Te, jonka vanha vanhempi on kuollut. Millaiset hautajaiset piditte? Pienet vai suuret? Mitä maksoi? Oliko muistotilaisuus ravintolassa vai
Kommentit (85)
En kyllä ikinä ole ollut missään ravintolassa muistotilaisuudessa. Kuitenkin ollut jo kymmenissä hautajaisissa. Yhdet vielä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Äidin hautajaisissa vieraita taisi olla yhteensä joku 25, pitopalvelu ja seurakunnan tila muistotilaisuudelle. Tarjolla oli lämmin liharuoka, salaatti ja kakkukahvit. Pitopalvelun hinta oli muistaakseni joku 500 euroa ja tilavuokra srk:lle noin satasen luokkaa. Tämä oli kyllä hautajaisten halvin osa, hautaustoimiston ja kukkakaupan lasku oli yli pari tonnia, vaikka oli tuhkaus, ja halvin arkku..
Muuten samalla tavalla, numerotkin olivat lähes samat, vaikka niitä en ole jälkeen päin muistellut. Äidin muistotilaisuus pidettiin paikkakunnan ainoassa ravintolassa. Läsnä lähimmät sukulaiset, naapureita ja työtovereita. Hyvät muistot jäivät tuosta tilaisuudesta.
Noin 30 henkeä oli äitini hautajaisissa. Hautaustoimisto veloitti tonnin, arkku tonnin ja pitopalvelu seurakunnan tiloissa tonnin. Minä, sisko ja isä maksettiin kukin osuutemme, isällä ei ollut rahaa, eikä äidiltä niin ikään jäänyt mitään omaisuutta.
Isä kuoli pahimman koronan aikaan, äiti taas oli dementti ja viime vuosikymmenet erakoitunut. Molemmat olivat aika vanhoja. Siksi pieni tilaisuus.
Meillä oli isot hautajaiset lähisuvussa. Arkku oli tammea, jossa oli kultaiset kantokahvat. Seisova pöytä Elitessä. Kalaa, lihaa, laatikoita, salaatteja. Ruokalajeja oli n.50. Jälkiruuaksi Shampanjaa ja konjakkia, hyydyke kakkuja, kermaleivoksia ja pikkuleipiä Amsterdamista. Myöhemmin illalla oli ilotulitus. Vieraita oli n.200. Kaikki maksoi n.20 000. Hyvät muistot jäi ja hauskaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli mutsin kuoleman jälkeen heti hautaustoimistokäynnin jälkeisenä päivänä pitopalvelun mainos postissa, jossa oli eri sörsseleiden hintoja ja alla luki isolla: " Onnistuneisiin Juhlahetkiin ! "
Ei tullut diiliä heidän sörsseleistä.
Itse yhdistän ruokailun ja täytekakut aina juhlimiseen. Kuolleen pitää kustantaa vielä tarjoilutkin haudan takaa, että juhlaväellä on vatsat täynnä. Mautonta.
Hautajaisiin tullaan usein kohtuullisen pitkän matkan takaa. Minusta olisi ennemminkin mautonta, että hautajaisvieraiden pitäisi kärvistellä nälässä tai tajuta käydä syömässä hautajaispaikkakunnalla ennen tilaisuutta. Eipä siinä jaksaisi edes muistella vainajaa, kun puolet huomiosta menisi nälän kanssa kamppailemiseen
En laittanut hautajaisia, kun äidillä oli saattoväkeä tasan 1, eli itsekin muistisairas veljensä. Tuhkaus ja muistolehto. Puolison kanssa otettiin viskinaukut ja katseltiin vanhoja valokuvia. Oli niin paljon tekemistä kaikessa muussa paperirallissa, että en olis jaksanutkaan mitään ihmeitä.
Äidillä aikanaan itse tehty arkku, luonnonkukkia ja syötiin seurakuntatalolla joku halpa keitto. Hautakivi kallein osuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli mutsin kuoleman jälkeen heti hautaustoimistokäynnin jälkeisenä päivänä pitopalvelun mainos postissa, jossa oli eri sörsseleiden hintoja ja alla luki isolla: " Onnistuneisiin Juhlahetkiin ! "
Ei tullut diiliä heidän sörsseleistä.
Itse yhdistän ruokailun ja täytekakut aina juhlimiseen. Kuolleen pitää kustantaa vielä tarjoilutkin haudan takaa, että juhlaväellä on vatsat täynnä. Mautonta.
Hautajaisiin tullaan usein kohtuullisen pitkän matkan takaa. Minusta olisi ennemminkin mautonta, että hautajaisvieraiden pitäisi kärvistellä nälässä tai tajuta käydä syömässä hautajaispaikkakunnalla ennen tilaisuutta. Eipä siinä jaksaisi edes muistella vainajaa, kun puolet huomiosta menisi nälän kanssa kamppailemiseen
Ne syömise voi ostaa itse. Jos on nälkä, niin rahaakin pitää löytyä.
Isä on kuollut. Siunaus pikkukappelissa vain lähipiirissä ja muistotilaisuus seurakunnan tuvassa. Pienet ja lämpimät hautajaiset. Tuhkaus ja sirottelu muistolehtoon.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ikinä ole ollut missään ravintolassa muistotilaisuudessa. Kuitenkin ollut jo kymmenissä hautajaisissa. Yhdet vielä jäljellä.
Minä olen ollut lapsena kun pappa kuoli. Muuten aina muistotilaisuudet oli seurakuntatalolla.
Halvin arkku, tuhkaus, kuljetukset ja nimi suvun kiveen. Muistotilaisuus kotona. On kaunis tilaisuus vaikka ei olisikaan kallis. Ehkä tonni menee.
Halvin arkku, jossa muori uuniin. Tuhkat omaan puutarhaan. Ei hautajaisia, ei muistotilaisuutta eikä lehti-ilmoitusta. Kulut perunkirjoituksineen noin 3000e.
Vierailija kirjoitti:
Halvin arkku, jossa muori uuniin. Tuhkat omaan puutarhaan. Ei hautajaisia, ei muistotilaisuutta eikä lehti-ilmoitusta. Kulut perunkirjoituksineen noin 3000e.
Mistä ne kulut oikein sitten tulivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkku ei ikinä lähde alle 1000e. Lakimiehet ne vasta maksaakin. Luulitko, että peunkirjoitus on ilmaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkku 700e, tuhkaus 450e, kuljetus ja muut järjestelyt 550e, perunkirjoitus 1000e, virkatodistus 55e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkku ei ikinä lähde alle 1000e. Lakimiehet ne vasta maksaakin. Luulitko, että peunkirjoitus on ilmaista?
Höpö, höpö. Omaiseni hautajaiset vähän aikaa sitten järjestäneenä tiedän hyvin, että arkun saa selvästi alle tonnilla. Meillä arkku maksoi noin 800 euroa, mutta se ei todellakaan ollut liikkeen halvin vaihtoehto. Halvimpien hinta alkoi nelosella.
Pankin lakimies otti perunkirjoituksen hoitamisesta 700 €. Ja sen olisi voinut tehdä itsekin, jos olisi halunnut säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin noin paljon. Kyllä on viilattu linssiin perunkirjoitus hommissa.
700-800 halvin arkku.
Isäni hautajaisissa oli n. 30 henkeä. Muistotilaisuus oli kotona. Ruuat ja kahvit huolehti ravintola-alalla työskentelevä sukulaiseni. Hän itse halusi tehdä sen ja otti hinnan vain raaka-aineista.
Suurin menoerä oli arkku, joka 15 vuotta sitten maksoi n. 1000€.