Nyt Kela "pakottaa" ihmisiä jo avioeroihin
Viime aikoina moni on saanut Kelalta kirjeen, joka kehottaa muuttamaan. Toimeentulotuen ehdot yllättivät Jarnon ja Soilin, jolloin pariskunta päätyi eroamaan ratkaistaakseen ongelman ja pystyäkseen elämään.
Kommentit (680)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en muuta miesystäväni kanssa yhteen juuri tästä syystä. Olen minimieläkkeellä ja jopa eläke pienenisi, jos asuisimme yhdessä ja mies joutuisi elättäjäkseni. En todellakaan halua elää kenenkään armopalojen varassa. Nyt saan eläkkeensaajan asumistukea ja pystyn elämään varsin mukavasti omillani.
Etkö tajua kommenttisi ristiriitaa, nythän vaan elät tuntemattomien ihmisten armopalojen varassa. Eikö olisi sentään miellyttävämpää elää sen oman miesystävän armopalojen varassa?
Olen eri, mutta ihmiset eivät usein halua taloudellisia jännitteitä suhteeseensa, ja se on täysin ymmärrettävää. Vaikka kumppani elättäisi "mielellään", moni haluaa silti pitää tällaiset kuviot pois omasta suhteestaan. Ja sosiaaliturva ei ole armopaloja, vaan laissa säädetty etuus/tuki. Ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Naimisissa oleva saa 450 euroa työasuntovähennystä kuukaudessa + viikonloppumatkat puolison luo, jos menee eri kaupunkiin töihin.
Avopari ei saa paitsi jos on yhteinen lapsi.
Eli saman verran kuin työmarkkinatuki.
Itse olen ajatellut, että voisin mennä toiseen kaupunkiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en muuta miesystäväni kanssa yhteen juuri tästä syystä. Olen minimieläkkeellä ja jopa eläke pienenisi, jos asuisimme yhdessä ja mies joutuisi elättäjäkseni. En todellakaan halua elää kenenkään armopalojen varassa. Nyt saan eläkkeensaajan asumistukea ja pystyn elämään varsin mukavasti omillani.
Etkö tajua kommenttisi ristiriitaa, nythän vaan elät tuntemattomien ihmisten armopalojen varassa. Eikö olisi sentään miellyttävämpää elää sen oman miesystävän armopalojen varassa?
Olen eri, mutta ihmiset eivät usein halua taloudellisia jännitteitä suhteeseensa, ja se on täysin ymmärrettävää. Vaikka kumppani elättäisi "mielellään", moni haluaa silti pitää tällaiset kuviot pois omasta suhteestaan. Ja sosiaaliturva ei ole armopaloja, vaan laissa säädetty etuus/tuki. Ihan eri asia.
Jos sun puoliso perii vanhempansa niin sä et saa mitään, jos et ole naimisissa.
Etkä saa leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta jos on pääomatuloja niin saa vielä vähemmän.
No niinhän sen pitääkin olla.
no on siinä se "vääryys" että ne tulot huomioidaan bruttona, vaikka pieniä pääomatuloja verotetaan paljon ankarammin kuin pieniä ansiotuloja.
Yhtä kaikki. Ne on TULOJA. Miksi ei makseta samantein jollekin satatonnia vuodessa tienaavalle toimarille asumistukea? On tää niin väärin
Nettotuloilla yleensä vasta laskuja maksellaan. Eli pitäisi juurikin tarkastella mitkä ovat nettotulot ja ottaa se huomioon tukien muodostumisessa. Tällöin se olisi tasapuolisesta tulolajiriippumatonta tarkastelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NÖNNÖNNÖÖÖNÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
Vastaan aina näin, kun minulla ei ole mitään järkevää sanottavaa, mutta en vaan osaa olla hiljaa.
"240 000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeensaaja on 78-vuotias."
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/leskenelake-muuttumassa-maaraaikai…
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei modet puutu tähän yhden spämmitulvaan omissa asioissaan ja sitten raivoissaan vielä noita kirjainketjuja. En kyllä koskaan ole häntä ilmiantanut vaikka raivostuttAA keskustelujen pilaaminen
no SIKSI ei puutu kun täällä EI OLE MITÄÄN MODEJA. Moderointi PERUSTUU TÄYSIN ilmiantoihin, joiden perusteella säännöstön pohjalta SOFTABOTTI tekee ketjun/viestin poisto. Kun et ilmianna, niin ei tule poistoakaan.
Leskeneläkettä saa myös, jos menee uudelleen naimisiin yli 50-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Työssä on palkanmaksuvelvoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa kukaan mitään pakota. Itse keinottelevat lisää tukiaisia.
Tuttu käytäntö jo 90-luvulta. Nuoret märkäkorvaiset toimittajat kuvittelevan kaiken olevan uutta ja ennennäkemätöntä.
Ne on ite sober curious ja meal preppaamassa kun kaaliin ei mahdu, että ennenkin osattiin laittaa korkki kiinni ja tehdä eväät töihin. Kohta ne varmaan keksii painonhallinnankin uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Työssä on palkanmaksuvelvoite.
Ei toimeentulotukityössä ole.
Tanskassakin tehdään toimeentulotuella töitä.
Ei työkokeilussakaan palkkaa saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan jo ysärillä kun kyseistä asiaa käytettiin hyväksi. Pariskunta asui yhdessä mutta osoitteet oli eri asunnoissa. Saivat näin enemmän tukia.
Tiedän yhden pariskunnan joka erosi ja muutti eri osoitteisiin juuri tukien saamisen takia. Annettiin ilmi, seuraukset olivat varmaan ihan mukavat.
Seuraukset olivat sikäli mukavat, että ei seurannut mitään. Ei ole laitonta asua erillään, vaikka olisikin parisuhteessa. Sitä kutsutaan seurusteluksi. Vaikka olisi aiemmin ollut avoliitossa, on täysin sallittua muuttaa erilleen, eikä tukea saavalla ole mitään velvoitetta muuttaa yhteen tai asua yhdessä kumppaninsa kanssa. On myös täysin laillista päätyä lopettamaan avoliitto ja jatkamaan suhdetta seurustelusuhteena, vaikka sen tekisi taloudellisista syistä ja tukien vuoksi.
Eli tuttavasi eivät tehneet tuo
Idi ootit ei tajua että näitten touhujen vuoksi tulee vain lisää tiukennuksia, itse sössitään kaikki ja sitten syytellään muita. Saatte juuri sitä mitä itse olette tilanneet ja se on ihan oikein kaikille ahneille itsekkäille sossupummeille.
Niinhän se on että köyhällä ei ole varaa edes rakastaa. Mutta oikeasti elatusvelvollisuus puolisoon nähden on ongelmallinen asia jossa meidän maa on ottanu rusinat pullasta. Muualla on mm perheverotusta jne...kun taas meillä menee niin et katotaan yksilönä taikka yksikkönä sen mukaan mikä on yhteiskunnalle halvinta ja yksilö kärsii eniten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että halutaan enemmän rahaa kuin mitä laki pariskunnalle sallii. Varakkailla puhutaan veronkierrosta ja paheksutaan kamalasti, toimeentulotukiasiakkaille tuo on jotenkin hienoa ja kekseliästä.
Miksi ihmeesssä elää pariskuntana, jos ei ole valmis toista tukemaan ja menoja jakamaan? Mikä vimma on saada samaan 800 euron vuokraan kahteen kertaan 600 euron asumistuki?
Kahden aikuisen änkeminen yksiöön tai pieneen kaksioon on melko tiivistä ja liian ahtaat olot voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia. Ei ole mitään järkevää perustetta, miksi kämppiksille eli kavereille maksetaan erilliset asumistuet, mutta pariskunnille ei, muuta kuin perhesuhteiden näivettäminen. Sama juttu tuon kanssa, että se kämppis ei saa olla lähisukulainen. Tuo on tarkoituksellista perhesuhteiden rikkomista ja etäännyttämistä, ja saattaa epätä köyhiltä jopa mahdollisuuden perheellisty
Meitä asuu 4 henkilöä 57m2 kaksiossa täysin omalla rahalla. Ollaan erottu ecistä. Lapset on puoliksi kummallakin. Exä saa elarien lisäksi kaikki tuet osa aikaisena työntekijänä. Kumppani ei ole hänen luona kirjoilla. He asuvat tilavammin. Lapsilla on omat huoneet. Rahaa on.
En ole exälle katkera. Systeemi vaan on läpimätä. Suosii väärällä tavalla. Ei reilua alkuunkaan.
poiuytrewertyuiopååpoiuytrewqwertyuiopåöiuytfdsasdfguiopåpoiufdsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei modet puutu tähän yhden spämmitulvaan omissa asioissaan ja sitten raivoissaan vielä noita kirjainketjuja. En kyllä koskaan ole häntä ilmiantanut vaikka raivostuttAA keskustelujen pilaaminen
Menee nää ilkeät trollit aivan totaalisesti ihon alle. Mä jatkan tätä spämmäilyä niin kauan että tää ketju poistuu. Tai mä saan bännit, ihan sama. Miksi noita pask oja ei saada pois täältä?????????????????????
Sullapa on kiva sunnuntai tiedossa 🤭 Ootko jotenkin tylsämielinen?
wz4xe5cr6vt7yb8uijkolpöå+098jh76g6fxzw<zw4ex5c6vbjklö+09i8u7y6t5432qaazsxdcfvgbhnjmk,l.ö-ä
Vierailija kirjoitti:
Idi ootit ei tajua että näitten touhujen vuoksi tulee vain lisää tiukennuksia, itse sössitään kaikki ja sitten syytellään muita. Saatte juuri sitä mitä itse olette tilanneet ja se on ihan oikein kaikille ahneille itsekkäille sossupummeille.
Meinaatko, että jos tukia saavat muuttavat erilleen (eli yhteiskunnan näkökulmasta eroavat) tai jos ihmiset yleensä seurustelevat eivätkä muuta heti yhteen, kostoksi aletaan leikkaamaan kaikkea sosiaaliturvaa? Joo, kuulostaa erittäin asiantuntevalta sosiaalipolitiikalta. Kannattaisikohan sitten kieltää eroaminen ihmisiltä, joista vähintään jomman kumman tulotaso on riittävän matala, ja varmuuden vuoksi varmaan kannattaisi kieltää seurustelu kokonaan?
Mitähän "tiukennuksia" nyt muka voisi tehdä, mikä estäisi eroamasta, jos saa jotain tukea?
Naimisissa oleva saa 450 euroa työasuntovähennystä kuukaudessa + viikonloppumatkat puolison luo, jos menee eri kaupunkiin töihin.
Avopari ei saa paitsi jos on yhteinen lapsi.