Miksi aikuisena pitäisi painaa saman verran kuin parikymppisenä?
Itselleni on tullut 10 kiloa lisää painoa vuosien saatossa enkä pidä sitä minään ongelmana.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Painan melkein yhtä vähän kuin teininä.
49-50kg
Olen odottanut milloin se lihominen alkaa, mutta en liho vaikka ikää tulee.
Oon kans ihmetellyt aina tätä defenssiä, että ikä toisi jostaki syystä kiloja lisää. Tiedän lukuisia hoikkia vanhoja ihmisiä. Kai niitten aineenvaihdunta ei sit ole hidastunut tai muuta sellaista liibalaabaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisena ei tarvitse painaa saman verran kuin parikymppisenä.
Ei onneksi, olin vakavasti alipainoinen tuolloin.
Ihmisen makuaisti alkaa heikkenemään n. 60-vuotiaana ja sitä myöten syöminenkin vähenee ja paino ei enää nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen on aikuinen.
Niin ja sun pointti oli mikä?
"Aikuisena yhtä paljon kuin parikymppisenä" 🤔🤔🤔🤔
Painan saman 75kg kuin 20 vuotiaana.
M38
Painan vähemmän. Laihduin huomaamatta kolmekymppisenä eikä kilot ole tulleet takaisin. Ennen 65, jo yläasteella, nykyään tasaisesti 57. 165 pitkä ja ikää 48. Eiköhän kaikkien paino hakeudu keholle sopivaan painoon jos nyt ei pelkillä yläkaloreilla elä. Ihmiset on eri kokoisia. Minua muuten pidettiin koulumitoissani lihavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen on aikuinen.
Niin ja sun pointti oli mikä?
"Aikuisena yhtä paljon kuin parikymppisenä" 🤔🤔🤔🤔
20v on juuri ja juuri teini-iän ylittänyt ja melkoinen raakile vielä ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Painan vähemmän. Laihduin huomaamatta kolmekymppisenä eikä kilot ole tulleet takaisin. Ennen 65, jo yläasteella, nykyään tasaisesti 57. 165 pitkä ja ikää 48. Eiköhän kaikkien paino hakeudu keholle sopivaan painoon jos nyt ei pelkillä yläkaloreilla elä. Ihmiset on eri kokoisia. Minua muuten pidettiin koulumitoissani lihavana.
Tänä päivänä sinua sanottaisiin hoikaksi jos 165-senttisenä painaisit 65 kg. Niin ajat muuttuvat.
En ole koskaan kuullut tuollaista sääntöä, miksi pitäisi, mutta omalla kohdallani pidän sitä viisaana, koska jokainen kilo on vatsan seudulla. Ja koska pidän hoikasta vatsanseudusta, niin painan yhä sen 50-52 kiloa, jonka painoin parikymppisenäkin.
Jos painaisin 55, niin olisi jo iso, löysä maha.
Ja lihaskunto muuten sitten joka tasolla ylintä tasoa ikäluokassa. Ja esim. luutiheys normaali, ennen kuin joku alkaa vittuilla epäterveellisestä alipainosta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut tuollaista sääntöä, miksi pitäisi, mutta omalla kohdallani pidän sitä viisaana, koska jokainen kilo on vatsan seudulla. Ja koska pidän hoikasta vatsanseudusta, niin painan yhä sen 50-52 kiloa, jonka painoin parikymppisenäkin.
Jos painaisin 55, niin olisi jo iso, löysä maha.
Ja lihaskunto muuten sitten joka tasolla ylintä tasoa ikäluokassa. Ja esim. luutiheys normaali, ennen kuin joku alkaa vittuilla epäterveellisestä alipainosta.
Sulla ei ole kaikki kotona korvien välissä jos muka 55 kiloisena sulla olisi muka iso ja löysä maha. Nyt vähän todellisuudentajua peliin kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pitää? Suositus on olla normaalipainoinen. Itse painan saman verran kuin 20 vuotiaana, mutta en siitä mitään erityismainintaa ole koskaan saanut. N49
Painoin 60 v saakka saman verran kuin 20 v. Sairastuin rintasyöpään ja antiestrogeenihoito nosti painoa n 5 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanheneminen on tekosyy lakata välittämästä omasta hyvinvoinnistaan?
Lievä ylipaino liittyy hyvinvointiin vanhemmalla iällä.
Ainakin tulee syötyä säännöllisemmin ja nukuttua riittävästi. Asiat toteutuivat parikymppisenä vain armeijassa. Ensin sielläkin laihtui pari kiloa, myöhemmin lihoin kuusi kiloa.
Nukuit armeijassa riittävästi? Mene sinne armeijaan ennen kuin satuilet lisää. Siellä nukutaan vähän.
Lukiossa painoin 80 nyt 40 v myöhemmin 83.
Vierailija kirjoitti:
Painan melkein yhtä vähän kuin teininä.
49-50kg
Olen odottanut milloin se lihominen alkaa, mutta en liho vaikka ikää tulee.
Millaiset ovat elämäntapasi?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nimenomaan vanhempana pitäisi pysyä hoikempana kun vaara sairastua kaikenlaisiin "elintaso"-sairauksiin on suurempi. Itselläni verenpainetauti ja kohonneet kolesterolit pakottivat siirtymään terveellisempään ruokavalioon ollessani 61-vuotias. Ja siinä karisi useampi kilo. Olen nyt 68-vuotias, en enää tarvitse lääkkeitä. Painan 55 kg ja olen 168 cm pitkä eli samoissa mitoissa kuin olin kaksikymppisenä. En tosin näytä samanlaiselta. Vyötärö on 10 cm paksumpi, vaikka painoa on saman verran.
Normaalipaino on aina hyvä. Mutta vanhemmalle ihmiselle muutama ylikilo on vähemmän haitallinen kuin se, että olisi alipainoinen. Eli mieluummin siellä normaalipainon ylärajoilla / jokusen kilon yli kuin että olisi langanlaiha. Massiivisemmat ylipainolukemat ovat sitten asia erikseen, niistä on aina haittaa.
Kyllä on saletti ettei aikuisena jaksa painaa saman verran kuin parikymppisenä koltiaisena. Siloin saattoi painaa tuntitolkulla menemään, mutta nyt se on kerta ja laaki. Kyllä se keski-ikä tekee tehtävänsä :(
Hoikkana on pirun mukava olla verrattuna lihavuuteen.
Rupesin oikein miettimään, että parikymppisenä olin n. 5 kiloa ylipainoinen. Sen jälkeen paino on noussut tasaisesti ja hitaasti mutta varmasti. Nykyään olen 40-vuotias ja 22 kiloa painavampi kuin 20 vuotta sitten. Aika tarkkaan kiloa ja vuosi tullut. En oikeastaan tiedä miltä tuntuu olla normaalipainoinen aikuinen. Olen ollut koko aikuisikäni ylipainoinen ja yli viisi vuotta jo selkeästi lihava.
Mitä nyt noita parikymppisiä likkoja katsoo niin ovat kyllä huomattavasti lihavampia kuin 40-50v naiset. Onko naisilla joku lihavuuskausi 20-35v etenkin?
Eikö nimenomaan vanhempana pitäisi pysyä hoikempana kun vaara sairastua kaikenlaisiin "elintaso"-sairauksiin on suurempi. Itselläni verenpainetauti ja kohonneet kolesterolit pakottivat siirtymään terveellisempään ruokavalioon ollessani 61-vuotias. Ja siinä karisi useampi kilo. Olen nyt 68-vuotias, en enää tarvitse lääkkeitä. Painan 55 kg ja olen 168 cm pitkä eli samoissa mitoissa kuin olin kaksikymppisenä. En tosin näytä samanlaiselta. Vyötärö on 10 cm paksumpi, vaikka painoa on saman verran.