Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenkohan loukannut terapeuttani, hänestä on tullut etäinen. Vai kuuluuko se asiaan?

Vierailija
18.02.2025 |

Hän on ollut alussa tosi mukava ja läsnä aina käynneillä. Välillä sovimme vapaa-ajallaankin asioista ja on tosi paljon tsempannut minua vaikeiden asioiden keskellä. Kun sitten tilanteeni hieman parani niin on nyt etäinen. Eli käynnillä toki kyselee kuulumisia mutta ei edes juuri katso minuun päin vaan samalla saattaa katsella vihkoaan tai tietokonettaan ja tutkia niitä, välillä kyselee siinä kysymyksiä ja myötäilee kun puhun. 

Ei ole oikein läsnä ja välillemme on tullut hänen puoleltaan jokin "muuri". Parina viime käyntinä näin, mietin, olenko jollain tavalla loukannut häntä vai onko tässä tarkoituskin saada minulle hämmennys ja jokin reaktio aikaiseksi. 

Tai sitten hänellä on itsellään jotain meneillään. 

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole; sinä olet terapeutillesi maksava asiakas ja lypsylehmä. Käytännössä ihmisenä yhdentekevä. Hyvinä aikoinaan hän teeskentelee paremmin kiinnostunutta, mutta sitten kun on muuta tärkeämpää, hän ns *hoitaa duuninsa*. Kai tiesit, että psykoterpia on kovaa bisnestä nyt kun se trendaa? Ei mitään sen kummempaa. Älä ota henkilökohtaisesti.

Vierailija
2/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia suoraan puheeksi. Ei kuulosta hyvältä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos nyt jatkaa tuota vielä niin kysyn. Hämmentynyt olo käyntien jälkeen. Tiedä oikein sitten että kun hän itse otti minuun yhteyttä vapaa-ajallaan ja oli huolissaan voinnistani, niin aiheutinko hänelle murhetta ja nyt haluaa etääntyä. Olen kyllä pyytänyt anteeksi (jätin silloin muutaman käynnin välistä kun voin niin huonosti) ja kertonut miksi voin huonosti yhdessä vaiheessa ja hän hyvin ymmärsi sen mutta jotenkin ikävä tilanne tämä. Tiedän, että hän välitti aidosti siitä miten voin mutta ehkä hänellä tuli uupunut olo siitä että käytti enemmän energiaansa minuun aiemmin. Ap

Vierailija
4/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten mietin, että ehkä vain kuvittelen mutta jokin on muuttunut. Ap 

Vierailija
5/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos nyt jatkaa tuota vielä niin kysyn. Hämmentynyt olo käyntien jälkeen. Tiedä oikein sitten että kun hän itse otti minuun yhteyttä vapaa-ajallaan ja oli huolissaan voinnistani, niin aiheutinko hänelle murhetta ja nyt haluaa etääntyä. Olen kyllä pyytänyt anteeksi (jätin silloin muutaman käynnin välistä kun voin niin huonosti) ja kertonut miksi voin huonosti yhdessä vaiheessa ja hän hyvin ymmärsi sen mutta jotenkin ikävä tilanne tämä. Tiedän, että hän välitti aidosti siitä miten voin mutta ehkä hänellä tuli uupunut olo siitä että käytti enemmän energiaansa minuun aiemmin. Ap

Eli hän otti yhteyttä sinuun kun jätit käyntejä välistä? Osittain ehkä huoli, mutta muista, että terapeutti saa rahaa sinusta ja haluaa pitää asiakaskontaktin myös sen takia yllä. Jos hän ei anna sinulle mitään, vaihda terapeuttia.

Vierailija
6/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet bisnes, maksava lehmä siis. Jos haluat säästää rahasi ja saada neuvoja tilanteeseen, voit yhtä hyvin keskustella tekoälyn kanssa, ilmaiseksi.

Vierailija
7/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terapiasta on ollut minulle paljon apua. Terapeuttini on myös hyvä ja meillä on tosi hyvin toiminut aiemmin mutta nyt en tiedä mitä on meneillään. Ap 

Vierailija
8/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö esim. kirkosta saisi sellaista keskusteluapua, josta ei tarvitsisi maksaa? Nämä terapeutit nyhtävät sinulta vain rahat. Onko hän edes psykologi? 

Vierailija
9/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan kyllästynyt sinuun ja kokee että ei haluaisi enää auttaa sinua. Olet ehkä liian raskas. Varaudu, että ehdottaa pian terapeutin vaihtoa, koska kokee että ei pysty sinua auttamaan. Varmasti hän kyllä sitten suosittelee jotain sopivaa tuttuaan.

Vierailija
10/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutti antoi minulle pakit kun menin kosimaan.

Vierailija
11/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poispäin katselu voi helpottaa kuuntelua. Jos on jotain muuta mielessä ja se tulee mieleen sinua katsellessa, on helpompi keskittyä, kun katselee poispäin. Se voi olla mitä tahansa, eikä liity välttämättä sinuun. Älä odota henkilökohtaista palautetta tai suhdetta terapeuttiin. Sellaista ei saisi olla. Hän saattaa myös väistellä sitä, yrittää työntää sinua hieman loitommas. Hän ei saisi olla sinun ystäväsi.

Vierailija
12/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokee sinun voivan nyt sen verran paremmin, että et enää välttämättä tarvitse hänen apuaa pitkään, koittaa hän pikkuhiljaa katkaista napanuoraa sinuun. Siipesi alkavat kantaa omillaan. Ei ole tarkoitus, että tarvitset terapeuttia koko elämäsi ajan. Häneen ei siis ole tarkoitus edes kiintyä liikaa.

Esim. jos joutuu laitokseen, ei siellä akuuttiosastolla haluta, että potilas alkaa viihtyä siellä. Sieltä pitää kotiutua mahdollisimman pian kun akuutti hätä on hoidettu kuntoon. Siksi potilaita kohdellaan etäisesti ettei kunnon sidettä hoidettavaan syntyisi.

Vierailija
13/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poispäin katselu voi helpottaa kuuntelua. Jos on jotain muuta mielessä ja se tulee mieleen sinua katsellessa, on helpompi keskittyä, kun katselee poispäin. Se voi olla mitä tahansa, eikä liity välttämättä sinuun. Älä odota henkilökohtaista palautetta tai suhdetta terapeuttiin. Sellaista ei saisi olla. Hän saattaa myös väistellä sitä, yrittää työntää sinua hieman loitommas. Hän ei saisi olla sinun ystäväsi.

Okei kiitos tästä. 

Sitä mietinkin, että onko meillä liian läheiset välit. Hän itse kertoi aiemmin, että on ollut hyvin huolissaan minusta ja siihen liittyi ihan oikeasti vakavampi kriisi, jossa moni muukin olisi mennyt huonoon kuntoon. Eli hän läheni ja tsemppasi minut ylös ja kehoitti jatkamaan terapiaa ja järjesteli sen suhteen asioitani eteenpäin. Ehkä lähennyimme siinä liikaa ja nyt haluaa etääntyä. Minä sitten myös etäännyn etten aiheuta ahdistusta. En tietenkään mitenkään häntä elämääni ole ajatellut muuta kuin terapeuttina mutta kyllä minulla on luottamus lisääntynyt ja olen ollut avoimempi käynneillä mutta ilmeisesti nyt täytyy vähän etääntyä. Ap

Vierailija
14/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kokee sinun voivan nyt sen verran paremmin, että et enää välttämättä tarvitse hänen apuaa pitkään, koittaa hän pikkuhiljaa katkaista napanuoraa sinuun. Siipesi alkavat kantaa omillaan. Ei ole tarkoitus, että tarvitset terapeuttia koko elämäsi ajan. Häneen ei siis ole tarkoitus edes kiintyä liikaa.

Esim. jos joutuu laitokseen, ei siellä akuuttiosastolla haluta, että potilas alkaa viihtyä siellä. Sieltä pitää kotiutua mahdollisimman pian kun akuutti hätä on hoidettu kuntoon. Siksi potilaita kohdellaan etäisesti ettei kunnon sidettä hoidettavaan syntyisi.

En ole käynyt terapiassa vielä niin pitkään. Edes vuotta ei ole tullut täyteen. Ap

Vierailija
15/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näiden na kikkailujen vuoksi on todella hyvä, että jossakin kohtaa tekoäly hoitaa etäterapiat.

Vierailija
16/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näiden na kikkailujen vuoksi on todella hyvä, että jossakin kohtaa tekoäly hoitaa etäterapiat.

Tämä. Jos kerta tunnesuhdetta ei saa syntyä, mennään tällä konstin varman päälle. 

Vierailija
17/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet alkanut liian tuttavalliseksi? Mulla on hyvä suhde terapeuttiini, jos ei olisi hoitosuhde, niin ottaisin mielelläni sellaisen ystävän. Olemme samalla aaltopituudela. Mutta on hoitosuhde ja näin ollen pidän kaiken hyvin asiallisena. Hän myöskin. On jopa sanottu, että tykätään toistemme seurasta, mutta siinä se. Hoitosuhde on hoitosuhde.

Vierailija
18/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olet alkanut liian tuttavalliseksi? Mulla on hyvä suhde terapeuttiini, jos ei olisi hoitosuhde, niin ottaisin mielelläni sellaisen ystävän. Olemme samalla aaltopituudela. Mutta on hoitosuhde ja näin ollen pidän kaiken hyvin asiallisena. Hän myöskin. On jopa sanottu, että tykätään toistemme seurasta, mutta siinä se. Hoitosuhde on hoitosuhde.

Tämä on oikeastaan vähän huvittavaa, ja veteen piirretty viiva. Itse en usko (enää) psykoterapiaan muuta kuin raskaan sarjan traumataustassa traumaterapiaan. Muutoin tuo on juurikin tuollaista arvuuttelua ja tunnekikkailua; katsoinkohan nyt liian pitkään, sanoikohan nyt moi ja tarkoittikin hyvästi 🙄 Joo kiitos ei.

Vierailija
19/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti on lojaali vaan karttuvalle lompakolleen. Kun väsyy leikkimään kiinnostunutta ja auttamisen haluista empaatikkoa, se alkaa näkyä. Nyökyttelyä ja fraaseja. Ei muista mitään mitä olet puhunut, koska ei ole jaksanut kuunnella, unohtaa jopa nimesi. Ei ole tästä millänsäkään, koska olet niin yhdentekevä, ja senkin hän tekee sinulle selväksi. Jos jotain kautta saa maksut käynneistäsi, se riittää hänelle aivan täysin. Jos vessan pesusta maksettaisiin sama, hän tekisi mieluummin sitä.

Vierailija
20/64 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota terapeuttisi kanssa puheeksi, kuinka koet teidän vuorovaikutuksen. On osa terapiatyöskentelyä käydä läpi, mitä välillänne tapahtuu. Täällä netissä ei ventovieraat voi kuin arvailla.