Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eron jälkeen mies ei maksa enää lastensa kuluja

Vierailija
12.02.2025 |

Lapset 18 ja 19 vuotta, opiskelevat, asuvat kotona, ei opintotukea. Isä päätti että raha menee nyt uuteen perheeseen. Itse olen TODELLA tiukilla koska lapset asuu luonani. Työnhaku kovaa mutta kumpikaan ei saa mitään. Miten ihmeessä tästä voi selvitä? :(

Kommentit (181)

Vierailija
141/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan ei käy nallekarkit. Itse olen joutunut ottamaan töistä vapaata sairaan lapsen vuoksi. Ai että teki uralle gutaa! Mutta ei se mua haittaa, koska mulle oli helppo valita uran ja elossa olevan lapsen välillä. Ei toi eläkepottikaan mitenkään kadehdittava ole, mutta kuten sanottu: lapsi on elossa. 

Vierailija
142/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selviä ap mitenkään 

En niin. Mies kovatuloinen mutta melko vttumainen. Normaali keskustelu ei auta. Hänen mielestään lapset ei ansaitse hänen rahojaan. Hän oli se joka lähti ja perusti uuden perheen samantien. Raha menee sinne.

itsepähän valitsit vittumaisen miehen kanssa lisääntyä. taidat silti itsekin olla aika vittumainen, kun mies ei sinua kestänyt, vaan vaihtoi parempaan naiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas jännäleuka pääsyt jatkamaan sukua ja perustamaan useammankin perheen, kun se nurkkapöydän hiljainen ja kiltti mies ei ole kelvannut 😥

Vierailija
144/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tapa on, että lapset haastaa vanhempansa oikeuteen. 

Täysi-ikäiset lapset vaativat oikeuden kautta elatusta... niin siis millä perusteella? Niin kauan kuin ovat toisen asteen koulutuksessa voivat vaatia sen vuoksi taloudellista tukea. Sen jälkeen ei ole mitään saumaa. 19-vuotiaan osalta ei edes tuomioistuimeen ehditä.

Vierailija
145/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taas jännäleuka pääsyt jatkamaan sukua ja perustamaan useammankin perheen, kun se nurkkapöydän hiljainen ja kiltti mies ei ole kelvannut 😥

Vit tuako parkkeeraa itsensä joka saa tanan kerta sinne nurkkapöytään. Eikö rupea jo oppimaan tavoille?

Vierailija
146/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas se nähdään, miehistä lapset ovat kivoja, sen 10 min, kun niitä tehdään, sen jälkee ei paljoa väliä. No onneksi lisääntyminen ihan oma ja vapaaehtoinen valinta.

Älä sinä pask apää yleistä. Se ettet sinä ole koskaan onnistunut saamaan kunnollista miestä, ei tarkoita etteikö meitä ole.

Vierailija
147/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysi-ikäiset lapset vaativat oikeuden kautta elatusta... niin siis millä perusteella? Niin kauan kuin ovat toisen asteen koulutuksessa voivat vaatia sen vuoksi taloudellista tukea. Sen jälkeen ei ole mitään saumaa. 19-vuotiaan osalta ei edes tuomioistuimeen ehditä.

Opiskelua se yliopisto tai amk:kin on.

Vierailija
148/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vit tuako parkkeeraa itsensä joka saa tanan kerta sinne nurkkapöytään. Eikö rupea jo oppimaan tavoille?

Sieltä on hyvä tarkkailla muita ja hakea katsekontakia naisiin, mutta eihän ne vilkaisekaan kun se kovaääninen jännis on heti ovella viemässä huomiota 😑

Vierailija
149/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelua se yliopisto tai amk:kin on.

Joo, mutta meidän oikeuskäytännön mukaan tuen velvoite ei koske kolmatta astetta. Luuletko oikeasti, että vanhemmilla on velvoite tukea rahallista 25-vuotiasta yliopisto-opiskelijaa?

Vierailija
150/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille mitään voi. Itse huolsin lapset avioliitossakin yksin. Sama homma jatkui eron jälkeen. Lasten isällä ei kiinnosta.

Varaa minulla on, mutta elän itse todelka niukasti. En käytä rahaa oikeastaan kuin pakolliseen elämiseen ja auto on luksus. 

No sille nimenomaan voi, opiskelevan lapsen kohdalla elatusvelvollisuus ei katkea kuin seinään 18-vuotiaana. Tämän lisäksi kertoisin asiasta kaikille miehen tunteville, laittaisin ihan työkavereita myöten tiedon menemään

Vierailija
151/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset muuttaa omilleen ja hakee opintotuet ja muut tarpeelliset maksuun, voivat mennä kimppakämppäänkin jos eivät yksin uskalla asua vielä.

Vierailija
152/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä on hyvä tarkkailla muita ja hakea katsekontakia naisiin, mutta eihän ne vilkaisekaan kun se kovaääninen jännis on heti ovella viemässä huomiota 😑

Eli toisin sanoen ei ole hyvä tarkkailla eikä ole hyvä hakea katsekontaktia, itse mainitsemastasi syystä. Mistä palaan aiempaan kysymykseeni, eikö rupea jo oppimaan tavoille?

Vierailija
153/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille mitään voi. Itse huolsin lapset avioliitossakin yksin. Sama homma jatkui eron jälkeen. Lasten isällä ei kiinnosta.

Varaa minulla on, mutta elän itse todelka niukasti. En käytä rahaa oikeastaan kuin pakolliseen elämiseen ja auto on luksus. 

No sille nimenomaan voi, opiskelevan lapsen kohdalla elatusvelvollisuus ei katkea kuin seinään 18-vuotiaana. Tämän lisäksi kertoisin asiasta kaikille miehen tunteville, laittaisin ihan työkavereita myöten tiedon menemään

Katkeaa toisen asteen päättymiseen. Kuinka pitkään se lapsesi aikoo lukiossa viettää aikaa?

Vierailija
154/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapset muuttaa omilleen ja hakee opintotuet ja muut tarpeelliset maksuun, voivat mennä kimppakämppäänkin jos eivät yksin uskalla asua vielä.

Tuon ikäiset todennäköisesti haluavat jo asua omillaan, mikä voi olla äitylille kova paikka.

Vierailija
155/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tuossa tilanteessa on järkevintä että lapset muuttaa kotoa omilleen, ja saa näin asumistukea ja toimentulotukea, olettaen ettei heillä ole omaisuutta.

Vierailija
156/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tuossa tilanteessa on järkevintä että lapset muuttaa kotoa omilleen, ja saa näin asumistukea ja toimentulotukea, olettaen ettei heillä ole omaisuutta.

Kenen kannalta on valitettavaa, että kaksi täysi-ikäistä aikuista muuttaa omilleen?

Vierailija
157/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se katkeaa. Lapsen pitäisi itse hoitaa asia oikeuteen, mutta ainakin minulle lastenvalvoja sanoi, että koulutustukea ei joudu maksaan enää, kun toinen kouluaste on maksuton. 

Vierailija
158/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäkää muistaa, että opiskelija ei saa toimeentulotukea, vaan opintotuki ja siis myös se laina ovat ensisijaiset rahat.

Elokuussa opiskelijoiden kohdalla loppuu asumistuki. Tulee asumislisä, mikä ei enää mahdollista esim omassa yksiössä asumista ellei saa opintorahan lisäksi rahaa jostain esim palkka, opintolaina, vanhempien avustus. 

Vierailija
159/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies kokee tuon mustamaalaavaksi ja kunniaansa loukkaavaksi, olet käräjillä vaikka se olisi tottakin.

Vierailija
160/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee taas että isä on tunkenut rahaa exän lompakkoon vuosi kausia eikä olla sovittu elatuksesta yhdessä. Kun sitten loppuu pakko antaa rahaa exän käytettäväksi niin tuo on lopputulema. Ei täältäkään lähde penniäkään enää exän pohjattomaan kaivoon. Elareita on maksettu ihan riittävästi ja niillä on voinut exä maksaa omaa asumistaan ja muuta ihan vain itselleen. Eli kaikki raha on käytetty mitä on annettu, eikä ole ymmärretty säästää myöhemmäksi LAPSILLE sitä rahaa. Kaikki mitä on jäänyt elareista yli on hurvitellut exä itseensä. Niin makaa kuin petaa.

Millainen suhde sinulla on lapsiisi? Ja miten sinulla oli niin huono ihmistuntemus että menit lisääntymään pohjattoman kaivon kanssa?

Yhtä huono kuin tässä ketjussa valittavillakin ilmeisesti😁