Voiko luonnonkiharat hiukset periytyä sedältä veljen lapsille?
Kommentit (46)
Jos esim isosisällä on ollut kiharat hiukset ne voivat yhtäkkiä tulla lapsenlapsellekin.
Kyllä voivat!:D Mulla on prinssi Harryn punainen umpikihara tukka, vaikkei sitä ole kenellekään lähisukulaisella. Mun täydellinen klooni löytyy monen sukupolven takaa.
En ole vielä keksinyt, keneltä vittumainen luonteeni on periytynyt!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tästä kiharuuden perimästä tarkemmin, mutta esim. punahiuksisuus edellyttää, että sekä äidillä, että isällä on punahiuksisuuden geenejä. Yhdistyessä tulee väri esille. Näin ollen vanhemmilla tai heidän sisaruksillaan ei kenelläkään välttämättä ole punaisia hiuksia. Saattaa olla, että kiharuuden asia on sama eli piirre tulee olla molempien vanhempien geeneissä. Geenilottoa siis.
Tää on jännä. Mulla on neljä tätiä, joista jokaisella on vähintään yksi punahiuksinen (ja pisamanaamainen lapsi). Kellään heistä ei siis ole punaisia hiuksia, eikä kenenkään miehellä ole, mutta aika hauska sattuma, että jokainen on löytänyt miehen, joilla on myös tuo geeni (joka meidän suvussa selvästi on, vaikka yhtään punahiuksista ei ole pariin edelliseen sukupolveen ollut - sitä vanhemmista ei tiedetä). Mä olen ainoa lapsi, joten en voi tietää, voisiko näin olla myös mun vanhempien kohdalla (esim. yhdellä tädillä vasta kolmas lapsi oli punahiuksinen).
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä keksinyt, keneltä vittumainen luonteeni on periytynyt!
Meillä taas v-mäinen luonne ja änkyröinti kulkee suvussa. Tiedetään monta tällaista yksilöä menneisyydestäkin :D
Siskoni on ihan meidän tädin näköinen ja poikani on siskoni näköinen