Luottoruokasi, kun rahat on tosi tiukilla
Jos on tilanne, että palkkapäivään on vielä viikko ja rahat todella vähissä, niin mikä on se ruoka, jota laitat silloin? Siis jotakin tosi edullista ja riittoisaa olisi nyt haussa.
Kommentit (138)
Teen itse hernekeiton pussillisesta herneitä.
Letut eivät myöskään paljoa maksa.
Makaronilaatikko on tosi edullinen ja riittoisa arkiruoka, ja lapsetkin tykkää.
Mulla on aina tarjouslohta annospaloina pakkasessa. Ja sitten makaronilaatikko, siitä syö useamamman päivän....
Kaapissa on lähes aina jotain kuivaruokia, esim. ruskeaan tai tomaattipohjaiseen soijarouhekastikkeeseen pastan tai perunan kanssa löytyy yleensä ainekset ja saa useamman päivän ruuan kerralla.
Laittaisin esim soijarouheesta ja tomaattimurskasta spagettikastikkeen.
Kaurapuuro, hernekeitto, linssimuhennosta tai soijarouhekastiketta makaroonin tai perunan kanssa, kananmunia.
Ostoslista: punaisia linssejä, kuivattuja herneitä, soijarouhetta, kananmunia, kaurahiutaleita, tomaattimurskaa, sipulia, porkkanaa, perunaa, makarooneja, valkosipulia + mausteita ja ruokaöljyä.
Peruna, kaali, lanttu, porkkana ja muut juurekset on aina halpoja. Niistä keitän usein viikonloppuisin ison kattilallisen soppaa, joka riittää mulle yksineläjälle koko seuraavaksi viikoksi. Proteiiniksi joukkoon papuja tai lihaa (keittolihakin on edullista).
Mulla ei ole edes rahahuolia, mutta en ole innokas kokki vaan menen aina helpoimman kautta. Sitä paitsi tuollainen soppa on myös tosi maukasta. Hyvää leipää kylkeen, niin a vot.
Vierailija kirjoitti:
Keitettyjä perunoita ja eineslihapullakastike. Maksaa joku 4€ yhteensä.
Tuo on jo vähän hurjastelua. Olen ollut parikymmentä vuotta työtön.
Perunat ja halvan lenkkimakkaran puolikas. Aterian hinta yhden euron. Mausteilla menee, olen syönyt satoja kertoja aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin esim soijarouheesta ja tomaattimurskasta spagettikastikkeen.
Näin teen itsekin. Rakettispagetti, tomaattimurska, sipuli ja 2 dl soijarouhetta. Ei maksa paria euroa enempää ja sitä syö yksi ihminen kolmatta päivää.
Paistettua sipulia, makaronia ja ketsuppia tai paistettua sipulia ja kaalia, vähän soijakastiketta ja nuudeleita. Proteiininpuutteeseen syön silloin tällöin kananmunan.
Soijarouhebolognese + spagetti. Sitä saa tehtyä valtavia määriä todella pienellä rahalla, ja mielestäni se on ihan hyvää (kunhan valmistaa ja maustaa oikein). Ei tietenkään yhtä hyvää kuin oikea bolognesekastike.
Parasta tuossa ei edes ole edes halpuus, vaan se että kaikki ainekset ovat hyvin säilyviä. Aineksia on aina kotona, se on hyvä hätävara.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Perunamuusi, uunijuurekset ja lisukkeeksi vaikka sienikastiketta. Proteiiniksi mitä sattuu; tarjoussilakoita, makkaraa, jauhelihaa, munia.
Keitto, johon silppuan mukaan kaiken mitä kaapista löytyy. Pottua, makarooneja, pakastevihanneksia ja jotain lihaa jos on. Kestää usein muutaman päivän.
Kaalilaatikko soijarouheella. En yleensä välitä soijarouheesta, mutta tuolloin se pelastaa päivän ja sen takia sitä on vähän kaapissa.
Kaalin ostan, muut (sipuli, porkkana, ohra/riisi, mausteet, joskus teen munamaitoon, toisinaan kasvisliemeen) yleensä löytyy kaapeista. Siitä riittää parille päivälle ja duuni lounaaksi.
Vegehernekeitto pannukakkuineen. Parin päivän ruoka.
Kasviskeitot ja itse tehty leipä. Edullista. En tykkää linssestä, mutta kyllä niitäkin nälkäänsä syö.
Mä olen entinen vege ja kyllästynyt soijarouheen ja linssien tunkkaseen makuun, kun niitä sen parikytä vuotta veti papujen kanssa. Ei ollut kaurakorvikkeita ja seitankin oli itse leivottava. Sen takia ne on jäänyt kituviikon ruuiksi, joten aina niitä on kaapeissa.
Keitän vettä ja lisään lihaliemikuution. Lapsille sentään on vielä leipää... Juuri nosti Heka vuojria mutta pienempää ei voi mennä kun sitten uhkas sossu lasulla..kiitos tästäkin hallitus!
Nuudelit + pavut/tonnikala/soijarouhe/jauheliha (sitä mitä siis sattuu olemaan)
Makaronilaatikko. Ainekset saapi noin kympillä ja riittää 5 päiväksi. Tietysti riippuu uuniastian koosta.
Pakastin on onneksi, kyttään esim. euron laatikko-päiviä ja ostan jonkun 3-4 purkkia. Sitten keitettyjä munia ja leipää kylkeen.
Keitetyt potut on tosi halpoja ja niiden kanssa kastikkeeksi ihan vaan margariinia + pari pussia pakastevihanneksia ja jos lompsa kestää, niin paistetaan paistinpannulla makkaraa. Halvinta uunilenkkiä. Vaihtoehtoisesti tehdään makkarakeittoa, jonka sekaan laitetaan pari kourallista makaronia niin nälkä lähtee paremmin.
Vielä halvempaa, kun ostaa makaronia pussin, kastikkeeksi ketsuppia ja ne pakastevihannekset sekaan. Maustetaan pizzamausteella.
Eikä ne valmispussipadatkaan kalliiksi tule, jos lisää makaronia ja makkaraa. Tai jos kananjauheliha on tarjouksessa....
Silakkalaatikko ja jauhelihapata 👴🏻💖🥩