Ei korkeakoulutetut ole sen älykkäämpiä kuin muutkaan
Ei korkeakoulussa käyminen tee sinua sen viisaammaksi.
Kommentit (55)
Älykkyys on kykyä ajatella. Korkeakoulutetulla se on todennäköisemmin kuin kouluttamattomalla. Töissä törmäsin eilen ajattelukyvyn puutteeseen. Henkilö oli tehnyt aivan järjetöntä työtä. Vaikka työ oli sitä samaa, mitä hän tekee jokaikinen päivä, hän ei ymmärtänyt, mitä se merkitsee käytännössä. Sama kuin lukisit sanan koira, mutta et osaisi yhdistää sanaa ulkona kävelevään koiraan.
Joku persujuoppo taas hokemassa itselleen, että elämäm kova korkea_koulu on tasan yhtä hyvä opinahjo kuin mikä tahansa yliopisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yliopistolle opiskelemaan päässeet on älykkäämpiä. Itse olen juristi.
Luuletko olevasi fiksumpi kuin muut?
Varmasti hän on fiksumpi kuin useimmat. Ihmisissä toden totta on laadullisia eroja. Älykkyys on merkittävä erotteleva tekijä.
- eri
Miten sata vuotta sitten osasivat tehdä vaikkapa talon, Saimaa askin kanteen sen piirrettyään. Miten älykäs siihen on oltava nykyään. Eikä homehtunut.
Eri korkeakoulutuksissa on ihan Suomenkin sisällä valovuosien eroja vaatimuksissa. Joistain ohjelmista pääsee yliopistolla läpi ihan sillä että on keskivertoälykäs, on paikalla ja räpeltää jotakin. Toisiin vaaditaan satojen tuntien työ per kurssi, ja kapasiteettia ymmärtää ne asiat. On kokemusta molemmista.
Ja jotenkin on sisään päässyt niitäkin opiskelijoita, jotka hakkaavat päätä seinään jonkin perushelpon kurssin kanssa uudelleen ja uudelleen eivätkä pääse läpi. Pakollinen ruotsi on yksi mutta ei ainut esimerkki. (Tämä ei ole pakkoruotsin puolustusta, se on eri keskustelu.)
Todennäköisemmin ovat kuin kouluttamattomat.
Vierailija kirjoitti:
Ei se koulutus välttämättä teekään, mutta viisas tajuaa sen koulutuksen hankkia.
Eikö amiskoulutuksen hankkinut voi olla viisas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yliopistolle opiskelemaan päässeet on älykkäämpiä. Itse olen juristi.
Luuletko olevasi fiksumpi kuin muut?
Sanoisin, että hän ei luule vaan tietää olevansa.
-ohis
Tässäkin ketjussa moni puhuu mustavalkoisesti vain korkeakoulutetuista ja kouluttamattomista. Kyllä ne amiskoulutetutkin ovat koulutettuja, oman alansa töihin.
Kaikki älykkäät eivät ole korkeakoulutettuja, mutta kaikki korkeakoulutetut ovat ainakin keskivertoälykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tee, mutta korreloi kyllä korkeamman älykkyyden kanssa.
Älykkäät ymmärtävät hankkia korkean koulutuksen, koska sillä saa etuja työelämässä.
Älykkäät ovat yleensä muutenkin oikeasti kiinnostuneita asioista ja haluavat siksi opiskella ja tehdä mielenkiintoista työtä liukuhihnatyön sijaan.
Riippuu ihan siitä, minkälaista työtä haluaa tehdä. Onko ihan mahdoton ajatus, että älykäs voi haluta olla esim. sähköasentaja tai automekaanikko? Turha silloin on korkeakouluun mennä.
Älykkyyttä ja viisauttakin on monenlaista. Amikset eivät ehkä ole yhtä "kirjaviisaita" kuin korkeakoulutetut, mutta he voivat puolestaan olla aivan uskomattoman taitavia kädentaidoissa ja ns. käytännön asioissa. Kai nekin jonkinlaista älykkyyttä edellyttävät?
Itse olen korkeasti koulutettu. Naapurini on käynyt vain amiksen. Naapuri on menestyvä yrittäjä, ja Hän tienaa selvästi enemmän kuin minä. Tarkoitan tällä sitä, että korkea koulutus ei takaa suuria tuloja. Naapurini vaikka on käynyt vain amiksen on muutenkin sivistynyt ihminen, eikä mikään moukka.
Oletan että olen keskiverto älykkyydeltäni. Kävin kuitenkin yliopiston. Osa kursseista todella helppoja, osa vaati äärimmäistä pinnistelyä. Ne aiheet joissa pinnistelin on mulle elämässä ollut aina ja edelleen vaikeita, mutta sen pinnistelyn ja oppimisen kautta olen selvinnyt paremmin kuin jollen olisi kouluttautunut.
Välillä jopa hirvittää se mille asteelle ajattelukykyni olisi jäänyt jollei se olisi koulutuksen myötä parantunut. Oletan ja tiedän että älykkyyteni sinänsä ei kasvanut, mutta jokin kyky käyttää aivojansa laajemmin kuin vain hyväksyä ensimmäinen päähän pälkähtänyt ajatus, se ajattelun käyttökyky parani opiskelujen myötä paljon.
Korkeakoulutettujen keskimäääräinen älykkyys on korkeampi kuin vähemmmän koulutettujen.
AP ei tiedä älykkyyden ja viisauden eroa. Mitä älykkyyteen tulee, korkeakoulussa käyminen tuskin kasvattaa sitä siitä mitä se oli jo valmiiksi. Tyhmempi ei muutu älykkäämmäksi korkeakoulussa, eikä välttämättä läpäise koulutusohjelmaa.