Nuoret eivät osaa kuoria perunoita!
Kyllä on aikoihin eletty. 60- luvulla vaadittiin kansakoulun ekaluokalla, että osaa kuoria perunat annokseensa. Toinen vaatimus oli, että osaa solmia kengännauhat. Huvittavaa kun yrittivät kuoria niitä kuin raakaa perunaa. Jos tätä nuori lukee, niin kerron, että veistä pidetään poikittain, tartutaan kuoresta ja vedetään kuorta. Ikäänkyin nyljetään se peruna. Ja tämä hiottujen pottujen myynti pitää lopettaa. Siitä ei saa kukaan kuorta irti, kun keittää.
Kommentit (170)
Varmaan ylpeilevät silläkin etteivät osaa kasata ikean huonekaluja eivätkä osaa pitää vasaraa saati ruuvimeisseliä kädessä. Naulaa vasaroidessa lyövät vain peukalonsa muhjuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tunari"
Näinkö sulle aina kansakoulun kotitaloustunneilla sanottiin?
no olipa hurja kampäkki oot varmaan tosi ylpee itestäs siellä
voit jatkossakin brassailla ympäriinsä sillä kuinka et osaa kuoria perunoita
Puhut eri ihmiselle, minä en kirjoittanut tuota kommenttia. Minä olen se joka ei osaa kuoria perunoita. Asia on itselleni neutraali, ei tarvitse brassailla.
no ehkä oot sitten muuten vaan hienomotoriikkaan kykynemätön kömpelys
eipä siinä, itsestä tuntuu että moni ilo olis jäänyt elämässä kokematta jossei tuonvertaa kädet pelittäis. enkä puhu vaan pelkistä kuorituista perunoista. mutta ehkä jos jotain ei ole ei sitä myöskään osaa kaivata
Ootko sama kirjottaja siitä vanhojentanssikeskustelusta? Jutut ainakin kuulostaa samanlaisilta
en
olin vanhojentanssi-iässä itsekin vielä aika kömpelö, vasta pitkälti päälle 20-vuotiaana aloin saada varmuutta liikkeisiin osin harjoittelun myötä osin varmaan vaan kasvamisen (tai kasvamisen loppumisen)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ylpeilevät silläkin etteivät osaa kasata ikean huonekaluja eivätkä osaa pitää vasaraa saati ruuvimeisseliä kädessä. Naulaa vasaroidessa lyövät vain peukalonsa muhjuksi.
Tuskin niitä kukaan itse osaakaan kasata. Sen takiahan niissä tulee se ohjeläpyskä mukana
Perunat kuorineen höyrykattilaan.
M54
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvitse kuoria. Vitamiinit on nimenomaan kuoressa.
Mitkä vitamiinit?
Tällä reseptillä perunat maistuvat nuorillekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvitse kuoria. Vitamiinit on nimenomaan kuoressa.
Mitkä vitamiinit?
C, B6 sekä kalium
- eri
Perunat olivat vielä 1990-luvulla paksukuorisia ja kannatti kuoria. Sen jälkeen lajikkeita on kai jalostettu ohutkuorisiksi. Nyt kuoret ovat niin ohuita että kuoriminen on turhaa näpertelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nuori, mutta muistutan, että enää ei eletä 60-luvulla. Ajat muuttuu ja tavat sen mukana. Peruna on nykyään harvinaisempi syötävä myös. Nuoret osaavat nykyään paljon sellaista, mitä 60-luvulla ei osattu. Silti veikkaukseni on, että valtaosa edelleen osaa kuoria perunan ainakin pikaisen harjoittelun jälkeen. Typerää vanhemmilta ihmisiltä haukkua nykyajan nuoria.
Mitä muuta nuoret nykyään osaa sellaista, mitä ennen ei osattu? Kännykän räplääminen on ainoa joka onnistuu!
Nuorilla on huomattavasti parempi kielitaito kuin menneillä sukupolvilla. Nuoret ovat matkustelleet paljon ja ovat kansainvälisempiä. He osaavat taitavasti käyttää erilaisia sovelluksia esimerkiksi lukiossa matematiikan ja fysiikan opinnoissa. Ennen vain käytettiin kynää ja paperia, mikä oli yksinkertaista. Riitti pelkän asian opiskelu. Erilaiset alustat ja niiden luova käyttö sujuu. Usein nuoret neuvovat vanhempia erilaisten digijuttujen kanssa. Nuoret ovat taitavia tiedon etsijöitä ja soveltajia. He seuraavat aktiivisesti myös uutisia ja ajankohtaisia asioita. Kännykän myötä tämä on tullut helpommaksi. Yhä nuoremmat käyvät myös töissä, jos niitä vaan on tarjolla ja oppivat siten erittäin tärkeitä työelämä- ja yhteistyötaitoja. Nykynuoret ovat myös usein paljon empaattisempia, suvaitsevampia ja ajattelevampia kuin menneet sukupolvet. Nuoret myös kehuvat ja kannustavt toisiaan usein somessa. Sitä seuranneena olen oikein yllättynyt positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne monet nykyäidit eivät osaa itsekään taloustöitä, kuinka lapsille mitään opettaisivat🙄
Onko se vain äitien tehtävä?
Ja miksi mennä ajassa taaksepäin, kun voi mennä eteenpäin. Työelämä ja lapsiperhearki on vaativaa nykyisin. Kaikenlaiset nykyajan helpotukset ovat siten tärkeitä. Ajat muuttuvat ja ihmiset sen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä sellaista, mitä ei tarvitse. Olen 50 v ja olen viimeksi kuorinut keitettyjä perunoita luultavasti kouluaikana. Syy: silloin kuin harvoin keitän perunoita, kuorin ne raakoina ennen keittämistä. Eikä kuorineen olevia perunoita näe missään tarjolla, joten ei ole ollut tarvetta.
Sama sanat, olen 49v. En koskaan keitä ns. tuppipottuja, voiko olla tympeämpää hommaa kuin tulikuumien perunoiden kuoriminen. Raakoina kuorin ennen keittämistä.
Sama juttu ja sama ikäkin. Uudet perunat ainoastaan keitän kuorineen mutta ne myös syödään kuorineen.
Mtv3:n uutisissa näytetyssä aiheeseen liittyvässä pätkässä nuoret kokeilivat perunankuorintaa seisaaltaan. Arvioisin, että voi vaikeuttaa kuorimista. Siitä huolimatta näin voi ehkä olla mitä aiheesta puhutaan.
Osaan kuoria perunat raakana ja keitettynä, mutta miksi mä niin tekisin? Kuoressa ne suurin osa vitamiineista ovat.
N.21
Vierailija kirjoitti:
Mtv3:n uutisissa näytetyssä aiheeseen liittyvässä pätkässä nuoret kokeilivat perunankuorintaa seisaaltaan. Arvioisin, että voi vaikeuttaa kuorimista. Siitä huolimatta näin voi ehkä olla mitä aiheesta puhutaan.
Päällä seisoessa se kuorinta vasta hanhalaa onkin
Meillä lapset osaavat kuoria perunat, mutta ei meillä perunaa ole koskaan ruoaksi (paitsi kesällä uusia perunoita ja joskus perunamuusia).
Meidät on mieheni kanssa niin täytetty perunoilla lapsuudessa, että kumpikaan ei nyt aikuisena halua enää syödä perunoita. Etenkin kun tänä päivänä löytyy muita hyviä vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Osaan kuoria perunat raakana ja keitettynä, mutta miksi mä niin tekisin? Kuoressa ne suurin osa vitamiineista ovat.
N.21
Niin mitkä vitamiinit?
Mitäääh! Eihän perunoissa ole mitään kuoria.
T. Jere19v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.21
Niin mitkä vitamiinit?
Tältä sivulta löytyy jo siihenkin vastaus niin ei tarvitse jankata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tunari"
Näinkö sulle aina kansakoulun kotitaloustunneilla sanottiin?
no olipa hurja kampäkki oot varmaan tosi ylpee itestäs siellä
voit jatkossakin brassailla ympäriinsä sillä kuinka et osaa kuoria perunoita
Puhut eri ihmiselle, minä en kirjoittanut tuota kommenttia. Minä olen se joka ei osaa kuoria perunoita. Asia on itselleni neutraali, ei tarvitse brassailla.
no ehkä oot sitten muuten vaan hienomotoriikkaan kykynemätön kömpelys
eipä siinä, itsestä tuntuu että moni ilo olis jäänyt elämässä kokematta jossei tuonvertaa kädet pelittäis. enkä puhu vaan pelkistä kuorituista perunoista. mutta ehkä jos jotain ei ole ei sitä myöskään osaa kaivata
Voi olla. Pystyn kyllä käyttämään käsiäni kaikkeen sellaiseen toimintaan joihin niitä tarvitsen. Perunan kuoriminen ei kuulu niihin toimintoihin.
Ootko sama kirjottaja siitä vanhojentanssikeskustelusta? Jutut ainakin kuulostaa samanlaisilta