Nyt se varmistui: Kaupan alan lakko alkaa huomenna
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011038131.html
VALTAKUNNANSOVITTELIJA kertoo, ettei kaupan alan työriidassa löytynyt tänään ratkaisua. Kaupan logistiikkaa koskeva lakko alkaa huomenna.
Kommentit (209)
En tue lakkoilijoita koskaan. Normaalisti kauppaan ensi viikollakin. Toivottavasti lakossa olevat saavat jatkossa vähemmän tunteja ja työssä olevat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Perustuntipalkka kaupan varastolla viiden vuoden ikälisien jälkeen on 14,20 e. Onko se liikaa? Ilmaiseksiko pitäisi tehdä?
Sehän on hyvä palkka viiden vuoden jälkeen.Ei todellakaan mitään ilmaistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän toimii kotiinkuljetukset? Kotihoidon asiakkaita mietin.
Kotihoito ei mene lakkoon, enkä usko yhdenkään asiakkaan kuolevan jos ei muutamaan päivään ostoksia tule. Siellä ei ole yhtään uusavutonta asiakkaana.
Asiakkaan ruoat tilataan kerran viikossa. Jokaiselle tietty päivä hoitosuunnitelmassa. Tarpeet viikoksi. Viime viikolla ei ole tilattu ylimääräistä eikä monen jääkaappiin edes mahdu enempää.
Kyllä tämä iso ongelma on, jos kotiinkuljetuksiin ei ole ajajaa tai tuotteille kerääjiä. Kotihoito ei kauppaan mene, eikä saa edes rahaa käsitellä.
Kyllä ainakin meillä kotihoito hakee ja vie tilatut ostokset asiakkaalle. Lisäksi kaupan lakko alkaa vasta loppuviikolla, ei se nyt ole viikkoa kestämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen varastot täynnä ei näy missään muussa kuin lakkoilijoiden omissa nilkoissa kuinka moni saa potkut tämänkin lakon seurauksena?
Tuen lakkoa, en käy kaupassa.
En minäkään käy kaupassa. Meidän perhe syö ensi viikolla joka päivä eri ravintoloissa. Näin säästymme myös ruoan tekemisen vaivalta ja tiskeistä
Vierailija kirjoitti:
Huomenna menen ihan normaalisti kauppaan.
Mitä siitä sitten. Lakkohan alkaa vasta keskiviikkona.
Vierailija kirjoitti:
Perustuntipalkka kaupan varastolla viiden vuoden ikälisien jälkeen on 14,20 e. Onko se liikaa? Ilmaiseksiko pitäisi tehdä?
Työelämässä 30 vuotta ja tuntipalkka 15,99...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä sitten. Lakkohan alkaa vasta keskiviikkona.
Mulla noutotilaus huomiselle ja lauantaille varattuna. Ei mitään ihmeellistä tässäkään viikossa.
AKT tai tämä niin samanlaisia yhteiskunnan pesään kusijoita.
Vierailija kirjoitti:
Osa tuotteista saattaa loppua tilapäisesti. Huolestuttavinta tässä on ettei sopu taida olla lähelläkään, joten melkoinen lakko kevät taitaa olla tiedossa.
10% palkankorotus tarkoittaa 20% väenvähennystä. Yksintyöskentely tulee lisääntymään ja mahdollisimman paljon kaupan alan töistä ulkoistetaan halvempiin TESseihin. Meillä on jo ilmoitettu, että jos palkka nousee 10%, niin työtunneista lähtee 10-20%. Minun 30 tuntiani vaihtuisi 24 tuntiin, jolloin tuntipalkka nousee, minun tuloni pienenevät. AY-liike on nyt mahdollistamassa tai oikeastaan aiheuttamassa aika hurjaa irtisanomisaaltoa.
Miksi muuten raksalla ei lakkoilla?
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen varastot täynnä ei näy missään muussa kuin lakkoilijoiden omissa nilkoissa kuinka moni saa potkut tämänkin lakon seurauksena?
Tuolla logiikalla pitäisi tehdä tyytyväisenä ilmaistöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä 32 vuotta, tuntipalkka 32,5 e. Kannatti aikoinaan käydä koulua.
Eikö ne kaupat vieläkään suostu massiivisista voitoistaan antamaan työntekijöille mitään. Onko ahneudella mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupoilla on pelko pienet varastot nykyään, ainakin kaupungeissa. Isoille kaupoille viedään myytävää 6 päivänä viikossa.
Oletko koskaan seurannut siellä varaston puolella toimintaa ja tiedätkö, miten moneksi päiväksi esim. pastaa on varastossa? Maitoa, leipää, hedelmiä jne, tuodaan koko ajan, koska ne ovat ns. tuoretuotteita, mutta vaikka yksikään rekka ei ruokaa rahtaisi, ei meillä olisi ongelmia muutamaan viikkoon. Tietty kiiwi ja avokado jäisi saamatta, samoin se tietty ihana vegaaninen levite, mutta ruoka ei ihan heti lopu. Esim. perunoita kauppaan voisi tuoda tuottaja itse.
Minä olen seurannut, olen ollut kaupassa töissä vuosia. Kuormia tulee lähes joka päivä ja varastoon mahtuu vain yhden päivän iso kuorma joka pitää saada hyllytettyä ennen seuraavaa kuormaa. Tilaa on vähän. Joten viikossa suunnilleen loppuu tuoretuotteet. Teollista moskaa riittää pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 30 vuotta ja vähän päälle 13e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa tuotteista saattaa loppua tilapäisesti. Huolestuttavinta tässä on ettei sopu taida olla lähelläkään, joten melkoinen lakko kevät taitaa olla tiedossa.
10% palkankorotus tarkoittaa 20% väenvähennystä. Yksintyöskentely tulee lisääntymään ja mahdollisimman paljon kaupan alan töistä ulkoistetaan halvempiin TESseihin. Meillä on jo ilmoitettu, että jos palkka nousee 10%, niin työtunneista lähtee 10-20%. Minun 30 tuntiani vaihtuisi 24 tuntiin, jolloin tuntipalkka nousee, minun tuloni pienenevät. AY-liike on nyt mahdollistamassa tai oikeastaan aiheuttamassa aika hurjaa irtisanomisaaltoa.
Miksi muuten raksalla ei lakkoilla?
Saat lisää vapaa-aikaa samalla palkalla. Voit myös yrittää saada toisen työn, jos sinulla ei ole opintoja tai muuta tekemistä.
14 euroa on erittäin hyvä palkka työstä jonka apinakin osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kärkkäisellä ei näköjään olla lakossa. Miksiköhän ei?
Koska kannattava kansallissosialismia. he kielsivät ammattiliitot.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit joskus tehnyt töitä tietäisit että lakkoilusta ei saa irtisanoa ketään.