Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistä, että paljasjalka-pk-seutulainen ei koskaan ole käynyt Lapissa / tunne juurikaan Suomea muutenkaan, mutta ulkomailla on käynyt

Vierailija
11.02.2025 |

ja vielä monessa maassa? Mistä tämä johtuu?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä hesan juntteja.

Vierailija
2/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi on vain turistien höynäyttämistä varten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka tavallista mutta kun katsoo Lapin matkojen (sis  majoittumisen ja aktiviteettit, kuten hissiliput taibkyloylään sisäänpääsy maksut) hintoja, niin ellei viehäty eritisesti ulkoilma-aktiviteeteista ja luontoelämyksistä, kuten hiihtämisestä, laskettelusta tai vaeltamisesta rinkkaselässä.. , niin luuleb ymmärtäväni miksi viime vuisina yhä useampi on valnnut jonkun muun kohteen kuin (Suomen) -Lapim...

Kotimaan matkaiku on  sesonkiaikoina verraten kallista! 

Sinkkumies 

Vierailija
4/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko johtua vaikka siitä, miten töykeästi pk-seudulta tulevia ihmisiä kohdellaan monissa paikoissa, jos mitenkään käy ilmi mistä on kotoisin? Olen tätä valitettavasti todistanut monet kerrat muidenkin osalta.

Olen ollut keikkatyössä maakunnissa, ja työyhteisössä alkuperäni tulee esille ennemmin tai myöhemmin. Kohtelu on mukavaa tasan tarkkaan siihen asti, kunnes kotipaikkakunta käy ilmii. En puhu kovin helsinkiläisittäin, mutta ystäväni joka puhuu lievällä aksentilla ja tietiyllä sanavalinnoilla, on saanut osakseen todella törkeää kohtelua. 

Vierailija
5/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilaiset juntit ovat aivan oma alalajinsa suomalaisessa sielunmaisemassa.

Terveisin: Pohjoisesta Helsinkiin muuttanut

Vierailija
6/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin on. Olen käynnyt monta kymmentä vuotta sitten Lapissa ja Pohjois-Norjassa, kummastakaan en pitänyt. Mielummin lähden vaunureissulle eurooppaan josta ostan kaiken minkä tarvitsen, vaatteet meikit shamppoot, sisustustarvikkeet. On turhaa ostaa mitään suomesta

Vierailija
7/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin on. Olen käynnyt monta kymmentä vuotta sitten Lapissa ja Pohjois-Norjassa, kummastakaan en pitänyt. Mielummin lähden vaunureissulle eurooppaan josta ostan kaiken minkä tarvitsen, vaatteet meikit shamppoot, sisustustarvikkeet. On turhaa ostaa mitään suomesta

Jos noiden paikkojen luonnosta ja maisemista ei pidä, varsinkin kesällä, niin on pakko olla jotenkin mielenköyhä.

Vierailija
8/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia äidinkielenään puhuva aviomieheni tönittiin Juvalla maahan, kun hän vastasi puhelimeen äidinkielellään. Intialainen työkaverini hakattiin Viitasaarella. En usko, että helsinkiläisyys on asiaan vaikuttanut, mutta kertoo todella paljon pikkupaikkakuntien houkuttelevuudesta. 

Vierailija
9/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään tuollainen, sitten kävin kerran lomalla Lapissa ja totesin että entinen elämäntyylini oli justiinsa oikein. Alpeille pääsee helpommin.

Vierailija
10/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen paljasjalkainen stadilainen. En ole käynyt Lapissa. Miksi olisin, talvella lunta ja kesällä hyttysiä, ja väkeä joka valittaa kaikesta. Eikä ole ollut mitään asiaakaan.

En ole käynyt Savossa enkä Pohjanmaallakaan, ei ole ollut koskaan mitään asiaa sinne. Turussa käynyt kahdesti, nähtävyydet nähty nopeasti. Puoli päivää riittää Hämeenlinnassa ja Tampereella, jos ei ole mitään asiaakaan.

Muuten olen käynyt 39 maassa, monissa useastikin. 

Vierailija
11/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on niitä hesan juntteja.

Hesan juntit on junan tuomia. Stadilaiset on erikseen.

Vierailija
12/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissäkin on riittävän kylmä, mieluummin suuntaa etelämmäksi. No joo, mulle kyllä Suomikin on aika tuttu, sitä Lappia lukuunottamatta. Oulua korkeammalle kun en ole päässyt. Ehkä vielä joskus. 

Vierailija
13/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt Vantaata pohjoisemmassa

Vierailija
14/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole viralliselta pk-seudulta, mutta läheltä. Olin 36 karautteassani ensimmäisen kerran Lapin läpi Norjaan. Ei tullut poikettua lähinnä koska ei sinne olut mitää erityistä asiaa: poroa on aina syöty kotona, talviurheilua en harrasta ja lomareissut tehiin etelään. Sen kerran jälkeen ne on tehty sinne Norjaan, ja on Lapissakin pyöritty. Se vaan ei iske.

Vierailija
15/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa lomailu on aina ollut reilusti kalliimpaa kuin vaikkapa pari viikkoa Kanarialla tai Thaimaassa. Siinäpä se.

Vierailija
16/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsia äidinkielenään puhuva aviomieheni tönittiin Juvalla maahan, kun hän vastasi puhelimeen äidinkielellään. Intialainen työkaverini hakattiin Viitasaarella. En usko, että helsinkiläisyys on asiaan vaikuttanut, mutta kertoo todella paljon pikkupaikkakuntien houkuttelevuudesta. 

Tyypillisiä savolaisia. Niitä on Helsingissäkin liikaa.

Vierailija
17/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni kävisin Lapissa, mutta matkat ovat kalliita, välimatkat pitkiä ja tuntuu, että jo turismilla pilattu tunnelma.

Vierailija
18/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon minäki käyny Islannissa, vaikken ole käyny Turussa.

Vierailija
19/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stadilaiset juntit ovat aivan oma alalajinsa suomalaisessa sielunmaisemassa.

Terveisin: Pohjoisesta Helsinkiin muuttanut

Ei ole mielessä käynyt,että se olet sinä,joka et kykene avartamaan maailmankatsomustasi? Mikä pakottaa etelässä olemaan,jos et tykkää tai arvomaailmasi on erilainen? Mene kuule vaikka Pariisiin,niin näet, mitä on ajatusmaailman sisäsiittoisuus ja ylenkatse "muualta tulleita kohtaan". Jos et tee mitään estääksesi liberaalia maailmankuvaa leviämästä kotikonnulleisi,ole arvostelematta muita. Muutos lähtee sinusta, ei naapuristasi. Entäpä jokin Afrikan valtio? Siellä sitä suvaitsevaisuutta vasta onkin-varsinkin etelä-afrikassa, aivan kuten  pohjoisimmassa Suomessa, tai no, paljon tehokkaammassa muodossa oikeastaan

Vierailija
20/79 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimaa, saaristomeri ja Tampere ovat mielestäni Suomessa käymisen arvoisia paikkoja. Miksi menisin Lappiin, kun voin mennä suoraan komeampiin maisemiin Norjaan? Miksi kävisin Pohjanmaalla, kun nättiä maaseutua on Keski-Eurooppa täys? Turku on historiallisesti ok kohde, mutta valitettavasti kaupungista on osa tuhottu vuosikymmeniä sitten rumalla rakentamisella.

Saimaa on laaja alue, mutta eipä alueen kaupungit ole mitään ihmeellisiä paikkoja. Olavin linna on näkemisen arvoinen. Kalliomaalaukset ja linnavuoret ovat mielenkiintoisia, mutta valitettavan monen lähettyvillä on avohakattua metsää ja mökkejä siellä täällä. Kunnollista luontoelämystä saa vain tilkuittain. Mitä ruokakulttuuriin tulee, niin ei kiinnosta lörtsyt tai atomit. Muikkuja syön mielelläni, mutta jossain muussa muodossa kuin halvasta kertakäyttörasiasta. Maakunnissa ei ole osattu panostaa laatuun ja esteettisyyteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi