Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistä, että paljasjalka-pk-seutulainen ei koskaan ole käynyt Lapissa / tunne juurikaan Suomea muutenkaan, mutta ulkomailla on käynyt

Vierailija
11.02.2025 |

ja vielä monessa maassa? Mistä tämä johtuu?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toinen paljasjalkainen stadilainen. En ole käynyt Lapissa. Miksi olisin, talvella lunta ja kesällä hyttysiä, ja väkeä joka valittaa kaikesta. Eikä ole ollut mitään asiaakaan.

En ole käynyt Savossa enkä Pohjanmaallakaan, ei ole ollut koskaan mitään asiaa sinne. Turussa käynyt kahdesti, nähtävyydet nähty nopeasti. Puoli päivää riittää Hämeenlinnassa ja Tampereella, jos ei ole mitään asiaakaan.

Muuten olen käynyt 39 maassa, monissa useastikin. 

En itsekään ole käynyt lapissa, mutta en kehuisi sillä, että elinpiirini on noin suppea.

Vierailija
42/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minä ihmettelen maakunnassa asuvia ihmisiä, jotka eivät ole ikinä käyneet ulkomailla tai edes isommassa kaupungissa kuin korkeintaa päivystyskäynnillä sairaalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on. Olen käynnyt monta kymmentä vuotta sitten Lapissa ja Pohjois-Norjassa, kummastakaan en pitänyt. Mielummin lähden vaunureissulle eurooppaan josta ostan kaiken minkä tarvitsen, vaatteet meikit shamppoot, sisustustarvikkeet. On turhaa ostaa mitään suomesta

Jos noiden paikkojen luonnosta ja maisemista ei pidä, varsinkin kesällä, niin on pakko olla jotenkin mielenköyhä.

Kuka helkkari sinne itikoiden syötäväksi haluaa tulla  🙄

Sellainen,joka ei ole kokenut esimerkiksi miltä tuntuu,kun paarmaparvi hakkaa mökkisi ikkunaa kovemmalla volyymilla kuin kerrostaloasunnon juopponaapuri seinää. Mut nää on näitä-Suomen matkailu takkuaa juuri siksi,että turistit eivät ymmärrä tulevansa "villille" seudulle matkatessaan Lappiin kesällä ja sitten itketään,kuinka ikävästi on koko keho täynnä hyttysten,mäkäräisten,hirvikärpasten,paarmojen ja vielä niiden prkleen kusiaisten puremia, eikä edes sisävessaa mökiltä löydy :D 

Vierailija
44/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, suurinta osaa ei lumi, kylmyys ja Lappi kiinnosta lainkaan. Miksi siis mennä vain "Suomituntemuksen" takia hukkaamaan rahaa??

Itse olen käynyt Norjan lapissa v 74, Levillä ja Saariselällä työn puolesta 4-5 10-20v sitten enkä ikinä enää mene.

Muutenkin Suomea kierretty sen verran että riittää ja asun meren ja järvien ympäröimänä.

Oma "mökki" ja sydän on etelä-Euroopassa

Vierailija
45/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehelläni 50 + v aina aika huono maakuntatuntemus, vaikka mies ei ole edes pk-seudulta kotoisin. Lapin laskettelukeskukset kyllä tunnemme, mutta hyvin vähän muuta Tampereesta eteenpäin. Ulkomailla ollaan käyty yli 60 maassa. 

Vierailija
46/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa olen käynyt kahdesti yli 30 vuotta sitten. Intin kesä- ja talvileirit yht. 5 viikkoa.

Vierailija
47/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin Lapissa ekan kerran 2020 kun ne kaikki ulkomaanmatkat sattuneesta syystä peruuntui. Oon syntynyt 1964, eli aika paljon oon ehtinyt matkustella ennen eksoottista Lappia. Muuten olen kyllä Suomessakin reissannut mutta en oikeastaan Oulun yläpuolella ikinä ennen. Lapissa sittemmin kyllä käynyt jo useamman kerran ja ens kesänä menossa taas. 

Mistä johtuu, en tiedä. Nuorena enimmäkseen matkaillut prätkällä niin ollaan pysytelty etelämpänä. 

Vierailija
48/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snadina reissattiin familyn kanssa paljon Lapissa. Taidettiin visiteerata joku kahdeksan hiihtistä peräkkäin Rukallakin.

Ivalossakin on käyty, työn puolesta, ja Nordkapissa.

Vierailija
49/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti siitä, että ihmisillä on ajan vietossa erilaiset kiinnostuksen kohteet. Lisäksi Helsingistä pääsee ulkomaille halvemmalla kuin Lappiin. Suomessa matkustaminen on kallista.

En itsekään saa mitään irti Lapin matkailusta, vaikka napapiirin yläpuolella olen monta kertaa käynytkin. Tästä syystä mies tekee Lapin matkat ilman minua. En myöskään saa mitään irti ulkomailla ns. rantakohteista ja tästä syystä en ole esim. matkustanut suomalaisten suosikkikohteissa kuten Kanarialla tai Thaimassa vaan ihan toisenlaisissa kohteissa. 

Vierailija
50/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko johtua vaikka siitä, miten töykeästi pk-seudulta tulevia ihmisiä kohdellaan monissa paikoissa, jos mitenkään käy ilmi mistä on kotoisin? Olen tätä valitettavasti todistanut monet kerrat muidenkin osalta.

Olen ollut keikkatyössä maakunnissa, ja työyhteisössä alkuperäni tulee esille ennemmin tai myöhemmin. Kohtelu on mukavaa tasan tarkkaan siihen asti, kunnes kotipaikkakunta käy ilmii. En puhu kovin helsinkiläisittäin, mutta ystäväni joka puhuu lievällä aksentilla ja tietiyllä sanavalinnoilla, on saanut osakseen todella törkeää kohtelua. 

Rohkenen kyllä epäillä että pk-seudulla asuvia kohdeltaisiin jotenkin törkeästi. Olen itse kotoisin Lapin tuppukylästä, tosin asunut muualla Suomessa jo kolme vuosikymmentä. 

Ei pääkaupunkiseudulta tuleva ole Lapissa mikään ihme eikä harvinaisuus. Tuolta seuduilta on jo suurista ikäluokista lähtien muutettu muualle työn perässä. Ei pelkästään muualle Suomeen, vaan ympäri maailmaa. Omaa lapsuuden ystäväpiiriä miettiessä tulee heti mieleen, että kavereilla oli sukulaisia muun Suomen lisäksi esim. Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Kanadassa, Jenkeissä, Brittein saarilla, Sveitsissä ja Saksassa. Muualle muuttanut suku vierailu kotiseudulla ja kotiseudulla vierailtiin muualla. 

Joten pääkaupunkiseudulla asuva ei todellakaan ole mikään harvinaisuus. Huonoon kohteluun on varmasti joku muu syy.

Vierailija
51/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toinen paljasjalkainen stadilainen. En ole käynyt Lapissa. Miksi olisin, talvella lunta ja kesällä hyttysiä, ja väkeä joka valittaa kaikesta. Eikä ole ollut mitään asiaakaan.

En ole käynyt Savossa enkä Pohjanmaallakaan, ei ole ollut koskaan mitään asiaa sinne. Turussa käynyt kahdesti, nähtävyydet nähty nopeasti. Puoli päivää riittää Hämeenlinnassa ja Tampereella, jos ei ole mitään asiaakaan.

Muuten olen käynyt 39 maassa, monissa useastikin. 

Onhan se jotenkin säälittävää, että on reissannut ympäri maailmaa, mutta omasta maastaan luettelee vaan muutaman heikkolaatuisen stereotypian. Valitettavasti tulit alleviivanneeksi sitä, miksi paljasjalkaisia helsinkiläisiä on vaikeaa arvostaa.

Vierailija
52/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen paljasjalkalainen helsinkiläinen enkä ole koskaan käynyt Lapissa. Syy siihen on oikeastaan se, että aina kun on lomaa tai muuten vaan mahdollista niin suuntaan Turun saaristoon mökille. Jos ei olisi mökkiä niin varmaan olisi tullut jo Lapissakin pyörähdettyä, tosin pahimman turistisesongin ulkopuolella. Kotimaan reissausta on tullut jonkin verran tehtyä, mutta sattuneesta syystä lähinnä Varsinais-Suomen alue on tullut kaikkein tutuimmaksi.

Vierailija
53/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen paljasjalkalainen helsinkiläinen enkä ole koskaan käynyt Lapissa. Syy siihen on oikeastaan se, että aina kun on lomaa tai muuten vaan mahdollista niin suuntaan Turun saaristoon mökille. Jos ei olisi mökkiä niin varmaan olisi tullut jo Lapissakin pyörähdettyä, tosin pahimman turistisesongin ulkopuolella. Kotimaan reissausta on tullut jonkin verran tehtyä, mutta sattuneesta syystä lähinnä Varsinais-Suomen alue on tullut kaikkein tutuimmaksi.

Niin joo, ulkomailla on tietty myös tullut reissattua, mutta edellisestä matkasta on jo 7 vuotta. Matkustelu ylipäätänsä ei tarjoa itselle mitää ylimääräistä mielihyvää, niin koen pärjääväni ilman sitä.

Vierailija
54/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen Lapissa käynyt eikä todellakaan ole mikään ihmeellinen paikka. Ylihinnoiteltuja turistirysiä kaikki paikat.

Vierailija
55/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Lapissa. 

T. Viidennen polven stadilainen

Ps. Hesalaiset ovat junan ja lentokoneen tuomia. Jotka lokaavat stadin mainetta muualla Suomessa käydessään. 

Vierailija
56/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Lapissa. 

T. Viidennen polven stadilainen

Ps. Hesalaiset ovat junan ja lentokoneen tuomia. Jotka lokaavat stadin mainetta muualla Suomessa käydessään. 

Aamen. Aito stadilainen suvaitsee lähtökohtaisesti kaikkia eikä koe tarpeelliseksi nostaa itseään muiden yläpuolelle. 

Vierailija
57/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kehä kolmosen ulkopuolella koskaan käy. Itse ovat näin todenneet.

Vierailija
58/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on onnistunut markkinoimaan Lapin eksotiikan hyvin maamme rajojen ulkopuolelle. Se on tietenkin hyvä asia talouden kannalta.

Mutta, suomalainen, jolle revontulet, joulupukki, porot ei synnytä talvista fantasia -eksotiikkaa, tarkkailee asiaa hieman maanläheisemmin. Totuus on, että jos pitää lumesta, laskettelusta ynnä muista talvisista aktiviteeteista, pesee Alpit Lapin 5-0. Maisemat, rinteet, patikkareitit sekä myös after ski ovat ihan eri luokkaa. Ainoa, mikä puuttuu, on ne revontulet.

Kun vielä matka-aika ja reissun hinta Etelä-Suomesta ovat suunnilleen samat, niin siinäpä vastaus aiheeseen.

Vierailija
59/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko johtua vaikka siitä, miten töykeästi pk-seudulta tulevia ihmisiä kohdellaan monissa paikoissa, jos mitenkään käy ilmi mistä on kotoisin? Olen tätä valitettavasti todistanut monet kerrat muidenkin osalta.

Olen ollut keikkatyössä maakunnissa, ja työyhteisössä alkuperäni tulee esille ennemmin tai myöhemmin. Kohtelu on mukavaa tasan tarkkaan siihen asti, kunnes kotipaikkakunta käy ilmii. En puhu kovin helsinkiläisittäin, mutta ystäväni joka puhuu lievällä aksentilla ja tietiyllä sanavalinnoilla, on saanut osakseen todella törkeää kohtelua. 

Puhus joskus savon murretta Helsingissä ja katso kuinka lämmin vastaanotto on.

Vierailija
60/79 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän minä ihmettelen maakunnassa asuvia ihmisiä, jotka eivät ole ikinä käyneet ulkomailla tai edes isommassa kaupungissa kuin korkeintaa päivystyskäynnillä sairaalassa.

Joa viihtyy siellä maakunnan rauhassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä