Miksi aikuisena pitäisi painaa saman verran kuin parikymppisenä?
Itselleni on tullut 10 kiloa lisää painoa vuosien saatossa enkä pidä sitä minään ongelmana.
Kommentit (70)
Voi kun painaisinkin sen verran kuin painoin 20-vuotiaana. Olin silloin n.85kg eli ylipainoinen silti. Painavimmillaan olen ollut 125kg ja nyt painan 115kg. 85kg olisi paljon parempi, mutta pikkuhiljaa sitä kohti ja sitten normaalipainoon. Seuraava etappi on päästä kaksinumeroiseen lukuun. Paino kävi jo 106kg:ssa, mutta oma musta mieliala aiheuttaa takapakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisuuden pitäisi tarkoittaa ylipainoa?
Keho muuttuu läpi elämän, mutta on normaalia säilyä normaslipainoisena.
Itse asiassa ei ole. On normaalia, että paino ylittää normaalipainon rajan myöhemmin aikuisuudessa. Se normaalipaino on kaikenikäisten keskiarvo.
Ruokavalio (ja liikunta) pitää sopeuttaa siihen, että aineenvaihdunta hidastuu. Jos tekee tämän, niin paino ei nouse.
Koska paino ja kilot on suuren ikäluokan naisten koko eksistentiaalin kriittinen kulmakivi.
Elämästä on 95% on kyse painosta ja 5% miehen passaamisesta.
Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava ja se on järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanheneminen on tekosyy lakata välittämästä omasta hyvinvoinnistaan?
Höpö höpö, vanheneminen on nimenomaan konkreettinen aika ymmärtää, että kannattaa huolehtia kunnostaan. Elämä on paljon helpompaa kun jaksaa edes jotain. Itse vanhana naisena ihmettelen nuorten ihmisten vetämättömyyttä ja paikoillaanolevaa elämäntapaa.
Tässä tilastotietoa painonkehityksestäni: (kaikki lukemat 1.1., laitan tähän vain viiden vuoden välein)
15v. 51 kg
20v. 52 kg
25v. 57 kg
30v. 52 kg
35v. 54 kg
40v. 67 kg (raskaana)
45v. 55 kg
50v. 57 kg
55v. 56 kg
60v. 57 kg
65v. 56 kg
terv. tilastonikkari N65v
Lähinnä terveyskysymys, mutta paina niin paljon kuin sinua huvittaa.
Tällä aloituksellako ajattelit hakea hyväksyntää ylipainollesi? 😄
Mihin sitä ylimääräistä energiaa tarvitsee ku ei pituuskasvuakaan enää tapahdu? Ymmärrän, että ojankaivajat llivat kovia syömään, mutta työ oli energiaa vievää ja eivät myöskään olleet läskejä. Ei näyttöpäätteen katsomiseen tarvitse joka tauolla syödä viineriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievä ylipaino liittyy hyvinvointiin vanhemmalla iällä.
Ei vaan päin vastoin, se on aina varoitusmerkki. Jos lihavuuden pystyy näkemään päälle päin, sitä läskiä on silloin sisälläkin väärässä paikkaa. Se on aina huono asia. Ei ikinä hyvä.
Ylipaino ja lihavuus ovat kaksi eri asiaa. Vyötärönympärys paljastaa enemmän. Naisella saa olla max 85 senttiä ja miehellä max 95 senttiä. Vaikka perä olisi leveä kuin seitsemän leivän uuni, siitä ei ole haittaa terveydelle. Sisäelimien ympärillä oleva rasva on ongelmallisinta.
Painan melkein yhtä vähän kuin teininä.
49-50kg
Olen odottanut milloin se lihominen alkaa, mutta en liho vaikka ikää tulee.
Painoin 2kymppisenä 48kg. Jos olisin yhä niin hoikka niin olisin kuin kuivan kesän orava tai pahasti sairas. Nyt 2 lapsen jälkeen on sentään naisellisia muotojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tulee syötyä säännöllisemmin ja nukuttua riittävästi. Asiat toteutuivat parikymppisenä vain armeijassa. Ensin sielläkin laihtui pari kiloa, myöhemmin lihoin kuusi kiloa.
Normaalipaino on hyvä. Laiha ei tarvitse olla.
Ylipaino on terveydelle haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Parikymppinen on aikuinen.
Niin ja sun pointti oli mikä?
Oma äitini väittää painavansa saman verran nyt 80 vuotiaana, kun painoi 15 vuotiaana. Uskokaa ken tahtoo. Tällä tavalla hän haukkuu minua, koska en todellakaan ole enää 55 vuotiaana millään tavalla saman kokoinen kun 15 vuotiaana. En usko, että se olisi edes mahdollista, jos ei ole sitten jokin sairaus.
olen 185 cm pitkä ja 20 vuotiaana painoin 75 kg, nykyään 40 vuotiaana paino on 90 kg. Muutama vuosi sitten paino kävi jo 80 kg:ssa, mutta tuli vaivihkaa takaisin. Kyllä ärsyttää, mutta aion vielä tämän vuoden aikana päästä alle 80 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan päin vastoin, se on aina varoitusmerkki. Jos lihavuuden pystyy näkemään päälle päin, sitä läskiä on silloin sisälläkin väärässä paikkaa. Se on aina huono asia. Ei ikinä hyvä.
Ylipaino ja lihavuus ovat kaksi eri asiaa. Vyötärönympärys paljastaa enemmän. Naisella saa olla max 85 senttiä ja miehellä max 95 senttiä. Vaikka perä olisi leveä kuin seitsemän leivän uuni, siitä ei ole haittaa terveydelle. Sisäelimien ympärillä oleva rasva on ongelmallisinta.
Se iso perä vaikuttaa ryhtiin ja ei mahdu istumaan. Isoa perää on hankalampi liikutella.
Tottakai se on ongelma, jos olet nykyään ylipainoinen. Eri asia jos on ollut nuorena hoikka ja on lihonut normaalipainoiseksi.