Pesukoneen poistovesi nousee lattiakaivosta ylös
Vettä tulee paljon. Lattia lainehtii. Suihkussa käynti ei tee tuota ongelmaa eli vesi menee normaalisti lattiakaivoon. Paitsi jos käy suihkussa samaan aikaan niin sitten on vettä nilkkaan asti. Huoltomies oli käynyt ja oli lappu että viemäri toimii normaalisti. Oli ilmeisesti laskenut sinne vaan vettä eli kuten sanoin niin suihkussa käynti ei nosta vettä. Ainoastaan se poistovesi nousee. Näin ei oo ollut aina eli kuukauden verran tehnyt tuota ja vettä tulee aina vaan enemmän. Pistin ilmoitukseenkin että pesukoneen poistovesi nousee. Tämä on nyt toinen kerta kun on käyty asunnossa ilman että olen ollut kotona. Ei jaksaisi taas pistää viestiä että edelleen se vesi nousee.
Ei kai sen tuolla tavalla kuulu nousta sen veden ja varsinkaan kun ei ole tehnyt sitä aiemmin.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Saakohan nykyään enää laittaa asunto-osakeyhtiössä putkenavaus ainetta itse vai onkohan se taloyhtiön tehtävä? Niillä kuitenkin tukos poistuisi. Aineet maksaa muutamia euroja. Kannattaa kysyä, että saatko avata itse.
"Lattiakaivon puhdistaminen
Jos tukkeuman syynä epäilee viemäritukosta, vuokralaisen tulee ilmoittaa siitä vuokranantajansa kautta taloyhtiölle, koska syvemmän tukoksen poistaminen kuuluu lähtökohtaisesti yhtiön vastuulle. Avaamatta jätetty tukos voi aiheuttaa mittavan vesivahingon, joten ilmoitus tulisi tehdä heti.24.4.2023
https://www.kiinteistolehti.fi
Nämä viisi asiaa kuuluvat vuokralaisen vastuulle - Suomen Kiinteistöle
hti
Mikset osta sitä viemarinavausraetta?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/teknoseesam-530-g-viemarinavaus…
Liikaa pesuainetta, eli vaahto tukkii röörit.
Tottakai, katso se on sellainen hyper-ego - pesukone, joka imee viemäristä likaveden, puhdistaa ja suodattaa sen pyykin läpi ja palauttaa juomavesiputkisoon puhdistetun veden.
Tukos voi olla myös syvemmällä pystyviemärissä tai sitten, varsinkin jos imee korvausilmaa sisältää, korvausilmaputken huipulla on linnunpesä tms. Nämä ongelmat pahenevat, jos useammasta samassa viemärilinjassa olevasta hanasta, suihkusta, pesukoneesta jne lasketaan yhtäaikaa vettä. Kerrostalossa alimman kerroksen asunnossa ongelmia voi olla eniten. Silloin usein tukos on pystyssä tai tuo linnunpesä.
Tärkeää olisi huoltomiehen paikalla ollessa saada yhtäaikaa mahdollisimman moni hana, suihku tms siinä viemärilinjassa yhtäaikaa auki. Sitten vielä sun pesukone päälle ja tyhjentämään vettä. Mikäli muualla ei ole ongelmia, voi olla tukos vaan jossain lattiakaivon ja pystyn välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks se lattiakaivoon menee, meillä menee lavuaarin alapuoliseen putkeen suoraan.
Meillä ei oo se liitettynä lavuaariin vaan liitäntäputket on seinässä.
Ap
Olisko mahdollista liittää letku lavuaariin. Jos asut vuokralla , lattiakaivon siivous kuuluu sinulle.
Taitaa kuulua nykyään taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Saakohan nykyään enää laittaa asunto-osakeyhtiössä putkenavaus ainetta itse vai onkohan se taloyhtiön tehtävä? Niillä kuitenkin tukos poistuisi. Aineet maksaa muutamia euroja. Kannattaa kysyä, että saatko avata itse.
Kannattaa se "putkimies" hommata kaupan hyllyltä ennemmin kuin putkimies huoltofirmasta.
Joku tukos siellä on, kameralla voi putkiasentaja katella.
Soita jollekin ketkä tulee etsimään talosta linnunpesiä, esim. riistakeskus, metsähallitus, partiolaiset, lapinlahden linnut.
Irrota pesukoneen poistoletku poistoputkesta ja rassaa molemmat. Oletko muuten pessyt pesukoneen ohjelman mahdollisimman kuumalla?
Ja siis jos on oma tai joku vuokrafirman tai kaupungin kämppä, niin ohjeiden mukaan yhteys huoltoon tai jos yksityiseltä niin yhteys vuokranantajaan ja ohjeiden mukaan sitten huoltoon joko itse tai va. Jossain taloyhtiössä vain osakkaan huoltopyynnöt menevät eteenpäin huoltoon oikein. Itse ei kannata missään tapauksessa tilata ketään putkimiestä tai viemärinkuvaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, katso se on sellainen hyper-ego - pesukone, joka imee viemäristä likaveden, puhdistaa ja suodattaa sen pyykin läpi ja palauttaa juomavesiputkisoon puhdistetun veden.
Nerokasta, mistä näitä saa ?
En ole putkimies mutta voin vilkaista ;-)
Vierailija kirjoitti:
Irrota pesukoneen poistoletku poistoputkesta ja rassaa molemmat. Oletko muuten pessyt pesukoneen ohjelman mahdollisimman kuumalla?
Jos vesi tulee ylös lattiakaivosta, tukos on lttiakaivossa tau edenpänä viemärissä. Koneesta tulee kerralla paineella niin paljon vettä, ettei viemäri vedä. Suihkusta/hanasta pitää laskea pitkään, että ongelma ilmaantuu, paine voi olla niin heikko, ettei tarvitse lisäkorvausilmaa, mikäli se korvausilmaputki olisi tukossa
Tukos on syvällä. Laita vaan viemärinavausrakeita lattiakaivoon. Koska tilavuus on noinkin suuri, sinne voi pian mennä koko purkillinen rakeita. Ja kuumaa vettä perään oikein reilusti. Näin minä olen saanut syvällä olevan tukkeen liikkeelle ja toisinaan imukupilla pumpaten.
Asukkaalla ei ole velvollisuutta mitään rakeita hankkia, yleensä sallitaan se että hajulukot putsataan ja periaatteessa kodin putkaria saa laittaa mutta noi viemärit pitäis kyllä huoltomiehen tai taloyhtiön tilaaman putkarin rassata pitkän viemärin kanssa.
Asukkaalla on kuitenkin velvollisuus viipymättä ja todistettavasti ilmoittaa taloyhtiölle potentiaalisesta kosteusongelmasta, ja tosiaan kuvan kanssa, jos poistovesi kerran nilkkoihin asti nousee. Se ei voi olla tarkoitus, eikä ainakaan vanhemman kylppärin kosteussulku välttämättä tuollaiseen märkyyteen riitä. ihmettelenpä jos se vesi edes pysyy kylppärissä, mahtaa olla syvä kaato ja korkea kynnys. Mutta tämän velvollisuuden asukas on tässä täyttänytkin, ja nyt vaan muistutusta hallitukselle ja isännöitsijälle myös.
Rotta viemärissä. Suihkuvedet ehtii juoda, mutta pyykinpesuvesi on niin pahanmakuista että ei se sitä ala juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Asukkaalla ei ole velvollisuutta mitään rakeita hankkia, yleensä sallitaan se että hajulukot putsataan ja periaatteessa kodin putkaria saa laittaa mutta noi viemärit pitäis kyllä huoltomiehen tai taloyhtiön tilaaman putkarin rassata pitkän viemärin kanssa.
Asukkaalla on kuitenkin velvollisuus viipymättä ja todistettavasti ilmoittaa taloyhtiölle potentiaalisesta kosteusongelmasta, ja tosiaan kuvan kanssa, jos poistovesi kerran nilkkoihin asti nousee. Se ei voi olla tarkoitus, eikä ainakaan vanhemman kylppärin kosteussulku välttämättä tuollaiseen märkyyteen riitä. ihmettelenpä jos se vesi edes pysyy kylppärissä, mahtaa olla syvä kaato ja korkea kynnys. Mutta tämän velvollisuuden asukas on tässä täyttänytkin, ja nyt vaan muistutusta hallitukselle ja isännöitsijälle myös.
Nilkkoihin asti vesi edellyttää kyllä melkein jonkun suihkusyvennyksen olemassa oloa. Joissakin kerrostaloissa on tällaisiakin ratkaisuja. Tuossa AP:n tilanteessa on ehdottomasti huollon tehtävä hoitaa asiaa, ei asukkaan. Niin kauan viestiä eteenpäin, kun asia on korjaantunut, ei veden koskaan kuulu tulla ulos lattiakaivosta.
Meillä on sama ongelma ja pesukoneen vedet nousee lattialle. Kaadan suunnilleen kerran kuukaudessa pullollisen viemärigeeliä lattiakaivoon ja se riittää.
Kokeile laittaa kaivoon nestemäistä konetiskiainetta ja kiehuvaa vettä päälle.