Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on tekosyysi sille ettet pysty säästämään?

Vierailija
16.02.2025 |

Nettotuloni 1900 euroa kuukaudessa. Säästän 1000€ kuukausittain.

Oppikaa elämään tulojen mukaan eikä menojen mukaan. 

Suurin osa ihmisistä on älykkyysosamäärältään alle 80, sen näkee heidän taloudellisesta kompetenssista.

Miksi sitten tyydyn noin pieneen palkkaan? Arvostan vapaa-aikaa ja mahdollisimman pientä vastuuta eikä Suomen tuloverotus lisää intoa tehdä enempää. 

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä ihan hyvä kysymys ap:lta. Itse olen aina ollut säästäväinen ja vähän ihmetellyt, kun toisilla samaa palkkaa saavilla ei raha riitä mitenkään. 

Ite oon yli 40 v, talo maksettu (yhdessä puolison kanssa) ja säästöjä mulla ihan reilusti. Myös lapsille oon pystynyt säästämään samalla. Ollaan mielestäni eletty hyvää elämää, matkustellaankin jonkin verran. 

Oma netto 2400, säästöön jää yleensä vähintään tonni kuussa. Viime kuussa jäi vaan 800, kun piti maksaa auton vakuutus (500). Mutta ei tää elämä mitään köyhistelyä ole, vaikka säästöjä koko ajan kertyykin. En tiedä mitä teen toisin kuin muut. Toki se auttaa paljon, ettei ole enää asuntolainaa, mutta ei se yksin kaikkea selitä. En vaan välitä shoppailusta, kulutus luontaisesti pientä. Lemmikkejä ei ole ja alkoa en käytä.

Viihteellä voi käydä ilman alkoholiakin. Riippuu ihmisestä mitä tämä viihde on. En siis itsekään käytä alkoholia tai päihteitä. 

Lapsia ei ole kuten ei enää kovin monella muullakaan, mutta silti eivät kykene säästämään vaan elävät kädestä suuhun. 

Voi käydä, mutta rahaa ei kulu niin paljon. Ehkäpä heillä on harrastuksia jotka vievät rahaa. Autot, hevoset, joku kallis urheilulaji tms. Tai, kuten minä, käytän rahaa arkielämiseen. En katso ruokakaupassa hintalappua, vaan ostan sitä mikä on mielestäni hyvänmakuista. Vaikka vieressä olisi samanlainen tuote halvemmalla.

Vierailija
62/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan enemmän tukia työttömänä ollessa, kun olen tuhlannut kaiken. Voin nauttia kauniista tavaroistani. Ei asunnon omistaminen kannata. Rahaa saa paremmin kun matkustelee ja ostelee omat rahat.

Osa kavereista on tuöttömäksi jäätyään ongelmissa omistuksiensa kanssa. Ovat olleet pienituloisempia kuin minä. Minä saan eniten. Ei ole reilua, mutta nautin niin kauan kuin voin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä jotka säästää.

Ja sitten niitä jotka elää.

Ja sitten niitä, jotka tekevät molempia, kuten minä. Elän erittäin mukavasti arvostetulla alueella Hgissä, käyn ravintoloissa pari kertaa viikossa, matkustelen, pukeudun hyvin ja käytän monia palveluita, mutta yleisesti ottaen kulutan hyvin harkiten. Säästän ja sijoitan yht n 1500€/kk. 

Vierailija
64/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin säästät? Joskus ne kuitenkin tuhlaat johonkin tai perilliset tuhlaa. Mukaasi et niitä saa.

Mihin yleensä kukaan säästää? Pahan päivän varalle. Niitä kun tulee pyytämättä ja yllättäen suunnilleen jokaiselle. Vain hölmö ei varaudu niihin päiviin.

Vierailija
65/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä ihan hyvä kysymys ap:lta. Itse olen aina ollut säästäväinen ja vähän ihmetellyt, kun toisilla samaa palkkaa saavilla ei raha riitä mitenkään. 

Ite oon yli 40 v, talo maksettu (yhdessä puolison kanssa) ja säästöjä mulla ihan reilusti. Myös lapsille oon pystynyt säästämään samalla. Ollaan mielestäni eletty hyvää elämää, matkustellaankin jonkin verran. 

Oma netto 2400, säästöön jää yleensä vähintään tonni kuussa. Viime kuussa jäi vaan 800, kun piti maksaa auton vakuutus (500). Mutta ei tää elämä mitään köyhistelyä ole, vaikka säästöjä koko ajan kertyykin. En tiedä mitä teen toisin kuin muut. Toki se auttaa paljon, ettei ole enää asuntolainaa, mutta ei se yksin kaikkea selitä. En vaan välitä shoppailusta, kulutus luontaisest

Ei ole minullakaan tarvetta katsoa hintoja ruokakaupassa. Ostan sellaista joka on mahdollisimman laadukasta ja gmo-vapaa. Ja säästöön menee silti. 

Vierailija
66/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat 🥇🏆

Vierailija
67/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma netto 2400, säästöön jää yleensä vähintään tonni kuussa. Viime kuussa jäi vaan 800, kun piti maksaa auton vakuutus (500). Mutta ei tää elämä mitään köyhistelyä ole, vaikka säästöjä koko ajan kertyykin. En tiedä mitä teen toisin kuin muut. Toki se auttaa paljon, ettei ole enää asuntolainaa, mutta ei se yksin kaikkea selitä

Ei ole minullakaan tarvetta katsoa hintoja ruokakaupassa. Ostan sellaista joka on mahdollisimman laadukasta ja gmo-vapaa. Ja säästöön menee silti. 

Ehkäpä sinulla on parempi palkka kuin muilla. Tai asumiskustannukset ovat pienemmät, Et harrasta kallita, ei ole lapsia tai niiden kulut ovat pienet jne. Ei ruoka ole ainoa mistä säästöä tulee.

Vierailija
68/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan enemmän tukia työttömänä ollessa, kun olen tuhlannut kaiken. Voin nauttia kauniista tavaroistani. Ei asunnon omistaminen kannata. Rahaa saa paremmin kun matkustelee ja ostelee omat rahat.

Osa kavereista on tuöttömäksi jäätyään ongelmissa omistuksiensa kanssa. Ovat olleet pienituloisempia kuin minä. Minä saan eniten. Ei ole reilua, mutta nautin niin kauan kuin voin.

Mutta elämäntapasi on halveksittava ja häpeällinen. Olet riippuvainen muista, mikä tekee sinusta myös säälittävän. Sellainen elämä ei ole elämisen arvoista.

Vierailija
69/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta elämäntapasi on halveksittava ja häpeällinen. Olet riippuvainen muista, mikä tekee sinusta myös säälittävän. Sellainen elämä ei ole elämisen arvoista.

Ja niin täällä valitetaan jatkuvasti ettei ystävät tai vanhemmat auta lastenhoidossa tai taloudellisesti.

Vierailija
70/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma netto 2400, säästöön jää yleensä vähintään tonni kuussa. Viime kuussa jäi vaan 800, kun piti maksaa auton vakuutus (500). Mutta ei tää elämä mitään köyhistelyä ole, vaikka säästöjä koko ajan kertyykin. En tiedä mitä teen toisin kuin muut. Toki se auttaa paljon, ettei ole en

Palkka on juuri tuo 1900 nettona. 

Lapsia ei ole ja asun yksin. Nämä ovat valintoja, kukaan ei näihin pakota. 

Harrastuksia on ja yksi niistä on suhteellisen kallis, tietokoneiden kasaaminen. Nykyään näytönohjaimet maksaa sen 3000 euroa. Sillä ei tietokonetta saada kasattua eli menee helposti 5 numeroinen summa komponentteihin, näyttöön yms.

Vierailija
71/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyn. Kun saan rahaa, maksan ensin itselleni, siis laitan osan säästöön. Sitten jäljelle jäävillä rahoilla elän seuraavaan rahapäivään asti. Sanon näin että rahapäivään enkä tilipäivään, koska en ole töissä vaan työeläkkeellä.

Vierailija
72/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerroin työkavereille kilpailuttavani puhelinliittymäni, vakuutukseni ja kaiken, niin hämmästelivät että mitä varten oikein säästän kun voin kuolla vaikka huomenna. Ilo irti ja elä kuin viimeistä päivää taisi olla heidän motto ja yllättäen sitten ovat aina kitisemässä hyvissä ajoin ennen tilipäivää kun rahat jo loppu. Älykkyysosamäärä on kyllä aika alamaissa suurimmalla osalla.

Tuota juuri tarkoitin. Ihmiset ovat tyhmiä. Miten ihmeessä pärjäävät elämässä? Voi olla vaikeaa jos olisivat täysin yksin ja pitäisi selviytyä, nykyään tuommoiset voivat pärjää avulla ja tuella. Mistäköhän johtuu että tuollaisia on Suomessa näin paljon mutta muualla Euroopassa ihmiset ovat älykkäämpiä?

Vierailija
73/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sain jotain säästöön, mutta nyt ei saa enää. Syytän tästä rakastumistani. Lennän pari-kolme kertaa kuussa Saksaan tapaamaan naisystävääni ja siihen menee kaikki ylimääräiset rahat. Toki hän myös lentää Suomeen tapaamaan minua, mutta useammin minä sinne suuntaan matkustan, kun voin tehdä osittain etätöitä. 

Vierailija
74/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerroin työkavereille kilpailuttavani puhelinliittymäni, vakuutukseni ja kaiken, niin hämmästelivät että mitä varten oikein säästän kun voin kuolla vaikka huomenna. Ilo irti ja elä kuin viimeistä päivää taisi olla heidän motto ja yllättäen sitten ovat aina kitisemässä hyvissä ajoin ennen tilipäivää kun rahat jo loppu. Älykkyysosamäärä on kyllä aika alamaissa suurimmalla osalla.

Tuota juuri tarkoitin. Ihmiset ovat tyhmiä. Miten ihmeessä pärjäävät elämässä? Voi olla vaikeaa jos olisivat täysin yksin ja pitäisi selviytyä, nykyään tuommoiset voivat pärjää avulla ja tuella. Mistäköhän johtuu että tuollaisia on Suomessa näin paljon mutta muualla Euroopassa ihmiset ovat älykkäämpiä?

Annatte aika oudon kuvan itsestänne. Onko teillä diagnosoitu autismia tms.?

Vierailija
75/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani puolestasi.

Ehkä seuraavassa elämässä tärppää paremmin? 

Vierailija
76/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatte aika oudon kuvan itsestänne. Onko teillä diagnosoitu autismia tms.?

Elon Muskilla on autismi.

Vierailija
77/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatte aika oudon kuvan itsestänne. Onko teil

Elon Muskilla on autismi.

En kysynyt sitä vaan kysyin onko teillä autismia tms.?

Vierailija
78/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 1950 e/kk ja joskus tuhlaan kaiken (koukussa nettishoppailuun ja tilaan jotain useamman kerran kuukaudessa) ja joskus laitan 500 e/kk matkakassaan. Teen 2-4 ulkomaan matkaa vuodessa ja usein yksin eli maksan kalliimpaa hintaa kuin jos matkustaisin jonkun kanssa. Pelkästään pakolliset menot/kk eli vuokra, laskut ja ruoka on yli 1000 e.

Vierailija
79/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä jotka säästää.

Ja sitten niitä jotka elää.

Ja sitten niitä, jotka tekevät molempia, kuten minä. Elän erittäin mukavasti arvostetulla alueella Hgissä, käyn ravintoloissa pari kertaa viikossa, matkustelen, pukeudun hyvin ja käytän monia palveluita, mutta yleisesti ottaen kulutan hyvin harkiten. Säästän ja sijoitan yht n 1500€/kk. 

JOs on rahaa niin hyvä.

Vierailija
80/102 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kun kiva. Mä asun omakotitalossa ja pelkkään asumiseen menee talviaikaan lähemmäs tonni koska kaukolämpö on kallista talvella. Olen ollut opintovapaalla ja tulot olleet nettona n.1300€. Siitä voit miettiä onko varaa säästää. Kyllä on säästös syöty jo aikoja sitten ja tuli vielä avioerokin kesken opintojen joka sekin sekoitti pakan ihan totaalisesti.