Onko tavallista, että lapsi väsyy kaikessa tekemisessä?
Siis muualla kuin kotona. Vaikka minne huvipuistoin, uimarannalle, pulkkamäkeen tms mentäisiin, niin tunnin ajan on kivaa ja riittää energiaa, mutta sitten iskee väsähdys ja alkaa kiukuttelu ja veteläksi heittäytyminen. Onko tämä tavallista? Lapsi on kuusi. Hänellä on ihan hyvä fyysinen kunto, meillä nimittäin ei ole autoa niin kuljetaan kaikki matkat kävellen (pidemmät bussilla toki). Päiväkotiinkin joka päivä kävelyä pari kilsaa ja sama takaisin. Kaikki käymiset eri paikoissa, retket ym on todella vaikeita, koska tunnin jälkeen lapsi on niin väsåhtänyt, että hän vain kiukuttelee ja melkein heittäytyy maahan makaamaan, vaikka on kohta koululainen. Tunti menee oikein kivasti! Hän syö säännöllisesti ja ihan hyvin, nukkuu ihan hyvin. Lääkärin mukaan terve on. Kun palataan kotiin jostain käymästä, niin spaghettina maata pitkin valuen ja huutokiukutellen kulkenut todella väsähtänyt lapsi piristyy hetkessä kotona, edes nälkää ei ollut.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona virkoaa nopeasti, niin vaikuttaa, että hän kuormittuu sosiaalisesti nopeasti. Ehkä jotain aistiyliherkkyyttä, että ei vaan kestä niin paljon ärsykkeitä ja tunnissa aivot jo tiltissä.
Kuin kynästäni, luulin jo et kirjoitin:)
Kuormittumusta.
Vierailija kirjoitti:
jättää sen kiukuttelian sinne vaan huutamaan ja jatkaa matkaa.kyllä sitä virtaa taas löytyy kunhan huomaa että jäi yksin.
tervejärkiset oppii viimeistään toisella kerralla käyttäytymään.
En oikein voi jättää lasta keskelle Helsingin keskustaa yksin kiukuttelemaan, autoliikenteen ja ihmispaljouden sekaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että impulssikuorma levottomassa paikassa, missä paljon muita ja ehkä kova meteli on liian suuri joten aivot ei kestä jahän uupuu.
Onko hän itse kommentoinut mitään miksi väsyy niin. Kai tuon ikäisestä (ehkä) jotain saa irti kun jututtaa että miksi noin väsyy. Jännityääkö tai ujosteleeko hän ja siksi ylikuormittuu?
Suositteleisin jollekin lasten terapeutille vientiä jos ei mitään fyysistä väsymisen oiretta ole
Unohdin kommentoida tähän. Ei osaa itse sanoa syytä miksi yllättäen väsähtää. Vaikuttaa itsekin hämmentyneeltä siitä väsähdyksestä, koska kyseessä on kuitenkin ollut tilanteet missä selvästi on viihtynyt ja halunnut olla. Ei ole sosiaalisesti mitenkään ujo eikä arka. Ap
Hän on oppinut jo varhain, että uupumus on nykyajan trendi. Hienoa!👍
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti kuuluisi laittaa ö-mappiin.
Mä olin tollanen lapsi. Vihasin kaikkea tuollaista fyysistä tekemistä ja vähän aikaa jaksoin esittää että kiinnosti, sitten totesin että ompa tyhmää ja halusin takaisin kotiin lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin tollanen lapsi. Vihasin kaikkea tuollaista fyysistä tekemistä ja vähän aikaa jaksoin esittää että kiinnosti, sitten totesin että ompa tyhmää ja halusin takaisin kotiin lukemaan.
Minun lapseni ei kuitenkaan niitä meidän tekemisiä ja retkiä vihaa, vaan hän itse haluaa lähteä ja pyytää usein päästä. Siis itse ihan keksiikin minne mentäisiin ja milloin. Ap
Ymmärrän niin hyvin teidän 6-vuotiasta. 5 ps viikossa kävelee yli 4 km, touhuaa päivän päiväkodissa, ettekä anna vapaapäivinä edes olla rauhassa tehden mitä haluaa. Ihan törkeetä vnhemmuutta. Ei ole ihme jos koulussa jo nuorilla on mt häiriöitä. RAUHOITTUKAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jättää sen kiukuttelian sinne vaan huutamaan ja jatkaa matkaa.kyllä sitä virtaa taas löytyy kunhan huomaa että jäi yksin.
En oikein voi jättää lasta keskelle Helsingin keskustaa yksin kiukuttelemaan, autoliikenteen ja ihmispaljouden sekaan. Ap
Miks v:: tussa viet sen
sit Helsingin keskustaan.Tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän niin hyvin teidän 6-vuotiasta. 5 ps viikossa kävelee yli 4 km, touhuaa päivän päiväkodissa, ettekä anna vapaapäivinä edes olla rauhassa tehden mitä haluaa. Ihan törkeetä vnhemmuutta. Ei ole ihme jos koulussa jo nuorilla on mt häiriöitä. RAUHOITTUKAA!
No anteeksi nyt. Ei me joka päivä käydä jossain. Ja usein lapsi saa itse valita haluaako lähteä. Joka kerta on valinnut lähteä kun on kysytty haluaisitko että mennään vai jäätäisiinkö kotiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks v:: tussa viet sen
sit Helsingin keskustaan.Tyhmä.
Liittyy ehkä siihen seikkaan, että missä asumme. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, ja olen elänyt pitkän ,antoisan ja harmonisen elämän. EI on kaunis sana. Opeta ap se lapsellesi.
Teettekö retkiä hoitopäivän päälle? Miten pitkiä päiviä lapsella on? Saako hän lainkaan olla kotona rauhassa puuhastellen? Tuntuu, että lapsille ängetään päiviin ja viikkoihin niin paljon puuhaa aikuisten jaksamisen puitteissa unohtaen, miten paljn uutta lapselle monet asiat ovat, koska he kasvavat koko ajan. Kaksi kilsaa kävelyä on aikuiselle eri kuin lapselle, koska askelmatkakin on eri mittainen. Ei lapsen tarvitse tuntikausia häärätä mäessä tai leikkipaikoilla. Opetelkaa yhdessä rauhottumaan. Pelkkä päivittäinen tarhassa olo on aika raskasta lapselle, ja he tarvitsevat hengähdystaukoja ihan olla vaan. Mutta aikuisilla on aina niin kiire että saadaan se lapsi täyteen elämyksiä ha tekemistä. Olette itse uuvuttaneet lapsenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi nyt. Ei me joka päivä käydä jossain. Ja usein lapsi saa itse valita haluaako lähteä. Joka kerta on valinnut lähteä kun on kysytty haluaisitko että mennään vai jäätäisiinkö kotiin. Ap
No päätäppä sinä välillä aikuisena 6-vuotiaan puolesta, kun tiedät ,että hän sit liikaa väsähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti kuuluisi laittaa ö-mappiin.
Pitää siihenkin mappiin jotain olla. Mappi tykkää kun sinne jotain laitetaan.
Lapsi itse valitsee? 6vee itse valitsee ja sinä aikuinen ihmettelet että hän väsähtää, kun itse vielä sai valita? Miten olisi rajojen opettelu, lapsi väsyy jo siitä, kun aikuinen ei osaa ja kykene laittamaan rajoja ja lapsi joutuu kantamaan aikuisen vastuun. Se uuvuttaa myös. Ja perustelet, että lapsi päätti, pitäisi olla kivaa ja jaksaa? Ottakaa yhteys supernannyyn. Vanhemmuus hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi itse valitsee? 6vee itse valitsee ja sinä aikuinen ihmettelet että hän väsähtää, kun itse vielä sai valita? Miten olisi rajojen opettelu, lapsi väsyy jo siitä, kun aikuinen ei osaa ja kykene laittamaan rajoja ja lapsi joutuu kantamaan aikuisen vastuun. Se uuvuttaa myös. Ja perustelet, että lapsi päätti, pitäisi olla kivaa ja jaksaa? Ottakaa yhteys supernannyyn. Vanhemmuus hukassa?
Ääh. Jos lapselta kysytään lauantaina, että haluaisitko tänään lähteä pulkkamäkeen, niin kyllä tuon ikäinen saa valita haluaako vai ei. Aikuinen päättää päiväkotiin menot, ruokakaupassa käynnit, erilaiset kyläilyt ystävillä ym. Mutta tietenkin lapsi saa päättää osasta vapaapäivien tekemisistä, sellaisista jotka olisi ihan häntä varten vain. Kuten se pulkkamäki tai vaikka lasten leffa. Ap
Kuulosuojaimia vois kokeilla? On myös lapselle rankkaa jos vaikka pulkkamäessä alkaa väsyttää ja sit rupee miettimään kuinka paljon kotimatkaa on vielä ennen kuin pääsee kotiin. Mekin autottomia, joten tutun kuuloista. Meidän kuopus kyllä oli vielä kotonakin väsynyt jonkun aikaa, mutta se kyllä vähän piristyi eväillä. Sillä ajattelin niitä kuulosuojaimia. Vähentäisi sitä aistikuormitusta kun ootte kaupungissa liikkeellä.
Melko tavalliselta kuulostaa. Kadulla ja kaupoissa näkee usein noita veltoiksi heittäytyneitä valuvia kiukuttelevia tenavia.
Aistiyliherkkyyttä. Voipi olla pysyvä ominaisuus, joka todella haittaa yläkoulussa opintoja ja sitten lisää kuormitusta työelämässä. Hänen pitäisi löytää keino levähtämiseen ja toiminnan jatkamiseen sen jälkeen. Muuten aikuisena eläminen on aika rajallista.