Mirtatsapiini unettomuuteen, kenelläkään kokemuksia?
Lääkäri määräsi tuota puoli tablettia unettomuuteen. Ensi yönä aion kokeilla ensi kertaa. Alkoholia ei varmaan kannata ottaa yhtään?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Oikeitakin unilääkkeitä on. Pyytäkää niitä älkääkä syökö psyykenlääkkeitä turhaan offlabel käytössä.
Voihan sitä pyytää, mutta ei niitä automaattisesti saa. Mun äidillä oli aikanaan ihan hirveä työterveyslääkäri. Mun äidillä on siis krooninen unettomuus, ja lääkäri yritti sitten vieroittaa kuuskymppistä äitiäni unilääkkeistä. Hän keksi määrätä mirtatsapiinia reilusti ylipainoiselle äidilleni. Onneksi äiti tajusi olla sitä ottamatta.
En voi suositella, minullakin lisäsi ruokahalua mielettömästi, ja olo oli tokkurainen läpi päivän.
Muutaman vuoden ajan olen ottanut puolikkaan tabletin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.
Olen kokeillut myös 1/8 ja 1/4 tabletin ottoa, hirveetä eroa en ole annoskoon muuttamisessa huomannut, puolikas on helppo ottaa. Ja lääkehän on halpaa kuin saippua.
Reilun viikon verran aloituksesta oli aamuisin vähän hutera olo, mutta ne oireet poistui tosiaan sen jälkeen. Kannattaa tutkailla omaa oloa aamuisin näin alkuun, ettei ole mitään tarkkuutta vaativaa tehtävää heti heräämisen jälkeen esim autolla ajoa.
Unilääkkeenä toimii kuin junan vessa. Alkoholia olen ottanut myös ihan känniin asti, en ole havainnut vaikutusta suuntaan tai toiseen. Huonoa yöuni on humalassa lääkkeen kanssa ja ilman sama homma. Sehän on isommilla annoksilla masennuslääke, eli vaikutusmekanismi erilainen verrattuna "oikeaan" unilääkkeeseen, mistä johtuen "turvallisempi" alkoholin kanssa.
M42
Mirtazapinin vaikutusaika on 16 tuntia. Tosi aikaisin illalla olisi pitänyt ottaa välttääkseen aamutokkurainen, mutta sillälailla otettuna ei toiminut mulla. Piti ottaa nukkumaan mennessä, jotta toimi. Mutta ei lääke oikeasti ollut ratkaisu mihinkään, vaikka käytinkin sitä vuosia, kun en muutakaan voinut.
Lisäksi Mirtazapinin lisää todistetusti ruokahalua joten lihoinkin paljon. Tosin ei voi pelkästään pilleriä syyttää, eihän siinä itsessään tietenkään ole kaloreita.
Enää en lääkettä käytä, kun ei ole pakko, kun en ole enää työelämässä. Usein yöt menevät huonosti, koska en edelleenkään nuku kuin parina yönä viikossa, mutta seuraavana päivänä saa tehdä asioita jaksamisen mukaan tai olla tekemättä.
Panostan unihygieniaan, päivärytmiin, terveelliseen ruokavalioon, liikuntaan, ruutuajan rajoittamiseen voitini ja jaksamiseni rajoissa. Se saa nyt riittää.
Kokeilin viikon. Pissasin sänkyyn joka yö, enkä päivälläkään pysynyt hereillä.
Unilääkkeitä en saa millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää syökö näitä unettomuuteen. Seuraava päivä aivan tokkurassa ja jos kauan syö muuttuu zombiksi.
Sekin on parempi kuin kärsiä unettomuudesta.
unettomuuteen auttaa uni ei lääkkeet
Mielelläni nukkuisin, jos uni vaan tulisi ja pysyisi.
T. Uneton Sipoossa
Minulla tuli joitain kertoja aivan järjettömiä ruokahimoja, mutta ne menivät ohi. Silti lihoin tämän jälkeen tavallisella ruokavaliollani muutamassa kuukaudessa jotain 8 kg. Lääkkeen lopettamisen jälkeen meni jonkin aikaa ja sitten äkkiä laihduin edelleen tavallisella ruoalla. Kyllä sillä lääkkeellä ainakin minulla oli vaikutusta ihan aineenvaihduntaan. Kaikilla näin ei varmaan ole.
Isompi riesa arjessa oli vielä se, että vaikka otin lääkkeen illalla ajoissa, heräsin pöhnäisestä olosta vasta viiden maissa iltapäivällä.
Hyvää oli se, että yöllä nukuin, mutta kyllä se hinta oli vähän liian kova.
Kyllä sillä nukkuu, mutta alussa voi olla uneliaisuutta myös päivällä. Säännöllisesti syötynä poistui, mutta paino nousi.
Nykyään käytössä on Doxepin, joka sipii paremmin eikä ole tokkuraa aamulla.
Olen ainoastaan yhden kerran mirtsan aikana saanut sellaisen "pohjaton nälkä" -kohtauksen, oli kauheaa. Jos olisi useammin, lihoaisin varmasti. Nyt en ole lihonut, painan 50 kg.
Toisaalta, jos en ottaisi tuota tai satunnaisesti toista nukahtamislääkettä, en pysty arkisin nukkumaan, mistä seuraa väsymys, enkä ainakaan liiku yhtään, tekee mieli herkkuja väsyneenä ja lihon.
Ja kyllä, mirtsa tuppaa väsyttämään seuraavana päivänäkin. Mutta muuten väsyttää ihan työkyvyttömyyteen asti, ellen saa unta. Ei ole hyviä vaihtoehtoja.
Ollut käytössä kauan ja toimii hyvin. Ei mitään tokkuraa aamuisin ja nukun kuin lapsi.
Tiedän että oikeita lääkkeitä on vaikea saada ja olen itsekin joutunut ne itselleni taistelemaan ja suututin joukon lääkäreitä siinä prosessissa. Ja aina uusimisen yhteydessä on pelko, että ne otetaan pois vaikka toimivat ja käytän järkevästi enkä joka yö. Ja eron kyllä voi jokainen lääkäri nähdä, että nukkuminen on parantanut kuntoani huomattavasti. Mirta ei sopinut lainkaan.
Lihotti, ei auttanut unettomuuteen. Onneksi sain ne kilot poiskin pari vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää syökö näitä unettomuuteen. Seuraava päivä aivan tokkurassa ja jos kauan syö muuttuu zombiksi.
Samaa mieltä SSRI myrkyistä, doxepin mielummin unettomuuteen, siihen ei jää koukkuun ja eikä muutu zombieksi.
Ataraxia määrätään nykyisin ahdistukseen!
Mä söin sitä edellisen kerran hyttystenpistoihin ja pahaan pujoallergiaan. Niin se maailma muuttuu.
Opamoxia tai Tenoxia ei kukaan lääkäri enää määrää.
5 vuotta nyt syönyt sitä ja hyvä on eikä lääkärit enää muuta suostu suomessa määräämäänkään. Varaudu et huomisen olet aivan väsynyt kolmeen mut elimistö tottuu ja sitten pystyy taas heräämään seitsemältä. Ota vaikka 1/4 osa ekana yönä. Sekin riittää.
Olen käyttänyt kohta 2 vuotta 3,75 mg ilman yhtään mitään sivuoireita, ei tokkuraisuutta, ei lihomista (painoni vaihtelee 3 - 4 kg vuodenajan mukaan ja se ei ole mitenkään muuttunut tämän lääkkeen myötä). Joskus saatan nähdä vähän liian todellisia unia, mutta unennäköni on ollut aina vilkasta. Itselleni täydellinen lääke.
Vierailija kirjoitti:
5 vuotta nyt syönyt sitä ja hyvä on eikä lääkärit enää muuta suostu suomessa määräämäänkään. Varaudu et huomisen olet aivan väsynyt kolmeen mut elimistö tottuu ja sitten pystyy taas heräämään seitsemältä. Ota vaikka 1/4 osa ekana yönä. Sekin riittää.
Ja ihan toiminut samalla tavalla alkon kanssa. Ihan kunnon määrienkin mut en nyt ekana iltana ottais alkoa.
Vierailija kirjoitti:
Joo aluksi mut ei säännöllisellä käytöllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeitakin unilääkkeitä on. Pyytäkää niitä älkääkä syökö psyykenlääkkeitä turhaan offlabel käytössä.
Voihan sitä pyytää, mutta ei niitä automaattisesti saa. Mun äidillä oli aikanaan ihan hirveä työterveyslääkäri. Mun äidillä on siis krooninen unettomuus, ja lääkäri yritti sitten vieroittaa kuuskymppistä äitiäni unilääkkeistä. Hän keksi määrätä mirtatsapiinia reilusti ylipainoiselle äidilleni. Onneksi äiti tajusi olla sitä ottamatta.
Olis ollut hyvä hänelle
Ei se lihota, vaan lisää ruokahalua ja makeannälkää.