Voiko luonnonkiharat hiukset periytyä sedältä veljen lapsille?
Kommentit (46)
Kyllä ne voi periytyä vaikka mistä. Minulle ne on periytynyt isältä. Tosin isälläkään ei enää ole kiharoita, nuorempana on ollut.
Joku voisi ajatella että miten minulla on kiharat kun vanhemmillakaan ei näy.
Ei kai ne nyt sedältä periydy. Paitsi jos setä ei olekaan oikeasti setä vaan isä.
No ainakin erilaiset piirteet voivat hyppiä jännästi suvussa. Esim. toinen lapseni on aivan siskoni näköinen mutta ei lainkaan minun. Onneksi äitiydestä ei ole sentään mitään epäilyksen sijaa tai muuten kyllä voisi moni epäillä mitä oikein on tapahtunut, niin suuri on yhdennäköisyys.
No samoja geenejähän sisarukset kantaa. Minulla on samanlainen nenä kuin isän siskolla, kellään muulla meidän perheessä ei ole tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne nyt sedältä periydy. Paitsi jos setä ei olekaan oikeasti setä vaan isä.
Paitsi setä on sukulainen, jolla on yhteisiä geenejä lapsen isän kanssa. Ei meilläkään ole suvussa juurikaan luonnonkiharaa, mutta yhdellä lapsista on.
Vierailija kirjoitti:
No samoja geenejähän sisarukset kantaa. Minulla on samanlainen nenä kuin isän siskolla, kellään muulla meidän perheessä ei ole tällaista.
Minäkin näytän ihan samalta kuin isäni sisko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi setä on sukulainen, jolla on yhteisiä geenejä lapsen isän kanssa. Ei meilläkään ole suvussa juurikaan luonnonkiharaa, mutta yhdellä lapsista on.
Silti ne geenit eivät periydy siltä sedältä. Geenit periytyvät aina vain isältä ja äidiltä. Mutta sisarukset kantavat yhteisiäkin geenejä, joten jos sedällä on luonnonkiharat hiukset, sellaiset voi tulla veljenpojallekin.
Riippuu kenen veljessä sinä puhut? Minua sanotaan tätini näköiseksi, vaikka täti kaatui talvisodassa 21 vuotta ennen syntymääni.
Ei. Suvussa on geeni joka pompsahtaa esiin siellä täällä.
Itselläni on kiharat hiukset, vaikkei kellään muulla suvussa ole. Tai sitten joku suoristi aina hiuksensa. Vähän outoa kun en tiedä onko äidin vai isän puolelta edes.
No, pojallani on nyt myös laineikkaat hiukset niin meitä on 2.
Isäni on DNA -testin mukaan isäni, joten ei ole postimiehen kiharat kyseessä.
Mulla on hirviä afro. Ei oo muilla suvussa eikä kukkaa nyt hoksannu edesmenneistäkkää että on kiharat ollu jollakin. Hypännyt jonku sukupolven yli. Voihan ne hyppiä suvussa geenit ja joku niitä omistaa ja sitte jollekki pasahtaa ne geenit.
Ja joooooooo olen ihan kalpea blondi, siniharmaa silmäinen Suomalainen eikä minun Äiti ole käynyt vieraissa ja olen ihan varma siitä. Ikäni kuunnellu tuota shittiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siltä sedältä silti mitään periydy muuta kuin hänen omille lapsilleen. Sen sijaan ne on toki niitä samoja geenejä, jotka sille sedälle ne kiharat hiukset on aiheuttaneet, joita sedän veli on omalle lapselleen periyttänyt.
periytyy jos setä onkin isä, sitähän sä kysyit
oikeesti se geeni on molemmilla (kulukee suvussa) ja jos on otollista ni jälkikasvukin saa osansa
Voi.Äidin veljen pojan pojalla on punertava tukka kun isänsä äidin veljellä oli. Muilla ei ollut ,aika kaukaa periytyy.
Suvun piirteet kulkevat suvun geeneissä, joten on ihan mahdollista näyttää joltain kaukaisemmaltakin sukulaiseltaan. Omassakin suvussa on tällaista.
On piileviä ja latentteja geenejä. Se selittää asian. Tai sitten setä on isä.
No ei, kun ei ne geenit silleen toimi. Kiharatukkaisuus on isän suvussa ja sitä kautta tullut sille lapselle, vaikka isällä ei olekaan kiharat hiukset.
Tämä yksi julkkishan, joka oli Sukuni salat-ohjelmassa, kertoi, ettei hän tiedä, mistä hänen säkkärä ja tumma, ulkomaalaisen sorttinen ulkomuotonsa tulee. Ja sitten selvisi, että suvussa on ollut tummaihoinen.
Ei. Mutta sillä sedän sisaruksella (lapsen vanhempi) voi olla geeni, joka on yhteydessä luonnonkihariin hiuksiin ja se voi periytyä lapselle.