Als pelko
Mulla on elohiiriä aina ollut paljon. Mutta yksi päivä tunsin niitä nykäisyjä kielessäni ja pelkään nyt hirveästi alsia. Olen vasta 27v ja muutenkin ollut jo parin vuoden ajan pelkoja tästä sairaudesta, mm. toisessa jalassa tuntunut voimattomuutta. Se jalka tuntuu jotenkin jäykemmältä ja semmoiselta että pitää jännittää sitä enemmän kävellessä ja varsinkin jos liukasta, huomaan sen hyvin. Neurologeilla kävin silloin joskus pari vuotta sitten ja tekivät perustutkimukset eli kävele varpailla, kantapäillä ja katsoivat ne heijasteet eli koputteli esim. siitä polven alapuolelta. Ei nähneet mitään poikkeavaa ja sanoivat että ei olisi tuota sairautta, mutta toisinaan pelkään silti edelleen
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeutuisin neurologille. Nykäyksen tuntemukset kielessä viittaavat lähes aina johonkin epänormaaliin. Myöskään tunnottomuus tai raajan heikkouden tunne ei ole normaalia, vaan johonkin se liittyy. Vaihtoehtoja on paljon. Todennäköisin vaihtoehto on se, mihin sinulla on geneettistä rasitetta.
Oon käynyt neurologeilla, mutta ei niitä kiinnosta
Älä jauha paskaa. Niitä kiinnostaa, mutta als on poissulkudiagnoosi. Ei auta kuin katsoa mitä jää jäljelle lopuksi.
Ette te tiedä mitä sairauksia teidän suvussa on vaikka 1800 luvulla,tai kaukaisilla sukulaisilla.
Minulla oli jäykkyyttä ja nykimistä. Niitä tutkittiin neurologian poliklinikalla. Syynä oli B12 vitamiinin puutos.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo lääkärin tekemät tutkimukset olleet mitään als-testejä. Niitä tehdään kun on kyseessä selkävaivat.
Alsia ja monia muitakin neurologisia sairauksia kartoitetaan aluksi perustesteillä. Minulle tehtiin ainakin juuri refleksitestit, tasapainotestit, testattiin myös lihasvoimaa, näkökenttää, pupilleja, värinän tuntemista, ihon tuntoaistia muutenkin, verikokeita... Jos on näiden pohjalta syytä epäillä alssia tai vaikka ms-tautia, aivot voidaan kuvata ja tehdä enmg jne. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakeutuisin neurologille. Nykäyksen tuntemukset kielessä viittaavat lähes aina johonkin epänormaaliin. Myöskään tunnottomuus tai raajan heikkouden tunne ei ole normaalia, vaan johonkin se liittyy. Vaihtoehtoja on paljon. Todennäköisin vaihtoehto on se, mihin sinulla on geneettistä rasitetta.
Olet käynyt aiemmin. Et ole käynyt sen jälkeen, kun kieleen tuli nykäyksiä ja jalkaasi tuli ongelmaa.
Silloinkin oli jo noita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet käynyt aiemmin. Et ole käynyt sen jälkeen, kun kieleen tuli nykäyksiä ja jalkaasi tuli ongelmaa.
Silloinkin oli jo noita
Aloituksen perusteella saa kyllä eri kuvan. "Mutta yksi päivä tunsin niitä nykäisyjä kielessäni ja pelkään nyt hirveästi alsia."
Siispä, oliko vai eikö ollut nimenomaan kielessä nykäisyjä jo silloin, kun kävit neurologilla? Minullakin nykii eri puolella lihaksistoa, tosin eri syystä, mutta ei koskaan kielessä.
Itselläni on MS-tauti, ja täytyy sanoa, että olen kiitollinen siitä. Mieluummin se kuin ALS. Näissä on myös paljon yhtäläisyyksiä.
Vaatisin kyllä päästä ENMG-tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Likvor-näyte ja pään magneettikuvaus olisi myös paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likvor-näyte ja pään magneettikuvaus olisi myös paikallaan.
Kyllä. Raajan voimattomuus ja kielen nykinätunne eivät mene enää normaalin piikkiin. Jostainhan nuo ovat oireita. Eivät välttämättä alssista mutta jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jäykkyyttä ja nykimistä. Niitä tutkittiin neurologian poliklinikalla. Syynä oli B12 vitamiinin puutos.
Verikokeita on otettu ja toikin jossai vaiheessa. Oli normaali
Jos makoilet sohvalla päivät herkutellen + lihoten niin varmasti on monenlaisia vaivoja, eikä todellakaan noita aleta samantien tutkimaan suurella rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinkin oli jo noita
Aloituksen perusteella saa kyllä eri kuvan. "Mutta yksi päivä tunsin niitä nykäisyjä kielessäni ja pelkään nyt hirveästi alsia."
Siispä, oliko vai eikö ollut nimenomaan kielessä n
Oli niitä joskus. Mutta edellisestä kerrasta niin pitkä aika, että en ollut ajatellut koko asiaa. Nyt taas pitkästä aikaa muutama päivä sitten oli ja se herätti pelon taas uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on MS-tauti, ja täytyy sanoa, että olen kiitollinen siitä. Mieluummin se kuin ALS. Näissä on myös paljon yhtäläisyyksiä.
Jonkun teorian mukaan viikinkien levittämiä geenimutaatioita molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Jos makoilet sohvalla päivät herkutellen + lihoten niin varmasti on monenlaisia vaivoja, eikä todellakaan noita aleta samantien tutkimaan suurella rahalla.
Hienoa syyllistämistä. Neurologiset oireet yleensä kylläkin on syytä tutkia. Esim. Kuulemma Ms-taudissa on jatkon kannalta tärkeää saada lääkitys nopeasti käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän puolelta suvussa on norjalaisia ja ruotsalaisia ja minulla ms. Geeni ilmeisesti tullut aikoinaan kauan kauan sitten kasakstanin suunnalta. Näistä esi-isistä porukka vaelsi pohjoiseen> ja näistä tuli sitten niitä viikinkejä Norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän puolelta suvussa on norjalaisia ja ruotsalaisia ja minulla ms. Geeni ilmeisesti tullut aikoinaan kauan kauan sitten kasakstanin suunnalta. Näistä esi-isistä porukka vaelsi pohjoiseen> ja näistä tuli sitten niitä viikinkejä Norjassa.
https://www.cam.ac.uk/stories/disease-spread-mapped-using-ancient-DNA
The Yamnaya culture[a] or the Yamna culture,[b] also known as the Pit Grave culture or Ochre Grave culture, is a late Copper Age to early Bronze Age archaeological culture of the region between the Southern Bug, Dniester, and Ural rivers (the PonticCaspian steppe), dating to 33002600 BC.[2] It was discovered by Vasily Gorodtsov following his archaeological excavations near the Donets River in 19011903. Its name derives from its characteristic burial tradition: (romanization: yamnaya) is a Russian adjective that means 'related to pits (yama)', as these people used to bury their dead in tumuli (kurgans) containing simple pit chambers. Research in recent years has found that Mikhaylovka, on the lower Dnieper River, Ukraine, formed the core Yamnaya culture (c. 36003400 BC).
Finland has the highest Yamnaya contributions in all of Europe (50.4%).
No höpö höpö taas! Mitä selitätte?