Ei korkeakoulutetut ole sen älykkäämpiä kuin muutkaan
Ei korkeakoulussa käyminen tee sinua sen viisaammaksi.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
On ja ei ole. Tietyt alat kyllä vaatii matemaattista älykkyyttä, joissakin taas pärjää lukemalla.
Ei se tuhansien sivujen, usein englanninkielisten tenttikirjojenkaan omaksuminen kuukaudessa ihan kaikilta onnistu. Ei riitä että osaa lukea, pitää myös ymmärtää ja muistaa lukemansa suuresta tekstimassasta, ja niitä opittuja asioita testataan muutaman viikon välein.
Suurin osa yliopisto-opinnoista edellyttää kykyä analyyttiseen ajatteluun. Se puolestaan edellyttää jonkin verran älykkyyttä.
Monet lukeneet ihmiset ovat laiskoja.
Ihan pihalla käytännön asioista. Epäempaattisia. Eivätkä pidä huolta itsestään. Kodista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei, sen sijaan pitkä koulutus tappaa kaiken luovuuden ja tunneälykkyyden. Se näkyy kaikkialla.
Annapa tästä asiasta esimerkki!
Kummasta halusit jutella, älystä vai viisaudesta? Korkeakoulutettu tajuaisi, että otsikko ja itse teksti olivat eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti keskimäärin korkeakoulutetut on älykkäämpi. Keskimäärin ei kuitenkaan tarkoita, että yksittäistapauksessa näin olisi. Ei kaikki huippuälykkäät hae opiskelemaan. Voi hyvin olla, että koko maailman älykkäin ihminen on joku bussikuski jossain.
Tämä tilastollisen keskiarvon käsitteen ymmärtäminen on kyllä yksi asia, mikä korkeakoulutetuilta yleensä onnistuu. Aika selvä merkki alhaisesta koulutustasosta on "mutta minä tunnen yhden huippuälykkään duunarin joten tilastot ei voi pitää paikkaansa"-vänkäys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti keskimäärin korkeakoulutetut on älykkäämpi. Keskimäärin ei kuitenkaan tarkoita, että yksittäistapauksessa näin olisi. Ei kaikki huippuälykkäät hae opiskelemaan. Voi hyvin olla, että koko maailman älykkäin ihminen on joku bussikuski jossain.
Tämä tilastollisen keskiarvon käsitteen ymmärtäminen on kyllä yksi asia, mikä korkeakoulutetuilta yleensä onnistuu. Aika selvä merkki alhaisesta koulutustasosta on "mutta minä tunnen yhden huippuälykkään duunarin joten tilastot ei voi pitää paikkaansa"-vänkäys.
Amerikkalaiset mustat kommentoi X:ssä usein, että per capita rikostilastot on valkoisten rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Monet lukeneet ihmiset ovat laiskoja.
Ihan pihalla käytännön asioista. Epäempaattisia. Eivätkä pidä huolta itsestään. Kodista puhumattakaan.
Keskimäärinhän se menee just päin vastoin. Ne itsekeskeisimmät, ihan pihalla olevat elämänhallintaongelmaiset on yleensä alhaisimmin koulutettujakin.
Kyllä kaikenlainen koulutus lisää meidän synaptisia yhteyksiä aivoissa aivan tutkitustikin. Voit hahmottaa tätä eroa vertaamalla tikapuita ja kalaverkkoja toisiinsa. Eri alojen älykkyysosamääri on tutkittukin ja joku tuolla totesi, että korkeimmat on usein siellä fysiikan parissa tms. aloilla. Perushumanistisetkin alat olivat toki keskimääräistä korkeampia, mutta eivät yltäneet ihan tuonne fyysikoiden maailmaan, paitsi filosofian alalta. Viisaus on sitten tietenkin eri asia, koska se vaatii kiteytynyttä elämänkokemusta.
Miksi tämä on tabu-asia tai hankala hyväksyä? Olemme erilaisia ja kaikki yhtä arvokkaita. Ei kaikki voi olla teoreettisia fyysikoita.
Vierailija kirjoitti:
Ei koulu kenestäkään tee älykkäämpää, mutta yliopistoon valikoituu älykkäitä ihmisiä.
Tiedän ihmisiä keitä en pidä erityisen älykkäinä, mutta silti heillä on yliopistotutkinto. Heillä on ollut motivaatiota lukea. Samoin tiedän älykkäitä joita opiskelu ei ole kiinnostanut ja ovat valinneet ammatillisen tutkinnon.
No, ei sitä yliopistotutkintoa tyhmyydellä suoriteta.
Jätin väikkärin kesken kun alkoi pännimään ne pässit.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä yliopistolle opiskelemaan päässeet on älykkäämpiä. Itse olen juristi.
Olet alallasi taitava ja ehkä älykäs mutta oletko muuten ja muissa asioissa. Siis ihan arkisissa asioissa mitä haluat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet alallasi taitava ja ehkä älykäs mutta oletko muuten ja muissa asioissa. Siis ihan arkisissa asioissa mitä haluat tehdä.
Korkeakoulutettu ei osaa tehdä makaronilaatikkoa, kouluttamaton osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitin,fiksusti hoksasit. Lukevat ohjeita kuin se olio sitä Raamattua eikä osata makaroonia keittää kun ne ei kypsy siinä ajassa mitä pussissa lukee. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.
Tunnetko ketään, joka ei ole päässyt ammattikoulusta läpi? Vertaa häntä tuttuusi, jolla on korkeakoulututkinto. Uskon, että huomaat eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitin,fiksusti hoksasit. Lukevat ohjeita kuin se olio sitä Raamattua eikä osata makaroonia keittää kun ne ei kypsy siinä ajassa mitä pussissa lukee. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.
Yliopistossa kyllä nimenomaan opetetaan sen luetun tiedon soveltamista ja ymmärtämistä, eli nimenomaan ei mene noin.
Ne jotka ei osaa yhtään soveltaa lukemaansa ovat todennäköisesti älyllisesti heikoimmasta päästä, eivätkä selviäisi korkeakoulusta. Tai sitten jotain vahvasti autistisia piirteitä omaavia, mutta älykkäitä joillain osa-alueilla.
Ei tietenkään tee, mutta korreloi kyllä korkeamman älykkyyden kanssa.
Älykkäät ymmärtävät hankkia korkean koulutuksen, koska sillä saa etuja työelämässä.
Älykkäät ovat yleensä muutenkin oikeasti kiinnostuneita asioista ja haluavat siksi opiskella ja tehdä mielenkiintoista työtä liukuhihnatyön sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tuplamaisteri. Ei kaikki ole, osa tankkaa ulkoa. Ja osa älykkäistä ei halua yliopistoon.
Äly ja viisaus on eri asioita. Kyllä älykkyys ja korkea koulutus korreloi vahvasti.