~~MAALISmasujen keskiviikko~~
Ohhoh,eikös oo vielä pinoa tälle päivälle?! No tässäpä tulloo alotus,olkaapas hyvät!
Kommentit (64)
Monet apteekit ei sitä edes suostu myymään raskaana oleville.
Suositusannoksen mukaan otettuna ei pitäis tehdä vahinkoa mutta itse kerran koittaneena,enkä edes sitä täyttä määrä uskaltanut ottaa,en saanut kuin ilmavaivoja aikaiseksi.(kolmannen odotus rv 40+2)
Mutta olen kyllä kuullut näitä kauhutarinoita miten r-öljy saanut suolen kouristelemaan ja tyhjenemään sillä seurauksella että supistukset olleet niin voimakkaat että istukka irronnut tai ainakin lähtenyt irtoamaan.
Ulostuskin voi jatkua lääkkeen takia vaikka kuinka kauan.
Joskus aikanaan täällä palstalla on kiertänyt coctail joka jouduttaisi synnytystä.Siinä muistaakseni 10ml(en tosiaankaan oo varma määrästä)risiiniöljyä,luumu- ja appelsiinimehua ym.
Haulla vois löyty=)
Joo-nyt poistun.
Ja Masuli:otetaan vastaan mitä tulee.Sovittu=)
L
SUOLISTO JA JOKA KUVUN PUTKIMIEHET;
no tuota, en mä vaan ainaskaa siihen risiiniöljyyn koskis vaikka mikä olis..sen vaikutus kun sitte kestää ja kestää, ja tyhjentää vallan täydellisesti.
Joskus on tullut tuokin kokeiltua, ja niiden JÄRJETTÖMIEN vatsakipujen ja monen PÄIVÄN pahan olon ja ripulin jälkeen mä en suostu edes ajattelemaan mitään r-alkusia jotka suolistoon vaikuttaa..hyi helvattu! Pidättäydyn ennemmin näissä " hetken" vaikuttavissa aineissa - ainaki sitä mikrolaxia käyttävät synnäreillä, joissain siis ainakin. Duphalacista mä en saa kun ilmavaivoja - mut ehkä mä oon siedättyny :) Parhaiten näyttää toimivan nykyään liian vahva kahvi suurina annoksina, ja lievänä " laktoosivammasena(?)" tuo rahka hoitaa homman kanssa..luomumenetelmiä :)
RINNAT, VETIMET, NÄNNIT, IMETYS...kyssäreitä
Onko mistään mitään hyötyä? Joku kyseli tuolla yleisessä keskustelussa että mitä tehdä kun imetys ei suju kivun vuoksi..voinko mä nyt sitte " ensikkona" tehdä asian hyväks jotain etukäteen? Toiset käskee hangata nännejä kovalla pyyhkeellä jotta karaistuvat jne..mutta eikös se nyt oo jo myöhästä, ajatuksena aika kamalaa edes yrittää sitte valmiiks kipeillä vetimillä..jaiks. Entäs joku Lansinoh (onks tää nyt just sit sitä lammasjuttua?) jos sillä rasvaa jo ennakkoon? kannattaako se? Voiko MILLÄÄN ennaltaehkästä kipua?
Taatti..menee kerää koirien lelut lattioilta että joskus pääsis imuroimaanki.
Hih, täällä jo hurja sutina käypi ja mie vasta heräillyt. =)
Katsottiin eilen miehen kanssa futismatsi ja sen jäljiltä jäi vähän väsy. Aamulla sit pari tuntia päikkäreitä ja klo11 heräsin hädissäni, että klo13 pitäis olla kaverilla kylässä ja piti laittaa pizzaa lounaaks ja mies saa siitä eväät sit töihin ja niinpä hurjana kokkauspuuhiin. Kohta saa sen jo nostaa poies uunista ja pääsee syömään. :)
PUNKELI; Eilen sitä pohdit, että saako sähköpostiosotteita julkaista ja kyllä minä oon omani laittanut muutamaan kertaankin tänne, että jos joku haluaa privana keskustella joistain asioista. En siis tiedä saako, mutta näin olen tehnyt. Oishan se nasta kuitenkin saada tosiaan seuraa ihmisistä, jotka samassa tilanteessa kakkavaippoineen ja imetyksineen. :)
CAIUS; Eilen kyselit kans sinäkin.. Sitä pinoa synnäripuolelle. On jo. Tosin en itse oo käyny katsomassa, joko sen löysit. ;-)
Masussa oli eilen koko päivän hurja show. Pitkästä aikaa. Nyt onkin sitten taas hiljaisempaa.
Nassu on turvoksissa edelleen, yö meni kamalan hyvin ja aamulla unohdin piiitkäks aikaa, että edes raskaana olen. Oli niin köykänen ja hyvä olla, kun tossa liikuin ja laittelin eskarilaista valmiiks. :)
Suolen toiminta on mielenkiintoinen aihe, eikö? Mulla normisti niin sekaisin se toiminta, ettei koskaan voi ennustaa mitään. Nyt raskauden aikana on alusta saakka pystynyt ennustamaan noin wc-reissut kellonaikoja myöten. Pikkuhiljaa vaan alkaa sekin nyt mennä pieleen eli ei mitään säännöllisyyttä ole tässäkään. Vielä toimii ainakin kerran päivässä, joten nou hätä. :)
Mutta minäpä palaan sitten illalla lukemaan päivän tapahtumat..
Papu ja Hermanni 38+5
Vetimistä: mulla ei esikoisen kanssa mennyt vetimet yhtään rikki. Kuopuksen kanssa meni vähän ja selvisin Lash??? (mikä lie kunhan ei Lasinol). Eli enpä tiedä auttaako mikään etukäteen. Viisaammat taas...
-m-
Neuvolassa kävin ja kaikki tuntuu olevan kunnossa. Vauva ei ole vieläkään laskeutunut alas kiinnittyäkseen mutta oli sentään pysynyt vielä raivotarjonnassa. Terkka vaan muistutti, että jos menee vedet, niin sitten makuuasennossa sairaalaan, et minnekään suihkuun ei sit mennä seisoskelemaan. Hyvä kun muistutti!
Risiiniöljystä mulle on jääny mielikuva, että se olis jopa vaarallista raskaana oleville, vauvalle etenkin (just tuo istukan irtoaminen). Ummetukseen löysin avun Levolacista, toimii hyvin, mulla ainakin.
Kauhuissani katselin neuvolan ajanvarauskorttia. Siihen kun merkittiin kaikki käynnit joita tuleman pitää, jos tää ei ota syntyäkseen. Viimeinen aika olis 26.3! Silloin olis rv 41+5 ja kysissä tarkastavat tilanteen käynnistämisen varalle. Kääk! En mä noin kauan halua olla tiineenä!
Onnea Tapille!
rimma 39
Rimma ohoi, luin että terveydenhoitaja oli sanonut sinulle että jos vedet menee niin makuuasennossa synnärille--miksi???
Tai jos joku muu viisas maaliskuinen voisi valaista minulle asiaa niin olisin kiitollinen, tack ; )
Itsellänikään ei vauveli ole laskeutunut, pönöttää pylly pystyssä niin että vatsanahka paukkuu. Rt:ssa on kylläkin ollut jo hyvän aikaa.
Huhtiksien puolelta,
Beatitude & Eemeli rv 37+1
Beatitude;
Jos muksu ei oo kiinnittyny, ja vedet menee, on olemassa napanuoran ulosluiskahdus-vaara, sen puoleen makuuasennossa sitte synnärille. Jos nuppi on kiinnittyny ni se on " tulppana" eikä vaaraa ole. Näin mä oon asian ymmärtäny noitten viisaitten puheista :)
Tappitaatti..lähtee nyt koiran kanssa ulos etsimään supistuksia
....tulee!!!!!!!!!!!!!!!!! , mutta ei kipeitä, joten katsellaan....
Tappi hyvää nimipäivää !!!
Ja vesien menosta: juuri samaa mulle sanottiin, kun kävin tutustumassa OYS:iin....Makuuasennossa kohti sairaalaa, mutta riittää jos saapi sen auton penkin ihan nurin. Lisäksi ne sano, että ois turvallisempaa siirtyä kokonaan sinne laitokselle, sen jälkeen kun vedet on menny, mutta oiskohan tuo ollu joku ohje " vain mulle" ku asun täällä kaukana ???
Ja niistä rinnoista... mulla on tuolla Bepanthenia valmiina kaapissa, siis meillä on sitä kyllä muutenki aina, kun se niin nopeesti auttaa kaikkeen mitä meille atoopikoille yhtäkkiä tulee (limakalvot repeilee ja huulet menee halki) Mutta siis nyt ihan uusi avaamaton(siis puhdas) putkilo on tuolla odottelemassa. Se Lansinoh auttaa myös monille, itse en ole sitä kokeillut, syystä että sitä ei tainnut muistini mukaan olla vielä 11v sitten ??? Ehkä oli, mutta ei tullu silloin vastaan.
Raisa minäkin pääsen tänään kauppaan :D Pienet on ilot... :/
Mulla on myös dementoitunut mummo, joka ei muista mun nimeä, ei pojan nimeä, eikä montaa muutakaan asiaa välillä, mutta aina pohtii, että milloinkahan se vauva syntyy :D
( ja auts kyllä nää sittenki on kivuliaita)
*hetken puhaltelun jälkeen jatkaa...*
mikrolax, sain sellaisen ihmeaineen 2,5 tuntia ennen ku poika synty... enpä oo uskaltanu kokeilla nyt kotona, vaikka välillä on hieman kovana masu ollut. Tosin maha on toiminut kuin kello raskauden ajan ja nyt kun rautatabut loppu(en oo jaksanu ostaa uusia) on ihan vauhdikastakin tämä suolen toiminta. Yleensä sellainen kerran viikossa ei oo mitenkään omituista.
Onnea teille jotka saatte neuvola-aikoja ihan useammanki kerrallaan, sillä itse olen niitä joutunut kyselemään jo useaan otteeseen, kun neuvolan täti on aina ollut mua heittämässä äitipolin valvontaan, joka kerta ku sinne oon saanu ajan :P Nytkin sano, että soittele jos menee paljo yli, eikä ne anna mitään aikoja sieltä äitipolilta.
Vaatevalikoima alka tosiaan vähenemään, trikooverkkarit ja pitkät kalsarit on kivoja... yksiin toppahousuihn laitoin onneks sellasen kiilan, joten ne ei ahdista, ovat vieläkin jopa reilut!
Mutta, mun masussa on joku asennonvaihto menossa... :/ pitänee mennä hetkeks tuonne keinutuoliin.
Ja jos jollain on asiaa niin puuenkuli @ jippii.fi (ilman välejä)
t. punkeli ja 2 tuntia supistuksia ollut...
että ambulanssia ei tarvita jos vauva ei ole keskosiässä (ainakin 37 rv?) ja on raivotarjonnassa. Itse kysyin tätä viikko sitten Kättäriltä, koska uudelleensynnyttäjillä kiinnittyminen ja laskeutuminen saattaa hyvin tapahtua vasta synnytyksessä.
Riskiä ei siis ole jos täysiaikainen vauva pää alaspäin. Oli Haikaranpesän kätilön mielipide.
Siten on tietysti kai joku mahdollisuus siihenkin, että vauvan pylly ja pää on menneet neuvolan tädin hyppysissä sekaisin, mutta en ala siitä hermoilemaan..
Kaneli rv 38 + rapiat
Sinnekö ne mun supparit karkas, paas laittaen takaisin ainakin muutama tehokas, kiitti :))
-m-
Siis tästä matkasta ja vesien menosta vielä... asun " virallisesti" tunnin ajomatkan päässä laitokselta, mies tosin ajaa tämän matkan alle sen, kuten moni muukin ;) Mutta siis tämä tunnin matka mun pitäis olla mahdollisimman vaakatasossa, kunnes laitoksella katsotaan missä/mitenpäin (nyt rt, mutta ei kiinni) on vauva ja missä on napanuora jne... Sitten saa taas(ehkä) luvan liikkua. Ja tämä ohje ihan sieltä synnäriltä ja yleisesti.
t. punkeli *lähtee kuitenki sinne sauvakävelylle, varovasti*
jos sulla on sauvat niin kokeile sauvakävelyä, vaikka sisällä ! sitten tiedät ;)
Niin mulle terkka ainakin selitti, että koska lapsen pää ei ole kiinnittynyt, niin vesien mennessä voi napanuora luiskahtaa synnytyskanavaan. Jos lapsi laskeutuu perässä, jää napanuora puristuksiin synnytyskanavaan ja happi alkaa vähenemään. Mä en ollu ees koko asiaa tullu aiemmin ajatelleeksi. Niin, että se raivotarjonta ei riitä, pitää olla kiinnittynyt, mikä voi uudelleen synnyttäjälle tapahtua vasta kun synnytys on käynnissä.
PUNKELI;
Kyllä meilleki valmennuksessa sanottii että sisää ottavat jos vedet on menny, sama se mitenpäin kakara on - mutta infektiovaaran vuoksi ei vesien menon jälkeen enää kotiin lähdetä - ei ilman tenavaa.
Kuka tulis ja imurois..tai oikeemmin kuka tulis ja keräis noi lelut lattioilta..löytyy pehmolelua ja lypsykoneen nännikumia, revittyä vessapaperirullan hylsyä, aktivointipalloa ja kuka ties mitä! Ja tosiaan siis ovat ton koiran leluja kaikki! Aina ne on levällää vaikka kuinka koriin nostelis..kun se alimmainen lelu on aina se paras lelu.
Kävely oli tuskaa koiran kanssa..ja ilman, tänää on jotenki kovin kovin kipeetä kaikki, masua kivistelee välillä - mut taas vaan sillee " hälläväliä-meiningillä" ..jotain painontunnetta on ilmaantunu alakertaan..inhaa, tuntuu aina välillä, ei kaiken aikaa..vessassa saa ravata isommallaki asialla vähän väliä, vaikkei oo ees ripulia..no, eipä oo ummetustakaan.
Jotenki on vähän outo olo..tulee sellasia älynväläyksiä (*ooh, mulle ihan uutta näät!!*) et pitää saada koti suht kuntoon just tasan tänään..jos se lähtö vaikka tuleeki pian..siks pitää nyt imuroida ja kuurata keittiö puhtaaks ja kattoo et kaikki on ok..onpas omituista.
Tappitaatti..palloilee ja funtsii josko ottas sen imurin..vai eikö kuiteskaa
Siis oikeasti, tästä palstasta on kakkosen odotuksen aikana ollut niiiiiiin paljon enemmän hyötyä kuin omasta neuvolasta että.... = )
Päivittelin just miehelle, että minähän olisin " fiksuna" mennyt lämpimään suihkuun ja tehnyt mitälietyhmää jouduttaakseni lapsen syntymää, jos en olisi tänään saanut tietää teiltä viisaammilta, kuinka pitää toimia jos lapsi ei ole kiinnittynyt ja lapsivedet mennä huljahtaa.
Kääks, kuinkahan paljon muita elämän/kuoleman faktoja minulta on vielä tietämättä ; )
B
Kyllä tämä turvotus on ÄRRRSYTTÄVÄÄ!!! Ei riitä että naama on kuin naudalla ja kädet ja jalat nestepinkeenä, pitää vielä lisäksi turvota nenän ja limakalvojen umpeen! Nenä on jatkuvasti tukossa ja minen jaksa enkä halua enää hengittää suun kautta! MINÄ HALUAN NENÄN TAKAISIN!
PUUENKULI: Oi kiva, sinäkin pääset sivistyksen pariin tänään :) Mie olen koko päivän suunnitellut kauppaostoksia ja melkeinpä jo reititkin, mitä pitkin putiikissa kuljetaan (uskomattoman säälittävää...). Äsken soitin miehelle, että eihän jää ylitöihin, jotta sinne kauppaan pääsisi aikasemmin (niin, säälittävää). Mutta eipä silti, en haluaisi kaupunkiin muuttaa.
Luin tuossa pari tuntia Hanne-Vibeke Holstin Tosielämää-kirjaa, joka siis kertoo viimeisillään raskaana olevasta naisesta ja hänen elämästään nykyisessä urakeskeisessä yhteiskunnassa. On niin hyvin kirjoitettu, että melkein rupesi jo itseäkin supistelemaan synnytyskohtauksessa... Jos vain saatte kirjan käsiinne, kannattaa lukea; herättää ajatuksia!Mikään uutuushan kirja ei ole, mutta aiheeltaan meikäläisille ajankohtainen. Ja lisäksi kirjoittaja on skandinaavi, joten hyvin samanlainen ajatusmaailma löytyy tuosta kuvauksesta kuin meidän suomalainen mentaliteetti on, eli ei ällöamerikkalaista siirappia.
Nyt pisulle (ja juomaan, jotta taas pääsisi pisulle)!
Raisa
Nyt ollaan sitte kipeänä, ku on rehkiny aamun taas hommia, ku joku heikkopää. Juilii välillä tosi ikävästi alakertuusta. Leivoin ja laitoin ruokaa, imurointia ja muuta kökkimistä. Epätoivon vimmalla touhuta, jos vaikka sais synnytyksen käyntiin. Lupaavasti tulee kipeitä supistuksia.
Menin sitte soittamaan synnärille tuosta vauvan kauheasta yöriehumisesta, ku ei oo muut aikasemmin tuolla tavalla. Oli jotenkin tympeän kuulonen hoitaja puhelimessa ja nyt harmittaa ku edes soitin. Tuntee sitä taas itsensä tolloksi. Ei sitä vaikka viides jo tulossa niin näköjään tiedä mitään. Enpä taida ihan vähissä kummissa soitella sinne, paitsi ku oikeasti synnytys alkaa. Pitäs varmaan alkaa levähtää, kun vähä väsyttää. Että tämmöstä täällä...
äitiliini74 rv 40+3
Samaa minäkin päivittelin miehelleni. Piti ihan sille soittaa töihin kertoakseni tuon. Mulla kun vaihtuu tuo terkka n. joka toinen kerta kun käyn neuvolassa. Kai ne sit olettaa, että mä tiedän jo tommoset jutut kun toista odotan tai muut terkat on kertonu. Kun ei tommosta osaa vaan kysyä.
Huokaus!
Enhän mä päässy ulkona pitkälle ku piti tulla kotiin veskiin :P Sitten ajattelin, että jään sisään ku paleleekin aikalailla... aamusta asti oikeestaan. Sitten yhtäkkiä, kun käsiäni yritin saada lämpimäksi, että erotan käsistä luut ja sormuski luistaa ihan kuten ennen, eli sen voi ottaa pois ja laittaa takasi ihan nuin vain... sitten mein varmistelemaan mun diagnoosini ja totta ja olihan se mun paino on pudonnu 5 kiloa, meidän surkuvaa' alla tosin mitattuna, mutta kyllähän sekin jo jotain kertoo... Joku on vienyt mun turvotukset ?
Supistukset lähti kyllä johonki jo tässä välissä... Pitänee siivoilla ja saunaankin tahtois, varsinki nyt kun palelee koko ajan. Ja sinne kauppaan pitäis kans mennä. Mutta jos nyt vain siivoilis ku odottelee sitä miestä kotiin.
t. punkeli taas
Leanna: kurja homma kun tolleen kävi. Inhottava, kun saa aina erilaisia vastauksia/arvioita lääkäristä riippuen. Jaksuja, otetaan vastaan se mikä tulee, eiks jee.
Tyhjennyksestä: eikös täällä ollut joskus kuuma keskustelu tosta risiiniöljystä. Mulle jäi sellanen käsitys ettei kannata kokeilla, on nimittäin aika tuhtia kamaa. Mä lähinnä tarkoitin tota Dufalaktia(?) ja sitäkin ihan ohjeiden mukaisesti. Valaiskaa nyt viisaammat tosta r.öljystä.
Mihinköhän ne mun supistukset oikein on hävinnyt. Tänään ei ole tullut yhtään napakkaa supparia.
-m-