~~MAALISmasujen keskiviikko~~
Ohhoh,eikös oo vielä pinoa tälle päivälle?! No tässäpä tulloo alotus,olkaapas hyvät!
Kommentit (64)
Mulle, ette sitten niitä heitä kun mä haluun sinne ristiäisiin!
Raskas kaupunkireissu takana, vatsaa juilii, selkä katkee, jalat on aivan turrat ja alapäätä kivistää.. Mutta tulipahan tuhlattua.. Pientä supistelua ollut pitkin päivää, mutta ei onneksi juurikaan kipeitä. AUU nyt tökitään sukkapuikoilla!!
N4: Kyllä sä oot hurja, vieläkö sä jaksat kävellä tollaisen matkan vaunujen kanssa? Mä en olisi voinut lähteä edes linja-autolla kaupunkiin, jos mulla ei olis ollut omaa vaunujen työntäjää mukana.
Kyllä mä uskoisin, että se kotihoito jotain maksaa, mutta ei mitään mielettömiä, en tosin voi varmaksi sanoa, maksaako tuossa tilanteessa. Ja et sit potki heti sitä hoitajaa pihalle :). Sitten sä kipee ootkin jos sektio haava repee ja tulehtuu!!
Salmiakki: SUUR KIITOS kummiruno linkistä!
Masuli: Sinullahan meinaa tosiaan olla supistuksia. Ihanko ajattelit jättää meidät tänne palstalle notkumaan ja mennä itse tositoimiin? Tässähän iskee paniikki, minkä takia tämän minun tiitiäinen ei nyt aiheuta toimenpiteitä :)
Ei vaan, mene ihmeessä ja synnytä se vauva maailmaan niin saamme taas ihania uutisia!
puuenkuli: Miten ihmeessä sinä olen saanut 5 kg pois tässä vaiheessa? Turvotusta se aika varmasti on mikä sulta on lähtenyt jos sormuksetkin liikkuu (itselläni ovat killuneet jo kuukauden kaulassa...plääh). Jestas sua, olet synnytyksen jälkeen niin sutjakka ettei tosikaan =)
äitiliini: Siellä vaan siivotaan. Minä kuurasin viime viikolla lattiat ihan polvilteen juuriharjalla ja olen hullun lailla jynssännyt huushollin läpi lattialistoja myöten mutta ei se ole kyllä auttanut asiaa. Tai no, huusholli on putipuhdas mutta vauva edelleen tiukasti massussa. Sinnikäs ipana jo nyt.
Raisa: Sinä taidat olla viimeisimpiä meistä maaliksista jotka vielä flunssan kourissa kamppailevat. Minä olin kaksi viikkoa ja nyt ollaan jo aivan kunnossa. Jouduin syömään viikon antibiootitkin kun näytti ettei siitä toivu ei sitten millään. Jospa ennätät parantua ennen synnytystä, jaksaisikin sitten paremmin. Mustaherukkamehua ja höyryhengitystä kehiin!
Tappert: Sulla on selkeä pesänrakennusvimma. Siellä tuntuu saavan kyytiä villapallot. Minä olen tosiaan siivonnut jo viikko sitten (vaikka ei sitä enää huomaa - kiitos koirien) ja koti on putipuhdas vauvan tulla. Mutta taitaa tulla uusintakierros ennen kuin tämä syntyy...
Kaneli: Tuosta ambulanssista, minulla toista odottaessa ei vauva laskeutunut, pään kiinnittymisestä puhumattakaan ja vauhdilla mentiin synnärille. Se oli kyllä niin lujaa kyytiä että jos olisin tiennyt niin ambulanssilla olisin mennyt. Heräsin koviin supistuksiin klo 4.20 ja tyttö syntyi klo 6.14, vartin synnärillä olon jälkeen.
Eilen sanottiin NLK:lla, että ehdottomasti pitää tulla ambulanssilla alkoi synnytys miten tahansa. Mieskin on kieltäytynyt kuskin virasta... pelkää kai kätilöksi joutumista :)
Kuulin viime viikolla neuvolantädiltä, että tässä oli sattunut synnytys autoon samaisella viikolla. Kolmatta odotettiin ja mies oli lähtenyt viemään vaimoa synnärille. Auto oli pitänyt pysäyttää tuohon paikallisen Kukkatalon kohdalle tien varteen ja vauva oli syntynyt siihen. Ambulanssi tuli paikalle heti mutta vauva oli jo maailmassa. Kääk!!! Näinkin voi käydä. Mutta voivat kuulemma oikein hyvin autosynnytyksestä huolimatta :)
Minä lupasin mennä lasten kanssa kirjastoon, mies tulee sitten sinne töistä ja kantaa kirjakassin kotiin. Onpas avuton olo :O Mutta en todella pysty enää kantamaan mitään painavaa.
Itseäkin huvitti viime viikolla kun kuskasin kissaa el.lääkärissä 5 päivää hakemassa antibioottipiikkejä. Kantokoppaa en saanut kannettua kotoa autolle (kissa painaa 5,5 kg) joten iskin kantokopan kissoineen pulkkaan ja vedin autolle... katti naukui sen minkä keuhkoista irti lähti mutta ihan sama, sainpas vietyä. Hätä konstit keksii =)
Z
Z: Äähh.. ne supparit on varmaan eksyneet matkalla. Täällä ei tänään minkäänlaisia tuntemuksia. Tätä se sit on varmaan seuraavat kaks viikkoo, on/off -päiviä.
Raisa: täällä edelleen nokka tukossa, kaikki mahdollien lääkitys käytössä, onneks kuitenkin saan öisin hengittettyä vaikka tuhinaa onkin.
Ei oo tekemistä, auttakaa. Ulos ei huvita on niin kuraista ja märkää, eikä oo sopivia kenkiä.
-m-
on eksyneet tänne... Ottaisko tappi tai masuli nää, kun mä en näitä nyt halua, poikakin riehuu ja äiskään sattuu!
MASULI;
Kitinä loppu justiisa - tennarit jalkaa ja pihalle siitä! Raitis ilma auttaa aina..eikä ne supparit sun ovelle kolkuta, ne pitää ite kuulema ulkoo hakea (aika p:stä!)..ei siel nyt niiiiin kurasta voi olla ettei tavan kengillä pärjää, tai sit tarttet kumpparit :) Pieni happihyppely auttaa kaikkeen.
SYNNYTYKSEN JÄLKEEN?????
Niih, sitte joskus kun synnytys on ohi ja kotiinki ollaan päästy..siis eikö sillon vielä saakaan olla entisee mallii?
Siis tietysti vauvaa hoidetaan jne, mutta siis kun sanovat ettei tavan synnytyksen jälkeenkään sais nostella mitään vauvaa painavampaa ja pitäs varoa kiertoliikkeitä ja kaikkee?? tääääh?? Mä luulin että vaan section jälkeen on nostaminen kiellettyä ja pitää kovasti varoa..luulin että normaalin synnytyksen jälkeen saa olla ku ennekii, tietysti oman voinnin ja kipujen mukaan, mutta niinku sillee kuiteskii..(tajuskoha kukaa). Miten se siis sitte on? Ja miten pitkään ne rajotukset sitte on voimassa? (olettaen et oma vointi on ok)..kertoopi mulle nyt he!
Mulla on tosi tylsää..ja koira haisee tosi pahalle, mitä lie syöny taas. Alaselkää juilii aina väliin ja alamasu on jotenki pinkee. Yhä vaan sellane kummalline olo masussa..ihan ku jotain tapahtus mut ei kuiteskaa tapahdu. Ei supparin supparia täälläkään, jotain lyhyitä kivuttomia aina välillä, mut ei mitää erityistä :(
Kaipa mä menisin ettimää pakkasesta muutamat mustikat ja kokeilisin värjätä noitten pukluharsojen kulmat - et ne sit erottuu vaippaharsoista..aattelin et pelkkien kulmien värjäys riittäs..tai ehkä mä kokeilen vasta huomenna..alko just sopivasti vähän väsyttää :)
Tappitaattiterroristiterriini
MÖHKÖ;
Tänne vaan...heti kaikki mulle nyt..kun kerran kokis sen mistä te muut puhutte :)
Taatti - jää odottelemaan josko ne sit kohta tulis
Mutta kun ei mee kengät jalkaan, talviset on ainoot ja ne on sit märät ja ei mukavat. Lisäks kun ton 3v:n kanssa ei pysty enää touhuumaan ja kävellä ei pikkunen vielä jaksa.
Kyllä se kantokielto koskee vaan sektiota, alatiesynnytyksen jälkeen saa nostella. Tietty jos on pahasti revennyt, en sit tiiä tosta ponnistelusta, viisaammat taasen...
-m-
Miehen passitin hakemaan pizzaa kun ite en jaksa tehdä ruokaa.
Mun vatsa roikkuu alhaalla kuin iso syylä,koomisen näköistä.
Auttaisko känsä laastari poistamaan myös tän syylän????
No ei kait=)
Pyykit odottaa laittamista.Arvatkaa iskeekö??
Kivuttomia supistuksia tullut pitkin päivää.
Ja taas vahtaan tuntemuksia.Miksen ikinä opi!!!
Nyt jotain piristävää tekstiä kiitos;)
Tämä väsymys on jotain käsittämätöntä! Enkä minä ole perheen ainut joka haluaisi vain nukkua. Herättiin pojan kanssa aamulla yhdeksältä, poika luki Muumi -kirjaa hetken ja oli sen näköinen, ettei halua nousta. Totesin hänelle, että ei tarvitse, levätään vielä ja itse heräsin 10.20. Poika piti herätellä 10.50 ja oli silloin vielä aivan umpi unessa. Näin siis tämä miedän 2-vuotias. Täällä kun joku valitteli saman ikäisen nousevan viimeistään kuudelta!!!
Turvotus on hiukan kadonnut, vaakakin näytti aamulla 3 kiloa vähemmän kuin joinakin iltoina. Supistele ei kauheasti, mutta meno on aika tönkköä. Kärryteltiin tänäänkin kuitenkin mummulle ja takaisin, yhteensä n. 3 km.
Nivusiin tai noihin " jänteisiin" jotka on tuolla reiden juuressa sattuu välillä niin, ettei voi olla kiljaisematta. Lähinnä tunne on sellainen, että vauvan pää on jo ulkona ja muu kroppa roikkuu hartioista kiinni noissa " vaijereissa" . Kamala tunne. Jalat meinaa mennä alta.
Illalla taas saunaan ja samalla pyykkikone pyörimään. Tänään tuli muuten ensimmäinen " JOKO?" -utelu miehen serkulta...
rouva ja vatsa 39+6
Suppareita nimittäin!
Näitä kivuttomia tulee kyllä koko ajan (n.10min-30min) välein, mutta ei kai näilllä mitään merkitystä ole? On sellaisia siedettäviä ja ainoastaan painavat vauvaa alas jossa vihlaisee. Puuskuttamaan ei ole tarvinnut vielä ryhtyä... =o/ Saunankin pesin eilen mutta ei mitään vaikutusta! Ja arvatkaa mitä, KIIPESIN OMENAPUUHUN katkomaan muutamat oksat ja palkaksi oli vain kipeät pohkeet, ei suppareita!
Onnea teille muille joille noita jo oikein tulee! Toivottavasti pääsette lähtemään kohta sairaalaan ja nyytti vihdoin lasketaan käsivarsillenne!
Että mä oon kade teille! =o)
täällä on aika kyllästyneen oloista porukkaa.No ihmekös tuo, muistan vielä niin kirkkaana valasmaisen olemuksen viime metreillä, vaikkakaan en päässyt edes loppuun asti.Mutta voi kertoa mitä on luvassa...
Ihana naisellinen äitihiki.Joka yö heräät muutaman kerran syöttämään häntä, kuka nyt asustelee vielä yksiössään ja huomaat että pää on aivan märkä, samoin tyyny.Haiset ku tunkio sille hiivatin hielle.Hyi!Otat vauvan rinnalle siihen sänkyyn ja maidolla joka ruiskuaa tisseistäsi, ruokkisi koko lapsivuodeosaston vastasyntyneet.Heräät parin tunnin päästä vauva edelleen vieressäsi ja ihmettelet, miksi tissisi ovat paljaana ja joka ikinen paikka vyötäröstä ylöspäin on maidossa.Aamulla kun heräät, kohtasi on jo kovettunut maidosta.Herättyäsi hikinoron valuessa pitkin niskaa suuntaat suihkuun.Alapää vuotaa kuin Oulun koski,sitä ihanaa punaista, mistä olemme saaneet olla erossa viimeiset yhdeksän kuukautta.Oih, olen taas nainen.Ja äiti.Ja vaimo viimeistään siinä vaiheessa, kun isäntä alkaa kohmia yöllä maidosta turpeita vetimiä...Mutta vauva.Se on jotain, miksi kaikki nämäkin jaksan.
Ja koska olen äiti,vaimo ja luullakseni ainakin ollut joskus nainen...lähden katsomaan, kun lapset ottavat toisiltaan luuloja pois.Ja sen jälkeen ottamaan riemumielin työstään äreän miehen kotiin,olihan töissä raskas päivä, ja minä, vaimo olen ollut kotona lepäämässä neljän pienen kanssa...
Mutta lapsissahan lepää tämän maan tulevaisuus!
Jaksamista kaikille!
uupu
UUPU;
Älä kerrokaan enempää *putoaa pallolta nauraessaan* ihanan ruususeks maalailet tulevaisuuden meillekin..ou jee. Tullapa äitihiki, mennäpä masuturvokki..on se vaan niin rankkaa, kaiken kaikkiaan.
Taatti
Nyt on kyläilyt kyläilty ja vaikken viihtynytkään ko vaivaset 5 tuntia niin piti kesken kaiken lähteä kotiin, kunei selkä enää oikein kestänyt istumista ja tuli olo, että tahtoo kotiin, omaan sänkyyn makaamaan. Vielä en oo kyllä sinne saakka ehtinyt, mut kohta.. ;-)
Kellä ne supparit nyt menee? Minen taho laisinkaan. On niin ihana olla jotenkin, kun ei supista eikä satu mihinkään. =) Tapille vois kyllä muutaman kivuliaan lähettää, ihan tutustumispakkauksen verran. =D
Masussa on jumppa. :) Kaveri pudisteli päätään ja sanoi, että pitäis alkaa jo synnyttämään. Jep, eiköhän se oo jo todettu, ettei tuo kukko käskemällä lauleskele.. :( Enkä suostu nyt synnyttämään, kun on niin hyvä olo.
Koittakaahan pärjäillä. Tää menee laittamaan iltapalan valmiiks ja sit aikaiset syönnit, ipanaa unille ja kohta siis jo itsekin makoilen. Enää tunnin verran pitää jaksaa pystyssä. :) Huomiseen..
Papu
Tuli suppareita (sellaisia mojovampia, muttei ihan tosi kipeitä vielä) äsken jopa tunnin ajan 3min välein!
Kukas lähetti mulle noita? Kiitos, mutta loppuivat sitten kuitenkin taas! Saisiko lisää?
Juuri kun meinasin soittaa miehelle (iltakoulussa) että kauankohan sillä menee tänään, ne loppuikin! PLÄÄH!
Mutta voisiko tämä luvata ihan kunnon suppareita vaikka huomisillalle??
Tai että olisi lähtö lähellä edes parina päivänä tässä? rv vasta 38+1 mutta vauva tosi alhaalla ja saisi minusta jo tullakin!
=o)
evrivan.
Täällä kalakukkåkaupungissa ei mitään, uutta.Ei ainakaan supistuksia. Ehkä pieni virtsiitin alku saattaisi olla tuloillaan. Laatikko kerrallaan puran muuttotavaroita. Vatsa on alhaalla kuten Leannalla, se lienee tää odotusten jatkokertomus tällasta. Ekasta neljänteen oli vielä niin sievä masu, nyty ei ole mitenkään erityisen nätti. Reisiin on tullut lisää selluliittiä ja fiilis on etten koskaan tule pääsemään entiselleni. Isommat lapset kiukkuavat ja temppuavat eiväätkä usko mithään sääntöjä. Onneksi muutaman päivän päästä koulu alkaa, joten eivät ole kotona riitelemässä --- tod näk opet soittavat, että pojat ei käyttäydy kunnolla.
Nyt on vähän väsy, taidan mennä köntsälleen.
t. tsukkis ja men behaving mostly badly
.. sas nähdä onko tämänpäivänen tehny mitään tuolla alhaalla. Huomennapa sen näkee... supistaa aina kun kyykistyn ja nousen siitä ylös ja aina silloin tällöin välilläkin, ei tosin mitään kipeetä, mutta kuitenkin.
Päivällä meinasin sammua sohvalle kesken ruuanlaiton, joten ainakin nää väsyttää jos ei muuta.
Niistä vuodoista.. joku mulle sano, että eikö oo ihanaa ku ei oo menkkoja moneen kuukauteen... oishan se toki, mutta kun sitten sitä vuotaaki niinku kerralla sen mitä on jääny 9kk:n aikana väliin !!! Ja mulla se tarkottaa sitä, että hemppa laskee ja laskee ja laskee... ja terkkaritätit hyppii ja pomppii, kun en suostu yömään lisärautaa, KUN SE EI AUTA ! Sitten kun ne ekat menkat on jossain välissä ne kestää taas pari kolme viikkoa (viimeks oli kyllä koko imetyksen ajan eli lähes 9kk ettei tullut menkkoja synnytyksen jälkeen) niin lääkäri määrää sulle tabuja ja pääset takasi " omaan rytmiin" . Että näin mulla on ollu heti siitä lähtien ku menkat koskaan alkoi. Vuodan kuiviin kirjaimellisesti!
Ja se maidon haju on jo ny, sen verran nuista rinnoista jo jotain vuotaa :/ Mies saa tottua tähän uuteen " parfyymiin" , onneks se on kasvanu maalla lypsytilalla ;)
Mutta nyt saunaan...
t. punkeli supistelupäivän jälkeen väsyneenä :/
Leanna: Tuo oli hyvä... iso syylä ;) Minä katselin tuossa äskettäin sivuprofiiliani peilistä ja kamalaa kun maha on ISO, siis ISO. En tiedä kyllä siitä syylästä =) Otin kameran tuohon tyrkylle jos mies saisi napattua vielä massukuvan ennen kuin tämä on muisto vain (taas toiveajattelua).
Mirotar: Vai saunaa siellä kuurataan. Jihuu! Siitä se kroppa tykkää, toivottavasti ois jotain hyötyä, siis muutakin kuin puhtauden kannalta. Mutta sen omenapuuhun kiipeämisen olisi tietty voinut jättää väliin... miltähän olet oikein näyttänyt siellä ison mahasi kanssa?
Tappert: Nostelusta synnytyksen jälkeen. Minulle ei ole mitään kieltoja saneltu alatiesynnytyksien jälkeen. Ensimmäisellä kerralla tehtiin episiotomia ja tikkejä oli reippaasti ja toisella kerralla repesin hieman jotka tikattiin. Ihan hyvin toivuin, koirien kanssakin olin lenkillä jo kotiintulo päivänä. Omien tuntemusten mukaan :)
Masuli: Sinullako ei kengät mahtuneet jalkaan? Minulla on ollut nyt talvella sellaiset mokkasaappaat joissa on vetoketju. Ei ole kohta kuukauteen mennt vetoketju loppuun saakka kiinni mutta vielä minä ne jalkaan olen survonut, kenkälusikalla =)
Ja ne supistukset... ei niitä täälläkään kovin hääppöisesti ole. On se kumma, että edellisissä raskauksissa ei ollut mitään ennekoivia merkkejä ja lähdöt tuli vauhdilla. Nyt on satunnaisesti supistellut jo viikon ja kipeästikin mutta kissanviikset tässä mihinkään lähdetä. Alkaisi nyt kunnolla ja LUJAA niin saisi tuon vauvan maailmaan.
Miten niin on kyllästynyt ja tuskainen olo?! Uupun kirjoitus olikin hauskaa luettavaa, näin ne " vaivat" vaihtuvat toisenlaisiin. Mutta silti odotellaan vauva-arkea ;)
Z
Nyt tulee sitten omaa napaa vaan... (ihan noin varoituksena)
Eli parit yöt tässä valvottu. Välillä tulee napakoitakin ja kivuliaita supistuskia... mutta harvakseen. Sitten väliin tiheemmin niitä ei niin kivuliaita... ja sit loput ajasta suunnilleen polttelee masua ja on kuin elämänsä menkat olis alkamassa! Ja suihkun jälkeen (kuumen sellasen) olo on hetken jopa hyvä :)
No... tätähän tää oli jo viimeksi loppuakohti... aika vaan kultaa muistot ;)
Tänään oli äippäpoli ja ultra.
Vauva arviolta n. 3,7kg ja vettä riittävästi ellei jopa runsaasti. Verenpaineet vähän taas koholla ja muuten kaikki ok. Käyrälle piirtyi pari supistustakin ja vauva oli aika rauhallinen. Lopussa sit vähän riehaantui ja etsi itselleen masussa parempaa asentoa.
Paikat oli pehmeet ja parille sormelle auki... mutta jotain " kovaa reunaa" oli kohdunsuulla... (mitä siis lie tarkoittaakin...) Vauva niin alhaalla, ettei päätä oikeen saanu ultrattua. Ja kohdunsuu tosi takana (ollut joka lapsesta ponnistus vaiheeseen saakka)
Nyt sitten siis vaan odotellaan ja kuulostellaan, milloin tää haluis täältä pois. Mitään uutta aikaa ei varattu, sanoi vaan että mahtuu tulemaan ja ettei oo mikään iso ja että ei se mene kahta viikkoa yli... no, katsellaan nyt sitten.
Miusta toi 3,7 kg on jo ihan riittävästi ja olisin sinne jäänyt ilomielin vaikka samantien... mutta luonnollisen käynnistymisen kannalla oli lääkäri tiukasti.
Että tällästä tänne.
Ja sitten ONNEA kaikille jotka jo nyyttinsä ovat päässeet hakemaan!!!
t. K@tju rv: 40+0 *POKS POKS POKS*
Tapille vielä ehtii nimppari onnea toivotella :)
Täällä ei ihmeitä, en ole jaksanut oikeen pinoutua kun on ollut jotenkin tosi kehno siis ihan oksettava olo ja väliin supistelee ja tulee tosissaan huono olo mutta tässä nämä nyt sitten kuitenkin vielä on mennyt. Eikä tunne ole lainkaan että kohta oltaisi synnyttämässä mut kait se sit arvaamatta alkaa yhtäkkiä.
Toivon et tulis jo ettei nyt kovin kasvais jos nyt on jo 4kg... :/
Mut nyt mä lähden sivistään itseeni ja katsoon vaalikeskustelua taas ja eikö ois aika mennä nukkumaankin kun on mahdollisuus kun ei tiedä koskaan millon se hetki koittaa kun synnytys alkaa!!
Supistuksia kaikille ;)
Sinna 39+5
Ne on matkaalla täänne, ne on matkaalla täänne...*lal lal lal laa laa*
Siis supparit ei turvotus, se menköön vaikka huhtikuisille...
-m-