Työuupumus ja soviteltu päiväraha
Olen sairauslomalla työuupumuksen ja masennuksen takia. Oireilu johtuu täysin nykyisestä työpaikastani. Ainoa lääke joka oloani oikeasti auttaisi on irtisanoutuminen ja uusi työ, sillä työolosuhteet ei nykyisessä paikassa tule muuttumaan.
Tyhjän päälle en haluaisi itseäni irtisanoa ja muutenkin haluaisin jo mennä elämässä eteenpäin ja tehdä jotain muuta työtä. Työmarkkinoilla on nyt kuitenkin hankala tilanne ja lähinnä osa-aikaisia paikkoja tarjolla. Jos löydän osa-aikatyön onko minun mitään järkeä ottaa sitä vastaan? Henkisesti se olisi minulle nyt hyvä muuten, mutta joudunko taloudelliseen ahdinkoon? Onko soviteltu päiväraha täysin pois laskuista, jos itse olen mennyt ja irtisanoutunut, vaikka syynä terveydentilan romahdus?
Kokemuksia ja neuvoja?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Oireilu johtuu vesipäisyydestäsi
Kiitos mielipiteestä. Terveyttä ja menestystä sinullekin!
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel 😢.
Valehtelitko työhaastattelussa olevasi kokenut ammattilainen?
Ei vaan työnantaja sanoi, että sinulla ei ole juuri tämän esimiehen alaisuudesta kokemusta. Eli haluavat vain työllistää tietyn esimiehen alaisuuteen. Haiskahtaa vahvasti paritukselta siis.
Ettekö te osaa googlettaa? Moneen ketjussa esitettyyn arveluun löytyi vastaus minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vesipää se toisen tunnistaa. Muuta annettavaa sinulla ei taida olla
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te osaa googlettaa? Moneen ketjussa esitettyyn arveluun löytyi vastaus minuutissa.
No ei löydy ja nähtävästi et löydä sinäkään. Taitaa vastaus olla taas niitä asioita missä ratkaisu riippuu käsittelijästä ja tuulen suunnasta. Aloittaja kyseli kokemuksia, ei hevonpaskaa
Sinun pitää itse päättää oletko mieluummin palkkatyössä sairaassa ympäristössä vai työttömänä kun sekin voi ahdistaa. Jos työpaikalla on haastavaa niin ei kai siinä voi muuta tehdä kuin yrittää kestää ja etsi elämään parempia asioita vapaalla. Mitä tahansa kohtelua ei tietenkään pidä sietää mutta jos nostaa asioita esille niin voi joutua vielä pahempiin ongelmiin.
Tällä palstalla päivystää ainoastaan pitkäaikaistyöttömiä, joten turha luulo, että osattaisiin neuvoa sellaista joka haluaa tehdä töitä 😂
Kuulostaa kyllä taas sellaiselta vain Suomessa hommelilta, että työn tekeminen ei taaskaan kannata, vaikka järki sanoisi, että osa-aikatyö kannattaisi sun tapauksessa. Tulisi halvemmaksi valtiolle ja samalla tervehtyisit, mutta eihän se missään nimessä tässä maassa käy. Parempi vaan että makaat kotona ja masennut enemmän.
Jos saisin päättää niin nämä burnoutit saisi mennä aina tilanteen aiheuttaneen työnantajan pussista. Paska homma, ei mulla muuta
Ota itseäsi niskasta. Ei mitään soviteltua makseta jos euromäärä ylittää tietyn summan. Etsi uusi työ ja ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää itse päättää oletko mieluummin palkkatyössä sairaassa ympäristössä vai työttömänä kun sekin voi ahdistaa. Jos työpaikalla on haastavaa niin ei kai siinä voi muuta tehdä kuin yrittää kestää ja etsi elämään parempia asioita vapaalla. Mitä tahansa kohtelua ei tietenkään pidä sietää mutta jos nostaa asioita esille niin voi joutua vielä pahempiin ongelmiin.
Sen päätöksen olen oikeastaan jo tehnyt, mutta tarkoituksena oli kysellä kokemuksia muilta.
Mieluummin ottaisin osa-aikatyötä vastaan, jos siis on aivan varmaa, että soviteltua päivärahaa saa. Muussa tapauksessa on jättäydyttävä työttömäksi. Karenssi tulkoon (vaikka ärsyttääkin), pärjään kyllä pari kuukautta lomakorvauksilla/säästöillä/vaikka luottokortilla, mutta pitää ajatella pidemmälle.
Täysin työttömänä selviäisin jotenkuten, mutta varmuudella. Osa-aikaisena toimeentulo riippuu siitä onko soviteltua päivärahaa mahdollista saada. Mieluummin menisin sinne osa-aikaiseen, tekisi hyvää mielelle ja ei jäisi seliteltäviä aukkoja työhistoriaan.
Eipä tästä ketjusta oikein mitään hyötyä ollut kenellekään, pelkkää vihaa. Näemmä normaalia, että ketjut täyttyy vastauksilla joiden perusteella yhtäkään viestiä ei ole luettu. Ei edes aloitusta..
Mutta kiitos niille vastanneille jotka hyväntahtoisesti halusivat neuvoa. Muille toivon parempia päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Käsitykseni mukaan sinun ei kannatta tuossa tilanteessa irtisanoutua, onko mahdollista että tekisit jatkossa osa-aikaa nykyisessä työpaikassasi ja haet samalla muita töitä kunnes olet saanut elämäsi raiteilleen (uupumus väistynyt jne)..?
Oman kokemuksen mukaan ei todellakaan kannata mennä takaisin, jos oma fiilis on se, että ei kestä enää. Jos olisi lievää uupumusta ja työoloja oikeasti muokattaisiin niin sitten ehkä. Ei mitään järkeä mennä uuvuttamaan itseään uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Siinähän menisi jo järki ja elämänilo pysyvästi. Tuossa tilanteessa tuskin enää on voimavaroja hakea työn ohella muuta työtä.
Parempi, että parantelet itsesi kuntoon ja heti kun löytyy voimia laitat hakemuksia muualle. Saikuta niin pitkään kuin annetaan ja viimeisenä sitten irtisanoudut, jos työnhaussa ei tärppää.
En osaa sanoa tuosta sovitellusta päivärahasta. Itsellä kävi niin onnellisesti, että sairausloman aikana löysin uuden täyspäiväisen työn
Vierailija kirjoitti:
No etsi uusi työ nyt ja irtisanoudu vasta sitten. Ei tyhjän päälle kannata lähteä. Se vasta ahdistaakin.
Ei kannata, mutta välillä se irtisanoutuminen on mielenterveyden kannalta ainoa oikea vaihtoehto. Valitettavasti. Jos muuta väität niin et vaan ole koskaan ollut tarpeeksi paskassa työpaikassa
Odota vuosi niin saat kenkää. Noin vuoden päästä vaikuttamisen alkamisesta voi työnantaja todeta, että kenkää saa.
Ota huomioon että tiput jo aiemmin kelan rahoille ja ne on melko vähän
Lomapäivät pitää pitää ensin pois, sitten alkaa karenssi. Varmista vielä liitolta, toivottavasti kuulut siihen.
En tiedä tämän vuoden "sääntöjä" , aiemmin v.2023 oli niin, että jos irtisanoutui sairauslomalla ollessaan, karenssi kuittautui sillä
Vierailija kirjoitti:
Lomapäivät pitää pitää ensin pois, sitten alkaa karenssi. Varmista vielä liitolta, toivottavasti kuulut siihen.
No ei mene noin
Vaikea välttää karenssia kokonaan. Itselläni vähän samankaltainen tilanne, mutta ei ole mennyt noin pahaksi. Olen vain sinnitellyt, toistaiseksi. Olisiko mahdollista neuvotella työnantajan kanssa eropaketista tms.? Olet kuitenkin ollut melko pitkään samalla työnantajalla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tämän vuoden "sääntöjä" , aiemmin v.2023 oli niin, että jos irtisanoutui sairauslomalla ollessaan, karenssi kuittautui sillä
Ei näitä sääntöjä tiedä käsittelijätkään enää. Voipi olla tai voipi olla olematta, sen näkee sitten kun pelaat venäläistä rulettia ja otat riskin
Kokemuksesta sanon että kannatti irtisanoutua vaikka sain karenssia. Olikohan 2-3 kk karenssi, en muista enää. Löysin kokopäivä töitä myöhemmin taas.
Ei työkkäri ymmärrä mikä on parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä sääntöjä tiedä käsittelijätkään enää. Voipi olla tai voipi olla olematta, sen näkee sitten kun pelaat venäläistä rulettia ja otat riskin
Jep. Kannattaa toivoa parasta, että saa kivan käsittelijän. Ja jos huonosti käy niin laita oikaisuvaatimus ja toivo taas parasta