Mitä tarkoittaa eurolääkäri????
Kommentit (3)
Tutuilla paljon huonoja kokemuksia. Lääkärit ilmeisesti monet ulkomaalaisia, joka ei sinänsä vielä kerro mitään negatiivaista, mutta itselleni jäi inha fiilis, kun joku Ivan määräsi mulle siellä pillereiksi pillereitä, jotka oltiin tarkoitettu hormoonihoidoksi vaihdevuosiin. Olin siis 20-vuotias.
Mulle jäi epävarma fiilis lääkäristä ja soitin tarkistaakseni toiseen lääkäriin kysyäkseni pillereistä, joihin olin saanut reseptin. Lääkäri oli ihan kauhuissaan ja sanoi, etten missään nimessä saa ottaa yhtäkään tablettia pakkauksesta. Onneksi en ollut vielä edes hakenut lääkkeitä!
valmistumisensa jälkeen suorittaa kahden vuoden europalvelu. Käytännössä ihan tavallista lääkärin työtä. Vähintään 9kk (ennen 6kk) pitää suorittaa terveyskeskuksessa ja vähintään 6kk sairaalassa. Loput 9kk voi sitten valita, missä haluaa työskennellä. Ilman tätä europalvelua ei voi toimia itsenäisenä ammatinharjoittajana (eli yksityislääkärinä).
Käytännössä tämä järjestely on varmaankin tehty sen vuoksi, että saataisiin kaikki lääkärit jossain vaiheessa terveyskeskukseen työhön ja paikkaamaan siellä lääkärivajetta.
Tänä syksynä tuore lääketieteen lisensiaatti on taas voinut käyttää opiskelijan titteliä. Tällä kertaa hän on kirjoilla Helsingin yliopistossa. " Olen mukana uudessa kaksivuotisessa eurolääkäri-koulutuksessa. Ilman sitä ei voi toimia lääkärinä muissa EU-maissa eikä pitää yleislääkärin yksityisvastaanottoa" , Anna selventää.
Eurolääkärin koulutus koostuu pääosin työharjoittelusta, johon kuuluu vähintään kuusi kuukautta terveyskeskuslääkärin työtä ja saman verran sairaalapalvelua. " Kurssimuotoiseen koulutukseen kuuluu 16 tuntia terveydenhuollon halintoon ja sosiaaliturvajärjestelmään perehtymistä."