Ei korkeakoulutetut ole sen älykkäämpiä kuin muutkaan
Ei korkeakoulussa käyminen tee sinua sen viisaammaksi.
Kommentit (55)
Totesitko, ettei korkeakoulu tee ketään viisaammaksi?
Totesitko, ettei korkeakoulu tee ketään viisaammaksi?
Ehkäpä he ovatkin jo sinne mennessä viisaampia kuin ap?
Ehkäpä he ovatkin jo sinne mennessä viisaampia kuin ap?
Ei se sitä tarkoita, vaan enemmänkin kykyä viedä joku projekti loppuun asti ja sinnikkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yliopistolle opiskelemaan päässeet on älykkäämpiä. Itse olen juristi.
Luuletko olevasi fiksumpi kuin muut?
Ei se koulutus välttämättä teekään, mutta viisas tajuaa sen koulutuksen hankkia.
Ei, sen sijaan pitkä koulutus tappaa kaiken luovuuden ja tunneälykkyyden. Se näkyy kaikkialla.
Joo, eihän niitä aivoja tietysti kannata mihinkään rakentavaan käyttää.
Ymmärrys on viisautta, jota ennen kutsuttiin järjeksi, ja sitä ennen logokseksi. Ymmärrys reaalimaailman ilmiöistä voi lisääntyä valtavasti yliopistolla, mutta näin ei välttämättä ole aina.
Älykkyys, millä tarkoitan tässä älykkyysosamäärää, ei sinänsä lisäänny opintojen myötä, tosin näinkään ei ihan aina välttämättä ole asianlaita.
Liikunta lisää, varsinkin varttuneemmalla iällä, älykkyysosamäärää merkittävästi.
Vierailija kirjoitti: Joo, eihän niitä aivoja tietysti kannata mihinkään rakentavaan käyttää.
Kyllä vaikka mökin voi rakentaa ilman korkeakoulutusta.
Keskimäärin koulutus korreloi kyllä älykkyyden kanssa. Ei se koulutus lisää älyä, mutta etenkin vaikeampien tutkintojen suorittaminen vaatii sitä älyä jo valmiiksi.
Paljon älykkäämpiä on aina. Mä oon matemaattisissa aineissa ainakin ihan uuno.
Tuhoon tuomittu keskustelu. Joillekin se koulutus on ainoa merkittävä saavutus elämässä. Vielä useamman elanto on riippuvainen akateemisuuden arvostuksesta. Asiasta ei siis voi keskustella rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tuhoon tuomittu keskustelu. Joillekin se koulutus on ainoa merkittävä saavutus elämässä. Vielä useamman elanto on riippuvainen akateemisuuden arvostuksesta. Asiasta ei siis voi keskustella rehellisesti.
Ylen puolueettomat asiantuntijat on yleensä akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin koulutus korreloi kyllä älykkyyden kanssa. Ei se koulutus lisää älyä, mutta etenkin vaikeampien tutkintojen suorittaminen vaatii sitä älyä jo valmiiksi.
Eikö vaikeiden asioiden kanssa painiminen omilla äärirajoilla kehitä älykkyyttä?
No esimerkiksi matematiikasta tai fysiikasta valmistuneiden ÄO:n keskiarvo on kyllä selvästi yli koko väestön ÄO:n keskiarvon.
Se taas, että ovatko viisaampia on toki ihan eri juttu.
Tutkitusti keskimäärin korkeakoulutetut on älykkäämpi. Keskimäärin ei kuitenkaan tarkoita, että yksittäistapauksessa näin olisi. Ei kaikki huippuälykkäät hae opiskelemaan. Voi hyvin olla, että koko maailman älykkäin ihminen on joku bussikuski jossain.
On ja ei ole. Tietyt alat kyllä vaatii matemaattista älykkyyttä, joissakin taas pärjää lukemalla.
Ei koulu kenestäkään tee älykkäämpää, mutta yliopistoon valikoituu älykkäitä ihmisiä.
No kyllä yliopistolle opiskelemaan päässeet on älykkäämpiä. Itse olen juristi.