Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesukoneen poistovesi nousee lattiakaivosta ylös

Vierailija
13.02.2025 |

Vettä tulee paljon. Lattia lainehtii. Suihkussa käynti ei tee tuota ongelmaa eli vesi menee normaalisti lattiakaivoon. Paitsi jos käy suihkussa samaan aikaan niin sitten on vettä nilkkaan asti. Huoltomies oli käynyt ja oli lappu että viemäri toimii normaalisti. Oli ilmeisesti laskenut sinne vaan vettä eli kuten sanoin niin suihkussa käynti ei nosta vettä. Ainoastaan se poistovesi nousee. Näin ei oo ollut aina eli kuukauden verran tehnyt tuota ja vettä tulee aina vaan enemmän. Pistin ilmoitukseenkin että pesukoneen poistovesi nousee. Tämä on nyt toinen kerta kun on käyty asunnossa ilman että olen ollut kotona. Ei jaksaisi taas pistää viestiä että edelleen se vesi nousee.

Ei kai sen tuolla tavalla kuulu nousta sen veden ja varsinkaan kun ei ole tehnyt sitä aiemmin.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suihkussa saa samaan aikaan käydä kun kone päällä.

Mikä ihme sen kieltää? Minä olen käynyt satoja kertoja.

Vierailija
62/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaava tapahtunut yhdestä syystä: viemärissä hiuksista tukos. Pesukoneesta vettä tulee kerralla enemmän kuin suihkusta, joten pienenkin tukoksen alun huomaa.

Yhden kerran poistovesi pursusi poistoletkun liitoskohdasta. Tuolloin olin suihkukaivoa tyhjentäessä vahingossa kasannut sen muovisen sisäosahärpäkkeen niin, että se tukki pyykkikoneen poistoaukon sieltä viemärin päästä. Siinäpä olikin tukoksen selvittämisessä vähän haastetta (sehän piti tietty purkaa pois kun rassaili poistoletkua ja etsi tukosta sieltä :D.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelma ratkesi sillä,että laitoin poistoletkun pyykkämisen aikana menemään vessanpönttöön,kuten ennen maallakin tehtiin ja hyvin on toiminut. En vain jaksanut sitä huoltomies-rumbaa ja tukkiutuvaa lavuaaria enää ja johan loppui tulviminen ja pas kaveden lilluminen käsienpesualtaassa (toki käytin viemärinavaajaa ennen tätä toimenpidettä ja koska se auttoi vain hetkellisesti,päädyin tähän "letku pönttöön"-ratkaisuun). Jos lattiakaivosi on tukossa, avaa se kansi, poista kaikki näkyvä töhnä, laita viemärinavausainetta vuorokaudeksi ja jos ei sekään auta, soita vielä kerran huoltomies (ota kuvat tulvivasta kaivosta,jos ei muuten älyä ongelmaa) ja jos ei huoltomiehen käynti edelleenkään auta, vaadi vuokranalennusta tai remonttia. Likavedet eivät saa tulla lattioille.

Vierailija
64/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne avaajarakeet on kyllä tehokkaita, sitä voi kokeilla.

Miksi?

Miksi pitäisi käyttää omia rahojaan asiaan joka kuuluu vuokran antajalle? Seuraavaksi teet putkirempan kokonaisuudessaan itse? Ääliö!

Missä kohtaa ap kertoi asuvansa vuokra-asunnossa?

Vierailija
65/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakohan nykyään enää laittaa asunto-osakeyhtiössä putkenavaus ainetta itse vai onkohan se taloyhtiön tehtävä? Niillä kuitenkin tukos poistuisi. Aineet maksaa muutamia euroja. Kannattaa kysyä, että saatko avata itse.

"Lattiakaivon puhdistaminen

Jos tukkeuman syynä epäilee viemäritukosta, vuokralaisen tulee ilmoittaa siitä vuokranantajansa kautta taloyhtiölle, koska syvemmän tukoksen poistaminen kuuluu lähtökohtaisesti yhtiön vastuulle. Avaamatta jätetty tukos voi aiheuttaa mittavan vesivahingon, joten ilmoitus tulisi tehdä heti.24.4.2023

https://www.kiinteistolehti.fi

Nämä viisi asiaa kuuluvat vuokralaisen vastuulle - Suomen Kiinteistöle

hti

Tämä juuri. Täällä neuvotaan kaiken maailman rakeita ja muita myrkkyjä sullomaan viemäriin, vaikka oikea osoite on huoltomies, taloyhtiö ja vuokranantaja 

Vierailija
66/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaada rikkihappoa niin turhat paskat liukenee pois. 

Vierailija
67/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tukos siellä on, kameralla voi putkiasentaja katella. 

Jos on tukos, ei sinne kameramiehiä tarvita, vaan myyrä vetää kaiken paineella puhtaaksi. Putkien kamerakuvaus on lähinnä joidenkin putkifirmojen agressiivista myyntityötä varten. Ne näyttää sieltä kuvista kulumia ja mahdollisia halkeamia, katsoo putken värin ja kertoo minkä ikäisiä sen väriset putket on ja pelottelee, että vanhemmat PVC putket kestää vain niin ja niin monta vuotta, kun todellisuudessa niitä vanhentavat UV-valot ei viemäriin eksy. 

Jos putkimies on ammattilainen, ei se tukosta lähde kuvaamaan, vaan avaamaan. Jos tukos on lähellä viemäriä, se voi onnistua työntämällä pikku letku ja paineella. Jos syvemmälle, silloin ne käyttää myyrää, eli painepesin päätä joka ruiskuttamalla liikkuu eteenpäin. Sen putsauksen jälkeen putki on pitkään auki, jos sitä ymmärtää olla tahalleen tukkimatta.

Vierailija
68/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Miksi pitäisi käyttää omia rahojaan asiaan joka kuuluu vuokran antajalle? Seuraavaksi teet putkirempan kokonaisuudessaan itse? Ääliö!

Ei tainnut sanoa, mutta harva omistusasunnon omistaja laittaa kahden kerran jälkeen viestiä joka on yleensä laskutusperuste huoltoyhtiölle. Jos asunnon omistaa itse, silloin huoltomiehelle lähtisi viimeistään kahden käynnin jälkeen reklamaatio jota ei voi käyttää laskutukseen. 

Vierailija
69/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten putkimiehen soittamisesta saadaan tällainen somekohu😁

Vierailija
70/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten putkimiehen soittamisesta saadaan tällainen somekohu😁

Onko tämä jossain muuallakin somessa? Vai ihan tavallinen päivä av:lla?

Vierailija
71/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneen ei ainakaan kannata olla samassa huoneessa päällä. Siellä sähkömoottorissa on aikamoiset kelat. Jos tulee joku vikatila ja maadoitus pikkasenkaan ottaa lattian veteen ei se ihan turvallisinta ole.

Vierailija
72/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita huoltomiehelle ja käske hoitaa kuntoon. Ei sille tarvi yhtään enempää neuvoja antaa. Kun vesi nousee viemärissä isommalla määrällä, jossain vaiheessa se on tukossa.

Jos huoltomies ei hoida kolmannellakaan kerralla, ilmoitat vuokranantajalle, taloyhtiön hallitukselle tai kelle vaan joka omistaa kiinteistön siitä yhtiöstä. Jokainen joka omistaa asunnon ei varmasti halua vesivahinkoa. Huoltomies joka ei ymmärrä työtään saa kyllä heiltä vauhtia. Aika kalliiksi voi tulla tuollainen huoltomies joka vähät välittää miten vesi kulkee.

Joskus huoltoasemilla ihmetellyt, kun joku kassalla ei reagoi, jos kerron, että WC:ssä vesi tulee lattialle. Samantien, kun on sanonut pomolle tai omistajalle, on tullut vipinää kinttuihin.

Huoltomies enintää rassaa sen viemäriputken kierrejousella, ei ne sen enempää itse tee, vaan tilaavat putkimiehen hoitamaan asian, jos tuo ei riitä. Tosin tuo putkimiehen tilaus voi kuulua isännöistijälle. Jos isännöinti ja huolto ovat eri yhtiöistä, vastuut noista asioista voivat kuulua vain toiselle ja tieto ei välttämättä kulje toiselta toiselle. Huoltomiehet eivät ole mitään järjenjättiläisiä. Itse olen moneen kertaan valittanut rappukäytävän murtuneesta valokatkaisemista, jonka joku oli korjannut teipillä. Mitään ei tapahtunut ennenkuin meillä kävi sitten "pomo-huoltomies" korjaamassa yhtä vikaa omasta asunnosta ja samalla näytin sitten kädestä pitäen sen rikkinäisen katkaisijan. Sen jälkeen vaihtui äkkiä. Veikkaan, että huoltomiehet olivat aina katsoneet rappukäytävän väärää katkaisijaa, kun niitä on monta. Sen jälkeen olen aina vääntänyt rautalangasta vikailmoituksen, niin ettei pitäisi olla erehtymisen mahdollisuutta.

Ap:n kannattaisi laittaa nyt viestiä isännöitsijälle, että huoltomies on jo käynyt pari kertaa, eikä asia ole kunnossa. Ei kannata itse laitella mitään viemärirakeita. Putkimies rassaa sitten enemmän ja joskus tekevät viemärin painepesun ja olenpa kuullut että jossain tapauksessa ovat joutuneet kuvaamaan ja aukomaan viemäriä höyryllä rasvakertymästä.

Vierailija
73/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita huoltomiehelle ja käske hoitaa kuntoon. Ei sille tarvi yhtään enempää neuvoja antaa. Kun vesi nousee viemärissä isommalla määrällä, jossain vaiheessa se on tukossa.

Jos huoltomies ei hoida kolmannellakaan kerralla, ilmoitat vuokranantajalle, taloyhtiön hallitukselle tai kelle vaan joka omistaa kiinteistön siitä yhtiöstä. Jokainen joka omistaa asunnon ei varmasti halua vesivahinkoa. Huoltomies joka ei ymmärrä työtään saa kyllä heiltä vauhtia. Aika kalliiksi voi tulla tuollainen huoltomies joka vähät välittää miten vesi kulkee.

Joskus huoltoasemilla ihmetellyt, kun joku kassalla ei reagoi, jos kerron, että WC:ssä vesi tulee lattialle. Samantien, kun on sanonut pomolle tai omistajalle, on tullut vipinää kinttuihin.

Huoltomies enintää rassaa sen viemäriputken kierrejousella, ei ne sen enempää itse tee, vaan tilaavat putkimiehen hoitamaan asian, jos tuo ei riitä. Tosin tuo putkimiehen tilaus voi kuulua isännöistijälle. Jos isännöinti ja huolto ovat eri yhtiöistä, vastuut noista asioista voivat kuulua vain toiselle ja tieto ei välttämättä kulje toiselta toiselle. Huoltomiehet eivät ole mitään järjenjättiläisiä. Itse olen moneen kertaan valittanut rappukäytävän murtuneesta valokatkaisemista, jonka joku oli korjannut teipillä. Mitään ei tapahtunut ennenkuin meillä kävi sitten "pomo-huoltomies" korjaamassa yhtä vikaa omasta asunnosta ja samalla näytin sitten kädestä pitäen sen rikkinäisen katkaisijan. Sen jälkeen vaihtui äkkiä. Veikkaan, että huoltomiehet olivat aina katsoneet rappukäytävän väärää katkaisijaa, kun niitä on monta. Sen jälkeen olen aina vääntänyt rautalangasta vikailmoituksen, niin ettei pitäisi olla erehtymisen mahdollisuutta.

Ap:n kannattaisi laittaa nyt viestiä isännöitsijälle, että huoltomies on jo käynyt pari kertaa, eikä asia ole kunnossa. Ei kannata itse laitella mitään viemärirakeita. Putkimies rassaa sitten enemmän ja joskus tekevät viemärin painepesun ja olenpa kuullut että jossain tapauksessa ovat joutuneet kuvaamaan ja aukomaan viemäriä höyryllä rasvakertymästä.

Jos putki on tukossa kahden käynnin jälkeenkin, se tukos on melko varmasti taloyhtiön puolella. Putkimiestä ei kannata muiden kuin omakotiasujan tilata, koska lasku kuuluu silloin taloyhtiölle.

Vierailija
74/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lavuaarin osalta voit käyttää, ensin mr. Musclea ja jos ei aukene >2mm rautalankaa jossa erittäin pieni koukku n. 4mm yhteen taitettu varovasti pyörität, n. 35cm pitkä normaalisti saat otettua lavuaarista hiukset ja lanka tukokset avaamatta vesilukkoa, toistat muutaman kerran tuon jokaisen pienen aukon osalta.

Jos ei avaudu ota yhteys putkimieheen ( omakotitalo ), talonmieheen voi ottaa yhteys heti jos vuokralla

Lavuaatin vesilukko on ihan kierteellä kiinni ja helppo avata, aukeaa samaan suuntaan kiertämällä kuin kossupullo. Miksi leikkiä jollakin rautalangalla? Hölmö.

Taidat olla tyttö? Ne kun eivät yleensä mitään osaa tehdä.

Vierailija
75/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

About ja aika tarkalleen viidennessä lauseessa. Siitä kohtaa kun alat tavailemaan niin asia ehkä valkenee sinullekin. 

Vierailija
76/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juuri. Täällä neuvotaan kaiken maailman rakeita ja muita myrkkyjä sullomaan viemäriin, vaikka oikea osoite on huoltomies, taloyhtiö ja vuokranantaja

Käytä rakeita, sanoi isännöitsijä. Talolla ei ollut huoltoyhtiötä. Sellaista on landella.

Vierailija
77/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lavuaarin osalta voit käyttää, ensin mr. Musclea ja jos ei aukene >2mm rautalankaa jossa erittäin pieni koukku n. 4mm yhteen taitettu varovasti pyörität, n. 35cm pitkä normaalisti saat otettua lavuaarista hiukset ja lanka tukokset avaamatta vesilukkoa, toistat muutaman kerran tuon jokaisen pienen aukon osalta.

Jos ei avaudu ota yhteys putkimieheen ( omakotitalo ), talonmieheen voi ottaa yhteys heti jos vuokralla

Lavuaatin vesilukko on ihan kierteellä kiinni ja helppo avata, aukeaa samaan suuntaan kiertämällä kuin kossupullo. Miksi leikkiä jollakin rautalangalla? Hölmö.

Taidat olla tyttö? Ne kun eivät yleensä mitään osaa tehdä.

Vesilukkoja on monenlaisia. Yhdellä sukulaisella on sellainen, ettei siihen tahdo kukaan koskea. Se ei ole mikään helppo kierteellä oleva. Viimeksi kun huoltomiehet kävivät siellä, joutui tuohon vesilukkoon odottelemaan varaosia kauan. Sitä pystyi käyttämään niin, että alla oli vati keräämässä tippasevan veden. Ihmeteltiin, mikseivät vaihtaneet sitä normaaliin vesilukkoon. Mutta suurin osa lavuaarien vesilukoista on helposti aukeavia ja puhdistettavia. Nykyään niiden putsaus kuuluu kyllä taloyhtiölle, ettei niitä edes saisi itse putsata. Meillä puoliso putsaa ne itse, oli joskus kesätöissä huoltomiehenä, missä joutui tuotakin tekemään. Taloyhtiöille nuo siirtyi, kun kaikki eivät osaa laittaa sitä oikein takaisin, jolloin joku kohta jää vuotamaan ja siitä voi syntyä vesivahinko.

Vierailija
78/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneen ei ainakaan kannata olla samassa huoneessa päällä. Siellä sähkömoottorissa on aikamoiset kelat. Jos tulee joku vikatila ja maadoitus pikkasenkaan ottaa lattian veteen ei se ihan turvallisinta ole.

Puhut nyt varmaan suisidaaliyksiöiden kylppäreistä, jotka on reilun metrin suuntaansa. Minulla kylppäri on 2,2 x 3,6 metriä, ei ole pesukone lähelläkään suihkua.

Vierailija
79/79 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut nyt varmaan suisidaaliyksiöiden kylppäreistä, jotka on reilun metrin suuntaansa. Minulla kylppäri on 2,2 x 3,6 metriä, ei ole pesukone lähelläkään suihkua.

Ei etäisyys ole se ainoa, vaan onko lattia pesukoneenkin kohdalla sähköä johtava, eli märkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan