Onko yleistä, että paljasjalka-pk-seutulainen ei koskaan ole käynyt Lapissa / tunne juurikaan Suomea muutenkaan, mutta ulkomailla on käynyt
Kommentit (79)
Kun on rajallisesti rahaa niin sen matkan suuntaa mielummin lämpimiin maihin talvella ja käy laskettelemassa lähiseudulla. Olen käynyt Haukiputaalla, Kajaanissa ja Lieksassa, siinä mun pohjoisimmat matkailut.
On. Miksi lappiin junttien sekaan, kun voi lähteä ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko johtua vaikka siitä, miten töykeästi pk-seudulta tulevia ihmisiä kohdellaan monissa paikoissa, jos mitenkään käy ilmi mistä on kotoisin? Olen tätä valitettavasti todistanut monet kerrat muidenkin osalta.
Olen ollut keikkatyössä maakunnissa, ja työyhteisössä alkuperäni tulee esille ennemmin tai myöhemmin. Kohtelu on mukavaa tasan tarkkaan siihen asti, kunnes kotipaikkakunta käy ilmii. En puhu kovin helsinkiläisittäin, mutta ystäväni joka puhuu lievällä aksentilla ja tietiyllä sanavalinnoilla, on saanut osakseen todella törkeää kohtelua.Puhus joskus savon murretta Helsingissä ja katso kuinka lämmin vastaanotto on.
Ei vika ole murteessa vaan siitä mitä sieltä suusta tulee. Savolaiset on tunnetusti tyhjän puhujia, kauheesti asiaa mutta ei mitään sanottavaa.
Paljasjalkaisia stadilaisia ei ole kovin pajon, joten mitenkään yleistä ei heidän suhteen ole juuri mikään. Itse oon 4. polven stadilainen ja olen mm 2 kertaa kiivennyt Saanalle. Kiertänyt Suomen muutamaankin otteseen erilaisilla auto- ja pyörämatkoilla. Ainoa varmaan merkittävämpi kohde, jossa en ole käynyt on Koli. Että ei ap, ei ole yleistä. Ja ulkomaitakin on tullut nähtyä, ei nyt satoja maita, mutta kymmeniä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa olen Lapissa käynyt eikä todellakaan ole mikään ihmeellinen paikka. Ylihinnoiteltuja turistirysiä kaikki paikat.
Aina hauska tää kommentointi Lappi/Rodos/Kanaria, kauhee turistirysä. Kuinkahan paljon Lapissakin on sitä lääniä mitä ei todellakaan voi sanoa turistirysäksi?
Asuin Keski-Suomessa jonkun aikaa ja siitä tuli tehtyä pieniä ajeluja esim. Seinäjoelle ja joskus Mikkeliinkin asti. Juu, ei ole lähellä, mutta kun kysyttiin, että matkusteleeko pk-seudulta kotoisin olevat Suomessa, niin tuo on vastauksena siihen.
Lappi ei vaan kiinnosta. Aivan kuten ei kiinnosta vaikkapa Islanti. Silloin kun on mahdollisuus matkustaa, haluan joko takuuaurinkoa tai sitten kaupunkilomaa.
Kyllä minä _voisin_ matkustaa Lappiinkin, jos se ei olisi noista etelänmatkoista pois. Mutta kun pitää valita, niin valinta on helppo.
Keski-suomalainen tässä päivää. Inhoan kylmää, miksi lomailla lapissa. En minä pääkaupunkiseudullekaan halua lomalle. Sama sontailmasto, kalliit majoitukset, kalliit ruoat joka puolella Suomea. Siksi ulkomaille, lämpimään aina lomalle.
Miksi ihmeessä maksaa lomasta paikoissa joiden ilmasto, ruoka ja hintataso ei miellytä eikä oikeastaan poikkea arjesta millään lailla?
Suomessa ja varsinkin Lapissa loma aikoina majoitus- ja ravintolahinnat ovat karanneet niin pahasti käsistä. Alkaa melkein jo olemaan liki saman hintaista lähteä Itävaltaan hiihtolomaksi kuin johonkin Ylläkselle. Sitten jos ei edes mitään laskettelua tai vaellusta harrasta, niin aika selkiö homma ettei tule paljoa Pohjois-Suomea koluttua.
Miksi pitää landelle lähteä? En ole pohjoisemmas mennyt kuin lentokentälle. Tai ei, kerran teininä hypättiin junaan ja mentiin Tampereelle, mutta tultiin heti seuraavalla takaisin. Suomi on sama kuin Helsinki, ei ulkopuolella ole ihmisen asuinpaikka, mitä kaatista lie.
Heh. En ole helsinkiläinen, mutta etelä-suomalainen kuitenkin. Euroopasta alkaa olemaan aikalailla joka kulma katteltu ja Aasiassakin pyöritty. Lapissa olen käynyt tasan kerran, Pohjois-Pohjanmaalla tai Kainuussa en ikinä. Töiden takia Pori, Vaasa, Jyväskylä ja Joensuu tulleet tutuiksi. Ei pahemmin kiinnosta kotimaan matkailu, kun se on käytännössä ihan yhtä kallista mutta ei yhtä "elämyksellistä". Pääsen tästä lomaviikon koittaessa omalla autolla tai lentokoneella samalla vaivalla vaikka Riikaan kuin Joensuuhun, ja Riikassa se kulttuuritarjonta on sangen paljon parempi hintataso halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Snadina reissattiin familyn kanssa paljon Lapissa. Taidettiin visiteerata joku kahdeksan hiihtistä peräkkäin Rukallakin.
Ivalossakin on käyty, työn puolesta, ja Nordkapissa.
Mitä siansaksaa tuo on? Älä kirjoita slangia kun et osaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko johtua vaikka siitä, miten töykeästi pk-seudulta tulevia ihmisiä kohdellaan monissa paikoissa, jos mitenkään käy ilmi mistä on kotoisin? Olen tätä valitettavasti todistanut monet kerrat muidenkin osalta.
Olen ollut keikkatyössä maakunnissa, ja työyhteisössä alkuperäni tulee esille ennemmin tai myöhemmin. Kohtelu on mukavaa tasan tarkkaan siihen asti, kunnes kotipaikkakunta käy ilmii. En puhu kovin helsinkiläisittäin, mutta ystäväni joka puhuu lievällä aksentilla ja tietiyllä sanavalinnoilla, on saanut osakseen todella törkeää kohtelua.Puhus joskus savon murretta Helsingissä ja katso kuinka lämmin vastaanotto on.
Ei vika ole murteessa vaan siitä mitä sieltä suusta tulee. Savolaiset on tunnetusti tyhjän puhujia, kauheesti asiaa mutta ei mitään sanottavaa.
Sieltähän se ensimmäinen vittuilija jo saapuikin paikalle. Turha ihmetellä miksi helsinkiläisiin suhtaudutaan nuivasti, kun oma asenne on noin ylimielinen ja ennakkoluuloinen. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
En ole paljasjalkahelsinkiläinen, vaikka nykyisin asunkin siellä, vaan aikuisiässä töiden perässä Helsinkiin muuttanut.
Olen kotoisin ihan muualta. En ole koskaan käynyt Lapissa ja suurin osa Suomen kaupungeista on minulle täysin tuntemattomia. Kävin esim. Turussa ensimmäistä kertaa ihan muutama vuosi sitten. Ulkomailla olen matkustanut aika paljon.
Se johtuu ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että jos ei ole sukulaisia tai ystäviä jossain Suomen kaupungissa, eikä muutakaan menoa sinne suunnalle, niin ei sinne tule siitä vain lähdettyä. Ja se vaan on totta, että jos lomamatkaa miettii, niin mieluummin suuntaan jonnekin toiseen maahan viikoksi pariksi kesällä, missä on takuuvarma aurinko ja maiseman vaihtoa, kuin että majoittuisin samaksi ajaksi jonnekin Suomen kaupunkiin kylmiin vesisateisiin.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Keski-Suomessa jonkun aikaa ja siitä tuli tehtyä pieniä ajeluja esim. Seinäjoelle ja joskus Mikkeliinkin asti. Juu, ei ole lähellä, mutta kun kysyttiin, että matkusteleeko pk-seudulta kotoisin olevat Suomessa, niin tuo on vastauksena siihen.
Lappi ei vaan kiinnosta. Aivan kuten ei kiinnosta vaikkapa Islanti. Silloin kun on mahdollisuus matkustaa, haluan joko takuuaurinkoa tai sitten kaupunkilomaa.
Kyllä minä _voisin_ matkustaa Lappiinkin, jos se ei olisi noista etelänmatkoista pois. Mutta kun pitää valita, niin valinta on helppo.
Tuo rajallisten resurssien vuoksi kohteiden pois sulkeminen on olennainen asia. On paljon paikkoja, joista sitä ajattelee, että niissä olisi ihan mielenkiintoista käydä. Itselläni esimerkiksi Huippuvuoret on sellainen.
Aika on kuitenkin rajallinen. On tehtävä valinta, mihin suuntaan lähtee. Lämpöä ja kulttuurikohteita rakastavana suunta on etelään. Jos talvilomalla lähtisi pohjoiseen, tarkoittaisi se koko kylmän ja pimeän vuodenajan viettämistä -no, kylmässä ja pimeässä. Liian raskas ajatus. Jos olisi kolme talvilomaa, yhden niistä voisi hyvinkin viettää vaihtelun vuoksi pohjoisessa.
Minä olen käynyt työmatkalla ja jollain firman virkistysreissulla Kittilässä. Omalla autolla kierrettiin kerran lomalla Suomea ihan varta vasten kaupungeissa joissa ei oltu koskaan käyty Rovaniemeä myöden.
Vika on vain siinä että täällä etelässäkin on ihan riittävän pimeää, kylmää, masentavaa ja muutamina talvina enemmän luntakin kuin haluan ikinä nähdä.
Ei lapissa ole yhdellekään suomalaiselle samanlaista eksotiikkaa kuin aussille tai edes britille.
Koska lomalla haetaan juuri eksotiikkaa ja irtiottoa arjesta niin minulllekin se tarkoittaa aurinkoa, lämpöä, hiekkarantoja, palmuja ja eksoottista ruokaa joka maksaa 25% suomalaisista ravintolahinnoista.
Olen juuri tällainen. Ei niin hirveän usein tule matkustettua ja pidän enemmän kaupunkilomista. Jotain luonnonnähtävyyksiä on toki kiva käydä katsomassa vaikka päiväretkellä mutta en minä esimerkiksi lähtisi vaeltamaan useammaksi päiväksi tuntureille.
En asu pk-seudulla, mutta lähellä kuitenkin enkä ole koskaan käynyt Lapissa. Ei ole minusta yhtään kiinnostava paikka ja samalla hinnalla tai halvemmalla pääsee Keski-Eurooppaan. Tai jopa Las Vegasiin..
En ole pääkaupunkiseudulta, vaan Oulun-läänistä. Koskaan en ole käynyt Lapissa enkä tunne muuta Suomea juuri ollenkaan. Ulkomaillakaan en ole käynyt koskaan.
Mitä lapissa on näkemisen arvoista?