Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa mahdollista järjestää avoimen arkun hautajaistilaisuuksia?

Vierailija
19.02.2025 |

Tuskin laki niitä kieltää mutta onko joku sellaisessa ollut?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tärkeää käydä katsomassa viimeisen kerran. Se ei muuta mitään aiempia muistoja millään tavalla. Minulle on myös ollut tärkeää täyttää hauta yhdessä läheisten kesken.

Itse hyvästelin äitini sairaalassa, kun aamulla menin paikalle. Oli kuollut yöllä. Halusin vielä nähdä. Isäni näin, kun oli kuollut kotiinsa ja veli pyysi paikalle. Ehdin nähdä, ennen kuin vietiin pois. Myös anoppia kävimme katsomassa miehen kanssa, kun oli kuollut hoitopaikassa. Pidin tärkeänä, että pystyin jättämään hyvästit. Jotenkin se kuolema konkretisoitui. Eihän siinä toisaalta ollut kuin ihmisen kuori. Sielu oli jo poistunut. Sen tunsi selvästi. 

Vierailija
42/42 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään joutuvat pakastamaan ruumiita kun omaiset on liian hitaita hautaamaan. Tänään just luin jutun iltapäivälehdestä. Hajuhaitta on melkoinen kun ruumis on mätänemisvaiheessa, pakastaminen estää pahimpia hajuhaittoja.

Olen nähnyt kolme vainajaa ukkini, mieheni tädin ja oman isäni. Kaksi ensimmäistä hautajaisissa ja isäni muutama tunti kuoleman jälkeen sairaalassa. Osastolla oli erillinen huone johon vainaja siirrettiin ja siellä voi käydä jättämässä hyvästit. Ei ole jäänyt traumoja.  Pieniä lapsia en kyllä veisi vainajaa katsomaan.

Kyllä myös pienet lapset voivat nähdä ruumiin. Näinhän on esim ortodoksihautajaisissa. On hyvä opettaa lapsillekin, että kuolema on osa elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi