Martat siirtyvät kasvisruokaan
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän sitten siirtyvät. Onhan se aikamoinen suunnanmuutos, pois lähiruoka ja tilalle lentorahtina tuodut lihankorvikkeet.
Mitä ihmeen ruokaa pitää lentorahtina roudata jonkun hallituksen kokoukseen, kun kokoukset kestävät 1-3h.
Istun useamassa hallituksessa ja lähes kaikissa vain virvoitusjuomia tarjolla, ei edes kahvia. Eikä tulisi edes mielee odottaa/vaatia ruokatarjoilu tai liharuokaa. Joku auhteellisuuden taju.
No tätä taustaa vasten Marttaliiton ylpeä vegeilmoitus tuntuukin entistäkin kummallisemmalta.
Ei heidän olisi tarvinnut ilmoittaa, jos siellä onkin tarjottu korppua vihreän teen kanssa....vai halusivatko kuitenkin wähän kuitenkin, pikkuisen wokettaa?
Eräs kaunis päivä vihervassut ja martat löutävät itsensä sieltä piikkilangan oikealta puolelta.
Takaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martat goes woke.
Aika näyttää miten pahasti tämä vaurioittaa Marttoja.
Mitä tekemistä tällä on woken kanssa? Ja kuinka hemmetin liha-addikti pitää olla, että tästä alkaa itkeä?
Ei tässä ongelmana ole lihan saanti, vaan ilmapiirin huononeminen. Jos yhdistys ottaa tavoitteekseen kasvissyönnin, joudut silmätikuksi, jos tuot mukanasi omat eväät esim. ruokarajoitteidesi vuoksi. Kenestä on reilua, että sairas ihminen joutuu kiusatuksi ja painostamisen kohteeksi sairautensa vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Syökää vaan joo kasviksia.
Riisi vie maapallon vesivarantoja. Avokado samoin.
Pähkinän viljely myös ongelmallista, vaikka instatypyjen puurobowlit olisi niitä täynnä.
Onko mikään noista lähiruokaa? Ei, vaan niitä kyörätään tänne saastuttavilla rahtialuksilla.
Miksi noita mainitsemiasi pitää sitten syödä? kasvissyöjiä on niin vähän väestöstä määrällisestä Suomessakin, että suurimman osan noista syö lihansyöjät. Riisi, pähkinä ja avokado ei myöskään ole kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoasta....
Teen töitä lasten ja nuorten parissa. Lasten lemppari lautasella on lähes aina liha tai broileri. Miksi? Maistuvuus, suutuntuma.
Kasvisruuat koulussa ovat kamalia. Ylimaustettuja, kitkeriä, harmaita makaronikasoja. On lähes ravitsemuksellinen rikos korvata terveellisyys vehnäjauho-pastamössöllä.
Jokaisessa ravintolassa se kasvisruoka on kitkerää, ilmeisesti johtuu korianterin käytöstä.
....entä tofu ja mifu? Prosessoitua purukumia, aitous 0.
Mifu on muuten maitoproteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihmeellinen kohu taas pikkuasiasta. Ihan kuin kenenkään ruokavalioon vaikuttaisi joku satunnainen kokoustarjoilu joskus. Jos olisivat vaan ilman mitään ilmoitusta ryhtyneet tarjoamaan kasvisruokavalioon sopivat kokoustarjoilut, tuskin kukaan olisi älähtänyt mitään. Niinhän nykyisin tehdään, että kinkku-ja juustovoileipien sijaan tarjotaankin juustovoileivät koko porukalle. Se on hyvä asia senkin vuoksi, että aikaisemmin kasvissyöjät jäivät ainakin niissä tilaisuuksissa, missä itse olen ollut aina ilman syötävää. Lihaa syövät söivät aina kasvissyöjien tarjottavat, ennenkuin kukaan kasvissyöjä ehti edes paikalle.
Ei tuo ole "pikkuasia", vaan tavallaan tuon aatteen lippulaiva eli kokoustarjoilut. Tuo on "statement".
Kääntäen toisinpäin: jos se olisi pikkuasia, niin kerro miksi ML halusi vain vegeä tilaisuuksiinsa, miksi ei sekaruoka kelpaa enää?
No juuri tuosta mainitsemastani syystä: se on paljon yksinkertaisempaa, kun kaikille tarjotaan samaa, ei käy niin, että erityisruokavaliotarjottavat syövät aina ne, joille ne eivät kuulu.
Onhan tämä merkillistä ja moraalisesti arveluttavaa, jos hallituksen jäsenet tai jotkut jäsenet saavat kalliita lounaita ravintolassa, kun samaan aikaan Martta järjestö järjestää ruokakursseja, jossa rivijäseniltä peritään maksu jokaisesta murusesta, jopa mausteista, vaikka niitä ei kaikkia käytetä.
Ja näköjään valtion avustukset menevät yksien ja samojen jäsenten ravintolatarjoiluihin. Ehkä lähempi kulujen tarkastelu olisi tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Menee mm. Kouvolan torin marttakahvio kesällä boikottiin.
Minä olen mökkiaikaan käynyt usein Joensuun Martta-kahvilassa. Onpahan siellä muitakin kahvinkeittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihmeellinen kohu taas pikkuasiasta. Ihan kuin kenenkään ruokavalioon vaikuttaisi joku satunnainen kokoustarjoilu joskus. Jos olisivat vaan ilman mitään ilmoitusta ryhtyneet tarjoamaan kasvisruokavalioon sopivat kokoustarjoilut, tuskin kukaan olisi älähtänyt mitään. Niinhän nykyisin tehdään, että kinkku-ja juustovoileipien sijaan tarjotaankin juustovoileivät koko porukalle. Se on hyvä asia senkin vuoksi, että aikaisemmin kasvissyöjät jäivät ainakin niissä tilaisuuksissa, missä itse olen ollut aina ilman syötävää. Lihaa syövät söivät aina kasvissyöjien tarjottavat, ennenkuin kukaan kasvissyöjä ehti edes paikalle.
Ei tuo ole "pikkuasia", vaan tavallaan tuon aatteen lippulaiva eli kokoustarjoilut. Tuo on "statement".
Kääntäen toisinpäin: jos se olisi pikkuasia, niin kerro miksi ML halusi vain vegeä tilaisuuk
Höpö höpö, ei Marttaliitolla ollut se "sekasyöjät syö vegejen eväät" perusteluna. Kunhan haluvat olla tavallista erikoisempia ja hienompia kuin tavikset.
Marttaliiton toimintaa rahoitetaan valtion rahoilla ja sen eettiset arvot pitää olla samansuuntaiset kuin valtiolla. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.
Yleinen suositus on vähentää lihan kulutusta ja vähentää päästöjä, ympäristösyistä. Se perustuu poliittisiin päätökseen ja Suomen lakiin, sekä Eu, Yk:n ja Maailman terv.järjestöön, johon Suomi sitoutunut. Siinä Sysmän marttojen mielipitteellä ei ole merkitystä.
Ellei he sitten kulje omia polkujaan ja rahoita 100% toiminnan itse. Silloin he saavat toimia, ihan miten haluavat. Ja tarjota lihaa vaikka 50kg henkeä kohti jokaisessa tilsisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kasvisallergikko sitten jotain syödäkseen heidän tilaisuuksissaan? Enemmän taitaa olla eri kasviksille allergisia kuin lihalle.
Hälyttävää jos olet kaikille kasviksille allerginen. Ihminen ei ole kissa, me tarvitsemme kasviksia
Peruna, porkkana, selleri, palsternakka, tomaatti, herne, papu, kiivi, paprika, omena, kamomilla, valkopippuri, kaneli, kardemumma, neilikka, curry, rypsiöljy, sinappi, musta tee, kahvi, tattari plus sitten laktoosi-intoleranssi ja keliakia.
Yritän muistaa mille kaikelle oikein olen allerginen mutta ainakin noi nyt tuli mieleen.
Eli kyllä mun on helpompi syödä jotain lihaa kuin yrittää kasviksista koostaa sopivaa ruokaa.
Sama täällä. Listani on osin erilainen, kasviksia on sillä paljon enemmän, mutta muita sitten paljon vähemmän. Jos menen esim. ravintolaan syömään, on usein helpointa ottaa pihvi, sillä siitä jää jotakin järkevää jäljelle, kun kaikki minulle sopimaton on poistettu. Joskus harvoin osuu kohdalle jokin kasvisvaihtoehto, joka sopii ja tietenkin sitten vaihtelun vuoksi otan sen.
Aika outoa olisi jos esimerkillisinä ihmisinä pidetyt Martat eivät pyrkisi noudattamaan uusia ravintosuosituksia. Mikä Martta sellainen on, joka eroaa jos liha häviää tarjoilupöydästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martat goes woke.
Aika näyttää miten pahasti tämä vaurioittaa Marttoja.
Mitä tekemistä tällä on woken kanssa? Ja kuinka hemmetin liha-addikti pitää olla, että tästä alkaa itkeä?
Ei tässä ongelmana ole lihan saanti, vaan ilmapiirin huononeminen. Jos yhdistys ottaa tavoitteekseen kasvissyönnin, joudut silmätikuksi, jos tuot mukanasi omat eväät esim. ruokarajoitteidesi vuoksi. Kenestä on reilua, että sairas ihminen joutuu kiusatuksi ja painostamisen kohteeksi sairautensa vuoksi?
Niin että jos aikaisemmin tarjottiin voileipä, missä oli juustoa, kinkkua ja kurkkua, ja nyt kinkkusiivu jää pois tai aikaisemmin oli pasteija,missä oli riisin lisäksi jauhelihaa ja nyt on vain riisiä ja kananmunaa, niin pitää tuoda omat eväät ruokarajoitteiden vuoksi.
Tätä klubia pitäisi jonkun tutkia vähän tarkemmin. Eivät taida sittenkään olla mikään herttaisten mummojen ihmisille käytännön neuvoja antava kerho.
Kuka on Marttojen johtaja, onko se se Marianne Heikkilä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääntäen toisinpäin: jos se olisi pikkuas
Tai sitten vain haluavat osallistua siihen, että maapallo säästyisi meidän jälkeläisillekin asumiskelpoisena.
Vierailija kirjoitti:
Marttaliiton toimintaa rahoitetaan valtion rahoilla ja sen eettiset arvot pitää olla samansuuntaiset kuin valtiolla. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.
Yleinen suositus on vähentää lihan kulutusta ja vähentää päästöjä, ympäristösyistä. Se perustuu poliittisiin päätökseen ja Suomen lakiin, sekä Eu, Yk:n ja Maailman terv.järjestöön, johon Suomi sitoutunut. Siinä Sysmän marttojen mielipitteellä ei ole merkitystä.
Ellei he sitten kulje omia polkujaan ja rahoita 100% toiminnan itse. Silloin he saavat toimia, ihan miten haluavat. Ja tarjota lihaa vaikka 50kg henkeä kohti jokaisessa tilsisuudessa.
Eli suomeksi lahjotaan antamaan poliittiseti korrekteja mielipiteitä. Martoilla on vaikutusvaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat järkyttyneitä siksi, kun maailma on ihan sekaisin, haluttaisiin jotain pysyvää, tuttua ja turvallista.
Marttaliittoa pidetään maalaisjärkisenä porukkana ja nyt sekin on pilalla.
Juuri näin, lensi itselläkin roskiin se kohtuullisen ja järkevän toiminnan mielikuva, ääriliikkeet on näköjään pilanneet tämänkin järjestön lapsellisen vastakkainasettelun temmellyskentäksi.
Tällä vallankaappauksella on pitkäaikaiset vaikutukset marttojen tulevaisuuteen.
Se vaikuttaa siihen ketkä hakeutuvat ja päätyvät järjestön johtotehtäviin.
Kuten tämäkin keskustelu osoittaa, se vaikuttaa suuren yleisön ja potentiaalisten jäsenten käsitykseen järjestöstä, eli siihen ketkä liittyvät ja ketkä eivät missään tapauksessa liity marttoihin.
Tuli iso jytky.
Olen huomannut että tästä Martta-jutusta on tullut hipsterinuorien uusi "juttu". Mummelit makkarasoppineen saa väistyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että tästä Martta-jutusta on tullut hipsterinuorien uusi "juttu". Mummelit makkarasoppineen saa väistyä.
Tuskin Mummelimartat pelkästään ?makkarasoppaa vääntää
Ei syöty kasviksia lainkaan vaan lähes 100% lihaa. Kasvikset eivät kuulu ihmisen luontaiseen ruokavalioon.