Mikä on tekosyysi sille ettet pysty säästämään?
Nettotuloni 1900 euroa kuukaudessa. Säästän 1000€ kuukausittain.
Oppikaa elämään tulojen mukaan eikä menojen mukaan.
Suurin osa ihmisistä on älykkyysosamäärältään alle 80, sen näkee heidän taloudellisesta kompetenssista.
Miksi sitten tyydyn noin pieneen palkkaan? Arvostan vapaa-aikaa ja mahdollisimman pientä vastuuta eikä Suomen tuloverotus lisää intoa tehdä enempää.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin mutten halua. Elän hetkessä ja nautin siitä. En halua, että kuollessani omaisuuteni on suuri, mutta kokemuksia ei ole. En pystyisi itse säästämään 1000€ tuolla palkalla. Asut ilmeisesti edullisesti?
Etkö halua päästä nuorena eläkkeelle? Jokaisen yksi unelmista on olla tekemättä töitä jollekin muulle ja harrastaa omia juttuja - mitä ne onkaan. Tai unelma niille jotka ymmärtävät että aika on rajallinen resurssi.
Omistusasunnossa asun josta maksan lainaa ja yhtiövastiketta. Kaksio kyseessä. Halpaa vaikka keskustassa on eikä ole kuoleva kaupunki.
Mitä tarkoitat nuorena? Oletko varmasti silloin siinä kunnossa, että pystyt nauttimaan elämästä ja rahoista?
Nettotulosi on 1900€ mutta pystyty säästämään joka kuukausi 1000€. Tämä ei onnistu suur
Tavoitteena 45-vuotiaana. Tilastojen mukaan keskivertokansalainen on hyvässä tai riittävän hyvässä kunnossa tuossa iässä. Enemmistö yhä työelämässä elleivät ole saaneet potkuja ja joutuvat ikäsyrjinnän takia jäämään työelämän ulkopuolelle.
Nyt kiinnostaisi kuulla kiinteiden kulujesi suuruudet, jos sinulla menee 900e kaikkeen, sisältäen asumisen, sähköt, liittymät, vakuutukset, veden, ruoat, matkakustannukset jne?
Yhteenlasketut tulosiirtoni ovat tällä hetkellä vajaa 1000€ kodts oelkästään asumisnenoihin (= vuokra, vesii ja sähkö) kuluu noin 68% lopuilla ruoka, lääke puhelin ja netti ja busdilipunlatauksedta muodusyuvat menot. - Sitten on satunnaisempia menoja kuten parturista, hamnaslääkäristä, joskus kuppi kahvia ulkona tai elokuvalippu uusi vsste tai kengät (, tai niiden suutsrilla käyttö)
Summa summarum ei sitä ihan hirveästi säästöön jää ja vähän hävisi halut kasvattaa puskuria kun - niin tietysti se on oikeinkin' kiristettiin sitä miten paljon saa olla säästössä, jos haluaa saada esim asumistukea.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Pystyisin säästämään varmaan 1500€/kk, jos nuukailisin. En kuitenkaan tällä hetkellä halua säästää vaan mieluummin syön hyvin, matkustelen, käyn keikoilla yms. Työelämä ja vapaa-aika ovat tällä hetkellä ihan hyvässä tasapainossa. Puskurissa on puolen vuoden tulot säästettynä yllättäviin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan nauttia elämästä nyt ja mulle tuottaa todella paljon iloa esim. munkkikahvit kahvilassa. Ja koska olen toimeentulotukiasiakas niin en oikeastaan edes saa säästää.
Onneksi olkoon. Olen itse toimeentulotukiasiakas eikä todellakaan olisi varaa kahvilaan.
Mihin sun rahat menee? Lemmikkeihin, osamaksuihin, tupakkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin säästät? Joskus ne kuitenkin tuhlaat johonkin tai perilliset tuhlaa. Mukaasi et niitä saa.
Sijoitan ne ja säästössä on oma budjetti kaikkea kuluttamista varten. Pääasiassa siis isompia hankintoja varten mutta siihen ei ole koskettu aikoihin eli käytännössä kaikki menee sijoituksiin.
Mukaan ei saa mutta pääsen eläkkeelle nuorena, tavoitteena viimeistään 45-vuotiaana.
Et sinä eläkkeelle pääse tuon ikäisenä vaikka olisi 50 miljoonaa tilillä. Työelämästä voit toki jäädä pois
Säästän 500€ kuussa ja tilipäivänä vielä siirrän tilille edellisestä kuusta jääneet rahat säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin säästät? Joskus ne kuitenkin tuhlaat johonkin tai perilliset tuhlaa. Mukaasi et niitä saa.
Sijoitan ne ja säästössä on oma budjetti kaikkea kuluttamista varten. Pääasiassa siis isompia hankintoja varten mutta siihen ei ole koskettu aikoihin eli käytännössä kaikki menee sijoituksiin.
Mukaan ei saa mutta pääsen eläkkeelle nuorena, tavoitteena viimeistään 45-vuotiaana.
Et sinä eläkkeelle pääse tuon ikäisenä vaikka olisi 50 miljoonaa tilillä. Työelämästä voit toki jäädä pois
Totta kai pääsen, eläke se on omarahoitteinenkin.
Ulosotto joiden mielestä heidän ei tarvitse jättää edes ulosoton suojaosuutta ja jatkuvasti kohoavat elinkustannukset j apaikallaan junnaava palkka kun työnantajat ei haluaisi että työntekijät pärjää elämässä ja saisi laskunsa maksettua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten haluat elää 45-vuotiaana "eläkeläisenä", kun aika ei kulu töiden tekemiseen?
Säästän 500€ kuussa mutta myös elän, syödään ulkona, reissataan ulkomailla ja asutaan kaupungin ytimessä.
Tunnen monta joka on kuollut jäätyään eläkkeelle, osa masentunut kun ei ole enää mitään paikkaa minne lähteä kotoa.
Tunnen myös niitä jotka ovat hävinneet sijoituksissa, itsekin olen ja siksi sijoitan pankkitilille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin mutten halua. Elän hetkessä ja nautin siitä. En halua, että kuollessani omaisuuteni on suuri, mutta kokemuksia ei ole. En pystyisi itse säästämään 1000€ tuolla palkalla. Asut ilmeisesti edullisesti?
Etkö halua päästä nuorena eläkkeelle? Jokaisen yksi unelmista on olla tekemättä töitä jollekin muulle ja harrastaa omia juttuja - mitä ne onkaan. Tai unelma niille jotka ymmärtävät että aika on rajallinen resurssi.
Omistusasunnossa asun josta maksan lainaa ja yhtiövastiketta. Kaksio kyseessä. Halpaa vaikka keskustassa on eikä ole kuoleva kaupunki.
Mitä tarkoitat nuorena? Oletko varmasti silloin siinä kunnossa, että pystyt nauttimaan elämästä ja rahoista?
Nettotulosi on 1900€ mutta pystyty säästä
Tavoitteena 45-vuotiaana. Tilastojen mukaan keskivertokansalainen on hyvässä tai riittävän hyvässä kunnossa tuossa iässä. Enemmistö yhä työelämässä elleivät ole saaneet potkuja ja joutuvat ikäsyrjinnän takia jäämään työelämän ulkopuolelle.
Tavoitteet ovat tavoitteita ja tilastot tilastoja. Maailma muuttuu jatkuvasti.Tästä syystä nautin itse mieluummin rahoista nyt kuin mietin tulevaa. Ei tarvita kuin sairaus tai onnettomuus jonka jälkeen ei pystykään elämään ns. täysipainoisesti. Kivut tai sairaudesta aiheutuva rajoitukset sekä lääkitys rajoittavat yllättävän paljon elämisen laatua. Tietysti riippuu siitä millaista elämänlaatua pitää hyvänä.
Ap asuu yksin jossain muuttotappiokunnassa, vuokra 300 euroa tai voipa se olla aikanaan omaksikin ostettu kämppä.
Näin voi helpostikin saada jäämään säästöön isoja summia.
Tai asuinkumppaninsa osallistuu elämiskustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kiinnostaisi kuulla kiinteiden kulujesi suuruudet, jos sinulla menee 900e kaikkeen, sisältäen asumisen, sähköt, liittymät, vakuutukset, veden, ruoat, matkakustannukset jne?
Ei välttämättä mene joka kuukausi edes tuota 900 euroa, jonain kuukausina taas voi mennä hieman enemmän mutta säästöön se ei vaikuta, koska kaikki ylijäämät kuukaudelta jäävät käyttötilille eli jonkun kuukauden alijäämä syö ylijäämiä.
Mutta suurin osa menee asumiseen eli lainaan ja yhtiövastikkeeseen. Sitten ruokaan. Vakuutus kertamaksulla vuosittain, sähkön myynti pörssillä, siirto kalliimpaa vaikka lähes halvin siirtoyhtiö Suomessa, liittymiin menee kuukausittain kaapeliyhteyteen ja mobiililiittymään. Matkakustannuksia ei ole, ei ole autoa ja menen töihin joko sähköpyörällä tai kävellen.
Sitten menee striimauspalveluihin kuten netflixiin, viihteeseen yms. ja omiin harrastuksiin. Isommat ostokset teen säästötilille varatulla budjetilla, jota ei ole tarvinnut käyttää aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuleva "Minä köyhä eläkeläinen" vonkuja. Hänestä kuulemme vielä XD
Vierailija kirjoitti:
Säästän 500€ kuussa mutta myös elän, syödään ulkona, reissataan ulkomailla ja asutaan kaupungin ytimessä.
Tunnen monta joka on kuollut jäätyään eläkkeelle, osa masentunut kun ei ole enää mitään paikkaa minne lähteä kotoa.
Tunnen myös niitä jotka ovat hävinneet sijoituksissa, itsekin olen ja siksi sijoitan pankkitilille
Et sä menetä sijoituksia ellet myy tappiolla. Jos käy erittäin epätodennäköinen skenaario että tuotto menee -100% niin sitten konkurssi tiedossa, tämä on enemmänkin osakkeiden ongelma, rahastoissa ja jakamalla riskin useammalle sektorille ja alueille, ei tätä ongelmaa todennäköisestu tule tai omistamalla useampaa osaketta. Älä koskaan sijoita sellaista mitä tarvitset elämiseen.
On todella heikko mielikuvitus jos ei keksi mitään tekemistä ilman töitä. Koko maailma nähtävänä ja elättävänä eikä enää ole raha esteenä unelmien toteuttamiseksi. Voi tehdä mitä haluaa ilman että tarvitsee töitä tehdä jollekin.
Joku voi perustaa oman yrityksen tai kehittyä opiskelemalla, mutta näissä ei ole enää raha motivaationa vaan tehdään vapaa-aika mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ap asuu yksin jossain muuttotappiokunnassa, vuokra 300 euroa tai voipa se olla aikanaan omaksikin ostettu kämppä.
Näin voi helpostikin saada jäämään säästöön isoja summia.
Tai asuinkumppaninsa osallistuu elämiskustannuksiin.
Sanoin jo että ei ole kuoleva kaupunki. Sanotaan että Tampereen lähistöllä, ihmisiä muuttaa tänne kokoajan lisää ja asuntojen arvo nousee.
Vuokraa en maksa jos olisit lukenut aikaisemmat viestit ja asun yksin eikä kukaan auta minua taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sama kirjoittaja ja jo ylittänyt 45v rajapyykkisi. Mutta pidän työstäni ja suuremman säästämisen sijaan harrastan perheen kanssa niitä omia juttuja nyt kun vielä kykenen. Harrastuksiin menee noin 1500-2000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva "Minä köyhä eläkeläinen" vonkuja. Hänestä kuulemme vielä XD
Miksi minä vonkuisin? Oten tehnyt tietoisen päätöksen elää hetkessä ja se sopii minulle hyvin. Olen ollut asunnottomana ja rahattomana, mutta niin vain elämä on kantanut.
Kyllä nyt leikkausten jälkeen on Kelan tuista vaikeampi säästää pahan päivän varalle, ennen säästin tonneja jatkuvasti. Ruuan hinta on noussut niin paljon. Köyhä jos joku tarvitsee säästöjä.