Somaliäideille on liian vaikeaa elää kuten suomessa kuuluu
Kommentit (231)
Somalinaisten yhdessä pyörittämä ravintola? Tarjoilijat olisi suomalaisia.
Somalialainen musiikki? Voisiko sen upottaa osaksi jotain musiikkia? Käsityöt, miten olisi kuosisuunnittelu? Siinä sitä verhon takaa tulee monenlaisia ajatuksia kaunistautumisesta.
Ensimmäiset som alit tulivat Suomeen 1990-luvulla mutta vasta nyt uskalletaan sanoa totuus ääneen.
Itse olen kuullut omin korvin kuinka tumma nuori mies kertoi kavereilleen suomeksi, kuinka oli Suomeen tullessaan kertonut sosiaaliviranomaisille olleensa lapsisotilas, mutta nämä vain nauroivat hänen kertomukselleen. Vaikka nuori mies olisi taatusti tarvinnut apua ja terapiaa taustansa takia. Suv akit ovat pahaksi suvak kiuden kohteilleen.
Somalinaiset kutomaan villasukkia tai pipoja lusätuloja varten? Villapaitoja?
No ei saa lopettaa yrittämästä. Somaliaan menisi valtavat määrät käytettyjä autoja ja kodinkoneita, jotka täällä viedään kaatopaikalle.
"Erityisesti ne somaliäidit, jotka eivät ole syntyneet Suomessa, kantavat huolta siitä, kuinka heidän lastensa kulttuurinen ja uskonnollinen tausta tulee huomioiduksi päiväkodissa.
Koen, että lapseni ovat enemmän suomalaisia kuin somalialaisia. He näyttävät ulkoisesti somaleilta, mutta ovat sisältä suomalaisia. Se sattuu. Olen nähnyt hirveästi vaivaa heidän identiteettinsä eteen ja yritän aina selittää heidän juuristaan, mutta se ei tunnu tepsivän."
Jotain hyvääkin siis.
Jos haluavat elää somalikulttuurissa niin sitten vain muutto somaliaan.
Rasismiulinaan vain sen verran, että täällä suomessa ollaan kusipäitä toisia kohtaan, koska "minä voin ja minä saan olla". Ei se kohdistu vain toisen värisiin ihmisin vaan myös kantasuomalaisiin. Tapakasvatus on suomalaisilla aivan syvältä.
Vierailija kirjoitti:
Ruuanlaittotaito, käsityöt, hoivaaminen nyt ainakin. Tuon voisi kaupallistaa.
Naapurin somaliäiti huutaa pienelle lapselleen joka päivä kun sekopää
Haluatko hänet hoitamaan lastasi vai äitiäsi?
Kiinnostavaa on myös ihmisen maailma, joka ei ole käynyt koulua kuin ehkä muutaman vuoden. Silloin ihminen tekee yleensä paljon käsillä asioita, ja omaperäisiä. Ei välttämättä osaa käyttää edes internettiä.
Tämä käsillätekemisen taito on kiinnostavaa. Veikkaan, että keskinmäärin somalinainen osaa tehdä käsitöitä saman verran kuin suomessa ammattikoulusta valmistunut käsityöläinen. Johonkin he käyttävät aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiset som alit tulivat Suomeen 1990-luvulla mutta vasta nyt uskalletaan sanoa totuus ääneen.
Itse olen kuullut omin korvin kuinka tumma nuori mies kertoi kavereilleen suomeksi, kuinka oli Suomeen tullessaan kertonut sosiaaliviranomaisille olleensa lapsisotilas, mutta nämä vain nauroivat hänen kertomukselleen. Vaikka nuori mies olisi taatusti tarvinnut apua ja terapiaa taustansa takia. Suv akit ovat pahaksi suvak kiuden kohteilleen.
Tuntemani tyyppi oli kyllä jo 1970- luvulla täällä. Luuletko, että jokainen on tullut pa ko lai sena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin somaliäiti huutaa pienelle lapselleen joka päivä kun sekopää
Haluatko hänet hoitamaan lastasi vai äitiäsi?
En nyt heti, mutta koulutuksen jälkeen. Jostain syystä se huutaa. Tarvitsisi apua. Huoli-ilmoitus? Ei ehkä halua olla naimisissa.
Kaikki ne huutaa lapsilleen.
Kuuluu ihan tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa on myös ihmisen maailma, joka ei ole käynyt koulua kuin ehkä muutaman vuoden. Silloin ihminen tekee yleensä paljon käsillä asioita, ja omaperäisiä. Ei välttämättä osaa käyttää edes internettiä.
Tämä käsillätekemisen taito on kiinnostavaa. Veikkaan, että keskinmäärin somalinainen osaa tehdä käsitöitä saman verran kuin suomessa ammattikoulusta valmistunut käsityöläinen. Johonkin he käyttävät aikansa.
Suomalaiseen tekstiiliteollisuuteen töihin? Kutomaan mattoja, kutomaan villasta jotain? Upeita pitkävartisia värikkäitä villasukkia voisi myydä 60 € pari. 20 € tekijälle, 20 euroa langat ja 20 € minulle.
Luitteko juttua ollenkaan?
Lopussa on miten se tässä maassa syntynyt kakkossukupolvi jo elää nykysuomalaiseen tyyliin eli siis koulutusta, töitä ja vähän lapsia. Tottakai tuo eka sukupolvi tuo mukanaan perinteisen kotiäitityylin. Sitten se on loppu.
Ja tottakai jos kieltä ei alussa osaa eikä koulutusta ole niin töitä ei löydy. Kotiäitiys on silloin looginen vaihtoehto, varsinkin kun on kuusi lasta.
Ihan normihommaa.
Persut ei osaa päättää pitääkö naisten olla kotona vai töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ihan tapoihin.
Siksi heidät pitäisi saada tekemisiin suomalaiseen yhteiskuntaan enemmän. Eivät tiedä. Kukaan ei auta heitä.
Työelämään vain. Vaikka kutomaan mattoja osapäiväisesti.
Ne elää keskenään ja slummiutuu ja radikalisoituu koska kokevat että niitä ei ymmärretä.
Eivät ne integroidu länsimaiseen järjestelmään.
Tämä ei ole rasistinen kommentti vaan realismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskooko persu ap ylen valemediaa?
Persun logiikka on juuri tämä: mikä tahansa lähde käy kun se tukee omaa ajatusmaailmaa.
Mikä sua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuka palkkaisi käsityöläiset töihin? Vai olisiko yrittäjyys paras vaihtoehto, jolla voisi saada myös vapautta omiin aikatauluihin?
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ihan tapoihin.
Katsokaa dokumentti Narisin's voice. Lapsiavioliitot on yllävän yleisiä Suomessa. Niistä pitää tehdä huoli-ilmoitus. Passit on usein väärennetty. Nuo naiset ovat ihmiskaupan uhreja. Pelkäävät lastensa puolesta. Kotona on perheväkivaltaa. Koittakaa ystävystyä.