Kaupan kassan palkka vs lehtorin palkka
Iltapäivälehdessä kaupan kassa kertoi saavansa palkkaa bruttona 3300€ ja nettona 2400€. Millä koulutuksella?
Olen kohta kuusikymppinen pätevä lehtori ja tienaan ylitunneilla 4100€ ja käteen 3000€. Jos kassa perustelee palkallaan palkankorotuksia ja tienaa vain 600€ vähemmän käteen kuin minä yliopistokoulutuksella, paljonko meille pitäisi maksaa. Kyllä sitä taas tajusi olevansa palkkakuopassa.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tuon vedit?
Joku kysyi ja opettaja vastasi, että hän tekee iltaisin ja välillä äidin töitä. Se on meidän työtämme. Teemme sitä kokonaisena. Emme voi vaan sulkea sitä kaupan ovea ja jättää silleen. Siinä on se opettajan työn yksi isoimmista kuormitustekijöistä. Vastuu. Vastuullisuus.
Äläkä nyt vedä tähän, että eikö kassatyöntekijä olisi vastuullinen. Ne eivät poislue toisiaan.
No kuka siitä koulussa raìskatusta 13v tytöstä oli vastuussa?
Niin?
Teidän vastuut on käytännössä pelkkää sanahelinää!
Koulussa raiskatusta 13v tytöstä on tietenkin vastuussa tekijä.
13v ei muuten voi itse vastata turvallisuudestaan, vaan jonkun aikuisen on oltava aina vastuussa.
Suomalainen koulu on siitä poikkeuksellinen paikka maailmassa, ettei siellä lasten turvallisuudesta ole vastuussa kukaan. Hyvä Suomi!
Täysin käsittämätöntä, mutta kuitenkin suomalaiselle virkamiehelle täysin normaalia, ettei vastuussa olla käytännössä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sä olet öisin ja viikonlpppuisin töissä? Ilman lisiä kapankassan palkka on niin pieni, ettei sillä elä.
Joka ilta ja viikonloppu. Suunnittelen tunteja ja korjaan kokeita.
On omaa tyhmyyttä, jos ei korjaa kokeita ja suunnittele tunteja koulupäivän aikana.
Kerro minulle, miten tuo tehdään? Nyt on kotona tarkistettavana 80 oppilaan yhteiskuntaopin kokeet. Miten ne korjataan työpäivän aikana? Tunteja klo 8-14 joka päivä, siihen päälle luokan ohjaajan hommat ja seuraavan päivän tuntien valmistelu. Kotiin klo 16. Missä välissä korjattiin?
Ensin hingutaan lehtoriksi ja sitten itketään vauva-palstalla kun ei ehdi korjaamaan kokeita työajalla. Mitäpä jos keskustelisit asiasta esimiehesi kanssa sen sijaan että mariset internetissä täysin syyttömille ihmisille? Onko liikaa vaadittu lehtorilta, onko?
Vierailija kirjoitti:
"Noin 400 000 tekee osa-aikatyötä."
https://www.pam.fi/artikkelit/osoittaako-tutkimusprofessori-sormella-os…
Hallitus leikkasi sovitellusta päivärahasta pois puolet + lapsikorotukset.
Ja asumistuesta poistettiin 300 euron ansiotulovähennys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sä olet öisin ja viikonlpppuisin töissä? Ilman lisiä kapankassan palkka on niin pieni, ettei sillä elä.
Tarkoitatko, että kaupan kassalta pitäisi poistaa yö- ja viikonloppulisät?
En. Tarkoitan vain, että koulutus ei todellakaan kannata.
Mistä sä tiedät, millä koulutuksella se kaupan kassa tekee työtänsä? Mä oon esim. maisteri, eikä täällä päässyt muualle
Lähdetään kuitenkin
Tunnen pari aineenopettajaa, jotka on melkoisia ADHD tapauksia. Eivät kestä pitkiä lomia ja siksi lähtevät aina kesäisin kesätöihin. Pihahommia painamaan, matkaoppaaksi, leirien vetämistä jne. Kunhan on jotain tekemistä ja saa vähän palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse olen matemaattiselta puolelta valmistunut maisteri ja en todellakaan haluaisi, että lapsilleni opettaisi matikkaa, kemiaa tai fysiikkaa henkilö, joka ei ole yliopistossa niitä opiskellut. On pikkanen ero siinä, miten ymmärtää asiakokonaisuudet ja miten asiat linkittyvät toisiinsa, mitä vaaditaan uuden oppimisissa jne.
Ei koulutusta tarvisi muuttaa mitenkään, eikä poistaa yliopistosta. Ainoastaan tittelin taso päivittää vastaamaan koulutuksen ja työn vaatimustasoa. (=alempi yliopistotutkinto)
Tämä hillitsisi absurdeja palkkavaatimuksia.
Jep, ja siihen loppuisi luonnontieteiden ja matematiikan opetus. https://yle.fi/a/3-12231533
se olisikin kuolinisku Suomelle, jonka tärkeimpiin vientiin kuului kemianteollisuus
>No, uusi Todistusvalintapisteytys tulee nostamaan, lyhyen matikan, YH, terkan, historian ja uskonnon kirjoittamisen suosiota. Ja vähentämään MAAFYKEBIO kirjoittamista. You will see.
jep, tähän se menee.. kaikkea helpotetaan.. kohta ihmetellään, kun yliopiston kursseista tulee hylkäyksiä niin suurelle määrälle.. ehkä sielläkin saa värikynät käyttöön ja lehtiön, kun ei psykologikaan enää jatkossa selviydy yksinkertaisesta tilastotieteen kurssista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 60 % tekee kyllä osa-aikatyötä kaupassa eli 20-30 h viikko, työtunteja ei saa enempää. Yleensä täydet työtunnit on vain osastopäälliköillä.
Eli palkka 30 viikkotunneilla on noin 1300 netto ja soviteltua 150 euroa eli 1450 netto.
Kannattaisiko lakkoilun sijaan vaatia kokoaikasoppareita ihan ensimmäiseksi?
Tämä itseäni aina ärsytti nuorempana, kun olin kaupassa töissä. Paljon tärkeämpää kuin lisät tai tuntipalkka, olisi ollut kunnollinen määrä työtunteja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettaja, pätevä, matemaattiset aineet. Palkka lehtorina n. 4150 e, pitkä työura jo ja käteen jää 2800 ja rapiat. Koulutuksena kaksi yliopistotutkintoa, joista toista siis hyödynnän tässä.
Ja ei kyllä juhlita rahoilla, mutta tykkään oppilaista. Kysymys kuuluu, kannattaako koulutus, kun siitä ei tämän enempää rahallisesti hyödy. Aika rajusti sai painaa fysiikan labroissa yms. 6 vuotta auskultointeineen.
Minä myös aineenopettaja, taito- ja taideaineet. Bruttopalkka noin 4600 €, netto noin 3400 €. Opettanut noin 3 vuotta lukiossa ja yläkoulussa. Ei ylitunteja. Työ on ihan mukavaa suurimmaksi osaksi, mutta myös henkisesti kuluttavaa ja hektistä.
Minkälainen tulosvastuu, koska viimeksi sua koskevat YT:t päällä, mitä nuo ylitunnit tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On omaa tyhmyyttä, jos ei korjaa kokeita ja suunnittele tunteja koulupäivän aikana.
Kerro minulle, miten tuo tehdään? Nyt on kotona tarkistettavana 80 oppilaan yhteiskuntaopin kokeet. Miten ne korjataan työpäivän aikana? Tunteja klo 8-14 joka päivä, siihen päälle luokan ohjaajan hommat ja seuraavan päivän tuntien valmistelu. Kotiin klo 16. Missä välissä korjattiin?
Ensin hingutaan lehtoriksi ja sitten itketään vauva-palstalla kun ei ehdi korjaamaan kokeita työajalla. Mitäp
No, esimies eli rehtori ei voi asialle tehdä mitään ei se voi tyhjästä palkallista työaikaa tarjota vaikka haluaisi. Opettajien tunnit maksetaav pidetyistä oppitunneista.
Koetko olevasi jotenkin arvokkaampi ihminen kuin kaupan kassa? Tiedäthän että opettajaksi hakeutuu niitä keskitason opiskelijoita joiden älykkyys ei riitä pidemmälle. Älykkäämmät opiskelevat pidemmälle ja oikeasti pystyvät kehittämään itseään läpi elämänsä. Tämä on sekä tilastollisesti että kokemuspohjaisesti osoitettu fakta. Toki älykkäitä opettajiakin on mutta keskimäärin saman asian opettaminen kerrasta toiseen ei juuri kehitä ihmistä mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettaja, pätevä, matemaattiset aineet. Palkka lehtorina n. 4150 e, pitkä työura jo ja käteen jää 2800 ja rapiat. Koulutuksena kaksi yliopistotutkintoa, joista toista siis hyödynnän tässä.
Ja ei kyllä juhlita rahoilla, mutta tykkään oppilaista. Kysymys kuuluu, kannattaako koulutus, kun siitä ei tämän enempää rahallisesti hyödy. Aika rajusti sai painaa fysiikan labroissa yms. 6 vuotta auskultointeineen.
Minä myös aineenopettaja, taito- ja taideaineet. Bruttopalkka noin 4600 €, netto noin 3400 €. Opettanut noin 3 vuotta lukiossa ja yläkoulussa. Ei ylitunteja. Työ on ihan mukavaa suurimmaksi osaksi, mutta myös henkisesti kuluttavaa ja hektistä.
Niin varmaan ilman ylitunteja sun palkka on 3100-3200 peruskoulu/lukio. Ja 3v et saa edes ensimmäistä ikälisää, jonka saa vasta 5v työkokemuk
Niin, ikälisiä ei vielä ole. Enkä ole trolli vaan ihan palkkalaskelmasta tämän tarkistin. Maksetaanko minulle opettajana siis mielestäsi liikaa palkkaa vai mikä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan ilman ylitunteja sun palkka on 3100-3200 peruskoulu/lukio. Ja 3v et saa edes ensimmäistä ikälisää, jonka saa vasta 5v työkokemuk
3658e on mistä peruspalkkaa laskemaan, Sivistan palkkataulukon mukaan. Yleensä uusi työntekijä saa 18% siihen päälle henkilökohtaista lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen tulosvastuu, koska viimeksi sua koskevat YT:t päällä, mitä nuo ylitunnit tarkoittaa?
Ylitunnit tarkoittaa suurinpiirtein sitä, että tekee erikseen korvattavaa ylityötä.
Palkatessa pitäisi tehdä älykkyystesti. Tämän perusteella määritellään kyseisen henkilön arvokkuus.
Vierailija kirjoitti:
Lehtorista en tiedä, mut joku ala- asteen open hommahan on ihan pelleilyä. Siellä lapsille opetat jotain 1+ 1 ja lässyttelet. Lisäksi pitkät lomat. Siihen pystyy kuka vaan. Ja vaaditaan akateeminen koulutus! Huh huh!😅 Kaupan työntekijöillä varmaan vaativampaa ja monipuolisempaa työtä, voisin kuvitella. En ole siis kumpaakaan työtä tehnyt, mutta se fiilis on tullut.
Jep jep! Miksi et siis itse lopeta lapsiasi, kun se on niin helppoa.. hoitaisit ne kaikki 1+1 jutut viikonloppuisin.. saisi lapsesi peliaikaa enemmän, kun ei tartte käydä siellä tuehassa koulussa 🙄 onneksi en ole opettaja, kun tuollaista soopaa pitäisi kuunnella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 60 % tekee kyllä osa-aikatyötä kaupassa eli 20-30 h viikko, työtunteja ei saa enempää. Yleensä täydet työtunnit on vain osastopäälliköillä.
Eli palkka 30 viikkotunneilla on noin 1300 netto ja soviteltua 150 euroa eli 1450 netto.
Kannattaisiko lakkoilun sijaan vaatia kokoaikasoppareita ihan ensimmäiseksi?
Mutta niitä kokoaikaisia työsopimuksiahan piti tulla kun leikattiin suojaosuus pois. Missä ne siis ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on opetusvelvollisuus, joka on tietty tuntimäärä viikossa (esim. 19 tuntia) riippuen opetettavasta aineesta. Jos opetusvelvollisuuden tuntimäärä ylittyy, puhutaan ylitunneista ja niistä maksetaan erillinen ylituntikorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien työ ei ole kovin vaativaa. Eivät tarvitse isoa palkkaa. Koulutus ihan liian liian suuri työhön nähden. Ihan hyvin voisi olla amistutkinto. Ainakin ala- asteen opettajien ja päiväkodin opettajien.
Tehän voisitte ryhtyä perustamaan yksityiskouluja, jonne voitte laittaa lapsenne.. jää meille muille korkeakoulutetuille sitten ne koulut, joissa opettaa pätevät ja korkeakoulutetut opettajat lapsiamme. Ehkä auttaisi myös tähänkin ongelmaan, jossa opettajien aika menee muutamalle oppilaalle täysin
Olen 52 vuotias sairaanhoitaja ja erikoiskurssi tatuoinninpoistoon. Teen viikossa noin 45-50 tuntia. Vuosipalkka noin 92000 €. Töitä niin paljon kun jaksaisi tehdä. Hyvät puolet ovat: ihmisläheistä työtä nuorien kanssa. Huonot puolet: loputon työ, saa kuulla kun nuoret katuu näitä symbooleja, valitus rahan riittävyydestä (lainaa otetaan poistohoitoon). Olen tyytyväinen palkkaani. Jos olisin nuorempi niin laittaisin yksityisen vastaanoton.
Niin varmaan ilman ylitunteja sun palkka on 3100-3200 peruskoulu/lukio. Ja 3v et saa edes ensimmäistä ikälisää, jonka saa vasta 5v työkokemuksella.
Typeriä trolleja