Als pelko
Mulla on elohiiriä aina ollut paljon. Mutta yksi päivä tunsin niitä nykäisyjä kielessäni ja pelkään nyt hirveästi alsia. Olen vasta 27v ja muutenkin ollut jo parin vuoden ajan pelkoja tästä sairaudesta, mm. toisessa jalassa tuntunut voimattomuutta. Se jalka tuntuu jotenkin jäykemmältä ja semmoiselta että pitää jännittää sitä enemmän kävellessä ja varsinkin jos liukasta, huomaan sen hyvin. Neurologeilla kävin silloin joskus pari vuotta sitten ja tekivät perustutkimukset eli kävele varpailla, kantapäillä ja katsoivat ne heijasteet eli koputteli esim. siitä polven alapuolelta. Ei nähneet mitään poikkeavaa ja sanoivat että ei olisi tuota sairautta, mutta toisinaan pelkään silti edelleen
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatisin kyllä päästä ENMG-tutkimukseen.
Likvor-näyte ja pään magneettikuvaus olisi myös paikallaan.
Ei varmasti lähde tuollaisia tutkimaan jos lääkäriin menisin. Neurologi sanoi mulle viimeksi että voin käydä omakustanteisesti mielenrauhan vuoksi pään magneetissa, mutta ei näe sitä tarpeellisena
Joo, ei niitä turhaan pidäkään veronmaksajien rahoilla tehdä.
Sinulla taitaa olla liikaa aika ja lisäksi vastuun ottamisen pelko. Koet, että joku sairaus veisi sinulta vastuun ja voisit olla vain potilas.
Jatkuva itsensä tarkkailu saa myös huomaamaan "oireita", joihin ei normaalisti kiinnittäisi mitään huomiota.
Koita löytää elämääsi jotain järkevää sisältöä ja ota vastuu elämästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti lähde tuollaisia tutkimaan jos lääkäriin menisin. Neurologi sanoi mulle viimeksi että voin käydä omakustanteisesti mielenrauhan vuoksi pään magneetissa, mutta ei näe sitä tarpeellisena
Joo, ei niitä turhaan pidäkään veronmaksajien rahoilla tehdä.
Sinulla taitaa olla liikaa aika ja lisäksi vastuun ottamisen pelko. Koet, että joku sairaus veisi sinulta vastuun ja voisit olla vain potilas.
Jatkuva itsensä tarkkailu saa myös huomaamaan "oireita", joihin ei normaalisti kiinnittäisi mitään huomiota.
Koita löytää elämääsi jotain järkevää sisältöä ja ota vastuu elämäs
mistä tällaista keksit? En mä todellakaan halua mitään kuolemansairautta tai muutakaan. Ihanaa jos voisi elää terveenä
Vierailija kirjoitti:
Als on perinnöllistä. Onko suvussa?
ALS on vain 5-10% tapauksissa perinnöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin sanottiin aikoinaan, ettei jatkohoitoa tai tutkimuksia asiassa x pidetä tarpeellisena. Asenne oli se, että se olisi lähinnä resurssien tuhlausta. Niinpä kärsin ilman hoitoa fyysisistä arkea haittaavista oireista reilusti yli kymmenen vuotta ja kuuntelin muiden ihmisten jatkuvaa huomauttelua niistä, mm. esihenkilöni, asiakkaitteni, kollegoideni, muiden alan lääkäreiden, oman lähipiirini jne. jne. Olisi varmaan pitänyt todeta aina jokaiseen huomautteluun, että kuulepa kun minulla taitaa vain olla liikaa aikaa ja lisäksi vastuunottamisen pelko.