Super-pihiltä isältäni jäi yli 200.000e omaisuus
Vanhempani erosivat kun olin teini. Isäni joi firmansa ja avioliittonsa. Oli työtön sitten lopun ikäänsä, kunnes jäi eläkkeelle. Eläke oli pieni, ei paljoa yli takuueläkkeen. Asui omilta vanhemmiltaan jääneessä vanhassa talossa viimeiset vuosikymmenet. Pihisti kun eli ja oli lopettanut juomisen, kuollessaan hänellä oli tilillä 160.000e ja se talo, josta sai myymällä tontin hinnan eli 40.000e. Melkoinen yllätysperintö mulle ja siskolleni..
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, olipa yllätys!
Meillä vähän toisinpäin, eli oletus oli että jonkinlainen perintö on tulossa, itsekin olin vähän laskenutkin siihen, että ei tarvi säästää omaan eläkeikään kun tuleehan sitten varmaankin ennen sitä jo perintöä pesämunaksi, ja sen sitten vaikka sijoittaa. Vanhemmat kuitenkin elivät pitkään yksityisessä palvelutalossa ja lopussa hoivakodissa, ja sinne meni rahat.
En kyllä heitä tästä mitenkään syytä, totta kai saivat käyttää itse tienaamansa rahat järjestääkseen itselleen mieluisemmat loppuvuodet.
tämä pitää muistaa eli jaa / myy omaisuutesi ennen kuin palvelutalo kutsuu! on kohtuutonta että se joka on persaukinen maksaa vähemmen kuin se joka on vuosikymmenet elänyt säästäen. Taksa pitäisi olla sama kaikille kun hoitokin on samaa
Ainakin toistaiseksi jokainen maksaa vain eläkkeestään hoitonsa, eri asia jos menee itse maksavana yksityiseen, jossa hoito tuhansia euroja kuukaudessa. Omaisuutta yhteiskunnan hoitoon mene.
Mun superpihi sukulainen on varmasti miljonääri. On aikoinaan saanut lahjakas omalta äidiltään isohkon asunnon itse Helsingin arvoalueelta ja tuon lisäksi paljon muutakin. Hänellä on lisäksi aukoton työhistoria. Aina ollut ihan älyttömän pihi. Ei lapsia lainkaan. On kiinnostunut sijoittamisesta. Nyt jo ikämies. En tajua että mihin enää säästää.. Mutta ei kai tämä ole mikään järkiasia.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se takuueläkkestä pihistämällä on ole saanut 160 000 euroa eläkkeellä kasaan. Tai on saanut kyllä pihistellä todella paljon.8 Täysi takuueläke on alle tonnin. Jos laittaisi kaiken säästöön, ei söisi, ei lämmittäisi, ei käyttäisi sähköä, niin reilu 160 kuukautta saisi säästää eli yli 13 vuotta.. Ehkä aikaisempia säästöjä tai jostain tuloja myös tuollut.
Eikö tuo isä ollut vuosikymmeniä eläkkeellä. Vanhassa omakotitalossa, jota ei remppaa elo on halpaa, jos on vaikka puulämmitys ja omat puut tai hakee tuttujen metsästä karsitut.
Pelkkä sähkölampun poltto ei paljon vie rahaa.
Vaatteita tuskin tulee ostettua ja ruoka hyvin yksinkertaista.
Tuollainen elämä on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun superpihi sukulainen on varmasti miljonääri. On aikoinaan saanut lahjakas omalta äidiltään isohkon asunnon itse Helsingin arvoalueelta ja tuon lisäksi paljon muutakin. Hänellä on lisäksi aukoton työhistoria. Aina ollut ihan älyttömän pihi. Ei lapsia lainkaan. On kiinnostunut sijoittamisesta. Nyt jo ikämies. En tajua että mihin enää säästää.. Mutta ei kai tämä ole mikään järkiasia.
Oletan sen olevan harrastus, hän saa nautintoa kun katselee miten omaisuus karttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, olipa yllätys!
Meillä vähän toisinpäin, eli oletus oli että jonkinlainen perintö on tulossa, itsekin olin vähän laskenutkin siihen, että ei tarvi säästää omaan eläkeikään kun tuleehan sitten varmaankin ennen sitä jo perintöä pesämunaksi, ja sen sitten vaikka sijoittaa. Vanhemmat kuitenkin elivät pitkään yksityisessä palvelutalossa ja lopussa hoivakodissa, ja sinne meni rahat.
En kyllä heitä tästä mitenkään syytä, totta kai saivat käyttää itse tienaamansa rahat järjestääkseen itselleen mieluisemmat loppuvuodet.
tämä pitää muistaa eli jaa / myy omaisuutesi ennen kuin palvelutalo kutsuu! on kohtuutonta että se joka on persaukinen maksaa vähemmen kuin se joka on vuosikymmenet elänyt säästäen. Taksa pitäisi olla sama kaikille kun hoitokin on samaa
Asia on monimutkaisempi. Jotta saa kunnan osallistumaan hoiva-asumisen kustannuksiin, täytyy siihen käytännössä usein olla voimakkaat terveydelliset perusteet. Eli ettei enää mitenkään pärjää yksin kotona. Jos vain itse haluaa muuttaa hoiva-asumiseen tai palveluasumiseen esim. helppouden takia, sen voi silloin tehdä kokonaan omalla kustannuksellaan ja silloin voidaan puhua enimmilläön jopa 5000-6000 euron kk-menoista. Ja tämä ei tarkoita vielä mitään luksusta.
Ei ostellut lattea tai disainia hän. Silloin voi sijoittaa tai säästää
No niinhän se kävi, että,hänellä oli pienet asumismenot, söi pottua ja puuroa, säästi kuukaudessa 600e.
600e x 12kk= 7200e vuodessa .oli eläkkeellä n 28v . 28v x7200=201600e. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi myydä asunnon ja antaa
ennakkoperintönä perillisille.
Pitää tehtä hyvissäajoin. Siinä vaiheessa kun aletaan miettiä hoitokotipaikkaa, ei yleensä ole enää siinä kunnossa, että pystyy tekemään päätöksiä
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäsi iso perintö :D Vähänkin isommassa kunnassa pelkkä vainajan omistusasuntokin on jo arvokkaampi.
Noo, jos miettii miten sosiaaliturvaa ja eläkkeitä arvostellaan, niin näköjään niilläkin superpihisti eläen näyttää saavan ison kasan rahaa.
Mutta niinhän se on, että joillekin ei mikään riitä ja toisella jää yli vähästäkin. Ei sillä, että ihmisen pitäisi pihistää sairaalloisesti kaikesta, mutta kuitenkin.
No siitä maksatte kumpikin perintöveroa 8700e. Perintövero on PALJON PIENEMPI ,kuin luovutusvoittovero jota nyt kaavaillaan perintövero jos poistuisi .luovutusvoittoveroa teiltä kummaltakin menisi 32800e ,,,HUIMASTI ENEMMÄN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, olipa yllätys!
Aivan kuten päivähoidossakin.
"Se on ihan juuri näin. Vain eläke/tulot lasketaan. Ei edes säästöjä."
Onko todella näin? Luulen kuulleeni, että säästöihin käydään käsiksi.
Jos myy asunnon lapsille pilkkahintaan , voiko näin säästyä perintöverolta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun on? MIKÄ ON? Tuolla on erikseen laitettu LINKKI, missä luetellaan mitkä vaikuttaa! Sitä et huomannut taas avata, vaan päätit suoltaa turhan kommentin? MENE AVAAMAAN SE LINKKI JA LUE MITKÄ _TULOT_ VAIKUTTAA!
Vierailija kirjoitti:
https://www.etlehti.fi/artikkeli/raha/iakkaalle-palveluasuntoon-paasy-k…
AVAA SE! LUE SE! KESKITY!
Älä huoli, perintövero korjaa omansa ja jäljelle jää vain ropoja.
Vierailija kirjoitti:
21 700 euroa tuosta summasta. Onko jäljelle jäävä summa sinusta ropoja? Tämä on toinen asia mitä en tajua; kuinka tyhmiä ihmisiä tässä maassa asuu. Tuossa linkki, josta jokainen voi vain summan syöttämällä nähdä perintöveron määrän.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perintoverolaskur…
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäsi iso perintö :D Vähänkin isommassa kunnassa pelkkä vainajan omistusasuntokin on jo arvokkaampi.
Onhan se. Omalta äidiltäni jäi 2000 euroa ja siinä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
21 700 euroa tuosta summasta. Onko jäljelle jäävä summa sinusta ropoja? Tämä on toinen asia mitä en tajua; kuinka tyhmiä ihmisiä tässä maassa asuu. Tuossa linkki, josta jokainen voi vain summan syöttämällä nähdä perintöveron määrän.
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perintoverolaskur…
Paitsi perintöä oli 2 jakamassa, joten veron osuus paljon pienempi
On kai tuo iso jos odotusarvo on nolla euroa.
- eri