ADD - tietääkö kukaan siitä mitään?
Eli tyttömme on eskarilainen ja hänen opensa sanoi, että mahtaisiko tytöllämme olla ADD.
Hän kertoi, että epäilee siksi, kun tyttömme on välillä vähän haavelijan oloinen (joinakin päiviä pukeminen tai syöminen käy kovin hitaasti hoputuksista huolimatta) ja tahtoo unohdella tavaroitaan. Ja jos esim. lapset hukassa, niin menee paniikkiin ja alkaa vain itkeä, eikä osaa loogisesti miettiä mistä niitä kannattaisi etsiä.
Hän on ollut aina rauhallinen ja " kiltti" tyttö (3kk koliikkia lukuunottamatta). Missään ei ehkä niin superhyvä, mutta ei missään huonokaan (esim. liikunta, musiikki, jne). Hänellä on eskarissa vain yksi hyvä kaveri ja pikkusiskon kanssa on kuin paita ja peppu.
Nyt hän on vkon verran valitellut toista silmäänsä, että siinä on ihan kuin roska. Käytimme terveyskeskuksessa, mutta mitään ei löytynyt. Juuri tämä silmän räpyyttäminen ja " muljauttelu" on nyt saanut open vahvemmin epäilemään ADD:tä,. sillä hänestä on kyse tic-oireesta.
Mitä minun nyt pitäisi tehdä - viedä tyttö lääkäriin ja jos niin minne? Ja tietääkö kukaan tuosta add:stä (adhdsta löytyy kyllä vaikka millä mitalla tietoa.)
T. Murheellinen äiti
Kommentit (10)
samantapaisesti käyttäytyvä lapsi?
t :AP
Olin " haaveilija" ja niin kova unohtelemaan ja hukkaamaan tavaroita, että opettajatkin siitä huomauttelivat. Koulumenestykseni on kuitenkin aina ollut erinomaista ja hyvin olen pärjännyt elämässä. Nykyisinkin saatan unohtua esim. kirjaa lukiessa omiin maailmoihini niin, että en näe enkä kuule mitään ympärillä olevaa, mutta minulle tämä on aina ollut pelkästään etu. Auttanut esim. opiskeluissa. Olen mm. pystynyt lukemaan tenttiin missä hälinässä tahansa.
Aika erikoista, jos viikon silmien räpyttelyn perusteella opettaja tulkitsee lapsesi ADD-tapaukseksi!
Meillä 5-vuotias poika, jolla tutkimukset kesken. Meillä adhd on melko varmasti poissuljettu, mutta ADD voisi hyvinkin löytyä.
Pojalla on toiminnanohjauksessa ongelmia, samoin tarkaamattomuudessa. Olen samaa mieltä, ADD:stä on todella vähän tietoa, mutta karkeasti se on sama kuin adhd, ilman ylivilkkautta.
Pojallani on myös noita haaveiluja ja samanlaisia itkuja jos jotain häviää ja ei osaa pitää pienintäkään huolta tavaroistaan, saatika etsiä niitä loogisista paikoista.
Poika tekee rutiininomaisesti kaikki asiat, tavallaan aina samassa järjestyksessä. Tykkää leikkiä nuorempien lasten kanssa, eikä esim. päivähoidossa ole ketään tiettyä jonka kanssa leikkisi. Pikkuveli on myös paras kaveri. Googletapa toiminnanohjaus, sieltä muistaakseni löysin jotain tietoa.
Meillä on myös 3-vuotiaalla pojalla tuollaista räpyttelyä. Etenkin väsyneenä räpyttelee kovasti silmiään. Olen ollut huolissani, että silmissä on jotain vikaa, mutta voisiko kyse olla tosiaan tic-oireesta? En ole koskaan kuullut, että tic-oire olisi merkki ADD:stä.
Koskaan ei kunnolla ole tutkittu,mutta eskari-ikäisestä asti tiedetty,että " jotain" on. Selvisi peruskoulun,tukiopetusten ja pienryhmien avulla. Koulun käynti vaati häneltä paljon,äärirajoilla menemistä. Nyt ongelmana arkipäivistä selviäminen. Kaaos valtaa pään kun monta asiaa hoidettavana. Myöhästelee kaikkialta. Kun sanoo kohta niin aikaa menee parikin tuntia,aika kadottaa merkityksen. Lapseni on pahaolla,miettii miksi olen tälläinen. On todella " kiltti" ,auttavainen ja ystävällinen nuorinainen. Menkää lääkäriin ja VAADI lähetettä neurologille. Selvittäkää asia :)
mitenkähän tuollainen " liian" kiltti ja hitaanpuoleinen tyttömme pärjää koulussa.
Ehkä sitten vien tytön neurologille/neuropsykologille, niin saan mielenrauhan edes hetkeksi. Osaako kukaan sanoa, maksaako IFin Junior Joustoturva tälläistä käyntiä?
t ap
Me päästiin neuvolan lähetteellä puheterapiaan, josta pt suositteli toimintaterapia (näissä katsottiin onko tarvetta jatkaa). Toimintaterapian jälkeen saimme neuvolalääkärin lähetteen lastenlääkärille, joka arvioi neurologisten tutkimusten tarpeellisuuden, josta matka jatkui neuropsykologille. Nyt odotetaan seuranta-aikaa lastenlääkärille, joka luultavasti lähettää neurologille.
Tie on ollut pitkä ja ahdistava (n. 2v.) ja vieläkään ei ole asioihin selvyyttä. Kuvailit lastasi kiltiksi ja hitaanpuoleiseksi, meidän poika on myös samanlainen. Ja koliikki löytyy meidänkin pojan taustalta. Kiltti on ollut aina ja luulinkin sitä " hyvän kasvatuksen tulokseksi" , ennen kuin kuopus syntyi. ;)
T: Se jonka poikaa tutkitaan
Usein se menee niin, että ryhmään kutsutaan erityislastentarhanopettaja (ELTO) tarkkailemaan tytön toimimista ryhmässä. Ja siitä sitten eteenpäin. Suosittelen kuitenkin kiirehtimään, sillä kaikkia tutkimuksia joutuu jonottamaan, eikä eskaria ole enää kuin 3kk jäljellä!
Ja nyt olen tässä muutaman yön nukuttua jo huomattavasti huojentuneemmalla mielellä. En jaksa jotenkin uskoa, että mistään kauhean vakavasta asiasta on kyse, mutta toki aion tytön lääkärissä käyttää.
Esim. oman repun pakkaus onnistuu joka ilta hyvin ja kaikki tarvittava on mukana, mutta jos ajatuksissaan jotain johonkin laittaa, niin hänen on hyvin vaikea muistaa minne on laittanut ja joskus looginen etsiminen on vaikeaa, kun hätääntyy niin kovasti esim. hukassa olevista lapasista.
t ap