Mikä on tekosyysi sille ettet pysty säästämään?
Nettotuloni 1900 euroa kuukaudessa. Säästän 1000€ kuukausittain.
Oppikaa elämään tulojen mukaan eikä menojen mukaan.
Suurin osa ihmisistä on älykkyysosamäärältään alle 80, sen näkee heidän taloudellisesta kompetenssista.
Miksi sitten tyydyn noin pieneen palkkaan? Arvostan vapaa-aikaa ja mahdollisimman pientä vastuuta eikä Suomen tuloverotus lisää intoa tehdä enempää.
Kommentit (102)
Ois kantsinu käydä niitä kouluja. Itse olen ollut yli 20 vuotta töissä ja rakastan työtäni. Palkka on 4000 kuussa, mutta toisinaan on lyhyitäkin työpäiviä ja lomaa yhteensä n. 3 kk vuodessa. Ehdin ja pystyn taloudellisesti harrastaa, mökkeillä, matkustella, veneillä ym. Niitä säästöjäkin on, mutta kyllä ensisijaisesti nautin elämästä ja olen kiitollinen siitä, että minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja pystyn tukemaan opiskelevia lapsianikin. Olisi aika ankea ajatus, että olisin käyttänyt nämä viimeiset 20 vuotta pihistellen ja haaveillen eläkepäivistä.
t. Lehtori
Vierailija kirjoitti:
Ois kantsinu käydä niitä kouluja. Itse olen ollut yli 20 vuotta töissä ja rakastan työtäni. Palkka on 4000 kuussa, mutta toisinaan on lyhyitäkin työpäiviä ja lomaa yhteensä n. 3 kk vuodessa. Ehdin ja pystyn taloudellisesti harrastaa, mökkeillä, matkustella, veneillä ym. Niitä säästöjäkin on, mutta kyllä ensisijaisesti nautin elämästä ja olen kiitollinen siitä, että minulla on kaikkea mitä tarvitsen ja pystyn tukemaan opiskelevia lapsianikin. Olisi aika ankea ajatus, että olisin käyttänyt nämä viimeiset 20 vuotta pihistellen ja haaveillen eläkepäivistä.
t. Lehtori
Niin mikä saa sinut ajattelemaan että olen pihistellyt? Saan kaiken sen mitä tarvitsen, enempää en edes tarvitse.
Se on ongelma kun moni ei kykene ymmärtämään että kaikkia ei kiinnosta matkustelu, mökkeily, veneily yms. ja vaikka kiinnostaisi niin se ei jäisi mun säästöistä kiinni. Olen noita elämässäni tehnyt vaikka olen samalla säästänytkin.
On ihmisiä jotka eivät osaa tai opi rahankäyttöä koskaan. Itselleni äiti aina opetti ettei raha kasva puussa ja pienistä puroista kertyy säästöt 👍
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tekosyysi sille että palkkasi on vain 1900 kuussa? Mun palkka on kolme kertaa tuon.
Vastuut, verotus yms. ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
t. Lehtori
👍🏻
Vierailija kirjoitti:
t. Lehtori
Ei koulujen käynti takaa sitä, että saisi isoa palkkaa saati sitä että rakastaisi työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin säästät? Joskus ne kuitenkin tuhlaat johonkin tai perilliset tuhlaa. Mukaasi et niitä saa.
Sijoitan ne ja säästössä on oma budjetti kaikkea kuluttamista varten. Pääasiassa siis isompia hankintoja varten mutta siihen ei ole koskettu aikoihin eli käytännössä kaikki menee sijoituksiin.
Mukaan ei saa mutta pääsen eläkkeelle nuorena, tavoitteena viimeistään 45-vuotiaana.
Eläkkeelle tonnin säästöillä noin nuorena?
Sinänsä ihan hyvä kysymys ap:lta. Itse olen aina ollut säästäväinen ja vähän ihmetellyt, kun toisilla samaa palkkaa saavilla ei raha riitä mitenkään.
Ite oon yli 40 v, talo maksettu (yhdessä puolison kanssa) ja säästöjä mulla ihan reilusti. Myös lapsille oon pystynyt säästämään samalla. Ollaan mielestäni eletty hyvää elämää, matkustellaankin jonkin verran.
Oma netto 2400, säästöön jää yleensä vähintään tonni kuussa. Viime kuussa jäi vaan 800, kun piti maksaa auton vakuutus (500). Mutta ei tää elämä mitään köyhistelyä ole, vaikka säästöjä koko ajan kertyykin. En tiedä mitä teen toisin kuin muut. Toki se auttaa paljon, ettei ole enää asuntolainaa, mutta ei se yksin kaikkea selitä. En vaan välitä shoppailusta, kulutus luontaisesti pientä. Lemmikkejä ei ole ja alkoa en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin säästät? Joskus ne kuitenkin tuhlaat johonkin tai perilliset tuhlaa. Mukaasi et niitä saa.
Sijoitan ne ja säästössä on oma budjetti kaikkea kuluttamista varten. Pääasiassa siis isompia hankintoja varten mutta siihen ei ole koskettu aikoihin eli käytännössä kaikki menee sijoituksiin.
Mukaan ei saa mutta pääsen eläkkeelle nuorena, tavoitteena viimeistään 45-vuotiaana.
Eläkkeelle tonnin säästöillä noin nuorena?
Sijoitukset, sijoitukset...Et sä pelkästään säästämällä eläkkeelle pääse.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä ihan hyvä kysymys ap:lta. Itse olen aina ollut säästäväinen ja vähän ihmetellyt, kun toisilla samaa palkkaa saavilla ei raha riitä mitenkään.
Ite oon yli 40 v, talo maksettu (yhdessä puolison kanssa) ja säästöjä mulla ihan reilusti. Myös lapsille oon pystynyt säästämään samalla. Ollaan mielestäni eletty hyvää elämää, matkustellaankin jonkin verran.
Oma netto 2400, säästöön jää yleensä vähintään tonni kuussa. Viime kuussa jäi vaan 800, kun piti maksaa auton vakuutus (500). Mutta ei tää elämä mitään köyhistelyä ole, vaikka säästöjä koko ajan kertyykin. En tiedä mitä teen toisin kuin muut. Toki se auttaa paljon, ettei ole enää asuntolainaa, mutta ei se yksin kaikkea selitä. En vaan välitä shoppailusta, kulutus luontaisesti pientä. Lemmikkejä ei ole ja alkoa en käytä.
Kuten sanoit. Ei ole asuntolainaa, ei lemmikkejä, et käytä alkoholia eli et käyt usein viihteellä. Olikos niitä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit. Ei ole asuntol
Viihteellä voi käydä ilman alkoholiakin. Riippuu ihmisestä mitä tämä viihde on. En siis itsekään käytä alkoholia tai päihteitä.
Lapsia ei ole kuten ei enää kovin monella muullakaan, mutta silti eivät kykene säästämään vaan elävät kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Ap ei asu Helsingissä!
Kuka haluaisi asua keinotekoisesti luodussa kuplassa? Aivan mitätön kaupunki kun vertaa mihin tahansa oikeaan suurkaupunkiin Euroopassa tai maailmalla. Hinnoilla yritetty larpata suurkaupunkia.
Noloa. Kupla, joka odottaa puhkeamistaan.
"Suurin osa ihmisistä on älykkyysosamäärältään alle 80"
Höpö höpö.
Alle 100.
Se 80 on kehitysvammaisuus en raja.
Höpö höpö.
Alle 100.
Se 80 on kehitysvammaisuuden raja.
Säästän, mutta olen huono säästämään.
Surkuhupaisa palkka, erittäin raskas työ ja huvitteluna ostaminen.
Kyllä minut näillä vähäisillä säästöillä hautaan saa, toivottavasti myös tuhkattuna.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Alle 100.
Se 80 on kehitysvammaisuus en raja.
Kyllä, taloudellinen kompessi on niin heikkoa että tuo selittäisi asian. 100 on kuitenkin normaalin ihmisen äo ja normaali ihminen ymmärtää taloudesta sen verran että osaa laskea mikä on ylijäämä tai alijäämä.
Ei tarvitse kauas mennä niin muualla Euroopassa on yleistä että ihmiset säästävät ja sijoittavat.
Kun kerroin työkavereille kilpailuttavani puhelinliittymäni, vakuutukseni ja kaiken, niin hämmästelivät että mitä varten oikein säästän kun voin kuolla vaikka huomenna. Ilo irti ja elä kuin viimeistä päivää taisi olla heidän motto ja yllättäen sitten ovat aina kitisemässä hyvissä ajoin ennen tilipäivää kun rahat jo loppu. Älykkyysosamäärä on kyllä aika alamaissa suurimmalla osalla.
Mikä on tekosyysi sille että palkkasi on vain 1900 kuussa? Mun palkka on kolme kertaa tuon.