Voiko luonnonkiharat hiukset periytyä sedältä veljen lapsille?
Kommentit (46)
Ei, vaan sedälle ja veljenpojalle on periytynyt ne luonnonkiharat joltain heidän yhteiseltä esivanhemmaltaan.
No tottakai geenit voi näkyä eri tavalla,. Minä en ole äitini suvun näköinen, kun olen vaalea. Veljeni taas on tummempi. Myös minun lapseni on ja on samaa näköä muutenkin veljeni kanssa. Ja itse siis olen nainen, joten ei epäilystä isyydestä. Tai kai joku on niin sairas että kuvittelee jotain sukurutsaa, etenkin kun veljeni oli 14v kun poikani syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne siltä sedältä periydy, vaan isän puolen suvun geeneistä.
Niin. Jos periytyisi joku piirre suoraan sedältä, niin siinä tapauksessa setä olisi myös isä. 😂
Postinkantajilla, pitsamuuleilla ja putkimiehillä on usein kiharat hiukset.
Keisari kirjoitti:
Mulla on hirviä afro. Ei oo muilla suvussa eikä kukkaa nyt hoksannu edesmenneistäkkää että on kiharat ollu jollakin. Hypännyt jonku sukupolven yli. Voihan ne hyppiä suvussa geenit ja joku niitä omistaa ja sitte jollekki pasahtaa ne geenit.
Ja joooooooo olen ihan kalpea blondi, siniharmaa silmäinen Suomalainen eikä minun Äiti ole käynyt vieraissa ja olen ihan varma siitä. Ikäni kuunnellu tuota shittiä
Sama mulla, onpa hauska vitsi heh.
Näyttää hän Schumin poikakin enemmän Ralfilta kuin isältään.
*näyttäähän. Puhelin ei taas osaa 😝
Mulla ja miehellä piikkisuorat hiukset.
Isälläni luonnonkiharat.
Minun kahdella lapsella toisella piikkisuorat ja toisella luonnonkiharat.
Eli kaksi piikkisuoratukkaa voi saada kiharahiuksisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Suvun piirteet kulkevat suvun geeneissä, joten on ihan mahdollista näyttää joltain kaukaisemmaltakin sukulaiseltaan. Omassakin suvussa on tällaista.
Eikä pelkästään mahdollista vaan juuri niin se normaalisti menee.
Ei kai kukaan kuvittele, että ulkonäköpiirteet tulisi vain vanhempien ulkonäöstä?
Vierailija kirjoitti:
Voi.Äidin veljen pojan pojalla on punertava tukka kun isänsä äidin veljellä oli. Muilla ei ollut ,aika kaukaa periytyy.
Punatukkaisuus on piilevä ominaisuus, se tulee esiin vain jos molemmilla vanhemmilla on geeni.
En tiedä tästä kiharuuden perimästä tarkemmin, mutta esim. punahiuksisuus edellyttää, että sekä äidillä, että isällä on punahiuksisuuden geenejä. Yhdistyessä tulee väri esille. Näin ollen vanhemmilla tai heidän sisaruksillaan ei kenelläkään välttämättä ole punaisia hiuksia. Saattaa olla, että kiharuuden asia on sama eli piirre tulee olla molempien vanhempien geeneissä. Geenilottoa siis.
Koska nukuimme koulun biologian tunneilla tiedämme, että ihmisillä ei ole domonoivia ja resessiivisiä geenejä, vaan setä on väistämättä saattanut alulle pienen kiharapään.
Voihan ne periytyä jos se setä on viime kädessä ne lapset pannut aluille.
Oma poikani 21v on isänsä sodassa kuolleen enon kopio ulkonäöstä. Eli kyllä voi periytyä kaukaakin
Setähän voi olla jopa nuorempi kuin veljenpoika.
Minulla hiukset kihartuivat ja tummenivat raskauden myötä. Hormonaaliset tekijät vaikuttivat fenotyyppiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä yksi julkkishan, joka oli Sukuni salat-ohjelmassa, kertoi, ettei hän tiedä, mistä hänen säkkärä ja tumma, ulkomaalaisen sorttinen ulkomuotonsa tulee. Ja sitten selvisi, että suvussa on ollut tummaihoinen.
Tarkoitatko Idols-Peteä. Mummi oli nuorna tyttönä ollut sillai jonkun perähikiälle saapuneen sirkusseurueen afrikkalaisen muusikon kanssa. Suomalaiset naisenalut on aina olleet livakoita liikkeissään.
Vierailija kirjoitti:
Setähän voi olla jopa nuorempi kuin veljenpoika.
Tällöin setä perii kiharat hiukset veljenpojaltaan. Ihan normaalia periytyvyyttä.
Ei ne siltä sedältä periydy, vaan isän puolen suvun geeneistä.