farkut nyt itselleni pari viikkoa sitten, sillä kyllästyin kulkemaan kuluneissa äitiyshousuissani. Ja eilen shoppailin vielä semmoisen paitamekon kun piti mennä miehen kaverin kihlajaisiin. Sitä sitten ajattelin käyttää myös ristiäisissä viikon päästä. :)
Meillä tyttö syö osittain korviketta kun oma maito ei vain riitä enää pienen nälkään. En ole asiasta stressiä ottanut, sillä esikoisenikin kasvoi korvikkeella (imetys kiellettiin vahvojen lääkkeiden takia 2kk iässä) ja ihan hyvin on kasvanut eikä ole ollut kuin pari kertaa sairaana vaikka onkin käynyt päivähoidossa 1-vuotiaasta lähtien. :) Yritän kyllä imettää mahdollisimman paljon ja pitkään, kun sillä on niin hyvä vaikutus myös tuohon oman painonlaskuunkin. ;)
Itse syön kyllä maitotuotteita paljonkin, tosin en tiedä onko niillä vaikutusta tyttöömme. Iltaisin hän vähän itkeskelee masuvaivoja, mutta nukkuu yön kuitenkin hyvin ja on päivisinkin tyytyväinen. :) Ja minä siis syön niitä maitotuotteita pitkin päivää, joten tuskinpa vaikuttavat. Ai niin, meillähän on kaikki maitotuotteet (tai ainakin hyvin pitkälle) hylaa/laktoositonta kun nuo meidän miehet ovat aika kovia kaasun muodostajia muuten. ;)
Vinkiksi muuten sille, kuka oli koittanut HYLA-maitoa juoda, että kaupasta saa laktoositonta maitojuomaa, jonka maku ei siis eroa tavallisesta maidosta ainakaan minun mielestäni ollenkaan!
Juon itse myös toisinaan soijamaitoa, sitä suklaan makuista. :) On niin hyvää! Ja ihan hyväksi ainakin omalle vatsantoiminnalle. :)
MAMMUTILLA oli kyllä ollut aika moinen synnytys! Onneksi kuitenkin selvisit ja olet jo alkanut toipua hyvin! :) Ja eikös tämän pitänyt olla muutenkin viimeinen lapsenne (muistanko ihan väärin?), niin nyt ei sitten tarvitse huolehtia ehkäisystä eikä kuukautisista! (jotain positiivista jos tapahtumasta haetaan) ;)
SPORTTARI: Sinulta kun tuntuu noita hyviä vinkkejä tuohon urheiluun ja painonpudotukseen/kiinteytykseen löytyvän, niin lähde toki mukaan tuohon itsekuri-ryhmään! Ainakin meitä muita tsemppaamaan ja antamaan vinkkiä mitä kannattaa kokeilla! :) Itse ainakin olen aina ollut hirveän laiska liikkumaan (johtuu siitä, että inhoan hikoilua) niin hyvät ja helpot vinkit ovat tervetulleita! :)
GALLUP: Mistä urheilusta pidät/et pidä? Miksi?
- Itse tosiaan inhoan kaikkea, missä tulee hiki! Eli oikeastaan joku pyöräily ja uiminen ovat ainoita kivoja, sillä niissä ei sitä hikeä huomaa. Ja kyllähän minä ihan kävelyllä tykkään käydä jos on kaunis ilma! :) Nyt vaan pitäisi ratkaista ongelma, että kuinka löytää aikaa uinnille ja pyöräilylle sitten kesällä kun mies on aina töissä!?!
KOLOMONEN: Kovasti tsemppiä viimeisiin päiviin! Ei varmasti ole kiva olla viimeinen! Onneksi kohta sinunkin odotuksesi palkitaan! :)
Nyt varmaan voisin siirtyä muihin puuhiin.. Vaikka kokeilemaan niitä Sporttarin vatsalihastreeni-vinkkejä! ;)
Hyvää päivänjatkoa kaikille!
-frog2 ja tyttö kohta 6vkoa!
Tulimpa pinoutumaan kun mies ja poika (taas) päiväunilla ovat. Mikä se on kun mies on ruvennut nukkumaan yhtä paljon kuin tuo meidän pieni herra? On ottanut tavaksi mennä aina torkkumaan kun poikakin nukkuu, mistä lie tota unta hänelläkin riittää, vielä kun nukkuu yöt heräämättä, toisin kuin minä..
Nyt tartten pikkuisen neuvoja! Olen huomenna menossa ostamaan RINTAPUMPPUA kun käsin lypsäminen ei onnistu oikein, joten MILLAINEN JA MINKÄMERKKINEN RINTAPUMPPU KANNATTAA HANKKIA? Siis sähköinen vai ihan käsikäyttöinen yms? Ainu-pumpusta olen kuullut huonoa, ja joku taas kehui avent isistä.. Mitä mieltä olette? Ja saako niitä ihan tavarataloista vai suuntaanko kulkuni lastentarvikeliikkeeseen? Kiitos jo etukäteen neuvoista! :)
Alussa meillä sujui imettäminen tosi hienosti, mutta nyt on alkanut tökkiä pahemman kerran. Poitsu saa koko ajan " TISSIRAIVAREITA" ja huutaa nänni suussa ihan raivona.. Ollaan eri asentoja kokeiltu, mut mikään ei tunnu auttavan.. Muutama imaisu ja raivoaminen alkaa.. Mitä tässä nyt pitäs tehdä? Vinkkejä kiitos jos joku tietää miten saada noi tissiraivarit taltutettua.. Tulee ihan paha mieli, kun ei imettäminen onnistukaan enää :( En millään haluaisi joutua antamaan äidinmaitoja pullosta kun yölläkin oli aina helppo nostaa pikkumies rinnalle syömään, vaan ei enää tahdo rauhoittua rinnalle.. Auttakaahan kokeneemmat!
Muuten elo sujuu ihanasti :) Kun masu on täysi ja vaippa kuiva niin pikku-ukko jaksaa jo seurustella hieman ja sitten taas nukkumaan. Rytmi on hieman huono kun valvoo tosi myöhään, mutta kyllä se siitä.. Taidetaan koko perhe olla yökyöpeleitä.
Just tossa Mammutti kivasti kirjoitti että ihana nuuskutella ja silitellä omaa nyyttiä -olen ihan samaa mieltä! Voi kun tuo vauvantuoksu on ihaninta mitä tiedän! :)
No, taidan itsekin painua pitkälleen hetkeksi, kun viime yönä ei oikein kunnolla tullut nukuttua..
~Henniina ja Ukko 19 päivää
tms. on aloitus keventäjille tuolla liikunta, terveys ja laihdutus-puolella!
Tulkaa kirjoittelemaan sinne viikottain ne, jotka kaipaavat lisäkseni pientä itsekuriryhmää!
Meillä on sellainen meno kotona kahden pienen tyllerön kanssa, etten ikinä tänne ehdi paria riviä enempää kirjoittelemaan mutta lueskelen kyllä juttujanne. Taas täytyy mennä....
t. supermam
Ny en jaksa kommentoida muita, vaan esitän teille vain kysymyksen:
seurusteleeko teiän vauvat, tai ovatko hereillä muutakin kuin itkuisia? Itestä tuntuu vain että meiän poika on kaiken hereillä oloaikansa itkuinen, keppuroi ja kitisee. Siksipä parasta aikaa on se kun hän nukkuu. Ja toisaalta taas kun kitisee ja pitää saaha hiljaseksi niin siihen käytettävät keinot taas aina aiheuttaa sen että nukahtaa (esim. kantoliina tmv) eli hiljeneminen = nukkuminen. Onkohan tämä normaalia vai kuuluisko sen olla tyytyväinen myös hereillä...? Toki välillä onkin mutta hyvin pieniä hetkiä, esim. vaippaa vaihdettaessa on yleensä hiljaa.
HENNIINA: Rintapumpusta: mulla on vanha Ainu-pumppu, kaks osainen tosi yksinkertainen. Siskoilla on ollu käytössä myös nykyaikasempia ja ovat vannoneet tämän vanhan pumpun nimeen, pitävät sitä parempana, itse en oo muita etes kokeillut. Apteekista saattaa vielä saaha, tav. kaupoissa en oo tainnut nähä. Pumppu on äitini vanha.
Huomiseen
HANNELE + kelmi 4 vk 1 pv
Kyllä elämä on ihanaa!
Ihan tuntuu,kun olis eri ihminen kun suuri vatsa ei ole tiellä, eikä alapäähän satu liikkuminen!
Vauva on rauhallinen ja nukkuu vielä paljon.
Heinä:
Meillä on nyt kolme poikaa ja tosiaan suunnitelmissä (tällä erää) ei ollut enempää lapsia, joten vielä ei kohdun menetys tunnu kovin pahalta, mutta saattaa jossain vaiheessa iskeä pahakin masennus sen takia..
Lääkärit antoivat kyllä omat nimensä ja kehottivat ottamaan heti yhteyttä jos alkaa tuntumaan siltä että pitää päästä tapahtumasta puhumaan ja kriisiapuakin järjestyy jos sitä tarvitaan!
Muutenkin Tayssin henkilökunta oli aivan ihania kaikki ja ottivat tilanteeni huomioon jatkuvasti ja kyselivät mun tunteista joka välissä. Monta kertaa kävi leikkaavat lääkäritkin mua katsomassa viikon aikana!
Mutta tällä hetkellä ainakin olen hyvin onnellinen tuosta pikku ihmeestä ja isommista lapsista ja siitä että henki säilyi!!!
joku kyseli vauvan itkuisuudesta hereillä ollessa;
Meidän poika on hyvin rauhallinen ja kun vatsa on täynnä, niin tykkää seurustella ja kuunnella kun sille jutellaan. Turhia itkuja ei ainakaan vielä ole. Mutta jokainen lapsi on erilainen ja toiset itkuisempia kun toiset. En olisi vielä kovinkaan huolissani, mutta ainahan voi neuvolaan soittaa ja kysyä neuvoa!
En ole pojan mittoja varmaan tänne vielä laittanutkaan, joten tässä:
Paino: 3820g
Pituus: 54cm
Pipa: 36cm
Kovin on pitkä poika ja 50cm vaatteet on auttamatta pieniä...
Onneksi niitä ei kovin paljoo tullut haalittua, kun jäi nyt pitämättä!
Kuinka pitkään teitä on neuvottu pysymään sisällä vauvan kanssa?
Me käytiin eilen pienellä happihyppelyllä vaunuilla, kun kelit on kerran plussan puolella..ikää nyt siis viikko ja 3pv..
Jätän gallupit väliin, kun taas on mentävä..
mammutti ja Vilppu
Hellurei!
Pikaisesti taas muutama sananen yhdellä kädellä naputeltuna, imetän tässä samalla :-)
Hannele kyseli, onko vauvat aina tyytyväisiä... Me saavutettiin kk:n maaginen ikä sunnuntaina, ja meidän typy on ollut koko vkl:n aika itkuinen. Pieniä hetkiä kyllä tyytyväisenä viettää esim. sitterissä, muttei kauaa. Selvästi pieni kärsii nyt vatsavaivoista, kun kipristelee ja ähisee ja rupsuttelee. Ja oli pari päivää kakkaamattakin. Eli ei todella ole vauva tyytyväinen kaikkea hereilläoloaikaansa. Samanlaista oli aluksi esikoisenkin kanssa, mutta ei tätä ikuisuuksia kestä! Jossain vaiheessa vatsanväänteet helpottaa ja vauvaa kiinnostaa muutkin asiat kuin tissi... Meillä asiaa vaikeuttaa vielä se, että neito on huono nukahtamaan. Meillä on vaunut sisällä ja heijaamalla saankin toisinaan tytön huijattua uneen, itkeskeee kyllä sillonkin ennen nukahtamistaan. Yritän nyt vain ajatella, että vauva tarvitsee minua tämän pienen hetken eniten ja yritän olla hänen käytettävissään. Huono omatunto kalvaa kyllä esikoisen suhteen, varsinkin nyt kun hän on vielä kuumeessa. Ja mies lähtee loppuviikoksi
Lappiin työporukan kans :-(
No, anyway, nautin tästä vauvasta suunnattomasti ja yritän muistaa olla kiitollinen tästä ihmeestä. Mukavaa keväistä viikkoa kaikille!
Timbe ja typy 1kk 1pv
Terveiset neuvolasta. Tyttö on kasvanut hyvin, 5 vkoa nyt täynnä ja 3900g, 54cm (syntyessä 2700 ja 48cm). Kumpa vain tyttö kasvaisi, eikä äidin vyötärömakkarat samalla¿
Liikuntagalluppiin, lempiaihe : ) Tällä hetkellä mieluisinta on olosuhteiden sanelemana vaunulenkkeily : ) Mutta noin muuten erityisen paljon pidän rullaluistelusta, kesällä ulkona ja leikkimielellä kilpaillenkin maratoneja, talvella hallissa, sitten lisäksi juoksulenkkeilen ja maastopyöräilen, pelaan tennistä, kuntosalilla käyn välistä, melotaan kesällä, sisäsoudetaan talvella. Joskus lasketellaan ja lautaillaan. Mutta enempi kestävyyslajit ja ei-joukkueurheilu on meikäläisen mieleen, ja vaikka lajeja on paljon, niin joka toinen päivä vain olen urheillut, etten mikään himohölkkääjä ole. Mutta näköjään sen painon saa nousemaan, vaikka imettää ja urheileekin, kun vaan syö tarpeeksi ja herkuttelee vähintään riittävästi! Eli nähdään myös siellä terveyspuolen listalla¿
Henniina: tissiraivareihin neuvolan mukaan auttaa parhaiten aika. Heh heh. Mutta myös meillä suihkutissistä johtuviin sellaisiin makuulla imetys, ylimääräisten paineiden pumppaus vaikka vähän käsin liinaan ennen kuin alkaa syöttää ja se ettei vauva ehdi kovin nälkäiseksi ennen syötön aloittamista.
Hannele: seurustelu taitaa vaatia erityisen tyytyväistä vauvaa - kyllä täällä parhaimmillaan vuorokausi on ollut 8 tuntia itkua, 10 tuntia unta ja ne loput lähinnä vaipanvaihtoa ja syöttöä. Seurustelu on ollut pari minuuttia ja siinä se, sitten on naama vääntynyt jo ikuun : / Hyvänä päivänä voi olla ehkä vartin verran kerrallaan ¿seurustelutuulella¿ ja seurata silmillään tapahtumia.
Tässä ihan hyvä linkki muuten vauvan kasvuun, paljonko paino nousee / kk jne., kun sitä aina välillä ihmetellään: http://www.babyidea.fi/vinkkeja/kehitys.html
Mukavaa maanantaita! T: Sporttari ja Milli
Kiinnostaisiko ketään helmikuisia aloittaa pieni painonseuranta tuolla laihdutus, terveys liikunta puolella???
laihduttaa ei tietysti saa, mutta minulla on jumittanut päälle sellainen herkkujensyömisputki että tätä menoa 10 ylimääräistä kiloa ei tipu millään!!!
Ilmoitelkaa jos jotain kiinnostaisi pieni " itsekuri" ryhmä! Kai se lienee tämä väsymyskin syynä siihen, että koko ajan tekee mieli kaikkia herkkuja.
t. supermam