Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret eivät osaa kuoria perunoita!

Vierailija
12.02.2025 |

Kyllä on aikoihin eletty. 60- luvulla vaadittiin kansakoulun ekaluokalla, että osaa kuoria perunat annokseensa. Toinen vaatimus oli, että osaa solmia kengännauhat. Huvittavaa kun yrittivät kuoria niitä kuin raakaa perunaa. Jos tätä nuori lukee, niin kerron, että veistä pidetään poikittain, tartutaan kuoresta ja vedetään kuorta. Ikäänkyin nyljetään se peruna. Ja tämä hiottujen pottujen myynti pitää lopettaa. Siitä ei saa kukaan kuorta irti, kun keittää.

Kommentit (170)

Vierailija
21/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tiedetään paremmin. Ravinteita on myös kuorissa ja niitä ei heitä hukkaan. 

Mitä ihmeen ravinteita?

Vierailija
22/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden asian osa nuorista hallitsee: eläkeläisten rääpiminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tiedetään paremmin. Ravinteita on myös kuorissa ja niitä ei heitä hukkaan. 

Mitä ihmeen ravinteita?

Jatkosodan aikaan ravinteita ja vitamiineja oli erityisesti paleltuneissa perunoissa.

Vierailija
24/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan kyllä ne osaavat sipsejä ja ranskalaisia syödä, jos joku ne kustantaa. 30 vuotiaaksi on vapaa elätys ja koulutus. 

Miten saa 30-vuotiaaksi vapaan elätyksen?

Minäkään en osaa kuoria perunoita ja olen 32 v. En ole ikinä kuorinut, järjetöntä puuhaa.

Vierailija
25/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä sellaista, mitä ei tarvitse. Olen 50 v ja olen viimeksi kuorinut keitettyjä perunoita luultavasti kouluaikana. Syy: silloin kuin harvoin keitän perunoita, kuorin ne raakoina ennen keittämistä. Eikä kuorineen olevia perunoita näe missään tarjolla, joten ei ole ollut tarvetta. 

Sama sanat, olen 49v. En koskaan keitä ns. tuppipottuja, voiko olla tympeämpää hommaa kuin tulikuumien perunoiden kuoriminen. Raakoina kuorin ennen keittämistä.

Vierailija
26/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v ravintolakoulun käynyt perheenäiti ja jos jotain hommaa inhoan niin se on perunoiden kuoriminen. Käytän arjessa pakastejuurespusseja keitoissa ja perunamuussi tehdään meillä kuorineen. Kiusauksiinkin menee valmis sipuliperunasekoitus, sori siitä.

Vierailija
27/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on hyvää. Perus ruoka ainesta ja monipuolinen, kotimaassa kasvatettu. 

Vierailija
28/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kyllä ne osaavat sipsejä ja ranskalaisia syödä, jos joku ne kustantaa. 30 vuotiaaksi on vapaa elätys ja koulutus. 

Minäkään en osaa kuoria perunoita ja olen 32 v. En ole ikinä kuorinut, järjetöntä puuhaa.

osaatko tehdä mitään käsilläsi jos et osaa kuoria perunoita

Vierailija
29/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä monipuolisuutta on pelkässä tärkkelyksessä?

Vierailija
30/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä sellaista, mitä ei tarvitse. Olen 50 v ja olen viimeksi kuorinut keitettyjä perunoita luultavasti kouluaikana. Syy: silloin kuin harvoin keitän perunoita, kuorin ne raakoina ennen keittämistä. Eikä kuorineen olevia perunoita näe missään tarjolla, joten ei ole ollut tarvetta. 

Sama sanat, olen 49v. En koskaan keitä ns. tuppipottuja, voiko olla tympeämpää hommaa kuin tulikuumien perunoiden kuoriminen. Raakoina kuorin ennen keittämistä.

hetken antaa jäähtyä tai laskee vaikka kylmää vettä päälle ja antaa hetken olla. niin ei tarvi tulikuumaa kuoria

Vierailija
31/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siellä taas varsinainen ravintoasiantuntija paikalla

Vierailija
32/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nuori, mutta muistutan, että enää ei eletä 60-luvulla. Ajat muuttuu ja tavat sen mukana. Peruna on nykyään harvinaisempi syötävä myös. Nuoret osaavat nykyään paljon sellaista, mitä 60-luvulla ei osattu. Silti veikkaukseni on, että valtaosa edelleen osaa kuoria perunan ainakin pikaisen harjoittelun jälkeen. Typerää vanhemmilta ihmisiltä haukkua nykyajan nuoria.

Alotus taas jonkun katkeran kuolemanpelkoisen kansankynttilän näppäimistöstä, joka hävisi nuorella perunankuorimiskisassa ja nyt täällä kiukkuaa

Vierailija
33/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa se kirjoittaa paremmin kuin sinä.

Vierailija
34/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin taas kaksijakoista tämäkin puhe, jo vuosikymmeniä on suorastaan halveksittu kaikkea käsillä tehtävää työtä ja nyt sitten mukamas ihmetellään kun ei perunankuoriminenkaan suju kun ei osata käsillä tehdä enää paljon mitään muutakaan fyysistä ja konkreettista työtä. Varmaan tulevaisuudessa ihmisiltä surkastuu kädet pois kokonaan...

Vierailija
35/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä itse osannut vastata.

Vierailija
36/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne monet  nykyäidit eivät osaa itsekään taloustöitä, kuinka lapsille mitään opettaisivat🙄

Isät eivät osaa sitäkään vähää

Vierailija
37/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, osaan.

Vierailija
38/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, osaan.

en usko. perunan kuoriminen ei ole mikään älytön kädentaidon osaamisennäyte

Vierailija
39/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä itse osannut vastata.

voit katsoa perunan ravintosisällön esim finelistä tai mistä tahansa vastaavankaltaisesta palvelusta

Vierailija
40/170 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin taas kaksijakoista tämäkin puhe, jo vuosikymmeniä on suorastaan halveksittu kaikkea käsillä tehtävää työtä ja nyt sitten mukamas ihmetellään kun ei perunankuoriminenkaan suju kun ei osata käsillä tehdä enää paljon mitään muutakaan fyysistä ja konkreettista työtä. Varmaan tulevaisuudessa ihmisiltä surkastuu kädet pois kokonaan...

Kyllä niitä kädentaitoja voi käyttää hyödyllisempäänkin kuin pottujen kuorimiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän