Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt riittää lakot - Eroan PAMista

Vierailija
17.02.2025 |

Joka kuukausi palkasta on vähennetty sievoinen summa PAMin jäsenmaksuun. Tänään maksettuja jäsenmaksuja käytetään lakkoilevien myyjien etc. lakkoavustuksiin ja ay-herrojen/rouvien hurjiin palkkoihin. 

Itse en hyödy mitään. En mitään. Miksi?

Olen kaupassa, vaikkakin isossa, me emme ole lakon piirissä. Vain isot ruokakaupat on. Meillä ei normaalistikaan tehdä ylitöitä, tai vaihdeta paljoa vuoroja. Silti kärsimme lakoista nyt.

Jos tavoitellut palkankorotukset toteutuisi, meidän tiimistä vähennettäisiin taas varmaan yksi työntekijä, että muille saadaan maksettua. Jo edellisten korotusten jäljiltä tehdään me muut jo muutaman työntekijän työt omien lisäksi. Lisää ei ole palkattu, työvoima on työnantajalle ihan hullun kallista. Eli en hyödy edes palkankorotuksista, maksan sen terveydelläni tai jopa työpaikan menetyksellä.

Oravan pyörä kaupan alalla on ihan kestämätön, palkankorotukset jos laitetaan hintoihin, niin sama ongelma jatkuu, kaupan alalla ei ostovoima kasva heikentää muidenkin ostovoimaa. Pienemmät kaupan alan toimijat saattavat joutua laittamaan lapun luukulle. Pieniä yrittäjiä kuritetaan isojen kustannuksella. Kaupan ala ei ole yksipuolinen ja koostu vain K- ja S-ryhmistä.

Me ollaan totuttu liian hyvään, tarjolla on ostettavaksi asioita joka lähtöön, joita emme tarvitse. Jokaisen olisi aika tinkiä, ja myös muiden alojen tinkiä palkoistaan. Näin kärjistetysti.

Kommentit (158)

Vierailija
121/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häkämiehet vie lammaslaumaa kuin pässiä narussa jotta itse saa lisää kampaviinereitä.

Vierailija
122/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin ketjuun tuli muutama fiksu ja perusteltu kommentti, kiitos heille. Huomaa ketkä on oikeasti työlämässä mahdollistamassa palkankorotukset ja ketkä makaa kotona pepu homeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just keskustelin vanhan tädin kanssa ajasta ennen liittojen yleistymistä. Potkut saattoi tulla helpolla, palkka aivan onneton. No, ehkä nykyajan persuja äänestävä pullamössönuoriso joka luulee että työnantaja välittää heistä haluaa sitä sitten ja liitot on ahneita. Kun asiat alkoi parantua tätini teki 30 v uran samassa liikkeessä vakityösopparilla täysillä tunneilla. Ei ollut nykyajan silpputyöllistetyn nollarisopimuslaisen elämä silloin. Sanoi että nykyään myymälässä tuommoisia sopimuksia ole. On silpputyötä ja työntelijät vedetty tosi minimiin. 

Vierailija
124/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just keskustelin vanhan tädin kanssa ajasta ennen liittojen yleistymistä. Potkut saattoi tulla helpolla, palkka aivan onneton. No, ehkä nykyajan persuja äänestävä pullamössönuoriso joka luulee että työnantaja välittää heistä haluaa sitä sitten ja liitot on ahneita. Kun asiat alkoi parantua tätini teki 30 v uran samassa liikkeessä vakityösopparilla täysillä tunneilla. Ei ollut nykyajan silpputyöllistetyn nollarisopimuslaisen elämä silloin. Sanoi että nykyään myymälässä tuommoisia sopimuksia ole. On silpputyötä ja työntelijät vedetty tosi minimiin. 

Sanoi että seuraa järkyttyneenä työelämän ehtojen heikennyksiä mitä tehdään ja liittovihaa. Ja varmisti että olen itsekin liitossa. Sitä saa mitä tilaa. Älkää sitten ajako oikeuksianne. 

Vierailija
125/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joku on hitto pielessä kaupan alalla. Itse työskentelen henkilöstövuokrausfirmassa nollarisopimuksella. Jos sairastun, vuorot annetaan muille ja hyvällä lykyllä saan yhden saikkupäivän jota puuhataan sitäkin pois. Puhutaan sunnuntailisienkin poistosta. Minun pitäisi siis myös opiskelevana ihan silkkaa hyväntahtoisuutta tulla sunnuntaivuoroon kiireisenä ihmisenä ainoa aika jolloin monesti ehditään levähtää ja olla yhdessä kumppanin kanssa. Läheistenkin näkeminen on ihan kivaa, koska minulta on kuollut useampi perheenjäsen ja nykyään todellakin pyhitän aikaani perheelleni. Tämä elämä ei ole työnantajan orjana oloa millä tahansa ehdoilla. 

Kun olin talon kirjoilla aikanaan eräässä paikassa täysiä tunteja oli mahdoton saada. Työssä oli puolensa kutwn työterveyshuolto mikä puuttuu vuokraustyössä. 

Ainoa plussa koko alassa on ilta-, lauantai ja sunnuntailisät.

Työ kaupan alalla ei anna aina kiitosta. Työntekijät mitoitettu minimiin. Jatkuvaa henkilöstövuokrauksen käyttöä ettei vahingossakaan joudu ottamaan jotain talon kirjoille. Ilkeileviä asiakkaita jotka purkaa kiukkuaan sinuun. Onneksi on toivoa paremmasta kun opiskelen, mikäli ikärasismi ei laita kaupuloita rattaisiin. 

Vierailija
126/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joku on hitto pielessä kaupan alalla. Itse työskentelen henkilöstövuokrausfirmassa nollarisopimuksella. Jos sairastun, vuorot annetaan muille ja hyvällä lykyllä saan yhden saikkupäivän jota puuhataan sitäkin pois. Puhutaan sunnuntailisienkin poistosta. Minun pitäisi siis myös opiskelevana ihan silkkaa hyväntahtoisuutta tulla sunnuntaivuoroon kiireisenä ihmisenä ainoa aika jolloin monesti ehditään levähtää ja olla yhdessä kumppanin kanssa. Läheistenkin näkeminen on ihan kivaa, koska minulta on kuollut useampi perheenjäsen ja nykyään todellakin pyhitän aikaani perheelleni. Tämä elämä ei ole työnantajan orjana oloa millä tahansa ehdoilla. 

Kun olin talon kirjoilla aikanaan eräässä paikassa täysiä tunteja oli mahdoton saada. Työssä oli puolensa kutwn työterveyshuolto mikä puuttuu vuokraustyössä. 

Ainoa plussa koko alassa on ilta-, lauantai ja sunnuntailisät.

&nbs

Eli jos lisät poistetaan kaupan alan henkilästövuokrauslaisille jää monille

-vuoroista kilpailu sekunnin murto-osassa appissa ellei joku innostunut työnantaja laita viestiä. Usein tosin viestin tulo tyrehtyy jos olet ehtinyt sopimaan vuoroja muualle ja sanot monesti ei. Pakko ottaa heti vuorot. 

- ei työterveyshuoltoa.

- ei sairasloma-ajan palkkojakaan juuri ellei vuoroja ole ehditty varmistaa (firma välttelee maksua vahvistamalla kaikki edellisenä päivänä).

Ei sitä tosiaan kovin kaukana enää mistään banaanitasavallasta tai Amerikan kulttuurista olla työehtojen kohdalla.

Työehtoni saavat minut tietenkin kuulumaan liittoon. 

Vierailija
127/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko keikuttaa sitä persettä peruskoulussa opiskelun sijaan, olisit voinut saada paremman ammatin kuin kaupan myyjä

Jonkun on tehtävä myyntityötäkin,vai kaikki itsepalvelut,robotti töäyttää hyllyt, ihmisiä ei ollenkaan kaupoissa, vain asiakkaita, robottiin törmäät. Jonkun on siivottava ja hoidettava vanhukset, tyhjennettävä jättet jne.Akateemsillakin kovaa tytöömyyttä ja lainat painaa jos 5-7-8 vuotta opiskellut, eli vain akateemisia, sillähän se yhteiskunta pyöriikiin.

Itse opiskelen akateemiselle alalle ja olen myyjä. Käsittämätöntä miten epäkunnioittavasti jotkut puhuvat myyjistä - mikset opiskellut. Ja kaikki paska on hyväksyttyä jos ei ole akateemista tutkintoa. Kyllä ne työelämän heikennykset koskee akateemisiakin jos niitä tehdään muuten. 

Vierailija
128/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa plussa koko alassa o

Tässä odottelen vielä sitä paikallisen sopimisen lisäämistä. Voitaisiinko minut vielä irtisanoa helpommin!? 😂 Itkunauraa ja nostaa vienosti peukaloa lakkoilijoille. 

Vierailija
129/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi palkat ovat onnettomia edelleen,vaikka on liitot?Esim.ravintola-alalla korkein palkka tavallisella työntekijällä alle 13e!Olet urasi huipulla!Liiton pomoja ei kiinnosta tippaakaan kun tälläistä kehtaavat edes neuvotella.

Vierailija
130/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Suomen ekonomien jäsen. Inhoan lakkoilua, koska se heikentää kilpailukykyä.

Vierailija
131/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tutustua työväenliikkeen historiaan? Joo, ammattiyhdistysliike on aikoinaan saanut paljon aikaan, mutta maailma on muuttunut. Luddiititkin ja höyrykoneet olivat aikoinaan suosittuja, mutta maailma muuttunut.

Maailma on muuttunut yllättävän vähän, kun mietitään nykyistä tilannetta vaikka nyt kaupoissa. Ammattiyhdistysliikkeen aikaansaamat muutokset ovat voimassa tänä päivänäkin, ja sinäkin niistä kuitenkin nautit hyvillä mielin. Ne eivät ole mitään itsestäänselvyyksiä, tai jonkun tahon hyvää hyvyyttään suomia, vaan niiden eteen on jouduttu mukavuusalueen ulkopuolelle monet kerrat. Tämä tuppaa unohtumaan valittajilta. Maailma onkin nyt menossa sellaiseen suuntaan, jossa se oli kymmeniä vuosia sitten, ennen ay-liikkeen aikaansaamia parannuksia työntekijöiden olosuhteisiin.

Väkeä ei vähennetä siksi, että myyjät ovat joskus lakossa. Kaupan alalla o

Ison Omenan Prismassa viime viikolla 13 tai 14 kassaa oli kiinni, yksi auki. Lisäksi jokunen itsepalvelukassa, joita vahti kaksi työntekijää. Kävin pyytämässä, eikö toinen heistä voisi avata kassan, kun sille ainoalle jonotti ihmisiä pitkänä nauhana ja itse olin kiireinen ja jo hyvän aikaa jonottanut. Ellei toinen kassa olisi tullut, olisin jättänyt tavarat siihen ja poistunut paikalta. Asiakas tuntuu välillä olevan välttämätön paha, jota on pakko sietää rahavirran takia. 

Vierailija
132/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ymmärrä että vuokratyöntekijät ovat kalliimpia kuin firman omalla kirjoilla olevat. Nykyään lähes kaikki on vuokratyöntekijöitä. 

Jos firmalla on varaa vuokratyöntekijöihin, jotka ovat 2-4x kalliimpia kuin oma työntekijä niin se kertoo kyllä päinvastaista eli on varaa maksaa isoja palkankorotuksia.

Liittojen pitäisi kieltää vuokratyö, 0-sopparit (ellei halu tule työntekijältä) sekä rajoittaa määräaikaisten määrä.

Vierailija
133/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tuen PAMin lakkoa. Jos kauppias tekee voittoa, osa siitä kuuluu tietenkin työntekijöille, joita ilman voittoa ei olisi tehty.

Passaa yrittää pitää nyt yksinäs se Cittari auki, kauppias.

Entä jos kauppias tekee tappiota, kuuluuko nekin työntekijälle? Vaiko vain rusinat pulllasta?

Huono kauppias, huono yrittäjä. Toki useimmat suomalaisyrittäjät onkin osaamattomia ja joka toinen konkassa kolmessa vuodessa.

Menestyvä yrittäjyys opitaan äidinmaidossa ja yrittäjäperheessä isältä pojalle oppimalla, tai opiskelemalla. Laman aikaan työttömiksi jääneitä palkkatyöläisiä, joilla ei ollut mitään yrättämistaitoja eikä mahdollisuuksia menestyä,  huijattiin kevytyrittäjiksi jolloin säästyi työttömyyskorvaukset. Yritys konkkaan ja ikuiset velat niskaan. Moni lakkasi paitsi yrittämästä myös olemasta.

Vierailija
134/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. On kohteliasta irrottautua myös ammattiyhdistysliikkeen aikkaan saannoksista. Esim. nyt saavutettavista palkankorotuksista ja vaikkapa vuosilomista ja eläkekertymistä.

Vierailija
135/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on surullista, että näissä palkankorotuspuheissa nähdään aina nämä suuret, miljoonien voittoa tekevät yritykset. 

Suomessa suurin osa yrityksistä on pienempiä, joilla menee jo hankalasti koronan ja sotatilanteen myötä. 

Lisäksi ainakin kaupan alalla nämä kolme isoa ketjua kyllä ottavat omansa takaisin muualta, valitettavasti. Työskentelen tuottajasektorilla ja kyllä tämä vaan meidän katteessa tulee näkymään. Ketjujen on helppo sanailla meille pienemmille ehdot, joko suostutaan tai poistavat valikoimasta. Meidänkin toiminta on tässä maassa kiinni näistä kolmesta isosta eikä siinä auta kuin mennä heidän pillin mukaan.

Tämän lisäksi meidän omille työntekijöille tulee varmasti samat palkankorotukset. Samoin meidän käyttämälle logistiikalle, raaka-aineiden tuottajille, joten hekin nostavat hintoja. Tuottajayhteisö kärsii tässä ketjussa kaikista

Ennen Suomessa oli puolue, joka ajoi pieni- ja keskisuurten yritysten etuja.  Nykyisin vain isot terveysjätit  yms. ovat heidän intresseissään. 

Vierailija
136/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten missään nimessä ota vastaan mahdollisia  palkankorotuksia. Suahan sellaset jutut ei kiinnosta.

Vierailija
137/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä yritys, EK:n rölli.

Googleta millaista oli elämä ennen liittoja. Jokaisen kannataa kuulua liittoon. Ilman niitä työntekijöillä ei olisi mitään oikeuksia.

Aina sinä uuvatti jaksat kehua näitä liittoja tosiasia on se että nämä kaikki hulluudet ja etuudet maksaa se työnantajapuoli.

Mistä taikaseinästä se ne rahansa saa?

Vierailija
138/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta nyt koen että työläisen oikeuksia puolustetaan. Olen päättänyt liittyä PAMiin. 

Vierailija
139/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydyt varmaan myös tulevasta palkankorotuksestakin. 

Miksi ihmeessä? Ne on typeriä yleissitovia, ettei ahkerat voi edes sopia paremmistnpalkoista, vaan joutuvat tyytymään liiton tasapalkkaan, jossa saikkusaikuttaja saa saman henkilö, joka tekee kahden edestä töitä. 

Heti kun palkat vapautetaan, niin voin kieltäytyä ja mennä sopimaan omasta palkastani reilussa yhteishengessä yrittäjän kanssa. Sitä päivää odotellessa

Tämä! Nimenomaan, uskoisin aika varmasti, että omakin palkka olisi parempi jos työnantaja ei saisi vedottua Tessiin. Korotuksia ei kuulemma ole, kun kaikki noudattaa Tessiä. Jaskan marjat, sillä kokemuksella ja tietämyksellä versus muihin, ket uttaa joka päivä töissä kun ei meinaa ehtiä omia töitä kun pitää neuvoa muita. Sen verran kiltti olen et

Mä väitän, että palkkasi olisi pienempi. Et ole korvaamaton, joku muu tekee halvemmalla kuitenkin ilman tessiä. 

Vierailija
140/158 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydyt varmaan myös tulevasta palkankorotuksestakin. 

Miksi ihmeessä? Ne on typeriä yleissitovia, ettei ahkerat voi edes sopia paremmistnpalkoista, vaan joutuvat tyytymään liiton tasapalkkaan, jossa saikkusaikuttaja saa saman henkilö, joka tekee kahden edestä töitä. 

Heti kun palkat vapautetaan, niin voin kieltäytyä ja mennä sopimaan omasta palkastani reilussa yhteishengessä yrittäjän kanssa. Sitä päivää odotellessa

Aina voi sopia paremmasta palkasta. TES määrittää minimin. Minäkin olen palvelualalla ja kyllä palkkani on parempi kuin TES.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi