Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kohdella ujoa työkaveria lounaalla?

Vierailija
18.02.2025 |

Ujot ja sosiaalisia tilanteita pelkäävät: miten toivotte, että teitä kohdeltaisiin työpaikan sosiaalisissa tilanteissa esim. lounaalla?

Meillä on töissä tapana käydä jossain lounasravintolassa 5-10 ihmisen porukalla. Joukossa on yksi hiljainen ihminen, joka ei koskaan oma-aloitteisesti puhu mitään sosiaalisissa tilanteissa. Muut ovat suulasta porukkaa (miehiä ja naisia) ja juttu lentää. 

Jos tältä hiljaiselta kysyy jotain,  vaikka miten viikonloppusi meni, niin hän näyttää jotenkin menevän hieman pois tolaltaan ja vastaaminen on vaikeaa. Olisiko vaan parempi jättää hänet rauhaan?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työpaikan jutut olivat luokkaa: linda lampeniuksen huumesekoilut, miten rahoittaa lasten jalkapalloleiri, ostakaa minulta kananmunia, olipa hauskaa viikonloppuna kännissä/lavatansseissa, voi voi kun kaikki on paskaa ja kurjaa, monologi jostain luomesta, muistellaan vanhoja aikoja, jne. Ei minulla ole mitään annettavaa tuollaisiin aiheisiin ja omat harrastukset sellaisia, joista en juuri välitä puhua varsinkaan tuollaisille, joiden elämä pyörii iltiksen ja lasten ympärillä. En siis ole edes ujo, porukka oli vaan ihan eri aaltopituudella eikä heidän juttunsa kiinnostaneet minua tippaakaan, eikä huvittanut jakaa omia :D

Eli minun vinkkini on että antakaa olla. Hän voi silti toivoa teille hyvää, vaikka ette pystyisikään häntä viihdyttämään. Ja saattaa avata suunsa auki joskus, jos aihe on sopiva

Vierailija
22/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole vaan ystävällinen ja tervehdi. Me tullaan kyllä itse juttelemaan kun uskalletaan. Ja juttele mieluummin kahdenkesken kuin porukassa, seurassa oleminen on muutenkin ahdistavaa.

Tosin pitää myös hyväksyä sekin,että aina ei vaan kemiat kohtaa ja se ujo saattaa olla erakko, joka ei edes pidä ihmisistä.

Onko sellaisen ihmisvihaajamöllin pakko tunkeutua lounasporukkaan mukaan?

Harvemmin ne tunkeutuu :D enemmänkin suostuu paineen alla.

Vaikea uskoa että ihmisvihaajaa kukaan painostaisi osallistumaan yhtään mihinkään.

Pitäisi varmaan möllin kasvattaa selkäranka ja sanoa rehelliseti ettei halua viettää aikaansa ihmisten seurassa. Ei tarvitse häntä sitten kohteliaisuudesta kutsua mukaan möllöttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän sinusta jotenkin friikki jota pitää kohdella eri tavalla kuin muita ihmisiä? Kuten sanottiin, peruskäytöstavat. Ei hänestä tarvitse sen enempää hikeä ottaa. 

Peruskäytöstapoihin kuuluu koko seurueen huomiointi keskustelussa.

Vierailija
24/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sulla ongelma. Anna toisen olla, varsinkin kun tunnut tietävän että on ujo eikä halua osallistua. Syö ruokasi ja pidä suus kiinni hänen suuntaan, tuntuu noita ruoka suussa jutun lennättäjiä olevan ihan tarpeeksi ja hänet on varmaan opetettu olemaan höpisemättä turhia kun syödään. Jotkut osaa käyttäytyä ruokapöydässä. Läppää voi heittää sitten syönnin jälkeen.

Aloittaja haluaa näyttää ympäristölleen oman hienoutensa.

Vierailija
25/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy jotain helppoja kysymyksiä. Ujot ihmiset yleensä rohkaistuvat puhumaan kun saavat osallistua keskusteluun omaan tahtiinsa ja kokevat saavansa positiivisia reaktioita. Pahinta on jos alkaa huomauttelemaan jonkun vähäpuheisuudesta ja hiljaisuudesta.

Vierailija
26/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää harvakseltaan sellaisia helppoja kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä tai ei. Muuten jatkatte omaa juttuanne. 

Vierailija
27/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No työpaikan jutut olivat luokkaa: linda lampeniuksen huumesekoilut, miten rahoittaa lasten jalkapalloleiri, ostakaa minulta kananmunia, olipa hauskaa viikonloppuna kännissä/lavatansseissa, voi voi kun kaikki on paskaa ja kurjaa, monologi jostain luomesta, muistellaan vanhoja aikoja, jne. Ei minulla ole mitään annettavaa tuollaisiin aiheisiin ja omat harrastukset sellaisia, joista en juuri välitä puhua varsinkaan tuollaisille, joiden elämä pyörii iltiksen ja lasten ympärillä. En siis ole edes ujo, porukka oli vaan ihan eri aaltopituudella eikä heidän juttunsa kiinnostaneet minua tippaakaan, eikä huvittanut jakaa omia :D

Eli minun vinkkini on että antakaa olla. Hän voi silti toivoa teille hyvää, vaikka ette pystyisikään häntä viihdyttämään. Ja saattaa avata suunsa auki joskus, jos aihe on sopiva

Sinä olet siis tällainen parempi ihminen, joka halveksii muita hiljaa mielessään. Miksi lähdet heidän kanssaan syömään? Voisit viettää lounastauon parhaassa seurassa itsesi kanssa.

Vierailija
28/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaisestakin asiasta saa tehtyä ongelman? Työkaverisi puhuu jos haluaa, ei ole mikään pakko tivata mitä hän teki viikonloppuna jne. 

Vierailija
29/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hän sinusta jotenkin friikki jota pitää kohdella eri tavalla kuin muita ihmisiä? Kuten sanottiin, peruskäytöstavat. Ei hänestä tarvitse sen enempää hikeä ottaa. 

Peruskäytöstapoihin kuuluu toisen henkilökohtaisen tilan kunnioittaminen. 

Vierailija
30/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tällaisestakin asiasta saa tehtyä ongelman? Työkaverisi puhuu jos haluaa, ei ole mikään pakko tivata mitä hän teki viikonloppuna jne. 

Seuraavaksi se hiljainen on täällä avautumassa miten kukaan ei työlounaalla ikinä puhu hänelle ja hän kokee olonsa ulkopuoliseksi töissä.

Vierailija
31/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole vaan ystävällinen ja tervehdi. Me tullaan kyllä itse juttelemaan kun uskalletaan. Ja juttele mieluummin kahdenkesken kuin porukassa, seurassa oleminen on muutenkin ahdistavaa.

Tosin pitää myös hyväksyä sekin,että aina ei vaan kemiat kohtaa ja se ujo saattaa olla erakko, joka ei edes pidä ihmisistä.

Tää on just väärinkäsitys että ujo on ylpeä joka ei edes halua olla ihmisten kanssa tekemisissä. Suurin osa ujoista (kuten minäkin) kärsii ujoudesta ja haluaisi olla sosiaalisempi. Kutsukaa vaan mukaan syömään ja olkaa ystävällisiä.

Kyllä minäkin menen mielelläni "edustamaan" jos koko porukalla mennään, vaikka en keskusteluun osallistuisikaan. Enkä tajua tuota "ujo on ylpeä" - jos kyseessä työporukka niin ei niitä kavereita valita itse. On ihan mahdollista, ettei yhteisiä kiinnostuksenkohteita ja puheenaiheita vain ole. Plus tuo perusenergia, jos muu väki on tuollaista "jee känni kivaa" tai "elämä on niin vaikeaa yhyy" niin mitäpä siihen sanoo, muuta kuin että kivat sulle :D

- minulla oli kiva viikonloppu youtubessa tutustuessa erilaisiin filosofioihin ja söin karkkia

- ai johonkin sokratekseen vai?

- eeei vaan kreationismiin...

- ...

Jotkut ovat kyllä kiinnostuneita, mutta en toisaalta halua olla myöskään mikään reportteri, eli jos heillä itsellään ei ole mitään annettavaa aiheeseen niin harvemmin raportoin

Vierailija
32/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkään häntä mukaan lounaalle ja antakaa olla sellainen kun on. Osallistuu keskusteluun, jos haluaa. 

Vierailija
33/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet siis tällainen parempi ihminen, joka halveksii muita hiljaa mieles

Se ettei jonkun vaippajutut kiinnosta minua ei ole halveksuntaa. En halua jakaa omiakaan vaippajuttuja, ihan vaan koska ne ovat minun vaippajuttujani :D jos joki haluaa niin siinähän jakaa ja kohteliaasti kuuntelen kyllä ajattelematta mitään ikävää. Sinähän se ikävä olet kun tuollaisia ylimielisyys-himmeleitä rakentelet

Vierailija
34/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet siis tällainen

Kyllä sinun kommentistasi saa todella ylimielisen kuvan, näin ohiksena.

Vierailija
35/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku prankki. Laitette sen pään vessanpönttöön tai ostatte kananmunia kaupasta heittelette niillä kun se juoksee karkuun.

Vierailija
36/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki halua jakaa yksityisasioitaan työpaikalla ja se on ihan ok. 

Jos puheenaiheet pyörii julkkisten ja Pirjo-Pettereiden futistreenien ympärillä, niin ei minulle ole niihin aiheisiin oikein mitään sanottavaa. 

Vierailija
37/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet siis tällainen parempi ihminen, joka halveksii muita hiljaa mieles

Paikan tapoihin kuului aina mennä toisten viereen ja jos joku halusi syödä joskus yksin, muut olivat aina seuraavasti: "eiii mitä tuo on tuolla yksin voi eiiiii nyyyh" :D ei se minua haittaa kuunnella monologia luomesta. Se valituksen kuuntelu eli terapointi oli vähän nihkeää, mutta minkäs teet.

Vierailija
38/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä huomauta hiljaisuudesta tms., älä kysy potentiaalisista aroista aiheista kuten ikä, politiikka, henkilöhistoria

Vierailija
39/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki halua jakaa yksityisasioitaan työpaikalla ja se on ihan ok. 

Jos puheenaiheet pyörii julkkisten ja Pirjo-Pettereiden futistreenien ympärillä, niin ei minulle ole niihin aiheisiin oikein mitään sanottavaa. 

Ei toisen huomiointi tarkoita yksityisasioiden jakamista.

Vierailija
40/77 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan piti tulla huutelemaan, että:

- ujo ei välttämättä ole introvertti

- introvertti ei välttämättä ole ujo

(kun täällä taas niputettiin ujot ja introvertit samaan henkilöön)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan