Nuoret eivät osaa kuoria perunoita!
Kyllä on aikoihin eletty. 60- luvulla vaadittiin kansakoulun ekaluokalla, että osaa kuoria perunat annokseensa. Toinen vaatimus oli, että osaa solmia kengännauhat. Huvittavaa kun yrittivät kuoria niitä kuin raakaa perunaa. Jos tätä nuori lukee, niin kerron, että veistä pidetään poikittain, tartutaan kuoresta ja vedetään kuorta. Ikäänkyin nyljetään se peruna. Ja tämä hiottujen pottujen myynti pitää lopettaa. Siitä ei saa kukaan kuorta irti, kun keittää.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vaan kyllä ne osaavat sipsejä ja ranskalaisia syödä, jos joku ne kustantaa. 30 vuotiaaksi on vapaa elätys ja koulutus.
ap on itse elänyt miehen tuloilla ja lorvaillut kotona 65-vuotiaaksi asti
Luulin että kyse on raakojen perunoiden kuorinnasta mutta keskutellaankin keitetyistä perunoista. Kuka hullu ei syö parasta osaa perunasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan kuoria perunat raakana ja keitettynä, mutta miksi mä niin tekisin? Kuoressa ne suurin osa vitamiineista ovat.
N.21
kuoret ei oo usein hyvänmakuisia + niissä on suurin osa torjunta-aineista
Peruna kasvaa mullan alla, eipä ne oikein joudu torjunta-aineitten kanssa tekemisiin, vaikka niitä käytettäisiin.
Suoraa "kosketusta" ei tule.
nimenomaan se multa pitää myrkyttää ettei ötökät syö kasvavia mukuloita
tän vuoks luomuperunoista saa maksaa kolminkertaisesti ei-luomuun nähden, kun monissa muissa tuotteissa luomu on lähes samanhintaista
Vierailija kirjoitti:
En ole nuori, mutta muistutan, että enää ei eletä 60-luvulla. Ajat muuttuu ja tavat sen mukana. Peruna on nykyään harvinaisempi syötävä myös. Nuoret osaavat nykyään paljon sellaista, mitä 60-luvulla ei osattu. Silti veikkaukseni on, että valtaosa edelleen osaa kuoria perunan ainakin pikaisen harjoittelun jälkeen. Typerää vanhemmilta ihmisiltä haukkua nykyajan nuoria.
Näinpä. Nykynuori voi pyytää sitä 1960-luvulla syntynyttä tekemään jotain arkipäiväistä, mihin liittyy tietotekniikka / wifi / pankkitunnuksilla kirjautuminen, niin voi olla että se vanhempi henkilö putosi kuin eno veneestä. Tai vähintään tarvitsee apua, että miten joku juttu tehdäänkään.
Suosittelisin wanhat vähän miettimään, oletteko itse todella niin kaikkitietäviä ja päteviä että voitte nykynuoria haukkua osaamattomiksi?
Kumpi taito on nykymaailmassa enemmän tarpeen, perunoiden kuoriminen, vai asioiden hoitaminen sähköisesti?
(itse olen 1970-luvulta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna kannattaa syödä kuorineen. En hyvin pestyjä höyry perunoita juurikaan kuori jos kuori hyvältä näyttää.
njaaa-a
Mitä tuo naukuminen tarkoittaa?
Perunankuorissa on c-vitamiinia. Ei sitä kannata roskiin heittää.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kannattaako-perunoita-oikeas…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tunari"
Näinkö sulle aina kansakoulun kotitaloustunneilla sanottiin?
no olipa hurja kampäkki oot varmaan tosi ylpee itestäs siellä
voit jatkossakin brassailla ympäriinsä sillä kuinka et osaa kuoria perunoita
Puhut eri ihmiselle, minä en kirjoittanut tuota kommenttia. Minä olen se joka ei osaa kuoria perunoita. Asia on itselleni neutraali, ei tarvitse brassailla.
no ehkä oot sitten muuten vaan hienomotoriikkaan kykynemätön kömpelys
eipä siinä, itsestä tuntuu että moni ilo olis jäänyt elämässä kokematta jossei tuonvertaa kädet pelittäis. enkä puhu vaan pelkistä kuorituista perunoista. mutta ehkä jo
Ihanan nostalginen sana tuo angstata. :D
En minä mitään angstaa, syön perunani sillä tavalla miten itse haluan eli kuorineen.
Nuoret tietävät että perunoiden vitamiinit ovat kuorissa joten niitä ei tule kuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nuori, mutta muistutan, että enää ei eletä 60-luvulla. Ajat muuttuu ja tavat sen mukana. Peruna on nykyään harvinaisempi syötävä myös. Nuoret osaavat nykyään paljon sellaista, mitä 60-luvulla ei osattu. Silti veikkaukseni on, että valtaosa edelleen osaa kuoria perunan ainakin pikaisen harjoittelun jälkeen. Typerää vanhemmilta ihmisiltä haukkua nykyajan nuoria.
Mitä muuta nuoret nykyään osaa sellaista, mitä ennen ei osattu? Kännykän räplääminen on ainoa joka onnistuu!
Jos et tosiaan keksi mitä on tullut maailmaan lisää sitten 1960-luvun, niin tuskin kenenkään selostukset sitä sinulle avaa. Vai miten on, käytätkö edelleen faxia? Piirtoheitintä? Kirjoituskonetta? VHS-nauhuria? Entäs telkkari, näkyykö kuva? Onko kotonasi wifi? Yhdistääkö puhelimesi auton radioon? Onko ajaessasi käytössä bluetooth?
Mun äiti ei osaa esim tankata bensa-automaatilla. Että lähdetäänpä siitä "uusavuttomuudesta" liikkeelle, kun ei opetella maksupäätteen käyttöä vaan käteinen se olla pitää, ja kassalle. Ja nyt aika on ajamassa jo tämänkin ohi, sähköautot ei käytä bensa-automaattia. Tiedän jokusen joille sähköautoon siirtyminen on sukupolvikysymys, että sitä ei lähdetä opettelemaan koska useimmissa tapauksissa auto tarvitsee älykännykän käyttötaitoa. Esim auton esilämmitys hallitaan kännykällä.
Halveeraa rauhassa nykynuoria, omaan nilkkaasi se kapsahtaa. Viestistäsi huomaa että olet jo pudonnut kelkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna kannattaa syödä kuorineen. En hyvin pestyjä höyry perunoita juurikaan kuori jos kuori hyvältä näyttää.
njaaa-a
Mitä tuo naukuminen tarkoittaa?
Perunankuorissa on c-vitamiinia. Ei sitä kannata roskiin heittää.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kannattaako-perunoita-oikeas…
fineli esim näyttää valehtelevan että kuorituissa perunoissa olis jopa suhteessa enemmän c-vitamiinia
200g perunoita kuorineen 11,3mg
200g kuorittuja perunoita 13,0mg
kaloreihin suhteutettuna kuorituissa on vähän vähemmän, mutta ero on silti pieni
perunat ei muutenkaan erityisen paljon sisällä c-vitamiinia. esim sama määrä valkokaalia sisältää 73,6mg c-vitamiinia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Nykynuori voi pyytää sitä 1960-luvulla syntynyttä tekemään jotain arkipäiväistä, mihin liittyy tietotekniikka / wifi / pankkitunnuksilla kirjautuminen, niin voi olla että se vanhempi henkilö putosi kuin eno veneestä. Tai vähintään tarvitsee apua, että miten joku juttu tehdäänkään.
Suosittelisin wanhat vähän miettimään, oletteko itse todella niin kaikkitietäviä ja päteviä että voitte nykynuoria haukkua osaamattomiksi?
Kumpi taito on nykymaailmassa enemmän t
Olen 1960 syntynyt ja sujuu ihan kummatkin sekä perunoiden kuoriminen että tietotekniikan hyödyntäminen. Kuten varmaan suurimmalla osalla ikätovereistani.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan alle 50v syö perunoita. Paitsi ranskalaisina, sipseinä ja valmismuussina.
keitot,uunilaatikot,imelletty perunalaatikko yms niin uudet potut kesällä,uusiperuna eri kuin varhaisperuna... mutta raakaa perunaa ipanat eikä moni aikuinen osaa kuori virallisella kuorimaveitsellä, samalla porkkanat yms. käännetään sisäänpäin, urakalla menee sangollinen. just eilen muusipohjainen ruiskuoreen leivottuja suolaisessa voissa voidellaan otetaan uunista--- karjalanpiirakat.
huomenna lihaperunasoselaatiikko voita,kermaa ... ensi sunn. valkosipuliperunalaatikko ja pihvi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni kuorii perunan, mutta perunan paino noin puolittuu sen kuorimisen seurauksena.
Joo, siltä se näytti eilen televisiossa kun nuoriso kuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te olette ihan toivottomia. Työpaikoillakin aika meni teidän auttamiseen, kun on se tietotekniikka niiiin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne monet nykyäidit eivät osaa itsekään taloustöitä, kuinka lapsille mitään opettaisivat🙄
Miksi isien ei tarvitse osata ja opettaa? Palaappa sinä aikakoneella sinne 1950-luvulle takaisin, hopi hopi.
Perunat kannattaa syödä kuorineen, koska kaikki vitamiinit on heti siinä kuoren alla, ja lisäksi saat enemmän kuitua. Perunat pedtään hyvin ennen keittämistä ja keitetään, niin pöpöt kuolee.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi keitetty peruna pitäisi kuoria, ellei ole jotain aivan ö-luokan perunaa jossa kuori on pari milliä paksu, kuiva ja pesusta huolimatta multainen. Ihan yhtä syömäkelpoista ravintoa kuin koko muukin peruna. Ottamatta kantaa mihinkään vitamiini pitoisuuksiin.
"en usko. perunan kuoriminen ei ole mikään älytön kädentaidon osaamisennäyte"
Ei todellakaan ole, mutta tämä eilinen porukka ei ollut edes nähnyt miten perunoista kuoritaan, sitä ihmettelen. Vain se 23-vuotias nainen osasi, mutta aika hitaasti kuori. Tyyli oli kuitenkin oikea. Muut yrittivät saada kuoren pois veistämällä, kun se otetaan nylkemällä.
Uusavuttomia oli jo 90-luvulla..
Mitä sitten 2025..
Vierailija kirjoitti:
Ne monet nykyäidit eivät osaa itsekään taloustöitä, kuinka lapsille mitään opettaisivat🙄
Nykyäidit kuolisivat nälkään nykyään tapattaen lapsensakin uusavuttomuuteen mutta onneksi on sokerimehuja appelsiinin sijaan ja eineksiä aitojen pottujen sijaan. VOI LUOJA.
Pitäs sanoo vaan että kuori potut. Ja sillä siisti. Ehkä kokeilemalla oppis. Niin monesti lapsena minäkin tein.
Jaa no sitä ei kotona vissiin opeteta? Mitä siellä koulun köksäntunnilla tehdään??? Vai onko semmosia ennää???