Kaikki vastuu omaisista ulkoistettu yhteiskunnalle.
Kun muistisairas vanhus katoaa pakkaseen, kun lapsi oireilee koulussa, jne.
Ei, he eivät ole, tai heidän ei pitäisi olla yhteiskunnan vastuulla, vaan ihmisten pitäisi pitää huolta omaisistaan, eikä ulkoistaa vastuuta yhteiskunnalle.
Katsokaa peiliin ja huolehtikaa rakkaistanne.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Tässä on eri puolia.
Kun ihminen tarvitsisi apua niin ne läheiset eivät auta mutta ei välttämättä auta se yhteiskuntakaan.
Kun autat lapsiasi, sinusta tehdään huono ihminen ja puututaan väkisin asioihin pahaakin tehden. Miksi siis ei saa pärjätä ja osata itse hoitaa asioitansa?
Entä siinä vaiheessa, kun et enää pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten huolto kuuluu yhteiskunnalle, ei omaisille eikä VARSINKAAN KUULU NAISILLE TUHLATA ELÄMÄÄNSÄ JOKA IKISEN IHMISEN HYYSÄÄMISEEN!!!
Toiset pääsevät kokonaan vastuusta ja toiset tekevät liikaakin.
Nämä liikaa tekevät on lapsen tasolle typistettyjä uhreja?
Eivät todellakaan, tuollaiset kertomasi mukaiset ihmiset eivät kykene tekemään liikaa asioita.
On ilmeisen vaikeaa hyväksyä se että olemassa on tehokkaita suhtautuvaisia ihmisiä jotka kykenevät auttamaan lähimmäisiänsä.
Jos yhteiskunta vaatii työikäisiltä vanhemmilta kaiken panoksensa niin silloin sen on myös tarjottava ratkaisut vanhusten ja lasten hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahnhusten huolto kuuluu yhteiskunnalle.
Kyllä, siinä kohdassa kuuluu kun tulee sitä tarvetta. Ihan kuitenkin perusasioissa ohjeistetaan nykyisin pyytämään apua sosiaalihuollon puolelta eikä siis edes viitsitä vaivautua itse auttamaan.
Se on sosiaalihuollon velvollisuus tarjota sitä apua, jos joku ei pysty vastaamaan itsestään, eikä yksittäisen kansalaisen. Yksittäisen kansalaisen velvollisuus on maksaa ne veronsa. Vain aivokuollut kehtaa vielä tämän lisäksi vaatia jotain kansalaisvastuuta, esim omasta vanhemmaastaa joka on tehnyt sun ensimäisistä elinvuosista ihan helvettiä.
Minä olen ainakin kyennyt neuvomaan ja auttamaan läheisiäni monissa asioissa. Tottakai on hyvä että meillä on myös palveluita tarjolla, sehän on turva ihm
Me askarrellaan lasten kansa sinulle mitali ja laitetaan postiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on eri puolia.
Kun ihminen tarvitsisi apua niin ne läheiset eivät auta mutta ei välttämättä auta se yhteiskuntakaan.
Kun autat lapsiasi, sinusta tehdään huono ihminen ja puututaan väkisin asioihin pahaakin tehden. Miksi siis ei saa pärjätä ja osata itse hoitaa asioitansa?
Joko saat apua, selviydyt väkipakolla tai kuolet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on eri puolia.
Miksi ap ei tätä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahnhusten huolto kuuluu yhteiskunnalle.
Kyllä, siinä kohdassa kuuluu kun tulee sitä tarvetta. Ihan kuitenkin perusasioissa ohjeistetaan nykyisin pyytämään apua sosiaalihuollon puolelta eikä siis edes viitsitä vaivautua itse auttamaan.
Se on sosiaalihuollon velvollisuus tarjota sitä apua, jos joku ei pysty vastaamaan itsestään, eikä yksittäisen kansalaisen. Yksittäisen kansalaisen velvollisuus on maksaa ne veronsa. Vain aivokuollut kehtaa vielä tämän lisäksi vaatia jotain kansalaisvastuuta, esim omasta vanhemmaastaa joka on tehnyt sun ensimäisistä elinvuosista ihan helvettiä.
Minä olen ainakin kyennyt neuvomaan ja auttamaan läheisiäni monissa asioissa. Tottakai on hyvä että meill
Kiitos, jos tahdotte niin. Olen tottunut jo tähän kateuteen jota kukaan ei haluaisi kokea.
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä teet, kun pystyt ottamaan muistisairaan omaisesi töihin mukaan ja vahtia siellä, ettei karkaa pakkaseen? Oletko vanginvartijana?
Tuonon kyllä ainoa työ, jonne muistisairaan voi ottaa mukaan. T.hoitsu
Mun lapsuus oli aivan kamala vanhempieni ryyppäämisen ja väkivallan vuoksi enkä todellakaan aio auttaa vanhempiani mitenkään sitten kun he sitä tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on eri puolia.
Miksi ap ei tätä ymmärrä?
Hän ei ehkä ole vielä ymmärtänyt miten monia erilaisia tilanteita on olemassa. Tieto lisää ymmärrystä moninkin paikoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on eri puolia.
Sitä mietitään sitten.
Koska yhteiskunta haluaa että me käymme töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on eri puolia.
Pärjääkö jotenkin paremmin jos paapon äitiäni toisena päivätyönäni tai teen lapsia?
Hitsin agressiivisia kommentteja. Eivät kai sentään kaikki Suomen iäkkäät ole muistisairaita?
Vierailija kirjoitti:
Koska yhteiskunta haluaa että me käymme töissä.
Ei se minun vikani ole, että yhteiskunta on muutettu viranomaislähtöiseksi. Koko lapsuus hoetaan käy koulusi, että työllistyt. Minä olen työllistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Hitsin agressiivisia kommentteja. Eivät kai sentään kaikki Suomen iäkkäät ole muistisairaita?
Jumalauta, ensin annat lähes puolet palkastasi valtiolle ja sen päälle vielä annat siivun valtiolle ihan perustarpeistasi. Ja nyt joku "hyvä ihminen" on sitä mieltä, että pitäisi tehdä vielä lisää? Vähäinen vapaa-aika on jotain mikä on ainoa asia joka on minun omaani, kaiken muun määritää joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Millaista työtä teet, kun pystyt ottamaan muistisairaan omaisesi töihin mukaan ja vahtia siellä, ettei karkaa pakkaseen? Oletko vanginvartijana?
Ei vankilaankaan, enempää kuin muillekaan työpaikoille voi ottaa muistisairasta vanhusta työvuoron ajaksi. Ap provoilee paremman tekemisen puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Siinä vaiheessa, jos muistisairas alkaa haahuilemaan kotoaan ulos, ei vanhusta voi jättää hetkeksikään vahtimatta. Et voi käydä kaupassa, et itse lääkärissä, et oikeastaan edes suihkussa ilman, että joku tulee siksi aikaa "lapsenvahdiksi". Nukutkin nk koiran unta ja olet valmis pomppaamaan sängystä ylös heti, kun muistisairas alkaa touhuta jotain. Harvalla on sellainen työnantaja, joka mahdollistaa muistisairaan vanhuksen hoitamisen. En mäkään olisi pystynyt äidistä huolehtimaan, jos isää ei olisi ollut olemassa, jos en olisi asunut naapurissa, jos mulla ei olisi ollut 100% etätyö ja jos en olisi ollut yksi yrityksen omistajista, joka pystyi siirtämään kaikki yrityksen kannalta tärkeät työtehtävät sellaisille, jotka ne kykenevät myös hoitamaan. En mäkään olisi mistään yrityksen kannalta tärkeästä palaverista voinut häippästä kesken kaiken vain siksi, että äiti lähti taas kerran hortoilemaan jonnekin. Mulla kävi kuitenkin tuuri, kun oli tällaiset mahdollisuudet, ja koska omatkin eläkepäivät siinsivät jo horisontissa, niin mulle oli ihan sama, mitä shittiä mun työtehtäviini jäi enää kuulumaan. Tosin nyt, kun äiti on jo kuollut, ei mua edelleenkään kiinnosta palata takaisin omiin työtehtäviini. Itseasiassa jo suunnittelen, että jään kokonaan pois työelämästä jo ennenkuin alin eläkeikä tulee edes täyteen.
Harvalla on em kaltaista mahdollisuutta ja omaishoidontuella ei kyllä maksella elämisen kuluja. Ja usein tilanne on vielä se, että kun hoidettava kuolee, omaishoitajalla on jo itselläkin ikää sen verran (eli yli 50 vuotta), ettei uutta työpaikkaakaan enää löydy. Siinähän sitten sinnittelee peruspäivärahalla pahimmillaan 15 vuottakin ennenkuin pääsee itse eläkkeelle. Ja oma eläkekin jää sitten aika pieneksi. Jos omaishoitajana toimii puoliso, niin voi sentään hoidettavan kuoleman jälkeen saada leskeneläkettäkin, mutta jos omaishoitaja on joku muu, niin sitäkään ei sitten saa.
Nyt, kun ympärivuorokautisen hoivan paikkoja vähennetään, näiden pakkaseen haahuilemaan lähteneiden muistisairaiden määrä tulee lisääntymään. Ei niihin hoivakoteihin ole tähänkään mennessä päässeet sellaiset, jotka pärjäävät vielä kotihoidon turvin. Ikävä kyllä muistisairas ei soita tyttärelleen tai pojalleen töihin ja kysy, onko nyt sopiva ajankohta lähteä pakkaseen haahuilemaan vai mihin kellonaikaan tänään sopisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta, ensin annat lähes puolet palkastasi valtiolle ja sen päälle vielä annat siivun valtiolle ihan perustarpeistasi. Ja nyt joku "hyvä ihminen" on sitä mieltä, että pitäisi tehdä vielä lisää? Vähäinen vapaa-aika on jotain mikä on ainoa asia joka on minun omaani, kaiken muun määritää joku muu.
Pienestä sinäkin valitat, valtio vei minulta kaiken terveyttä myöten täysin mielivaltaisesti koska ei saa pärjätä vaikka olisi pakko. Kidun tässä hengissä ja etsin työpaikkaa jota ei saa koska on varmaan joku v i t u n naamaraja niissäkin hommissa. Jumala varmasti järjestää sen työpaikan juuri sillä hetkellä kun valmistelen ensimmäistä toimeentulotukihakemusta ja pitää siten hullua jännityksessä viimeiseen asti. Toivottavasti tuleva työnantaja ei kysy menneisyydestäni mitään tai joudun ehkä jopa valehtelemaan että on ollut helppo elämä. Sosiaalityöntekijät suosittelevat valehtelua koska totuus olisi liian rumaa kuultavaa.
Ketkä haluaa? Naiset on jossain nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa rajoittavassa vankilassa, jota yhteiskunnan sorto, alistaminen ja epätasa-arvo aitaa?
Naiset, teitä on enemmän kuin miehiä. Alas sieltä ristiltä ulisemasta. Olette itse sinne kiivenneet ja lyöneet naulat ranteisiin.