Paljon teillä on ikää ja paljonko teillä on yhteensä velkaa?
Aloin itse tässä miettimään että olenko yli vai ali velkaantunut.
Itselläni on velkaa 30 000 asuntoon ja ostin auton velaksi joka on 14 500e.
Tulot on bruttona 3500-4000 euroa kuukaudessa riippuen lisistä.
Ikää 34 vuotta.
Onko teillä millainen tilanne?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme humblebrakkaaja olet. Esität tyhmää kertoaksesi, että sulla ei ole juurikaan lainaa.
Okei eli en ole pahasti velkaantunut sitten sinun mielestä? Itselläni on tarkoitus että olen velaton 5 vuoden päästä.
Ap
Ei velattomaksi kannata pyrkiä. Velkaa on hyvä olla aina, kunhan sitä käyttää fiksusti hyväksi. Esim sijoituslaina on käytännössä ilmaista ja näin voi nostaa sijoitusten tuottoa. Sijoituslainan korot kun saa 100% vähentää, eli jos sijoitusten tuotto on korkeampi kuin korkomenot niin erotus on täysin ilmaista rahaa sinulle.
En minä ajatellut ottaa enää velkaa paitsi jos taloyhtiö ottaa remonttivelkaa. Pyrkimykseni on maksaa asuntolaina ja autolaina pois 5 vuoden sisään ja sen jälkeen alan sijoittamaan entistä enemmän. Minua jotenkin ahdisti ottaa velkaa autoon mutta uusi auto kuluttaa vähemmän, on vähemmän remontteja siihen toivottavasti ja verot pienemmät.
Sijoitan nyt noin 200e-300e kuukaudessa, velaton kun olen niin kykenen sijoittamaan noin 1000e kuukaudessa.
Ap
45 ja 43 pariskunta. Lähes uusi talo josta 300t lainaa. Vanha talomme on vuokralla, siitä lainaa 90t ja talon arvo reilu 200t. Kaksi muuta velatonta sijoitusasuntoa. Autolainaakin on n 10t.
Brutot 8t ja 4t. Muitakin sijoituksia löytyy, metsää, osakkeita etf jne. Ilman niitä ei olisi otettu noin paljon lainaa.
Koti 90000
pelto 90000
maatilan 50000
45 + 45
Tarkoitus lyhentää velkoja tänä vuonna 50000 ja ostaa 2027 peltoa 210000 eurolla
Vierailija kirjoitti:
En minä ajatellut ottaa enää velkaa paitsi jos taloyhtiö ottaa remonttivelkaa. Pyrkimykseni on maksaa asuntolaina ja autolaina pois 5 vuoden sisään ja sen jälkeen alan sijoittamaan entistä enemmän. Minua jotenkin ahdisti ottaa velkaa autoon mutta uusi auto kuluttaa vähemmän, on vähemmän remontteja siihen toivottavasti ja verot pienemmät.
Sijoitan nyt noin 200e-300e kuukaudessa, velaton kun olen niin kykenen sijoittamaan noin 1000e kuukaudessa.
Paljon fiksumpaa on sijoittaa nyt enemmän ja lyhentää lainoja vastaavasti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon fiksumpaa on sijoittaa nyt enemmän ja lyhentää lainoja vastaavasti vähemmän.
Veloissa on aina korot ja käsittelykulut. Velattomuus tuo myös vapautta.
135 000e velkaa asunnosta ja ikää 45😃
Vain 115 000€ tulonhankkimislainaa
m53
Velkaa 0e velaton asunto jonka arvo on 500 000e, velaton bemmi jonka arvo on 100 000e ja sijoitusten arvo 900 000e.
N24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velattomuus ei ole yhtään vapaampaa kuin nettovelattomuuskaan. Kunhan pitää huolen että velka on järkevän hintaista niin sitä kannattaa aina olla nostamassa oman pääoman tuottoa.
Olen 36 v ja velkaa 0 e. Juuri maksoin 700 e luottokorttimaksun pois eilen ja koitan nyt olla käyttämättä tuota luottoa. Eipä mulla kyllä mitään omaisuuttakaan ole, vuokralla aina asunut ja tulen asumaankin, en halua omistaa mitään isoa ja kallista.
0 euroa velkaa, omaisuutta sellaiset 400 000
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velattomuus ei ole yhtään vapaampaa kuin nettovelattomuuskaan. Kunhan pitää huolen että velka on järkevän hintaista n
Kun sulla on velkaa niin sun on pakko käydä töissä jotta voit maksaa velkoja pois, kun olet velaton niin voit olla myös työttömänä.
Asuntolainaa on vielä 74 000 euroa jäljellä. t. 37-vuotias
60v+ ja itse rakennettu talo 30v. Velkaa 0e. Ei ole vielä mitään remontti tarvetta.
Rakentamisen jälkeen oli vähän aikaa tiukkaa aikaa kun budjetti ylittyi mikä hyvin tyypillistä.
Parisuhdekkin oli koetuksella kun mies ei ollut mihinkään tyytyväinen vaan valitti koko ajan ihan kaikesta. Sitten jätti minut yksin taloon ja alkoi ravaamaan muualla omissa harrastuksissaan. Ei meillä ollut mitään helppoa elämä vaan kaikkein vaikeamman kautta sitä aikaa käytiin. Kaiken sitä on sitten kuitenkin kestänyt kun rakastan taloani ihan kaiken.ja haluan tässä vanheta.
Vierailija kirjoitti:
Kun sulla on velkaa niin sun on pakko käydä töissä jotta voit maksaa velkoja pois, kun olet velaton niin voit olla myös työttömänä.
Miksi olisi pakko käydä töissä? Ne velat voi maksaa niillä PÄÄOMATULOILLA. Ja jos haluaa niin sen velan voi myös maksaa pois niillä sijoitusten pääomillakin.
Vierailija kirjoitti:
Koti 90000
pelto 90000
maatilan 50000
45 + 45
Tarkoitus lyhentää velkoja tänä vuonna 50000 ja ostaa 2027 peltoa 210000 eurolla
Paljonko pelto maksaa ha? Paljonko sinulla on ja paljonko saa 210t? Paljonko on riittävästi ja mitä viljelet? Onko koneisiin velkaa? Onko peltoa hyvin saatavilla? Kyselen siksi kun itsellä jonkin verran myös.
Kuuskymppisiä, mulla ainakaan ei ole velkaa ja tietääkseni ei miehelläkään. Yhteistä velkaa ei ole ollut ikinä.
Minä 55v ja mies 58v. Velkaa 0e. Olimme velattomia kun minä täytin 40v. Nyt kun aikuiset lapsetkin on jo maailmalla niin mietinnässä josko myisi tämän nykyisen kodin ja sijottaisi rahat. Voisi sitten asua vuokralla ja vaihtaa välillä kaupunkia/maata.