Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos lopettaisin työnteon ja muuttaisin vanhaan mökkiin asumaan!?

Vierailija
11.02.2025 |

Aloin tuossa miettimään asiaa.

Olen 45-vuotias mieshenkilö. Tuikitavallinen työelämän puurtaja. Alemman tason asiantuntija isossa yrityksessä. En kykene huijaamaan itseäni uskomaan firman visioon, arvoihin tai muuhun soopaan. Kaikki tuo on pelkkää PR-potaskaa, samoin kuin muissakin suuryrityksissä. Henkilöstö saa lämmintä kättä, johto bonarit, osakkeenomistajille kuuluvat kunnon rahat. Firma pyrkii tekemään profittia, minä käyn töissä jotta saisin fyffeä elämiseen, enkä tippuisi pois "keskiluokasta", jos edes kuulun siihen.

Mikä minua kiinnostaa eniten? Se, että pääsen mökille. Mökissä on sähköt, mutta lämmitys on puulla. Omistan myös metsää mökin ympärillä sen verran, ettei puu lopu kesken.

Laskin juuri, että jos laittaisin kaupunkikanankopin myyntiin, minulla olisi nettona rahaa n. 250 000 euroa (150 000 kämpästä, 100 000 sijoitussalkku). Sijoittaisin 200 000 osakkeisiin, tavoitteena 5% osinkotuotto. 50 000 jättäisin turvaan korkosijoituksiin tai määräaikaistalletukseen.

Minähän eläisin tuolla vallan hyvin. Asumiskulut olisivat ruoka ja olematon sähkölasku. Kun olisi aikaa kalastaa, kerätä sieniä ja marjoja, ja tehdä kaikki itse - ruokakulut laskisivat entisestään. Kenties halpa auto olisi hyvä, se kyllä lisäisi kuluja jonkin verran. Kyläkauppaan olisi just ja just kävelymatka, isompaan markettiin 20km. Jos tulisi isompi meno, se 250 000 euroa olisi yhä säästössä.

Hemmetti. Miksipä ei!? Miksi jatka raatamista sellaisen elämän eteen, jota en edes halua?

Kommentit (193)

Vierailija
121/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten, kun on talvi?

Joku nauroi ja ihmetteli tätä kommenttia, miksi?

Kaupunkilainen ei ehkä ymmärrä talviasumista mökillä, joka on ollut kesäkäytössä. No, se on tietysti ymmärrettävää ja suotakoon hänelle se ihmetyksen aihe.

Joku täällä kirjoittikin aiheesta lumitöineen, lämmittämisineen, puiden hakkaamisineen ja vesihuoltoineen, ukohuussista puhumattakaan. Nämä eivät tietenkään ole mikään este, jos mökki on varustukseltaan talviasuttava. Mutta muuten, jos raha ei ole esteenä!

Lisäksi ymmärsin, että ap:n mökki on varsin vaatimaton?

Tulkoon ap selventämään mahdollista mökkielämäänsä, jos siis oli tosissaan tuon aloituksen kanssa.

Vierailija
122/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n suunnitelma vaikuttaa hyvältä ja realistiselta. Jos vuodeksi on käytettävissä n. 10 000, niin monihan elää sillä rahalla kaupungissakin, jopa vähemmällä. Ap ei tainnut vielä edes huomioida tulevaa eläkettä, sikäli kun tämä ikäluokka sellaista koskaan tulee saamaan. Rahallisesti tuo ei siis tee edes tiukkaa.

Ehkä tekisin pari juttua ennen irtisanoutumista. Tosiaan se auto. Onko sellaista nyt ja onko se tulevien tarpeiden mukainen? Jos sellainen tarvii hankkia tai vaihtaa, niin kannattanee tehdä se jo etukäteen, ajan kanssa. Sehän voi olla vaikka nykyistä pienempi ja halvempi, kunhan on varmatoiminen ja hyvin käynnistyvä sekä metsäautoteillä pärjäävä. 

Tee lista kaikesta mitä tarvitset tulevassa elämässä. Hankkiudu pikkuhiljaa eroon kaikesta tarpeettomasta, osan voi ehkä myydä. Hanki tarvittavia asioita ja panosta laatuun. Onko lähitulevaisuudessa tarvetta päivittää ulkoiluasuja, kenkiä, kalastusvälineitä, kameraa, kiikareita, taskulamppuja ym.? Hoida ne valmiiksi nyt, kun ei vielä tarvitse miettiä budjettia ja kaupatkin on lähellä. Tarvitsetko mökille jotain päivitystä tai materiaaleja? Entä alkuvarasto erilaisia säilyviä ruokia, vettä, tarvikkeita? Näihin uppoaa yllättävän paljon rahaa, joten siksi etukäteen, että ei tarvitse heti kituuttaa, vaan voit laskeutua uuteen pehmeästi, eikä tule yllätyksiä heti alkuun. Näiden suunnittelu ja hankkiminen on myös mielekästä, koska se on valmistautumista siihen toive-elämään. Entä kirjallisuutta ja muuta virikettä? Varautumisoppaat sopisivat ehkä hyvin teemaan. 

Mieti vielä ne sijoitukset, että hajautat varmasti riittävästi joka suhteessa. Kannattaisiko osa laittaa myös kultaan? Entä olisiko hullu ajatus treidata vähän?

Kaikki minkä sijoitat omavaraisuuteen ja säilyviin varastoihin on suhteellisen varmasti turvassa (kunhan suojaat kastumiselta ja käytät ajoissa) ja mikäli hinnat jatkavat nousuaan, tuottokin on parempi kuin keskiverto-osakkeissa. Eikä mitkään järjestelmähäiriöt ja pankkien kaatumiset ja talousromahdukset vie niiltä arvoa. 

ps. Niille, jotka vinkuu ulkohuussista: Vaikkei olisi juoksevaa vettä, voi hommata erottelevan kompostikäymälän. Sen voi sijoittaa myös sisälle tai vaikka kuistille siten, että tyhjennys tapahtuu ulkokautta. Näin tekisin itse, jos ei olisi vesivessaa. Haluaisin kaupungissakin pihan perälle varavessaksi. Se on oikein hoidettuna siisti ja hajuton. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti, ihmettelen miksei ihmiset elä enemmän itselleen. Oravanpyörästä saa poistua. 

Vierailija
124/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmitys puulla tarkoittaa että käytät talvella puolet valveillaoloajasta kalikoiden kolisutteluun

Mitä muuta tekemistä siellä erämaassa olisi? 

Keväällä idätystä ja siemenet maahan,Kesällä kalassa, talvella pilkillä, puutyöt, kesällä kasvimaa, syksyllä säilömistä, remppaamista on aina. 

Työleiri.

Ihan kivaa kun tekee omaan tahtiin ja oman mielenkiinnon mukaan ja sen tekee itselle.

Vierailija
125/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sillä elää. Ansiosidonnainen juoksee karenssin jälkeen ensimmäiset 400 päivää, sen jälkeen tulee peruspäiväraha ja sitten voitkin elellä niillä osakevaroillasi eläkkeelle asti.

Peruspäivärahan eteen pitää hakea neljää työpaikkaa kuussa. Ei se ole paljon, mutta voin vakuuttaa, että siinä vaiheessa, kun ihminen ei oikeasti halua töihin (kuten ap kertoo), niin  pakkohakuruljanssi ja teeskenteleminen kunnan työllisyysvirkailijoiden kanssa, että hakee töitä, alkaa aika nopeasti nyppiä. Sen jälkeen hän onkin noin 500 euroa köyhempi. Tuo on aika merkittävä osa ap:n tuloista, jos hän laskee muuten osinkotulojen varaan. Nehän ovat vain noin 800 euroa miinus verot tuosta 200 000 eurosta, jonka osakkeisiin aikoo laittaa (5% tuotto). 

Joku päivä hallitus voi myös päättää, ettei osinkotuloilla elävä ole lainkaan oikeutettu peruspäivärahaan.&nb

Sitä sitten vaan saa välillä karenssin ja voi elää sijoitustuotoilla sen aikaa. Mitä siitä paineita ottamaan.

Vierailija
126/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä , että mahtava ajatus.

Tiedän yhden tyypin , joka teki vastaavan ratkaisun suunnilleen ap:n ikäisenä.

Noin 15v myöhemmin hän sairastui syöpään.

Eli jos ei olisi hypännyt työelämästä pois , ei olisi ollut koskaan päivääkään eläkkeellä.

Puulämmityksestä sen verran , että olen itse tehnyt klapeja taloon ja mökkiin.

Rasittavinta on saada ne pöllit sieltä metsästä sinne halkomapaikalle.

Itsellä ei ole mitään mönkkäreitä eikä muita hienouksia , kottikärryillä ja kantamalla.

Klapikone löytyy sitten halkomiseen.

Itse pidän tuota suurimpana vaivana puulämmityksessä.

Vierailija
127/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tuollainen mahdollisuus, niin mitä enää miettimään ja tuhlaamaan aikaansa työntekoon. Et muutu nuoremmaksi!

Vierailija
128/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites se wc/huussi? Minne menee jätökset? Entä muu jätehuolto, onko komposti vai jäteauto? Miten on vesihuolto ja jätevesi järjestetty? Onko kunnan verkko vai omat kaivot?

Onko suihku, ulko- vai sisäsauna, ja millainen on pyykinpesu- ja peseytymismahdollisuus yleensä? Kiinteistöveroakin menee.

Olet varmaan nämäkin ottanut huomioon?

Roskapöntön tyhjennys maksaa kympin kuukaudessa. Tuskin tämä unelma siitä jää kiinni.

Toki on elämässä kuluja. Täysin ilmaiseksi asuminen ei käytännössä ole mahdollista. Eikä ole mitään järkeä tavoitella jotain 1800-luvun puolivälin elämäntapaa. Jääkaappi, valot ja vesipumppu on niin halpaa "luksusta". Miksi kantaa saunavesiä ämpäsissä kun muutamalla kympillä saa vesipumpun?

Kymppikin kuussa vaikuttaa käytössä olevaan budjettiin.

On myös olemassa pakollisia menoja. Jätehuolto on yksi sellainen. Laki määrää, että jokaisessa vakituisessa asuinpaikassa pitää olla asianmukainen jätehuolto. Roskia ei saa haudata pihan perälle tunkioon tai polttaa tynnyrissä.

Kai sitä jotenkin keplottelemalla pystyisi onnistua olemaan ilman, mutta minusta tämä on ihan järkevä ja kohtuullinen vaatimus. Kyllä jokaisella sen verran roskaa tulee ihan oikeasti, että ne on järkevää hoitaa asianmukaisesti.

Vierailija
129/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilainen ei ehkä ymmärrä talviasumista mökillä, joka on ollut kesäkäytössä. No, se on tietysti ymmärrettävää ja suotakoon hänelle se ihmetyksen aihe.

Joku täällä kirjoittikin aiheesta lumitöineen, lämmittämisineen, puiden hakkaamisineen ja vesihuoltoineen, ukohuussista puhumattakaan. Nämä eivät tietenkään ole mikään este, jos mökki on varustukseltaan talviasuttava. Mutta muuten, jos raha ei ole esteenä!

Tulkoon ap selventämään mahdollista mökkielämäänsä, jos siis oli tosissaan tuon aloituksen kanssa.

Kun se vaan EI OLE kaikille mikään ongelma. Siksi tuota ylenmääräistä kauhistelua Suomen talvesta varmasti moni naureskelee.

Vierailija
130/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on aina niin huvittavaa aloittajien aliarviointia täynnä tällaiset ketjut. Kuin aloittaja ei tajuaisi mökissään olemisesta yhtään mitään. Talvikin voi tulla ja kaikkea! 😂

Vierailija
131/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti, ihmettelen miksei ihmiset elä enemmän itselleen. Oravanpyörästä saa poistua. 

Juuri näin, varsinkin jos suurin osa tuloista menee kaupungissa asumiskuluihin ja työmatkoihin.

Ja tuolle talven kauhistelijalle: Et ilmeisesti ole armeijaa käynyt? Siellä ei nimittäin yövytä hotellissa kovimmillakaan pakkasilla, vaan teltassa.

Vierailija
132/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka kaikille, ap täällä :)

En tosiaankaan odottanut saavani noin montaa vastausta, niin en työkiireiltäni (huoh) käynyt lukemassa ketjua.

On tullut monia hyviä kysymyksiä ja huomioita! Kiitos molemmista. Yritän tässä vastata muutamiin.

Olisiko etätyö tai osa-aikaisuus mahdollinen?

Ei nykyisessä työpaikassa. Ikävä kyllä alemman tason asiantuntijalta odotetaan raahautumista sinne konttorille. Mökki on myös kaukana kaupungista, eli työmatkoihin palaisi koko päivä.

Miten saisit aikasi kulumaan?

Minulla on vaikka mitä suunnitelmia, mutta ei koskaan aikaa toteuttaa niitä. Ne kun ovat sellaisia joista ei makseta. Osa kyllä säästäisi asumiskuluissa. Olen introvertti. Kutsuisin silti ystäviä kylään. Minulla on tänäkin vuonna ollut enemmän vieraita mökillä kuin kaupunkiasunnolla. Monikin kaveri tykkää tulla mökille jos vain kutsun. Voisin rakentaa lisärakennukseen kivan parven vieraille.

Entäs tulevaisuudensuunnitelmat?

Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia minulla on nyt? Yritän roikkua työssä eläkeikään asti, ellen tule syrjäytetyksi nuorempien, ulkoistamisen tai tekoälyn tieltä. Ilman työtä voisin tehdä vaikka mitä.

Miten palvelut?

Mökiltä kävelee pikkukylän keskustaan jossa on kauppa ja huoltis, eikä lähin isompi markettikaan ole pitkän ajomatkan päässä.

Miten eläke?

Se olisi huono, mutta tulee olemaan joka tapauksessa. Kyllä minun ikäluokaltani viedään tuhkatkin pesästä kun eläkeikä koittaa. Mutta kyllä osingoilla + eläkkeellä luulisi pärjäävän, vaikka sitten joutuisi muuttamaan kaupunkiasuntoon taas.

Et voisi enää palata työelämään koska se olisi kallista ja olisit liian vanha.

Tuo on varmastikin totta. Tämä taitaa olla isoin pelko, mitä jos sittenkin alkaisin kaipaamaan tätä "keskiluokkaista ja normaalia" elämää. Mutta en keksi miksi minun kannattaisi antaa pelon viedä...

Vierailija
133/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No selvennän sen verran, että käyn mökillä myös talvisin :)

Harrastan myös vaellusta ympärivuotisesti, eli pärjään kyllä ilman kaikkia mukavuuksia.

Hankalinta on päästä autolla pihaan. Nuo listaamasi asiat eivät ole hankalia ollenkaan. Hankalaa olisi jos mökistä löytyisi kaikki mukavuudet. Aina kun jokin menisi vikaan, pitäisi olla remonttitaitoinen tai omistaa paksu lompakko. Sähköjen tapauksessahan minä kyllä joutuisin soittamaan ammattilaisen paikalle.

ap

Vierailija
134/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita se omistuskämppä vuokralle, ja kokeile ainakin vuosi ennen lopullista päätöstä. Aika yksinäiselle kuulostaa tuo suunnitelma. Toki me ihmiset olemme erilaisia, mutta silti.

Vierailija
135/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä jotenkin keplottelemalla pystyisi onnistua olemaan ilman, mutta minusta tämä on ihan järkevä ja kohtuullinen vaatimus. Kyllä jokaisella sen verran roskaa tulee ihan oikeasti, että ne on järkevää hoitaa asianmukaisesti.

(Lainaus ei toiminut). Juu roskaa tulee jonkin verran. Kun on puulämmitys voi poltaa pahvit ja paperit uunissa. Biojätteeseen minulla on kaksi kompostia ja lisäksi lehtikomposti. Aika vähän muuta roskaa tulee, mutta tietty jätehommat pitää hoitaa siten kuten laki sen määrää. 

Vierailija
136/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moikka kaikille, ap täällä :)

En tosiaankaan odottanut saavani noin montaa vastausta, niin en työkiireiltäni (huoh) käynyt lukemassa ketjua.

On tullut monia hyviä kysymyksiä ja huomioita! Kiitos molemmista. Yritän tässä vastata muutamiin.

Olisiko etätyö tai osa-aikaisuus mahdollinen?

Ei nykyisessä työpaikassa. Ikävä kyllä alemman tason asiantuntijalta odotetaan raahautumista sinne konttorille. Mökki on myös kaukana kaupungista, eli työmatkoihin palaisi koko päivä.

Miten saisit aikasi kulumaan?

Minulla on vaikka mitä suunnitelmia, mutta ei koskaan aikaa toteuttaa niitä. Ne kun ovat sellaisia joista ei makseta. Osa kyllä säästäisi asumiskuluissa. Olen introvertti. Kutsuisin silti ystäviä kylään. Minulla on tänäkin vuonna ollut enemmän vieraita mökillä kuin kaupunkiasunnolla. Monikin kaveri tykkää tulla mökille jos vain kutsun. Voisin rakentaa lisärakennukseen kivan parven vieraille.

Ei kannata pelätä. Rohkeutta vaan saadakseen omannäköinen elämä itselleen. Elämä on lyhyt kuin lapsenpaita näet. Kyllä sinä pärjäät. Itse muutin maalle 60 v. ja olen pärjännyt erittäin hyvin. Puulämmitteinen talo, vesi tulee sisälle ja kaksi veskiä ja suihkut on. Ulkosauna myös ja liiteri. Kellari ja kasvimaa on. Vähän puutarhaakin on. Kauppoihin on 12 km matkaa eli auto pitää olla. Nyt olen asunut kohta 15 vuotta tässä ja parempaa elämää on turha etsiä. Polttopuut tilaan valmiina halkoina ja klapeina, talven ajan kuluu 40 senttaalia, senttaali on sata kiloa. Maksaa 400 euroa. Ei tartte muuta kuin pari kertaa viikossa kantaa sisälle. Rahaa kuluu ihmeellisen vähän tämmöiseen elämään ja tekemistä on aina, semmoista mukavaa tekemistä, erittäinkin kesäisin. Hiiriä ei oo näkyny, kolme kissaa ovat kavereinani. Italiassa Toscanan kukkulalla asun. Näköalat huikeat ja raitista ilmaa joka puolella ja aurinko paistelee näin talvellakin harva se päivä.

Vierailija
137/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No selvennän sen verran, että käyn mökillä myös talvisin :)

Harrastan myös vaellusta ympärivuotisesti eli pärjään kyllä ilman kaikkia mukavuuksia.

Hankalinta on päästä autolla pihaan. Nuo listaamasi asiat eivät ole hankalia ollenkaan. Hankalaa olisi jos mökistä löytyisi kaikki mukavuudet. Aina kun jokin menisi vikaan, pitäisi olla remonttitaitoinen tai omistaa paksu lompakko. Sähköjen tapauksessahan minä kyllä joutuisin soittamaan ammattilaisen paikalle.

ap

Tämä! Tässä on monena talvena kaupungissa omakotitalossa asuvat kaverit tuskailleet, kun on jäätynyt vesiputket, tullut vesivahinkoja, ja kauheaa jos menee sähköt pitkäksi aikaa... Mutta meillä ilman mukavuuksia asuvilla ei näitä pelkoja ole, torppakin lämpenee sähkönpuutteesta huolimatta ja puuhellalla saa ruuat tehtyä ym kuten normaalistikin 😊

Vierailija
138/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Lainaus ei toiminut). Juu roskaa tulee jonkin verran. Kun on puulämmitys voi poltaa pahvit ja paperit uunissa. Biojätteeseen minulla on kaksi kompostia ja lisäksi lehtikomposti. Aika vähän muuta roskaa tulee, mutta tietty jätehommat pitää hoitaa siten kuten laki sen määrää. 

Niinpä. Meitä on kaksi aikuista + lauma koiria, jäteauto käy 4 viikon välein ja roskis ei ole edes puolillaan.

Vierailija
139/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita se omistuskämppä vuokralle, ja kokeile ainakin vuosi ennen lopullista päätöstä. Aika yksinäiselle kuulostaa tuo suunnitelma. Toki me ihmiset olemme erilaisia, mutta silti.

Kokemuksesta sanon, että vuokraaminen on vaikeaa, jos omistuskämppä sijaitsee kaukana työpaikkakunnalla, jossa käymiseen menee koko päivä. Mieluummin nykyinen asunto kannattaa myydä pois ja hommata sijoituskämppä lähempää mökkiä olevasta taajamasta tai lähikaupungista. Parhaat vuokratuotot saa useinkin pienistä yliopisto- tai AMK-kaupungeista. Tällä tavalla jää todennäköisesti myös vähän välirahaa, jonka voi sijoittaa osinko-osakkeisiin. Asuntosijoittaminen on myös hyvä keino hajauttaa sijoituksia. Onnea matkaan vaan, ap. Vähän käy kateeksi, mietin että pitäisiköhän itsekin muuttaa mökille. 

Vierailija
140/193 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka klapeilla lämmittäminen on ihan ookoo, kuten monissa kommenteissa on todettu, niin laittaisin kuitenkin myös ilmalämpöpumpun. Sen saa noin 2000 eurolla. Jos vaikka sairastuu, niin kipeänä on aika tuskaista lähteä ulos hakemaan halkoja. Välillä voi myös matkustella ja jättää mökin peruslämmölle. Ap:llä kuitenkin on ne rahat, niin miksi ei sijoittaisi vähän myös omaan mukavuuteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi