Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan kassan palkka vs lehtorin palkka

Vierailija
16.02.2025 |

Iltapäivälehdessä kaupan kassa kertoi saavansa palkkaa bruttona 3300€ ja nettona 2400€. Millä koulutuksella? 

Olen kohta kuusikymppinen pätevä lehtori ja tienaan ylitunneilla 4100€ ja käteen 3000€. Jos kassa perustelee palkallaan palkankorotuksia ja tienaa vain 600€ vähemmän käteen kuin minä yliopistokoulutuksella, paljonko meille pitäisi maksaa. Kyllä sitä taas tajusi olevansa palkkakuopassa.

Kommentit (280)

Vierailija
161/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itse olen matemaattiselta puolelta valmistunut maisteri ja en todellakaan haluaisi, että lapsilleni opettaisi matikkaa, kemiaa tai fysiikkaa henkilö, joka ei ole yliopistossa niitä opiskellut. On pikkanen ero siinä, miten ymmärtää asiakokonaisuudet ja miten asiat linkittyvät toisiinsa, mitä vaaditaan uuden oppimisissa jne. 

Ei koulutusta tarvisi muuttaa mitenkään, eikä poistaa yliopistosta. Ainoastaan tittelin taso päivittää vastaamaan koulutuksen ja työn vaatimustasoa. (=alempi yliopistotutkinto)

Tämä hillitsisi absurdeja palkkavaatimuksia.

Jep, ja siihen loppuisi luonnontieteiden ja matematiikan opetus. https://yle.fi/a/3-12231533

se olisikin kuolinisku Suomelle, jonka tärkeimpiin vientiin kuului kemianteollisuus muun muassa.. 

No, uusi Todistusvalintapisteytys tulee nostamaan, lyhyen matikan, YH, terkan, historian ja uskonnon kirjoittamisen suosiota. Ja vähentämään MAAFYKEBIO kirjoittamista. You will see. 

Vierailija
162/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse oli koulussa, opettajat teki todella usein niin, että laittoi luokan tekemään jotain itsenäistä ja korjasi siinä tunnin aikana kokeita. Tämä oli ihan yleinen käytäntö kaikilla opettajilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein sä olet öisin ja viikonlpppuisin töissä? Ilman lisiä kapankassan palkka on niin pieni, ettei sillä elä.

Joka ilta ja viikonloppu. Suunnittelen tunteja ja korjaan kokeita.

Tarkoitatko, että kaupan kassalta pitäisi poistaa yö- ja viikonloppulisät?

En. Tarkoitan vain, että koulutus ei todellakaan kannata.

Mistä sä tiedät, millä koulutuksella se kaupan kassa tekee työtänsä? Mä oon esim. maisteri, eikä täällä päässyt muualle 

Lähdetään kuitenkin koulutusvaatimuksista lehtorin vs. kassan tehtävään. Kassan homma ei vaadi maisterintutkintoa, lehtorin vaatii.

Vierailija
164/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itse olen matemaattiselta puolelta valmistunut maisteri ja en todellakaan haluaisi, että lapsilleni opettaisi matikkaa, kemiaa tai fysiikkaa henkilö, joka ei ole yliopistossa niitä opiskellut. On pikkanen ero siinä, miten ymmärtää asiakokonaisuudet ja miten asiat linkittyvät toisiinsa, mitä vaaditaan uuden oppimisissa jne. 

Ei koulutusta tarvisi muuttaa mitenkään, eikä poistaa yliopistosta. Ainoastaan tittelin taso päivittää vastaamaan koulutuksen ja työn vaatimustasoa. (=alempi yliopistotutkinto)

Jep, ja siihen loppuisi luonnontieteiden ja matematiikan opetus. https://yle.fi/a/3-12231533

se olisikin kuolinisku Suomelle, jonka tärkeimpiin vientiin kuului kemianteollisuus muun muassa.. 

Uhitipuhiti!

Ei loppuisi!

Ei se matematiikan opettaja pärjää juuri missään muussa hommassa.

Vierailija
165/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenopettaja, pätevä, matemaattiset aineet. Palkka lehtorina n. 4150 e, pitkä työura jo ja käteen jää 2800 ja rapiat. Koulutuksena kaksi yliopistotutkintoa, joista toista siis hyödynnän tässä.

Ja ei kyllä juhlita rahoilla, mutta tykkään oppilaista. Kysymys kuuluu, kannattaako koulutus, kun siitä ei tämän enempää rahallisesti hyödy. Aika rajusti sai painaa fysiikan labroissa yms. 6 vuotta auskultointeineen.

Minä myös aineenopettaja, taito- ja taideaineet. Bruttopalkka noin 4600 €, netto noin 3400 €. Opettanut noin 3 vuotta lukiossa ja yläkoulussa. Ei ylitunteja. Työ on ihan mukavaa suurimmaksi osaksi, mutta myös henkisesti kuluttavaa ja hektistä.

Vierailija
166/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras on aina toi kortti, että me ollaan kaikki käyty koulua ja nähty opettajien työtä. Jos et ole opettanut, että ole todellakaan nähnyt opettajan työtä. 

Paran on aina toi kortti, että me ollaan kaikki käyty kaupassa ja nähty myyjien työtä. Jos et ole myynyt, et ole todellakaan nähnyt myyjän työtä.

AP kommentoi kaupan kassan palkkaa. Kerro minulle, mitä kassa tekee paitsi on kassalla. En nimittäin tiedä.

Tähän on tultu että lehtorit ovat näin pihalla asioista. Vuosien opinnot takana ja silti tekevät palkatta töitä vapaa-ajalla. Ei mitään penaalin terävimpiä kyniä nämä opettajat. 

Wtf? Mitä ne kassat tekee? Istuu ja piippaa? Siinä se

Ei se kassa piippaa vaan se on kassakone kun piippaa. Tämäkin pitää lehtoreille vääntää rautalangasta. 

Vierailija
167/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse oli koulussa, opettajat teki todella usein niin, että laittoi luokan tekemään jotain itsenäistä ja korjasi siinä tunnin aikana kokeita. Tämä oli ihan yleinen käytäntö kaikilla opettajilla. 

Olet ajan tasalla. Niinhän me tehdään. Ei me mitään opeteta yläkoulussa ja lukiossa. Laitetaan vaan oppilaat tekemään itse. 

Vierailija
168/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tuon vedit?

Joku kysyi ja opettaja vastasi, että hän tekee iltaisin ja välillä äidin töitä. Se on meidän työtämme. Teemme sitä kokonaisena. Emme voi vaan sulkea sitä kaupan ovea ja jättää silleen. Siinä on se opettajan työn yksi isoimmista kuormitustekijöistä. Vastuu. Vastuullisuus.

Äläkä nyt vedä tähän, että eikö kassatyöntekijä olisi vastuullinen. Ne eivät poislue toisiaan.

No kuka siitä koulussa raìskatusta 13v tytöstä oli vastuussa?

Niin?

Teidän vastuut on käytännössä pelkkää sanahelinää!

Koulussa raiskatusta 13v tytöstä on tietenkin vastuussa tekijä.

Vierailija
169/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein sä olet öisin ja viikonlpppuisin töissä? Ilman lisiä kapankassan palkka on niin pieni, ettei sillä elä.

Kyllä mä paljon mieluummin tekisin lehtorin työtä kuin vuorotyötä kaupan kassalla, silti vaikka jopa ihan samaa palkkaa saisi.

Vierailija
170/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tiedät, millä koulutuksella se kaupan kassa tekee työtänsä? Mä oon esim. maisteri, eikä täällä päässyt muualle 

Lähdetään kuitenkin koulutusvaatimuksista lehtorin vs. kassan tehtävään. Kassan homma ei vaadi maisterintutkintoa, lehto

Pitäskö koulujen aloittaa työvoimanvuokraus kesän opetustaolla?

Unelmahelppoa täyteduunia kassoilta opettajille kesäisin.

Vierailija
171/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se olisikin kuolinisku Suomelle, jonka tärkeimpiin vientiin kuului kemianteollisuus

>Ei se matematiikan opettaja pärjää juuri missään muussa hommassa.

tarkennatko miksi? Moni matematiikan, kemian ja fysiikan opettaja on valmistunut maisteriksi omasta tiedekunnastaan ja opiskellut sen päälle opettajaksi. Miksi he eivät pärjäisi muissa töissä? Väittäisin, että moni muu ei pärjäisi opettajan työssä.. 

Vierailija
172/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse vastakkainasettelua, samoihin mennään.

Vierailija
173/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 60 % tekee kyllä osa-aikatyötä kaupassa eli 20-30 h viikko, työtunteja ei saa enempää. Yleensä täydet työtunnit on vain osastopäälliköillä.

Eli palkka 30 viikkotunneilla on noin 1300 netto ja soviteltua 150 euroa eli 1450 netto.

Vierailija
174/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtorista en tiedä, mut joku ala- asteen open hommahan on ihan pelleilyä. Siellä lapsille opetat jotain 1+ 1 ja lässyttelet. Lisäksi pitkät lomat. Siihen pystyy kuka vaan. Ja vaaditaan akateeminen koulutus! Huh huh!😅 Kaupan työntekijöillä varmaan vaativampaa ja monipuolisempaa työtä, voisin kuvitella. En ole siis kumpaakaan työtä tehnyt, mutta se fiilis on tullut.

Vierailija
175/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdetään kuitenkin koulutusvaatimuksista lehtorin vs. kassan tehtävä

>Pitäskö koulujen aloittaa työvoimanvuokraus kesän opetustaolla? Unelmahelppoa täyteduunia kassoilta opettajille kesäisin.

Miksi ihmeessä? En minäkään lomallani hakeudu muihin töihin tosin tunnen parikin opettajaa, tai no en tunne mutta tiedän, jotka tekevät kesällä esim. messutöitä tai valmennusta ja yksikin auttaa kahvilanpitäjää (vai onko konditoria/leipomo) kesäisin tuuraamalla, kun ei saa työntekijöitä loma-aikana, kun on niin aikaiset herätykset, ettei löydy tekijää

Vierailija
176/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 60 % tekee kyllä osa-aikatyötä kaupassa eli 20-30 h viikko, työtunteja ei saa enempää. Yleensä täydet työtunnit on vain osastopäälliköillä.

Eli palkka 30 viikkotunneilla on noin 1300 netto ja soviteltua 150 euroa eli 1450 netto.

Kannattaisiko lakkoilun sijaan vaatia kokoaikasoppareita ihan ensimmäiseksi?

Vierailija
177/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenopettaja, pätevä, matemaattiset aineet. Palkka lehtorina n. 4150 e, pitkä työura jo ja käteen jää 2800 ja rapiat. Koulutuksena kaksi yliopistotutkintoa, joista toista siis hyödynnän tässä.

Ja ei kyllä juhlita rahoilla, mutta tykkään oppilaista. Kysymys kuuluu, kannattaako koulutus, kun siitä ei tämän enempää rahallisesti hyödy. Aika rajusti sai painaa fysiikan labroissa yms. 6 vuotta auskultointeineen.

Joo, kouluja kannattaa miettiä. esim. Julkisen puolen fysioterapeutti saa usein yli 3t heti valmistuttuaan.

Vierailija
178/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin koulussa 80-90-luvulla ja ei ainakaan minun aikana ollut näin. 

Vierailija
179/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien työ ei ole kovin vaativaa. Eivät tarvitse isoa palkkaa. Koulutus ihan liian liian suuri työhön nähden. Ihan hyvin voisi olla amistutkinto. Ainakin ala- asteen opettajien ja päiväkodin  opettajien.

Vierailija
180/280 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän