Nuoret eivät osaa kuoria perunoita!
Kyllä on aikoihin eletty. 60- luvulla vaadittiin kansakoulun ekaluokalla, että osaa kuoria perunat annokseensa. Toinen vaatimus oli, että osaa solmia kengännauhat. Huvittavaa kun yrittivät kuoria niitä kuin raakaa perunaa. Jos tätä nuori lukee, niin kerron, että veistä pidetään poikittain, tartutaan kuoresta ja vedetään kuorta. Ikäänkyin nyljetään se peruna. Ja tämä hiottujen pottujen myynti pitää lopettaa. Siitä ei saa kukaan kuorta irti, kun keittää.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä sellaista, mitä ei tarvitse. Olen 50 v ja olen viimeksi kuorinut keitettyjä perunoita luultavasti kouluaikana. Syy: silloin kuin harvoin keitän perunoita, kuorin ne raakoina ennen keittämistä. Eikä kuorineen olevia perunoita näe missään tarjolla, joten ei ole ollut tarvetta.
Minäkin 50 v ja en osaa kuoria kypsiä perunoita oukeaoppisesti, jos peruna kädessä kuoriessa, käsi sotkeentuu. Kuorin lautasella perunan veitsellä ja haarukalla. Aika paljon menee silloin kuoren mukana kyllä.
Ei kai kukaan keitettyä perunaa käteen ota kuoriessa?
joo niin haarukan päässähän ne ylensä kuoritaan eikö se nyt oo itsestäänselvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni kuorii perunan, mutta perunan paino noin puolittuu sen kuorimisen seurauksena.
Samalla häviää myös ravinteet ja maku.
Niin se kuori pitää poistaa perunasta ja jättää tärkkelys syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni kuorii perunan, mutta perunan paino noin puolittuu sen kuorimisen seurauksena.
onks sulla joku tärkkelyskammo
"tunari"
Näinkö sulle aina kansakoulun kotitaloustunneilla sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä sellaista, mitä ei tarvitse. Olen 50 v ja olen viimeksi kuorinut keitettyjä perunoita luultavasti kouluaikana. Syy: silloin kuin harvoin keitän perunoita, kuorin ne raakoina ennen keittämistä. Eikä kuorineen olevia perunoita näe missään tarjolla, joten ei ole ollut tarvetta.
Minäkin 50 v ja en osaa kuoria kypsiä perunoita oukeaoppisesti, jos peruna kädessä kuoriessa, käsi sotkeentuu. Kuorin lautasella perunan veitsellä ja haarukalla. Aika paljon menee silloin kuoren mukana kyllä.
se vaatii vähän sellasta hellää ja hempeetä otetta
Tollaset temput saat jättää ihan makuuhuoneeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on hyvää. Perus ruoka ainesta ja monipuolinen, kotimaassa kasvatettu.
Mitä monipuolisuutta on pelkässä tärkkelyksessä?
siellä taas varsinainen ravintoasiantuntija paikalla
Etpä itse osannut vastata.
voit katsoa perunan ravintosisällön esim finelistä tai mistä tahansa vastaavankaltaisesta palvelusta
Sieltä tosiaan näkee, että ei ole kummoinenkaan ravinnoltaan.
no sitten et osaa katsoa
Tai oikeestaan sinä et ravinnosta ymmärrä :)
Vierailija kirjoitti:
En ole nuori, mutta muistutan, että enää ei eletä 60-luvulla. Ajat muuttuu ja tavat sen mukana. Peruna on nykyään harvinaisempi syötävä myös. Nuoret osaavat nykyään paljon sellaista, mitä 60-luvulla ei osattu. Silti veikkaukseni on, että valtaosa edelleen osaa kuoria perunan ainakin pikaisen harjoittelun jälkeen. Typerää vanhemmilta ihmisiltä haukkua nykyajan nuoria.
Ei tarvita montaa aivosolua ymmärtääkseen kuinka perunasta saa kuoret pois. Laiskuutta ja uusavuttomuutta tämä on mutta toisaalta: kaikki tärkeimmät ravintoaineet ovat juuri niissä kuorissa.
Vierailija kirjoitti:
"tunari"
no olipa hurja kampäkki oot varmaan tosi ylpee itestäs siellä
voit jatkossakin brassailla ympäriinsä sillä kuinka et osaa kuoria perunoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on hyvää. Perus ruoka ainesta ja monipuolinen, kotimaassa kasvatettu.
Mitä monipuolisuutta on pelkässä tärkkelyksessä?
siellä taas varsinainen ravintoasiantuntija paikalla
Etpä itse osannut vastata.
voit katsoa perunan ravintosisällön esim finelistä tai mistä tahansa vastaavankaltaisesta palvelusta
Sieltä tosiaan näkee, että ei ole kummoinenkaan ravinnoltaan.
no sitten et osaa katsoa
Tai oikeestaan sinä et ravinnosta ymmärrä :)
kiukutikiukuti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tunari"
Puhut eri ihmiselle, minä en kirjoittanut tuota kommenttia. Minä olen se joka ei osaa kuoria perunoita. Asia on itselleni neutraali, ei tarvitse brassailla.
Vierailija kirjoitti:
Me syödään perunat kuorineen ja on tämä opetettu lapsillekin.
Me opetettiin lapsille ravintorikasta syömistä. Eikä peruna kuulunut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tunari"
Puhut eri ihmiselle, minä en kirjoittanut tuota kommenttia. Minä olen se joka ei osaa kuoria perunoita. Asia on itselleni neutraali, ei tarvitse brassailla.
Jep, ja mä taas kirjoitin kansakoulusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan suomalaiset alkaa syömään perunat niin että kuoritaan ensin ja syödään pelkät kuoret vaikka kastikkeen kera ja sitten tärkkelys roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tunari"
no ehkä oot sitten muuten vaan hienomotoriikkaan kykynemätön kömpelys
eipä siinä, itsestä tuntuu että moni ilo olis jäänyt elämässä kokematta jossei tuonvertaa kädet pelittäis. enkä puhu vaan pelkistä kuorituista perunoista. mutta ehkä jos jotain ei ole ei sitä myöskään osaa kaivata
Täälä hep. 30v enkä ole eläissäni kuorinut kuin muutaman kerran perunoita. Meillä niitä syötiin lapsuudessa niin paljon että välttelen perunaa viimeiseen saakka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan suomalaiset alkaa syömään perunat niin että kuoritaan ensin ja syödään pelkät kuoret vaikka kastikkeen kera ja sitten tärkkelys roskiin.
mitä jos sinä nyt pitäisit jo sen turpas kiinni jossei sieltä tule mitään järkevää
Ei niitä tarvitse kuoria. Vitamiinit on nimenomaan kuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvitse kuoria. Vitamiinit on nimenomaan kuoressa.
ja torjunta-aineet
Eihän tämä ole mikään uusi ilmiö, vaan siitä on puhuttu yli 30v. jo 90-luvulla, jolloin perunoita syötiin kuorineen.
Ja näin seitsemänkymppisenä, opin jo silloin perunat syömään kuorineen, koska ne ovat paljon maukkaammat ja niistä saa paljon hyviä ja hyödyllisiä ravintoaineita.
Ja eikös ex-pääministeri Matti Vanhanen ole oppi-isä kuoriperunoillaan pääministeriksudella, kun Susanalleen tarjosi niitä.