Paljon teillä on ikää ja paljonko teillä on yhteensä velkaa?
Aloin itse tässä miettimään että olenko yli vai ali velkaantunut.
Itselläni on velkaa 30 000 asuntoon ja ostin auton velaksi joka on 14 500e.
Tulot on bruttona 3500-4000 euroa kuukaudessa riippuen lisistä.
Ikää 34 vuotta.
Onko teillä millainen tilanne?
Kommentit (72)
Mulla on asuntolainaa 32 000 Euroa. Talo on yksin minun omistuksessa, sijaitsee isossa, kasvavassa kaupungissa eli on myyntiarvoa. Maksoi aikanaan reilut 200 000. Muuta varallisuutta jonkin verran.
Muita velkoja ei ole meidän taloudessa. Mies on siis velaton, tosin on meistä varattomampi, koska ei omista tätä taloa. Normaali elintaso. On kaksi autoa, reissataan, ei ole mistään pulaa. Olen pitkälti siinä tilanteessa, että pystyn ostamaan kaiken haluamani. Tarpeet ei ole järin isoja ja toki joku "ferrari olis kiva", mutta siis arjessa en kaipaa mitään. Jos tarvitsen uuden takin, käyn hakemassa. Maksaa sitten 50 tai 300 Euroa, niin otan haluamani. Kalliita en ole koskaan välittänyt ostaa. Jos pesukone hajoaa, mennään samana iltana ostamaan uusi. Kun tiputin puhelimeni, niin en jaksanut enää korjata näyttöä vaan kävin samana iltana ostamassa uuden puhelimen. Jos halutaan lähteä syömään ulos, niin mennään koko perhe ja vielä vanhemman lapsen poikakaveri mukaan. Se, onko ravintolasku 100 vai 250 Euroa eli syödäänkö baariruokaa vai paremmin ei ole merkittävää. Mennään sinne, mitä tekee mieli.
Mutta silti tarpeeni ovat koko ajan vähentyneet. Ostan hyvin vähän nykyään itselleni mitään. Tyydyn yhä vähempään materian kanssa. Ikää 49. Kaipa olen tulossa vanhaksi ja pihiksi. Siksi kai tuntuu, että rahat riittää hyvin ja en koe, että joutuisin rahapulan takia kieltäytymään mieliteoista.
42 ja visalla velkaa 214 euroa kun maksoin sieltä auton korjauksen ja sipsipussin.
Velkaa 0€. Tulot bruttona 1820e/kk. Ikää 43v. En ota lainaa.
34v ja asuntolainaa miehen kanssa jäljellä noin 240 000e. Omat lainat ja osuudet 50/50. 40 000e ollaan keretty maksaa lainaa.
Muuten ei ole velkaa ja aloitin juuri säästämään eläkettä, 100-200e kuussa. Nettotulot mulla noin 2700e.
50 v. & 53 v.
O e.
Omaisuutta asunto noin 450 000 e arvoltaan,
mökki 120 000 arvoltaan
Salkut 80 000 & 70 000
Bruttotulot 4500 & 5100
2 lasta
Miehen kanssa yhteistä asuntolainaa jäljellä 50000€. Kummankin tulot n. 5200 brutto. Mä oon 54v., mies 58v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sulla on velkaa niin sun on pakko käydä töissä jotta voit maksaa velkoja pois, kun olet velaton niin voit olla myös työttömänä.
Miksi olisi pakko käydä töissä? Ne velat voi maksaa niillä PÄÄOMATULOILLA. Ja jos haluaa niin sen velan voi myös maksaa pois niillä sijoitusten pääomillakin.
Mitä jos ei sijoita vaan lyhentää velan pois?
Menettää sijoistusten tuoton. Annan konkreettisen esimerkin.
Minulla on lainaa jonka korko on 4,1 % ja lainaa on 50 000. Sijoituksissa minulla on 200 000. Sijoitusteni tuotto viime vuodelta oli 22,8%.
Jos tänä vuonna tuotto on sama niin minulla on 2 skenaariota.
1) velaton.
Sijoitukset 150 000 x 0,228 x 0,7 = 23940
2) velalla
sijoitukset (200 000 x 0,228 - 50 000*0,041) -verot, eli
(45600-2050)*0,7 = 30485
Eli velan ansiosta tuloni on 6545 € korkeampi VEROJEN jälkeen. Eli oman pääoman tuotot ovat.
1) 15,96 %
ja
2) 20,32%.
Toki on riskiä että tuotot jäävät pienemmiksikin, mutta niin kauan kuin tuotot pysyvät yli 4,1% velan vaikutus on sama eli parantaa oman pääoman tuottoa, euromäärät vain muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme humblebrakkaaja olet. Esität tyhmää kertoaksesi, että sulla ei ole juurikaan lainaa.
Okei eli en ole pahasti velkaantunut sitten sinun mielestä? Itselläni on tarkoitus että olen velaton 5 vuoden päästä.
Ap
Ei velattomaksi kannata pyrkiä. Velkaa on hyvä olla aina, kunhan sitä käyttää fiksusti hyväksi. Esim sijoituslaina on käytännössä ilmaista ja näin voi nostaa sijoitusten tuottoa. Sijoituslainan korot kun saa 100% vähentää, eli jos sijoitusten tuotto on korkeampi kuin korkomenot niin erotus on täysin ilmaista rahaa sinulle.
No tähän on pakko sanoa että juuri nyt velka on äärimmäisen kriittinen juttu. Maailmanmeno on juuri nyt aikamoisen veitsen terällä ja mikä on tilanne vaikka vuoden päästä niin?? Olen itse nyt velaton luojan kiitos.
Ei sulla ap ole mitään hätää. Itseasiassa sulla on tosi hyvä tilanne. Hyvät tulot ja vain vähän lainaa.
Mä olen 40+. Ei ole yhtään lainaa. Nettotulot noin 1700€. Maksettu aso jossa edullinen vastike. Säästöjä muutama kymppitonni. Olen tyytyväinen tilanteeseeni.
Eipä toi ole mikään velka. Onnittelut. Monilla on pelkät luottovelat tuota luokkaa + siihen päälle viel PerheRiitaKolmio ja auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme humblebrakkaaja olet. Esität tyhmää kertoaksesi, että sulla ei ole juurikaan lainaa.
Okei eli en ole pahasti velkaantunut sitten sinun mielestä? Itselläni on tarkoitus että olen velaton 5 vuoden päästä.
Ap
Ei velattomaksi kannata pyrkiä. Velkaa on hyvä olla aina, kunhan sitä käyttää fiksusti hyväksi. Esim sijoituslaina on käytännössä ilmaista ja näin voi nostaa sijoitusten tuottoa. Sijoituslainan korot kun saa 100% vähentää, eli jos sijoitusten tuotto on korkeampi kuin korkomenot niin erotus on täysin ilmaista rahaa sinulle.
No tähän on pakko sanoa että juuri nyt velka on äärimmäisen kriittinen juttu. Maailmanmeno on juuri nyt aikamoisen veitsen terällä ja mikä on tilanne vaik
Nettovelattomana siitä velasta pääsee eroon parissa päivässä.
33v 30000e asuntolainaa jäljellä okt ja halli, ei muita velkoja. Auto on oma, peruskippo jonka korjaan vian tullen itse. Luottokortilla raja 100e ja makselen sillä äänikirja ja suoratoistopalvelut joskus epähuomiossa ruokaostokset.
Niin suurta velkaa ei olekaan joka ei kaistan vaihdolla tule kuitatuksi.
36v., opintolainaa 10k maksamatta. Asuntolainaa puolison kanssa joku 500k.
M 44v
asunto 250 000€ velkaa vielä 70 000 €
Kesämökki ei velkaa
Auto, harrasteauto, moottoripyörä ja kelkka ei velkaa
Salkku jotain 175 000 €
Palkka duunarihommista nettona n.2500€
Vierailija kirjoitti:
M 44v
asunto 250 000€ velkaa vielä 70 000 €
Kesämökki ei velkaa
Auto, harrasteauto, moottoripyörä ja kelkka ei velkaa
Salkku jotain 175 000 €
Palkka duunarihommista nettona n.2500€
Onko kesämökki perintönä? Duunareilla ja tuollaisella palkalla ei kesämökkejä vaan ostella.
Tuli tästä mieleen mutta oletteko koskaan kattonu youtubesta noita jenkkien velka videoita missä toi haastattelija avaa pariskuntien menoja ja tuloja ja koittaa tehdä niille budjettia esim. calebhammer. Aivan järkyttäviä. Vippiä sinne tänne ja autostakin jengi maksaa 1500dollaria kuussa jonku 20 vuotta....
Omat lainat tuntuu niin mitättömiltä.
Mitä jos ei sijoita vaan lyhentää velan pois?