Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eron jälkeen mies ei maksa enää lastensa kuluja

Vierailija
12.02.2025 |

Lapset 18 ja 19 vuotta, opiskelevat, asuvat kotona, ei opintotukea. Isä päätti että raha menee nyt uuteen perheeseen. Itse olen TODELLA tiukilla koska lapset asuu luonani. Työnhaku kovaa mutta kumpikaan ei saa mitään. Miten ihmeessä tästä voi selvitä? :(

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuisten ihmisten menoja kenenkään tarvi maksaa.

No normaalit vanhemmat maksavat opiskelevan lapsen menoja varsinkin jos toinen ei saa opintotukea. Ei kyllä käynyt mielessäkään mulla ja exällä, että ei makseta lapsen menoja kun lapsi täytti 18v ja oli vielä lukiossa. Sai vähän opintorahaa ja talvella oli vähän keikkatyötä. Asumme pienessä kylässä eikä täällä noin vain töitä saa. Meille oli itsestään selvää, että lapsen kuluja maksetaan edelleen. Ei hylätty lasta. Ehtii kyllä maksamaan itse kulunsa myöhemmin ja niin hän nyt tekeekin kun muutti poikakaveri kanssa yhteen. Asui mun kanssa vielä kun aloitti kokopäiväiset työt lukion jälkeen ja ihan ilmaiseksi asui mun kanssa. Ruokia osteli ja maksoi omat vaatteet yms.

Näin minäkin toivoisin, mutta jostain syystä hän, kenen varallisuus riittäisi lasten auttamiseen hyvin, ei vain auta. Itse autan minkä pystyn, mutta rahaa menee niin paljon ihan peruselämiskuluihin, ettei ylimääräistä jää.

Vierailija
22/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otit miehen joka ei halua maksaa. Komea mies taisi olla mutta luonne täysii kusipää.

Enpä tajunnut silloin reilu 20 vuotta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat kuin olisin itse kirjoittanut. Sama tilanne meillä. Todella tiukkaa rahallisesti. Mutta kiitollinen ajasta lasten kanssa. 

Eivät varmasti kovinkaan kauan enää asu kotona, joten yritän vain nauttia tästä ajasta ja selviytyä jollain lailla. 

Vierailija
24/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuisten ihmisten menoja kenenkään tarvi maksaa.

Kotona asuva opiskelija taitaa saada opintorahaa ehkä jokusen kympin, ja kuitenkin esim. syö yhden aikuisen ihmisen verran (= aiheuttaa vanhemmalle kustannuksia). Vai pitäiskö se lukiolainen / ammattikoululainen potkaista pellolle heti, kun täysi-ikäistyy?

Vierailija
25/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki, opintolaina, työ. Näistä voi valita vaihtoehdon.

Aikuisen ihmisen kuluja ei tarvitse toisen maksaa.

Vierailija
26/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset opiskelevat, niin he voivat itse alkaa vaatimaan mieheltä elatusta vaikka sitten oikeusteitse. Tätä on jotkut joutuneet tekemäänkin.

Ei taida onnistua, kun toisen asteen opinnot ovat maksuttomat. Silloin, kun esim lukioon piti ostaa itse kirjat niin koulutusavustus oli muutamia kymppejä. Ei siis lähellekään elatusavun määrää. 

Vierailija
27/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat kuin olisin itse kirjoittanut. Sama tilanne meillä. Todella tiukkaa rahallisesti. Mutta kiitollinen ajasta lasten kanssa. 

Eivät varmasti kovinkaan kauan enää asu kotona, joten yritän vain nauttia tästä ajasta ja selviytyä jollain lailla. 

Ihan sama homma. Kiva kuulla, että muitakin samassa jamassa. Kyllä minäkin tiedän, että helpottaa kun saavat joku päivä töitä, ja muuttavat pois. Minulle kuitenkin rakkaita ja tärkeitä ja haluan tukea sen mitä tarvitsevat. On vaan yksinään liiankin tiukkaa.

Vierailija
28/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki tai asumistuki on myös mahdollisia , oletteko hakenut ? 

Vierailija
29/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tapa on, että lapset haastaa vanhempansa oikeuteen. 

Ei se ainoa tapa ole. - Itse yrittäisin ensin onnistuisiko lastenvalvoja selittämään lasten isälle elatusvelvollisuuden jatkumisen, erosta huolimatta tai vaikka lapset ovat "jo" niin vanhoja kuin "jo" ovat  

Sinkkumies

Vierailija
30/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin eivät saa opintotukea? Lukiolaiset ja ammattikoululaiset saavat opintotukea. Jos se vain on riittävän pienet tulos sillä jonka luona asuvat. Jos lapset eivät asu eksän luona, niin hänen tulonsa eivät vaikuta. Toinen vaihtoehto on tietenkin opintolaina. 

En ymmärrä tällaisia lapsensa hylkääviä miehiä. Ei tulisi mieleenkään, että en tukisi lapsiani opinnoissa.

Vierailija
31/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain nyt on ap tarinassa pielessä. 

Opintotukea pitäisi tulla molemmille. Ellei kirjat ole sen varakkaamman vanhemman luona. 20 vuotiaaksi asti vanhemman velvollisuus on tukea opiskelevaa lasta. Mutta tuo ei ole lain sanelema pakko. Siksi sitä harvoin vaaditaan oikeudesta asti.

Vierailija
32/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsukaiset on jo aikuisia eli koko konkkaronkka töihin, eikä ex-miehen lompakolle. Jokainen kun kantaa kortensa kekoon niin sen luulisi alkavan riittämään. 

Enkä tarkoita mitään kokopäivähommia vaan että ihan mäkkäriin/kauppaan/jne tekemään tunteja sisään.

Vierailija
33/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ainoa tapa ole. - Itse yrittäisin ensin onnistuisiko lastenvalvoja selittämään lasten isälle elatusvelvollisuuden jatkumisen, erosta huolimatta tai vaikka lapset ovat "jo" niin vanhoja kuin "jo" ovat  

Sinkkumies

Heh, täysi-ikäiset lapset eivät enää kuulu las-ten-valvo-jan tukitoimien piiriin. 

Vierailija
34/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas se nähdään, miehistä lapset ovat kivoja, sen 10 min, kun niitä tehdään, sen jälkee ei paljoa väliä. No onneksi lisääntyminen ihan oma ja vapaaehtoinen valinta.

Eikö AP:n tapauksessa mies ole kasvattanut yhdet lapset aikuisiksi ja nyt kasvattaa jo toisia uudessa perheessä? En siis oikein ymmärrä kommenttiasi. 

Vierailija
35/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsukaiset on jo aikuisia eli koko konkkaronkka töihin, eikä ex-miehen lompakolle. Jokainen kun kantaa kortensa kekoon niin sen luulisi alkavan riittämään. 

Enkä tarkoita mitään kokopäivähommia vaan että ihan mäkkäriin/kauppaan/jne tekemään tunteja sisään.

Voi, voi. Taas unohtuu, ettei moni työhaluinen pääse kovinkaan helposti töihin, josta työnantajan tulisi maksaa centtikin palkkaa... Ei mäkki tai markettinole paikkoja, joihin vain mennään "tunteja tekemään"...

Vierailija
36/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos se AP tienaakaan jos ei tule kotona asuville lapsille opintotukea ollenkaan?

Vierailija
37/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas se nähdään, miehistä lapset ovat kivoja, sen 10 min, kun niitä tehdään, sen jälkee ei paljoa väliä. No onneksi lisääntyminen ihan oma ja vapaaehtoinen valinta.

Ei kannata yleistää. Kyllä varmasti suurimmalle osalle meistä isistä lapset on tärkeintä maailmassa. Poikkeuksiakin valitettavasti löytyy niin miehistä kuin naisista.

Vierailija
38/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos/kun lapset asuvat kotona, niin ei kai heistä niin mahdottomasti kuluja ole? Ja voisiko heillä olla oikeus toimeentulotukeen, vaikka opintotukeen ei olekaan oikeutta? Eikö täysi-ikäiset ole toimeentulotuessa itsenäisiä yksiköitä?

Jos heillä on ammattikoulu tai lukio kesken, niin sitten pitää tietenkin hakea koulutusavustusta. Tiedän yhden isän, joka joutui tätä ensimmäisestä lapsestaan maksamaan. Ja tämä mies väitti, että poika tahallaan venytti lukio-opintoja, että saisi sitä tukea pidempään. En tiedä mikä on totuus, heillä oli välit poikki isän oman toiminnan vuoksi ja pojan äiti oli hieman huonossa taloudellisessa tilanteessa, joten voi hyvin olla, että teki isälleen vähän kiusaa.

Kyllä tuo huono taloudellinen tilanne kotona kannustaa tsemppaamaan opinnoissa ja työnhaussa, että saa oman elämänsä alkuun. Ja sitten kun pääsee omilleen, niin todella osaa arvostaa niitä pikku juttuja, mihin äidillä ei ollut varaa. Jos lasten isä on hyvätuloinen, niin hänestä on iloa viimeistään perinnönjaossa, ellei hän pelaa todella likaista peliä.

Vierailija
39/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Heh, täysi-ikäiset lapset eivät enää kuulu las-ten-valvo-jan tukitoimien piiriin. 

Kyllä ja ei. - Meillä ihana lastenvalvoja - suyremmoinen moinen mies l (, vahinko ettei taida tällä hetkellä toimia tuossa paikassa) selitti rautalangasta exälle kuinka elatusvelvollisuus ei hänellä / yleisemmin  vanhemmaila pääty, jos lapsella on oppivelvollisuusc18 vuotiaana vielä kesken 

Eri

Vierailija
40/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet miehesi lompakolla? Aikuiset yleensä elättää itsensä ja tässä tapauksessa puhutaan aikuisista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi