Nuoret eivät osaa kuoria perunoita!
Kyllä on aikoihin eletty. 60- luvulla vaadittiin kansakoulun ekaluokalla, että osaa kuoria perunat annokseensa. Toinen vaatimus oli, että osaa solmia kengännauhat. Huvittavaa kun yrittivät kuoria niitä kuin raakaa perunaa. Jos tätä nuori lukee, niin kerron, että veistä pidetään poikittain, tartutaan kuoresta ja vedetään kuorta. Ikäänkyin nyljetään se peruna. Ja tämä hiottujen pottujen myynti pitää lopettaa. Siitä ei saa kukaan kuorta irti, kun keittää.
Kommentit (170)
Muistan, että tätä valitettiin jo ysärillä. En siltikään ole tavannut ketään aikuista ihmistä, joka ei saisi perunasta kuoria pois niin halutessaan.
N38
Ei ne syö enää perunoita, paitsi valmiissa pöydissä valmiiksi kuorittuna ja keitettyinä. Ne vetää pastaa, riisiä, nuudelia vaan. Korkeintaan ranskanperunoita tai jotain muita perunapakasteita käyttävät.
Kuorin yli 60-vuotiaalle ukollekin potut valmiiksi lautaselle, kun en viitsi katsella, että syö ne kuorineen päivineen. Mokoma osaisi ne kyllä kuoria, mutta ei viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin taas kaksijakoista tämäkin puhe, jo vuosikymmeniä on suorastaan halveksittu kaikkea käsillä tehtävää työtä ja nyt sitten mukamas ihmetellään kun ei perunankuoriminenkaan suju kun ei osata käsillä tehdä enää paljon mitään muutakaan fyysistä ja konkreettista työtä. Varmaan tulevaisuudessa ihmisiltä surkastuu kädet pois kokonaan...
Kyllä niitä kädentaitoja voi käyttää hyödyllisempäänkin kuin pottujen kuorimiseen.
on kyllä varsinaiset kädentaidot jos perunankuoriminen tuottaa hankaluuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kyllä ne osaavat sipsejä ja ranskalaisia syödä, jos joku ne kustantaa. 30 vuotiaaksi on vapaa elätys ja koulutus.
Miten saa 30-vuotiaaksi vapaan elätyksen?
Minäkään en osaa kuoria perunoita ja olen 32 v. En ole ikinä kuorinut, järjetöntä puuhaa.
osaatko tehdä mitään käsilläsi jos et osaa kuoria perunoita
Juu, osaan.
en usko. perunan kuoriminen ei ole mikään älytön kädentaidon osaamisennäyte
Ei olekaan, mutta en osaa sitä tehdä kun en ole koskaan tehnyt. En tule kyllä tekemäänkään joten ei ole syytä edes kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin taas kaksijakoista tämäkin puhe, jo vuosikymmeniä on suorastaan halveksittu kaikkea käsillä tehtävää työtä ja nyt sitten mukamas ihmetellään kun ei perunankuoriminenkaan suju kun ei osata käsillä tehdä enää paljon mitään muutakaan fyysistä ja konkreettista työtä. Varmaan tulevaisuudessa ihmisiltä surkastuu kädet pois kokonaan...
Kyllä niitä kädentaitoja voi käyttää hyödyllisempäänkin kuin pottujen kuorimiseen.
Esimerkiksi runkkaamalla isot mällit kiukkuisen perunamummon kasvoille
Vierailija kirjoitti:
Ne monet nykyäidit eivät osaa itsekään taloustöitä, kuinka lapsille mitään opettaisivat🙄
Onko se vain äitien tehtävä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne syö enää perunoita, paitsi valmiissa pöydissä valmiiksi kuorittuna ja keitettyinä. Ne vetää pastaa, riisiä, nuudelia vaan. Korkeintaan ranskanperunoita tai jotain muita perunapakasteita käyttävät.
Kuorin yli 60-vuotiaalle ukollekin potut valmiiksi lautaselle, kun en viitsi katsella, että syö ne kuorineen päivineen. Mokoma osaisi ne kyllä kuoria, mutta ei viitsi.
tuohan riippuu vähän perunasta. joskus kuoret on ihan syötäviä, väittävät että niissä on myös ravintoaineita tiheimmillään
keittäessä kai torjunta-aineetkin pääosin liukenee siihen keitinveteen. perunan kasvatuksessahan käytetään tolkuttomasti myrkkyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on hyvää. Perus ruoka ainesta ja monipuolinen, kotimaassa kasvatettu.
Mitä monipuolisuutta on pelkässä tärkkelyksessä?
siellä taas varsinainen ravintoasiantuntija paikalla
Etpä itse osannut vastata.
voit katsoa perunan ravintosisällön esim finelistä tai mistä tahansa vastaavankaltaisesta palvelusta
Sieltä tosiaan näkee, että ei ole kummoinenkaan ravinnoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi runkkaamalla isot mällit kiukkuisen perunamummon kasvoille
jotain tän tapaista kieltämättä ajattelinkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voit katsoa perunan ravintosisällön esim finelistä tai mistä tahansa vastaavankaltaisesta palvelusta
no sitten et osaa katsoa
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä sellaista, mitä ei tarvitse. Olen 50 v ja olen viimeksi kuorinut keitettyjä perunoita luultavasti kouluaikana. Syy: silloin kuin harvoin keitän perunoita, kuorin ne raakoina ennen keittämistä. Eikä kuorineen olevia perunoita näe missään tarjolla, joten ei ole ollut tarvetta.
Minäkin 50 v ja en osaa kuoria kypsiä perunoita oukeaoppisesti, jos peruna kädessä kuoriessa, käsi sotkeentuu. Kuorin lautasella perunan veitsellä ja haarukalla. Aika paljon menee silloin kuoren mukana kyllä.
Tuota kommenttia olen kyllä kuullut 80-luvulta lähtien, että nuoret ei osaa kuoria perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoina useimmiten riisi, pasta tai jopa nuudeli lautasella lisäkkeenä nuorilla ja lapsilla. Ne sen parempia ole mutta helpompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kyllä ne osaavat sipsejä ja ranskalaisia syödä, jos joku ne kustantaa. 30 vuotiaaksi on vapaa elätys ja koulutus.
Miten saa 30-vuotiaaksi vapaan elätyksen?
Minäkään en osaa kuoria perunoita ja olen 32 v. En ole ikinä kuorinut, järjetöntä puuhaa.
osaatko tehdä mitään käsilläsi jos et osaa kuoria perunoita
Juu, osaan.
en usko. perunan kuoriminen ei ole mikään älytön kädentaidon osaamisennäyte
Ei olekaan, mutta en osaa sitä tehdä kun en ole koskaan tehnyt. En tule kyllä tekemäänkään joten ei ole syytä edes kokeilla.
tunari
Vierailija kirjoitti:
Tuota kommenttia olen kyllä kuullut 80-luvulta lähtien, että nuoret ei osaa kuoria perunoita.
Ilmeisesti vanhojen mummojen ainoa taito, jonka ylivertaisuususkosta pidetään kynsin hampain kiinni?
Me syödään perunat kuorineen ja on tämä opetettu lapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan alle 50v syö perunoita. Paitsi ranskalaisina, sipseinä ja valmismuussina.
miten siellä kuun tuolla puolen menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä sellaista, mitä ei tarvitse. Olen 50 v ja olen viimeksi kuorinut keitettyjä perunoita luultavasti kouluaikana. Syy: silloin kuin harvoin keitän perunoita, kuorin ne raakoina ennen keittämistä. Eikä kuorineen olevia perunoita näe missään tarjolla, joten ei ole ollut tarvetta.
Minäkin 50 v ja en osaa kuoria kypsiä perunoita oukeaoppisesti, jos peruna kädessä kuoriessa, käsi sotkeentuu. Kuorin lautasella perunan veitsellä ja haarukalla. Aika paljon menee silloin kuoren mukana kyllä.
Ei kai kukaan keitettyä perunaa käteen ota kuoriessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se vaatii vähän sellasta hellää ja hempeetä otetta
Jokainen sukupolvi ylpeilee omalla osaamisellaan ja halveksii nuorempia, jotka eivät osaa samoja asioita. Tai on toinenkin vaihtoehto, ne nuoremmat eivät koe tarpeelliseksi opetella sellaisia taitoja, tai eivät viitsi. Miksi pitäisikään, jos ei ole tarvetta?
Enemmän minua häiritsee se, että jotkut vanhat ihmiset heittäytyvät täysin avuttomiksi sellaisten taitojen suhteen, joita pitäisi osata tänä päivänä, ja kiukuttelevat, kun yhteiskunta ei palvele heitä enää vanhoilla tavoilla.